ATIF-ANDAL ... archive to the future
ATIF-ANDAL ... archive to the future
Menü
 
XXX
 
Első félév
 
Második félév
 
Harmadik félév
 
Negyedik félév
 
Egyéb segítségek
 
Szavazz!
Lezárt szavazások
 
Felnőttképzés intézményrendszere
Felnőttképzés intézményrendszere : 7. A felnőttképzés rendszerének és funkcióinak változásai

7. A felnőttképzés rendszerének és funkcióinak változásai

  2007.05.31. 14:33

7. A felnőttképzés rendszerének és funkcióinak változásai

7. A felnőttképzés rendszerének és funkcióinak változásai

 

Van , aki szerint a felnőttképzés a XIX. Század első évtizedeiben ölt határozottabb körvonalakat a társadalmi fejlődés dinamikájának megváltozásával termelékenység,  a lakossági szám növekedésével,  új szükségletek értékrendek, normák születésével hozzák összefüggésbe. Mások az emberiség történetének koraira is vonatkoztatják, felnőttképzés gyökereit a homo sapiens megjelenéséig eredeztetik .

A háttérben három fogalom definiálatlan vagy alig definiálható tartalmi ellentmondásai húzódnak meg. Durkó Mátyás a felnőttnevelés fogalmába illeszti részelemként a felnőttképzést, amelyhez képest is szűkebb fogalom a felnőttoktatás, felnőttneveléshez képest szélesebb fogalom a nevelés. Koltai Dénes a felnőttképzést és felnőttnevelést tágabban értelmezi, mint az oktatási rendszerek problémáit. Csoma Gyula Összeköti a felnőttoktatás- képzés fogalmakat, felnőttnevelési rendszerbe illeszti. Egyet értünk Zrinszky Lászlóval abban, hogy a felnőttképzés, a felnőttoktatás, a felnőttnevelés fogalomhasználatban a rész egész viszonyok kialakításában koncepcionális és hangsúlybeli különbségek vannak. A felnőttképzés iskolai és iskolán túli formális és nonformális, tudást és kompretenciát átadó rendszer, amelyben közösségi környezetben, felnőttek öntevékenységére alapozott, célirányos ismeretbővítési képességfejlesztő képzés folyik

A magyar felnőttképzés gyökerei a reformáció magyarországi térhódításáig nyúlnak vissza. Magyarország néhány dunántúli részében, a Felvidéken és az alföldi mezővárosokban, Partiumban és Erdély városaiban honosodott meg, vált dominánssá  a reformáció eszméje.A felvilágosodás kori felnőttképzésben új trendek valósultak meg, a magyar kultúra ügye, nemzeti függetlenség és polgári társadalmi átalakulás összefüggő elemei egy folyamatba rendeződtek. A szabadságharc bukása után lassan tért magához a magyar társadalom. A római katolikus egyház domináns szerepet kapott kulturális életben, 1855 -ös konkordátum szerint szervezeteket ,kiadókat ,folyóiratokat működtethetett, s az  oktatásügy kontrollja is az egyházhoz került. Nemzeti Színház 1861- ben a Budai Népszínház is megnyílt, Debrecenben állandó színház jött létre .1857- től újjászerveződött a Magyar Gazdasági Egysület, Mikó Imre vezetésével az Erdélyi Múzeum Egylet is megszületett.

1867. a felnőttképzés terén is változásokat hozott: kulturális fejlődés, benne felnőttképzés kiszélesedéséhez vezettek .Türr- Eötvös- Irányi felnőttképzési koncepció analfabetizmus felszámolására szervezett mozgalom .Szabadoktatás korszakára 1890-1919 Budapest Ipari és európai kulturális főváros lett, népművelés és felnőttképzés mozgalomként működött .

Az alábbi felnőttképző rendszerek ebben az időben: 

1 Az állam intézményes iskolán túli felnőttképzései

2. Társadalmi mozgalomként

a .,Nemzetiségi mozgalmak

b.,Munkásszervezetek

c.,Parasztmozgalmak szervezetei

d.,Egyházi felnőttképzési szervezetek

-1882- ben Felvidéki Magyar Közművelődési Egyletet, Erdélyi Magyar Közművelődési Egyletet 1885- ben , Dél- magyarországi Magyar Közművelődési Egyletet 1904- ben hoztak létre.

-Baross Gábor nevéhez kötjük a Vasárnapi Munkásképző Országos Bizottság felállítását( 1891)

-A római katolikus egyház 1892- ben megszervezte a Budapesti Országos Központi Katolikus Kört

-A parasztmozgalmak ellensúlyozására Darányi Ignác földművelésügyi miniszter 1895- ben Varmegyei Gazdasági Egyesület megyei intézményeit építette ki.

 

A korszakban két nagy kongresszus foglalta össze a felnőttképzés tapasztalatait Magyarországi Néptanítók II. Egyetemes Gyűlése 1896- ban , s a Szabad Tanítás Országos Kongresszusa Pécsett ,1907. október 2-6 között. A kor politikai harcának középpontjában álatlános választójog megszerzése állt. A két világháború közötti periódusban állam jobboldali kormányzata felhasználta a Tanácsköztársaság tanulságait, módszertani példát adott a Horthy- korszak művelődéspolitikai irányítóinak.

