10. tétel
2006.12.20. 11:09
Intelligencia és kreativitás
10. tétel
Intelligencia és kreativitás
I.INTELLIGENCIA
~ fogalma: az egyénnek olyan globális képessége, amely által célszerűen cselekedni, racionálisan gondolkodni, környezetével hatásosan érintkezni tud.
Ø általános megértési, értelmi képesség
Ø bizonyos mértékű intelligencia feltételez némi ítélőképességet, józan észt, gyakorlati készséget, jó döntési készséget, érzéket, hogy célszerűen, hatékonyan cselekedjen, racionálisan gondolkodjon
~ típusai:
a) 2 faktoros elmélet:
· a faktorok a személyiséget alkotó vonások
· ez az elmélet spearmantól ered
· állítása szerint létezik egy általános, minden embernél közös intelligenciafaktor ( g-generális, általános)
· ugyanakkor vannak specifikus intelligenciafaktorok ( s1, s2...sn)
· a különféle fealadatmegoldásokban része van a g- összetevőnek és egy- egy tehetségfaktornak is
b) sokfaktoros elmélet
· az intelligenciának nagyon sok összetevője van
· ezek külön nézhetők, de tulajdonképpen összekapcsolódnak, együtt alkotják az intelligenciát
· ilyen pl.: a nyelvi megértés, szótalálás gyorsasága, téri viszonyok felfogása, észlelési képesség, emlékezés, következtetés
~ meghatározó tényezők:
- az anyagi, fizikai környezet, az életmód, amelyben felnő a gyerek
- a szociális környezet, a család, az emberi kapcsolatok, amelyek körülveszik
- a kultúrális környezet
~ mérése, eszközei:
Az intelligencia mérés iránti igény az oktatás kötelezővé tételekor merült fel, de emellett az iparnak is szüksége van képzett vagy képezhető munkaerőre, a katonai sorozásnál is feltétel negy minimális értelmi szint.
- Az intelligenciát először Galton próbálta meg mérni ( fejtérfogat, reakcióidő, látásélesség, hallásküszöb stb.)
- Binet és Simon 1905; az első sikeres intelligenciateszt. Meghatározták a gyerek mentális korát, ezt viszonyították az életkorhoz ( kronológiai korhoz )
IQ= ( mentális kor / kronológiai kor ) × 100
- Wechsler- teszt: felnőttek számára világszerte alkalmazzák; Ez 10 részpróbából áll : 5 szóbeli ( verbális) és 5 cselekvéses ( performációs ) részpróbából. A feladatok teljesítése alapján megállapítható az intelligenciahányados, külön a verbális és külön a performációs hányados, megrajzolható az intelligencia- profil, továbbá ez elbutulás mértéke is kiszámítható.
- Raven- teszt: tájékozodó vizsgálatra alkalmas. Ehhez nem kell beszélni, nonverbális teszt. Az intelligencia csoportosan is vizsgálható.
II. KREATIVITÁS
~ creare = teremteni szóból szárm.- alkotóképességet jelent
~ fogalma:
- szűkebb értelemben: alkotó gondolkodás
- tágabb értelemben: az egész személyiség részvételével végzett alkotótevékenységre való képesség.( Az ilyen ember a játékos könnyedséget és a kemény kitartó munkát képes magában összeegyeztetni. )
~ Mérei: „ A kreatív emberek nem alkalmazkodnak, hanem létrehoznak, nem megtanulnak,
hanem rátalálnak, és kitalálnak.”
~ az alkotó ember neveléséhez megfelelő motiváló környezetet is biztosítani kell
~ az alkotóképesség csakis közösségben végzett, megfelelő tevékenységben fejlődhet ki
~ a kreatív emberre jellemző:
- azonnal kimondja, amit szeretne
- nyitottság
- merészség
- kockázatvállalás
- rugalmas gondolkodás
- öntörvényűek
- kalandvágyók
- kiváncsiak
- magabizosak, önbizalom nagy
- energikusak
- humorosak
~ nem nonkonformisták- nem alkalmazkodnak
~ nem a kisiskoláskor, hanem az óvodáskor a legkreatívabb, mert őket még nem kötik szabályok
~ a kreativitás ismérvei:
· gondolkodás könnyedsége: fluencia
· gondolkodás hajlékonysága: flexibilitás
· gondolkodás eredetisége: elaboráció
~ a kreativitás vizsgálata:
- szokatlan használat
- körök tesztje
- távoli asszociáció
- befejezetlen mondat, történet
~ kreatív gondolkodás gátló tényezői:
- túlzott merevség
- elsietett megítélés
|