Hartmann, Nikolai
2007.05.02. 13:25
Hartmann, Nikolai
(1882–1950) – nmet filozfus. Berlinben s Gttingenben egyetemi tanr. Neokantinusknt indult, de eltvolodott ettl az irnyzattl, s a fenomenolgihoz kzeledett. Nlunk fknt az utbbi idben vlt ismertt, mivel Lukcs Gyrgy ontolgijnak kidolgozshoz ltelmleti rtegkoncepcijt felhasznlta, s egy kln fejezetet is szentelt neki a trtneti rszben. F mvei:
Grundzge einer Metaphysik des Erkenntnis (A megismers metafizikjnak alapvonalai, 1921);
Ethik (Etika, 1926); Zur Grundlegung der Ontologie (Ontolgiai alapvets, 1935);
Der Aufbau der realen Welt (A relis vilg felptse, 1940);
Magyarul: Hartmann, Nikolai: Ltelmleti vizsgldsok. Bp., 1972.
Hartmann Etikja a legszorosabb kapcsolatban van ontolgijval, amely a ltnek ngy alapvet, egymsra pl rtegt (szervetlen, szerves, lelki, szellemi) veszi fel, amelyek aztn a maguk rszrl – mint ltni fogjuk – tovbbi rtegekre oszlanak. Hartmann e ltrtegek genezist nem vizsglja, azokat adottsgoknak tekinti, amelyek „olyanok – amilyenek”. Mindazonltal viszonyukat egymshoz n. Kategorilis trvnyekben fenomenolgiailag lerja. Hrom ilyen alaptrvny van: 1. Az erssg trvnye: az alacsonyabb ltrteg az ersebb a felsbbel szemben. 2. A matria trvnye: az alacsonyabb ltrteg puszta anyag a felsbb szmra, amely forma, s az anyag csupn a hatrt jelenti szmra. 3. A szabadsg trvnye: minden felsbb rteg teljesen j alakzat, kategorilis nvum, amelynek az alsbb ltrtegen hatrtalan jtktere van, s gy szabad az alacsonyabbal szemben Hartmann szerint ezeket, a kategorilis trvnyeket kell alkalmazni az ember erklcsi szabadsgnak a problmjra is. Kant a kauzalits s finalits (az rtk) antinmijt, amelyet lltott fel, azzal oldotta meg, hogy kimutatta: a kauzlis determinci nyitott, s az rtkkomponenseket determincis tbbletknt magban foglalja. Hartmann szerint azonban ezzel az erklcsi szabadsg problmja nincsen megoldva, mert az autonminak nemcsak a kauzalitssal, hanem az erklcsi trvnnyel, a normval szemben is fenn kell llnia. Kant abban is tvedett, mondja, hogy pusztn kt determincitpust, a kauzlist s finlist vette fel, mert ezek mgtt – mint megannyi jabb ltrteg – a determincitpusoknak a pluralitsa ltezik: logikai, matematikai, organikus, pszichikai s szellemi. Minden ltrtegnek megvan a maga determincitpusa, amelyeknek az alapjt a logikai kpezi, de a legfelsbb homlyba vsz. Mindenesetre, {1-640.} ha van determincitpus, amely – tr vissza Hartmann a Kanti dualitshoz – a kauzlis s az axiolgiai determincitpusok felett helyezkedik el, akkor az erklcsi szabadsg problmja meg van oldva, mert az ember erklcsi szabadsga csak egy specilis szabadsg volna a tbbi kategorilis szabadsg kztt. Ezt elvileg a szellemi ltrtegben s determincitpusban kell keresnnk, ahol – egyb alrtegek fltt – megjelenik az ethosz a maga rtkvonatkozsval, amelynek az alanya a szemly. Hartmann szmra a matrit, az anyagot a szubjektum, a tudat jelenti. A szemly ontolgiai sajtossga, hogy nmagt meghatrozza, beszmthat, felelssg viselsre kpes, s bntudata van. A szemly ll immr szemben egy msodik antinmival, azzal, amely nem a termszeti trvny (kauzlis determinci) s az akarat, hanem az akarat s az rtk kztt ll fenn: ha az akarat kveti az rtket, akkor vele szemben nem szabad, ha pedig nem kveti, akkor kauzlisan nem szabad. Ez valdi antinmia, megoldhatatlan. De van e mgtt mg egy harmadik antinmia is, amely noha pozitv mdon nem is oldja meg az antinmit, de legalbb „eldnti”. Ez a harmadik antinmia az rtk s rtk, a Kell s Kell kztt ll fenn. Ez az igazi morlis konfliktus a szemly szmra, amikor ugyanis az rtk ugyanabban a szituciban ll szemben az rtkkel, s a szemlynek mindenek ellenre dntenie kell. Ez azt jelenti, hogy mivel az egyik rtkkel szemben kell dntenie, mindenkppen bnss vlik. Ezltal azonban a msodik antinmia megolddott, mert a szemly, br az rtk ellenben cselekedett, mgsem esett vissza a kauzalits determincijba, mert egy msik rtket kvetett, s utbbi hatrozta meg. A Kell s Kell antinmija semmikppen sem megoldhat, de ez teszi lehetv az ember erklcsi szabadsgt. Kell ugyanis lennie egy kpessgnek, amely szmra a dntst lehetv teszi. De hogy ez az alapkpessg, amellyel az ember bizonytja erklcsi szabadsgt, mibl fakad, mi a „lnyege”, ezt – mint Hartmann pr vvel ksbb kifejezi – „mly homly fedi”.
|