Felismerte a kormányzat a politikai nevelés- képzés irányításnak előnyeit. Átszervezte az iskolán kívüli népművelést. Iskolánkívüli Népművelés Központot épített ki, amelynek vármegyei és városi alközpontjai voltak. A munkásmozgalomban kiépült a felnőttképzés. Civil társadalom formájában folyt népművelés- felnőttképzés :egyesületek, társas körök, kaszinók, szövetségek, népfőiskolák .A felnőttképzésben az egyház római katolikus egyház evangélikus és református egyházak is szerepet vállaltak. A szabadművelődés rövid három évében a felnőttképzés alábbi változataitval találkozhatunk :

  1. Népi kollégiumi rendszerek
  2.  Népfőiskolák
  3.  Szabadművelődési tanfolyamok, kurzusok
  4.  Szabadiskola
  5.  Egyházi vallásos közösségek
  6.  Polgári egyesülések, körök
  7.  Dolgozók iskolái
  8.  Érettségire és egyetemi- főiskolai felvételire előkészítő tanfolyamok(szakérettségis tanfolyam )
  9.  Szakmai átképzések, továbbképzések
  10.  Politikai képzések

A második világháború után a felnőttképzési rendszerek funkciói szükségleteket fejeztek ki:

- Iskolapótló funkció

- Társadalmi mobilitást segítő funkció

- Gazdasági- termelést segítő képző funkció

- Állampolgári nevelési- képzési funkció

- Önigazgatási képességeket fejlesztő képző

- Politikai- ideológiai képző funkció

- Vezetőképző funkció

- Új értelmiséget kiképző funkció

- Az értelmiség szakmai- ideológiai átképzését vállaló intézmények funkciója

A felnőttképzés rendszerei átalakulóban voltak, amikor a fordulat évét követően plurális, pártok ideológiáit követő sokszínű struktúra lassan elszürkült. A képzések egy jelentős részét megszüntették.  Durkó Mátyás vizsgálta a funkciók rendszerét is. Felfedzte az egyén és közösség másként értékelheti ugyanazt a felnőttképzési folyamatot,  szocializációs individualizációs funkciókat elválasztotta egymástól.

Szocializációs funkciók:

- Iskolapótló funkció

- Politikai nevelő funkció

- Gazdasági termelési hatékonyságot , a szakmai kultúrát terjesztő funkció

- Társadalmi mobilitást elősegítő képző funkció

- Kulturális funkció:

- Asszimilációs alfunkció

- Integrációs alfunkció

- Permanens személyiségfejlesztő alfunkció

Individualizációs funkciók:

 

- A környezet és szervezet egyensúlyát biztosító adaptációs és nevelési funkció

- A személyiség belső harmóniáját biztosító

- Kompenzációs alfunkció

- Pihentető alfunkció

- Pszichohigiéniai alfunkció

- A személyiség sajátos tulajdonságait , képességeit kibontakoztató képző funkció

2001. évben elfogadott, felnőttképzésről szóló CI. törvény és a 2003. évi CVI. törvény a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI .törvény módosításáról paragrafusaiban foglaltakkal, amelyek szabályozzák a

- Közoktatási intézmények felnőttképzési programjait

- Szakképző intézmények felnőtt korúaknak szervezett képzési rendszereit

- Felsőoktatási intézmények felnőttképzését

- a nonprofit szektor különféle szervezeti formáinak iskolán túli képzéseit

- a jogi személyiséggel rendelkező és jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok, egyéni vállalkozások iskolán túli felnőttképzését.

2003-ban az irányítás a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter hatáskörébe került át. A minisztérium munkáját két fontos országos szervezet segíti. Az Országos Felnőttképzési Tanács 21 tagja két évre kap megbízatást. Nemzeti Felnőttképzési  Intézet a másik. Az intézetben működik a Felnőttképzési Akkreditáló Testület, amely 12 tagú.

2001. november3-9. között tartották meg a Német Népfőiskolai Szövetség XI. Német Népfőiskolai Konferenciáját Hamburgban, amely a jövő felnőttképzésének főbb irányait jelölte meg. A felnőttképzés feladatairól kialakított koncepciót Doris Edenhal,a DVV elnöke és Edelgard Buhlman, a szövetségi Képzési és Kutatási Minisztérium vezetője ismertette:

1.  A felnőttképzési szervezetek tanuló szervezetek, amelyek mint rendszerek folytonosan alkalmazkodnak a környezeti kihívásokhoz.

2.  A felnőttképzés területi hálózat, annak egymásba ágyazódó rendszerek részegész viszonya szerint megfogalmazódó struktúrája.

3.  A tanuló szervezetek lokális és regionális hálózata nem társadalmak fölött található, hanem a társadalmat téri keretbe foglaló territóriumban, s a tanuló régióban sajátos feladatokat oldanak meg.

4.  A kognitív tanulás érzékekkel tanulás összekötése, szándékolt tudásszerzés a formális, a nonformális és informális tudásközvetítők révén jellemzi a jövő felnőttoktatását.

A felnőttképzés intézményeinek a minőségi tudást kell nyújtani. Felnőttképzési feladat, hogy a kihívásokra adandó feleletekre mindenkinek egyenlő esélye legyen.

 

 

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Óra
 
XXX
 
Naptár
2023. Február
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Ennyien voltunk itt
Indulás: 2006-11-29
 
Fontos lehet...
 
Névnapköszöntő
Ma Február 22. Szombat, Gerzson napja van.

 
Ha bejön az oldal
 
Szórakozás
 
Milyen idő van ma?
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
TAT TUAM ASI
 
Szótár

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU