8-9. ttel
2006.12.19. 15:00
8. ttel: Mit neveznk trsadalmi szerkezetnek, trsadalmi rtegzdsnek s trsadalmi egyenltlensgnek? Mutassa be a magyar trsadalom szerkezett a kt vilghbor kztti idszaktl napjainkig!
A trsadalmi szerkezet:
A trsadalomban l egyneknek s csaldoknak nagy tmbkben val elrendezdse. Ezek a tmbk klnbznek egymstl, a trsadalmi munkamegosztsban elfoglalt helye, a szks javakhoz val hozzjuts mdja s mrtke szerint, valamint egymstl eltr s ellenttes rdekk alapjn.
A trsadalmi rtegzds:
Klnbz ismrvek foglalkozs, beoszts, munkahely, iskolai vgzettsg, lakhely alapjn megllaptott kategrik s azok hierarchikus sorrendje. Ezen ismrvek alapjn alakul ki egyenltlensg a trsadalomban
Trsadalmi egyenltlensg:
Az egynek s a csaldok, valamint a klnfle ismrvek alapjn definilt trsadalmi kategrik helyzete a trsadalomban, melyek nagy klnbsgeket mutatnak
Dimenzii, szempontjai:
vagyoni helyzet -tulajdon szerinti kl.
jvedelmi viszonyok –havi kereset kzti kl.
munkakrlmnyek
laksviszonyok
lakhely krnyezete
mveltsg, iskolai vgzettsg.- ma ezek nagyban sszefggnek
szabadid mennyisge, s eltltsnek mdja
egszsgi llapot
A trsadalom szerkezetnek alakulsa
A kt vilghbor kzti idszak trsadalmi helyzetbl szletett elkpzelsek, melyeket Erdlyi Ferenc vizsglta. Az 1943-as Szrszi-konferencin adta el nzeteit a ketts struktrja szerint: a feudlis s kapitalista struktra egy-idben ltezik, egymst kiegsztve mkdik.
feudlis: trtnelmi, nemzeti, rendies trsadalomnak nevezte
A feudlis trsadalom rtegei:
llamhivatalnokok, nagybirtokosok, trtnelmi arisztokrcia, ri kzposztly, egyhzak, nemzeti kispolgrsg.
kapitalista: modern, polgri trsadalom
A kapitalista trsadalom rtegei:
nagyvllalkozk, polgri szrmazs arisztokratk, kisiparosok- kiskereskedk, szabad rtelmisgiek, polgri kzposztly, ipari munkssg.
Parasztsg:
A fent megnevezett csoportok a trs. 10-12%-t tettk ki, a fennmarad nagy hnyadot a parasztsg tette ki, amely leszakadva, nagyon rossz krlmnyek kztt tengette mindennapjait. Nagy tbbsgben voltak -Erdlyi trsadalom alatt lknek nevezet ket- nem szltak bele a gazdasgi, politikai krdsekbe, mg a sajt helyzetket rint krdsekbe sem.
1945-1948
Npi demokratikus rendszer jtt ltre. Politikai letben a tbbprtrendszer kezdett kialakulni,
Gazdasgi let ben vegyes tulajdon volt jellemz, a magn, a termelszvetkezeti s az llami.
1945-1947
Fldosztsok lezajlsa, melynek clja: elkerlni a lakossg lelmiszerhinyt. A 100 holdnl nagyobb fldeket felosztottk, s a nincstelenek kztt sztosztottk. Fldet a nincstelen zsellrek kaphattak. Ennek kvetkezmnye, hogy a kisbirtokosok s a trpebirtokosok lettek tlslyban, aminek kvetkeztben a trsadalom szerkezete is megvltozott. A nagybirtokosok arnya cskkent, a tlslyt a parasztsg jellemezte. A csaldtagonknt jr 1-2 hektr fld csal az letben maradshoz volt elg, tovbblpsre, fejlesztsre nem volt lehetsg.
1948 utni idszak
Szovjet hats megersdse. talaktottk a politikt, egyprtrendszer valsult meg.
A gazdasgi letben nincs magntulajdon, csak llami, szvetkezeti. A kulksgot is felszmoltk. Nehzipar fejlesztsnek alrendeltek mindent, j gyrakat hoztak ltre ® a falvakbl sok ember vndorolt az ipari centrumokba, a mezgazdasggal foglalkozk betantott- s segdmunksokk vltak.
Korltozs gazdasgi eszkzkkel 1947-1950-ig. Nem engedtk, hogy fejlesszenek, s gyarapodjanak |
1950-1953 politikai korltozs. Termk beszolgltats ®nem tudtk teljesteni, gy a fld bekerlt a szvetkezetekbe. ® Mezgazdasg erltetett talaktsa. |
A trs.-ban nagyrszt politikai ideolgiai nyomsra elterjedt a hs sztlini trsadalmi szerkezeti modell. Alapveten a Sztlini trsadalom szerkezet, modell: az n. 2 + 1 modell, mely mg az 1980-as vekben is ltalnosan elfogadott volt.
2 Osztly ipari munkssg
termelszvetkezeti parasztsg
1 rteg rtelmisgi rteg
Az 1960-as vek idszaka a trsadalmi kutatsok idszaka
Ferge Zsuzsa ’60-as vekben j trs.-i szerkezetet vzolt fel a szociolgiban. Elmlett az jellemezte, hogy a munka jellege szerint osztotta fel a trs.-at. A csald jellegt a munka jellege szerint lehetett vlemnye szerint felosztani.
vezet s rtelmisgi
kzpszint, szellemi
irodai
szakmunks
betantott munks
segdmunks
mezgazdasgi, fizikai
nyugdjas
1970-es vek
Ferge-fle csoportokat tovbb differenciltk. Vezet beosztsakat kln vlasztottk a nem vezet beosztsi szakrtelmisgtl.
A vezet beosztsakat alcsoportokba soroltk aszerint, hogy milyen munkt vgeztek:
gazdasgi
kzigazgatsi
politikai
A szakrtelmisget szakmk szerint differenciltk:
agrr rtelmisg
humn rtelmisg
mszaki rtelmisg
Az irodai dolgozkat mg jobban klnvlasztottk a kzpszint szellemi foglalkozsaktl.
A szakmunksokat s a betantott munksokat szakmk szerint differenciltk:
ptipari
vasipari
stb.
A mezgazdasgban foglalkoztatottakat kt szempont szerint differenciltk:
iskolai vgzettsg
mezgazdasgban milyen terleten volt (llattenyszts, nvnytermeszts, mezgazdasgi gpipar)
Ez a trs.-i szerkezet mr tldifferencilt, tlthatatlan volt, szemben a sztlini tlegyszer-stett modellel.
1980-as vek
Kolosi Tams vlemnye szerint nem elg a munka jellegbl kiindulni, hanem szksg van az egynek s a csaldok letkrlmnyeinek, s letmdjnak elemzsre is. Munkja nagy ttrst hozott.
dimenzik:
fogyasztsi szerkezet
rdekrvnyests
kulturlis fogyaszts
laks
lak krnyezet
anyagi sznvonal
trsadalmi munkamegosztsban elfoglalt hely
1980-as vek
Szelnyi Ivn s Konrd Gyrgy elemezte a magyar trsadalom szerkezett. Az rtelmisg tja az osztlyhatalom fel cm alkotsuk nagy vltozs volt. 7 csoportot hatroztak meg. Ketts piramis elmlet.
llami szektor
1
3 2 Magn szektor
4
6 5 7
1, kder elit: akkori rendszerh gazd.-i, pol.-i vezetk csop.-ja.
2, vllalkozk: viszonylag „tartsabban” cget zemeltettek, alkalmazottaik voltak ebbl tartottk fenn magukat
3, kzpszint brokrcia csop.: rendszerh kzp- s alsvezetk
4, maszekok v, nllak: egyszemlyes vllalkozk
5, llami szektor- flls, mellklls- magn szektor
6, llami szektor dolgozi, munksai
7, magn szektor dolgozi, alkalmazottai
Az 1990-es vek vltozsai Magyarorszgon
Tbb gazdasgi vltozs volt, mely kedveztlenl befolysolta a trs. szerkezetnek alakulst.
A GDP 15-20%-os visszaesse
Reljvedelem cskkense
Jelents inflci
Munkanlklisg nagymrtk emelkedse
Ennek „eredmnyei”:
Elszegnyeds jelensge
Roml letminsg. A magy. trs. 2/3-ra vonatkozott
A magyar trs. 1/3- a ltminimum alatt l ma is
A trs 10-15%-a jelentsen meggazdagodott a vltozs utn
Ma a „jvedelemoll” szrai kzti klnbsg 10-12x es jvedelem. A kzprteg nagyon kicsi, gyenge, nincs ers, gazdasgilag stabil vllalkozi rteg. Ha az oll mg tovbb nylik, ki fog alakulni a dl- amerikai szindrma.
9. ttel: Mivel foglalkozik az oktatsszociolgia s a mveldsszociolgia? Hogyan termeli jj az oktatsi rendszer a trsadalmi egyenltlensgeket (Pierre Bourdiene alapjn)! Milyen jellemzi vannak a magyar oktatsi rendszernek?
Kultra:
Az anyagi s szellemi javak sszessge. Minden ember alkotta trgy, tuds s hiedelem, valamint azok a viselkedsi szablyok, amelyeket a trsadalom tagjai az elz nemzedk tagjaitl rklnek s tanulnak meg.
Elemei:
anyagi kultra
kognitv kultra
normatv kultra
gazatai:
oktatsszociolgia:
Milyen kapcsolat van az egyes oktatsi intzmnyek s az egyb intzmnyek kztt?
Milyen ismereteket kzvettenek az egyes oktatsi intzmnyek s a hallgatk fel?
Milyen az egyes oktatsi intzmnyek vezeti s tanrai kzti viszony, illetve a tanri kar s dik viszony?
Betlt-e az adott intzmny oktatsi funkcit is
Mveldsszociolgia:
Milyen az egyes mveldsi intzmnyek s egyb intzmnyek kapcsolata?
Az egyes mveldsi intzmnyek mennyire tudjk kielgteni a lakossg mveldsi ignyeit?
Milyen a lakossg rtegeinek olvassi szoksa?
Milyen gyakorisggal jrnak sznhzba, moziba?
Milyen TV s rdimsorokat nznek, illetve hallgatnak?
Divat szociolgia:
Milyen szksgletek hoztk ltre a divatot?
Kik a fogyaszti az j termkeknek?
Milyen kereskedelmi csatornkon rtkestik az j termkeket?
Zene, irodalom s mvszetszociolgia:
Mi motivlta a szerzt vagy az rt az adott m megalkotsra?
Milyen hatssal van az adott m a kortrsakra?
Hogyan termeli jj az oktatsi rendszer a trsadalmi egyenltlensgeket?
Pierre Bourdiene francia szociolgus foglalkozott a krdssel, a „Trsadalmi egyenltlensgek jra termeldse” c. mvben.
Megllaptsai:
az iskolk csak ltszlag vgzik a legtehetsgesebb s legszorgalmasabb tanulk kivlasztst, a valsgban a vizsgaeredmnyekkel s a tovbbtanuls irnytsval, valamint az azonos szint oktatsi intzmnyek kztti igen ers differencilds rvn rejtetten kijellik a tanulk helyt a trsadalomban. (elit iskolktmeg iskolk)
negatv diszkrimincit alkalmaznak a dikokkal szemben
A kulturlis tke problmit is elemezte:
pnztke
kulturlis tke
kapcsolat tke
Minden csald rendelkezik egy meghatrozott szint kulturlis tkvel, amit a gyerekeknek tadnak.
Elit csaldok:
A gyermekeit arra nevelik, hogyan kell viselkedni, s az elit trsadalomban jellemz tmkra ksztik fel, tbb idegen nyelvre tantjk. Elit sportgak zsre sztnzik pl.: lovagls, tenisz, golf stb…
Nem elit csaldok:
A gyerekek nyelvi kifejez kszsgt elemezte, nagyon alacsony szint volt (szhasznlat, szszerkezet) a csaldbl hoztk. Htrnyos helyzetben vannak, az iskola nem tudja korriglni, kiegyenlteni.
A msik fontos befolysol tnyez az ETHOS jelensge, amellyel minden csald rendelkezik a kulturlis alaptke mellett. Az ETHOS nem ms, mint a csaldok gyermekk tanttatshoz kapcsold rtk- s normarendszere. Az alacsony vgzettsg szlket kudarckerl magatarts jellemzi, ez ETHOS szempontjbl azt jelenti, hogy nem vrjk el gyermekeiktl a magasabb iskolai vgzettsget. Nem akarjk szembesteni utdaikat lemaradsukkal. Az elit csaldok gyermeki ezzel szges ellenttben cselekszenek.
A magyar oktatsi rendszer fejldse 1945-tl napjainkig.
1945-1948, a II. vh. utn
Problma: a lakossg ltalnos mveltsgi sznvonala alacsony volt. Az elemi iskola 6 osztlyos volt. 1945 utn vezettk be a 8 osztlyos rendszert. Az ltalnos mveltsget emelni kellett, mert erre tudtk rpteni a szakkpestst. Ltrehoztk a dolgozk esti iskoljt. A gazdasgban erltetett iparosts ment vgbe, fleg a nehzipart fejlesztettk. Ezzel gazdasgi ignyeknek rendeltk al az oktatsi rendszert is. A meglv nehzipari, mszaki egyetemeket fejlesztettk, j fiskolkat hoztak ltre. A mszaki rtelmisg kpzse kt egyetemen folyt, a Miskolci Nehzipari Egyetemen, s a Budapesti Mszaki Egyetemen. Kiptettk a szakmunkskpzs orszgos hlzatt. Az j rendszer vezet rtegt klnbz tovbbkpz-seken fejlesztettk tovbb.
1960-as vek:
A gazdasgi letben j koncepci a mezgazdasg fejlesztse. A mezgazdasggal kapcsolatos oktatsi intzmnyek kerltek eltrbe. Agrrtudomnyi egyetemek fejlesztse a nagyzemi mezgazdasg ignyeinek megfelelen. Mezgazdasgi fiskolkat hoztak ltre. Technikumok hlzatnak kiptse. Mezgazdasgi szakkzpiskolk ltrehozsa. Szakmunkskpzs orszgos hlzata.
A ’60-as vek vgn a megyekzpontok felsoktatsi intzmnyt szerveztek maguknak, mert ez volt a divat® tant, tanrkpz fiskolk elszaporodsa, mert gyorsan s olcsn ki lehette alaktani, nem a munkaerignyhez igaztottk az iskolk ltrehozst.
A gazdasgi szervezetek inspirltk az embereket magasabb fizetssel, levelez s esti tagozatok indultak (beiskolzs) ® elterjedt a mennyisgi szemllet (lnyeg, hogy minl tbb hallgatt bocssson ki, a munkahelyen magasabb fizets s beoszts) ® paprszemllet ® ez kihatott a gazdasgi trsasgok mkdsre (negatvan).
1980-as vek
Fausn Szikra Katalin: A tuds lertkeldse.
Lnyege: Magyarorszgon megindult a magnszektor fejldse. ® tbb pnzkereset. Az rettsgizett fiatalok nem mindig tanultak tovbb, inkbb jl men szakmt vlasztottak. Az rtelmisgi plya egy rsze elniesedett. A tuds lertkeldtt. Az 1988-as Trsadalmi trvny elfogadsa utn eredeti tkefelhalmozds kezdett beindulni, aki tudott, a privatizcibl nagyobb hasznot tudott szerezni, mint a vgzettsgbl.
1990-es vek tendencii:
ltalnos problmk: egyre kevesebb a gyerek ® sszevonjk az iskolkat, a kisebb teleplseken csak egy iskola van. Gazdasgi problmt okozott a npessgcskkens. A kormnyzs nem foglalkozott vele. A pedaggusok egy rszt leptik. A megoldsi javaslat erre:
biztostsi gynkk legyenek
munkanlkli pedaggusok tkpzse mveldsszervezv, a kltsgek 80 %-t a kormny fizeti, de kicsi a munkaer piac
funkcionlis analfabtizmus olt jellemz haznkra. Az lt. isk.-bl kikerlk 10-15%-a ilyen. Tud rni s olvasni, de nincs szvegrts, nll gondolkods. Az ilyen dikok tbbsge szakmunkskpzkbe nyert felvtelt szakm. kpzk. Sznvonalnak visszaesse.
Feleslegesen kpzett szakmunksokbl lettek a potencilis munkanlkliek. A gyakorlati oktatst is egyre nehezebben tudtk biztostani, anyagi sztnzst is bevettetek. Idvel az iskolhoz szksges tan- s munkaeszkzk beszerzse a szlkre hrult.
Az egyes gimik sznvonala kzt is jelents klnbsgek voltak. A mrce az volt, hogy dikjaik kzl milyen arnyban nyertek felvtelt nvsabb egyetemekre.
Felsoktats talakulsa
Az 1990-es vek els felben az intzmnyek struktrja szttagolt volt. 89 nll jog felsoktatsi intzmny volt (llami), szorgalmaztk, hogy az intzmnyeket vonjk ssze (integrci) vrosi vagy rgii szinten. Cl, hogy a hallgati ltszm legalbb 5000 f legyen. Msik cl a prhuzamos kpzsek, intzmnyek felszmolsa. Az egyetemek, fiskolk fejkvtbl gazdlkodnak, de szksg van piackpes kpzsekre. Igyekeztek olyan kpzseket indtani, hogy bevtelre tegyenek szert. Az integrcis koncepci 2000 janur 01.-tl lpett rvnybe, ennek rtelmben 13 Universitas (egyetemi) kzpont jtt ltre.
1. Szegedi
2. Debreceni
3. Miskolci
4. Gdlli
5. Budapesti Kzgazdasgi s llamigazgatsi
6. Budapesti Mszaki
7. Etvs Lrnt Tudomny Egyetem
8. SOTE + Hajnal Istvn Egszsggyi
9. Pcsi
10. Veszprmi
11. Kaposvri
12. NYME: karai:
Erdmrnki
Faipari mrnki egyetemek
Kzgazdasgtudomny
Mezgazdasgi
BEPF
ATIF fiskolk
Fldmrsi s fldrendezsi
Tandj: A Bokros-csomag idejn bevezettk®tntetsek! Tovbbtanulsi kltsgek egy rsze. Hitelkonstrukcik: a hallgatk a vgzsket kveten trlesztik.
Egyhzi oktatsi rendszer fejldse:
A rendszervlts utn ingatlanjaik egy rszt visszakaptk. Vilgi szakon is kpeznek embereket, pl.: jogszokat, kzgazdszokat. Erre trekedik az sszes egyetem.
|