6-7. ttel
2006.12.19. 14:58
6. ttel A magyar szociolgia rvid fejldstrtnett
I) A magyar szociolgia rvid trtnete
A magyar szociolgia fejldst hrom esemny trte derkba, ezrt a szoc. tudomnynak a XX. sz. eleji megszletse utn mg hromszor kellett jjszletnie szinte a semmibl. Mind-hrom esemnyt kveten megsznt a szociolgia kutats s oktats Mo.-n. A Huszadik szzad c. folyirat: azt vizsglta, hogy az akkori kor gazdasgi trsadalmi kihvsra milyen vlaszt adjanak. Kzvettette a Nyugat-Eurpai munkkat. Trsadalomtudomnyi Trsasg frumot biztostott a szakmai vitkban, klfldi kiadvnyokat jelentetett meg. A szzadfordu-ln a Huszadik szzad c. folyirat s a Magyar Trs.tud.-i Trs. krl alakult egy szociolgiai iskola, amely igyekezett megismertetni s rtkelni Mo.-n a korabeli klfldi szociolgiai irodalmat, az itt ltott trs.-i problmkat vizsglni. Az iskola 1919 utn megsznt.
A szzadfordultl az 1900-as vek elejtl kezddn 3 irnyzatot klnbztetnk meg:
1. Liberlis irnyzat: ez a legbefolysosabb irnyzat, kpviselje Jszi Oszkr
2. Szocildemokrata irnyzat: kpviselje Szab Ervin
Konzervatv irnyzat
Kt vilghbor kztti idszak a szociolgia, mint tudomny megsznt ltezni, nem volt oktats s kutats. A konzervatizmus kerlt eltrbe, melynek kpviselje Szegf Gyula volt. A Hrom nemzedk cm knyve foglalja ssze a konzervatizmus lnyegt.
II) 1930- as vek
Ekkor mr lteztek olyan mozgalmak, trekvsek, amelyek a szociolgia irnyba mutattak.
A, Falukutat mozgalom = npi rk mozgalma, ms nven szociogrfiai mozg.:
A legfontosabb ilyen irny trekvs volt. A falukutat mozgalom a falvak, parasztok helyzett vizsglta Szociogrfiai, irodalmi mveikben. Kpviseli Erdei Ferenc, agrrszocio-lgival, teleplsszociolgival foglalkozott (Makt s krnykt vizsglta).
Veres Pter Az alfldi parasztsga c munkjban az ott l emberek krlmnyeit vizsglta. Fja Gza „A viharsarokrl” cmmel rt knyvet (ebben az egyik uradalomnak a dolgait rja le, hogyan bnt el a cseldekkel az uradalom). Szab Zoltn az szaki-kzphegysg terleteivel foglalkozott. Ilys Gyula „A pusztk npe”. Darvas Jzsef Oroshzrl rt knyvet, ez egy csaldregny. Sajt csaldjn keresztl mutatja be Oroshza trtnett. Flp Lajos, aki Pcs mellett volt lelksz, az egyke problmit kereste.( Felfigyelt arra, hogy a paraszti csaldokban csak egy gyerek van, ennek gazdasgi okai voltak. A fldet az elsszltt gyerek rklte, gy a tbbi gyerek megsrtdtt s ezrt csak 1 gyereket vllaltak).
Erdlyi Ferenc a magyar trsadalom szerkezett vizsglta a II. vilghbor kztti idszakban, melyben vlemnye szerint egy idben volt jelen a feudlis s kapitalista struktra.
Nmeth Lszl munks szociogrfikat rt. Felszlalsnak cme: A harmadik t. A hitleri fasizmustl s a sztlini modelltl is elhatroldik. Szerinte Magyarorszgnak a hbor befejezse utn a sajtos magyar utat kell kvetni. Magyarorszgon a kertszkedsre kellene idt fordtani, mivel ez sokkal nyeresgesebb, erre meg kellene tantani a fiatalokat. Ehhez npfiskolt hoztak ltre. A npi szrmazs rtelmisg vezetheti az orszgot.
III) 1945-49
Magyarorszgon ismt volt szociolgia. Szalai Sndor ltrehozta a Szociolgia Tanszket. Fiatalon megjrta Auswitzot. Knyve: Bevezets a trsadalomtudomnyba. Amikor a sztlinizmust bevezettk, a tanszket bezrattk.
IV) A '60-as vekben megindult a magyar szociolgia jjlesztse
A politikai enyhlssel egyidben megntt az igny arra, hogy Mo.-n ismt legyenek szociolgiai kutatsok a valsg feltrsa rdekben. Az esemnyekre nagy hatssal volt Bib Istvn munkssga.
A szociolgia els mhelyei:
Kzponti Statisztikai Hivatal, ezen bell Trsadalomstatisztikai Belosztly mkdik.
MTA szociolgiai Kutat Intzet
ELTE-n s a Kzgazdasgtudomnyi Egyetemen elads szociolgiai munkacsoportok, majd tanszkek is kialakultak.
Magyar Rdi s Televzi tmegkommunikcijnak kutatcsoportjbl jtt ltre ksbb a Tmegkommunikcis Intzet, ahol kzvlemny-kutatst vgeztek, vizsgltk, milyenek a reakcik az egyes msorokra.
Az 1960-as vek els nagyobb szoc.-i kutatsok vizsgltk:
jvedelemklnbsgeket, engedlyeztk a hztji gazdasgokat. Azt vizsgltk, hogy milyen klnbsgek vannak a parasztsg s a polgrsg kztt
Trsadalmi mobilits: az egyik osztlybl a msikba val tjutst (fel-le). Mobilitsi csatorna: tovbbtanult, ezrt magasabb szintre kerl, mint a szlei. Mobilits legfontosabb csatornja az oktats
Idmrleg: letmdra vonatkozik, Szalai Sndor vgezte. Losonczi gnes: letmdot kutatja Bks megyben. Az letivd az rtkekben, trgyakban s idben 1977-ben jelent meg
Az ids npessg helyzete, elregedsi folyamat. Milyen intzmnyek tjn lehet ezeket megoldani. Milyen szociolgiai elltst kell bevezetni
Vros s Faluszociolgia s az j laktelepek problmi. Az erteljes elidegenedsi folyamatok kezdenek kialakulni. Az emberek nem ismerik egymst, de ignyk sincs r
V) A '70-es vek els fele
1968-ban bevezettk a gazdasgi reformokat. A gazdasgi reform s a konzervatv szrny kztt ellentt alakult ki. tmenetileg az ellenz prt kerlt eltrbe. A magy. szoc.-t tbb slyos csaps rte ekkor. Hegeds Andrst, a MTA Szoc.-i Tansz.-nek igazgatjt nyugdjaztk. Lukcs Istvn tantvnyai kzl tbb embert: is eltvoltottak, pl. Heller gnest, Mrkus Mrit, Mrkus Gyrgyt.
Nagyon sok szociolgus knyszerlt a (egyes tmakrkben lv magyar publicisztikai tilalom, ill. ers korltozs miatt) klfldi munkavllalsra s kiteleplsre. A magyar szoc. visszahzdott az elmleti krdsek trgyalstl, nem prblkozott a rendszer egsznek brlatval. A magyar valsg kl. problematikus jelensgeinek empirikus vizsglatra sszpontostott. A magyar szoc. letben tudott maradni s kpes volt fejldni.
VI) A szociolgiai eredmnyek a '70-es vek kzeptl 1990-ig
Egy sor terleten kzptv kutatsok trtntek. (5 ves). A magyar szociolgusok bevezettk a sokvltozs matematikai statisztikai mdszereket. Egyre tbben mehettek klfldre, hogy nemzetkzi kutatsokban rszt vegyenek. 1978-ban megalakult a Magyar Szociolgiai Trsasg (elnke: Szalay Sndor, utna: Kulcsr Klmn) 1989-tt venknt j elnkt vlasztanak.
Megindult a szociolgus szakkpzs (ELTE Bp.-i Kzgazdasgtudomnyi Egyetem) Szociolgiai tanszkek jttek ltre - kapcsoldtak az egyetemek profiljhoz (Mszaki Egyetemen: - Ipar s zemszociolgia; Orvostudomnyi Egyetemen: -Egszsgszociolgiai tanszk; Gdlli Agrrtudomnyi Egyetemen: - szociolgiai tanszk) A vezetkpzsben is nagy szerepe van a szociolgiatudomnynak, tovbbkpzsben is fontos.
Egyre tbb kutatintzet, mely a szociolgia valamely gazatt mvelte. Rendszervltskor ltrejtt a TRKI- Trsadalomkutatsi Trsasg (Kolosi Tams a vezetje s a tulajdonosa)
Pozitvumok s negatvumok a rendszervlts ta.
Pozitvumok:
megszntek a tabutmk
Nincsenek adminisztratv akadlyai annak, hogy klfldn kutassanak.
Negatvumok:
egyre kevesebb pnz van a kutatsokra
egyre tbb kutatintzet nehz helyzetben van
knyvek, tanulmnyok megjelentetshez szponzort kell keresni
a tanulmnyok mire megjelennek, elvesztik aktualitsukat
fiatalok elvndorlsa a plyrl, zleti letbe, jsgrs terletre, szakrtknt, a politikai letbe, llamigazgatsnl helyezkednek el
7. ttel A csald fogalma, ciklusai, funkcii
Csald olyan egytt l kiscsoport, amelynek tagjait hzassgi vagy vrsgi kapcsolat kt ssze. Az ember a csald rvn vlik trsadalmi lnny. A csald az elsdleges szocializci szntere.
Az elsdleges csop. jellemzi:
spontn mdn jn ltre
kis tagltszm ilyen csop.-nak tekintik a szoc.-ban
az ellenrzs kzvetlen mdn trt. A csald, barti kr, kis gyerekeknl
Fontos szerepet jtszanak az rzelmek jtsz csop.-ok
Az sszetartozs, a „mi” tudat nagyon ers
Msodlagos csop. jellemzi:
Felkrl, mestersges mdon hozzk ltre
Nagy tagltszm ilyen csop.-ok pl a kl. poli.-i, gazd.-i
Ellenrz appartust hoznak ltre intzm.-nyek, iskolk. Kl szab. sze-
Az rdekek jtszanak fontos szerepet rint lnek
A „mi” tudat rzete nem ers, nem lnyeges
A csald fogalmt hrom fle mdn lehet megkzelteni:
1) Rendszerelmleti megkzeltsben Kulcsr Klmn elve
A csald szoc.-i rtelemben olyan elsdleges csoport, amely legszkebben egy frfi s egy n, valamint leszrmazottaik tarts egyttlst jelenti. Ez az egyttls a frfi s a n nemi kapcsolatn, illetve a leszrmazottakhoz fzd vrsgi ktelken alapszik, de tgabb, pl. gazdasgi kzssget is jelent. Ms jelleg ktelkek is erstik, erklcsi s jogi normk szablyozzk. Jelents szerepet tlt be az egyn s a trs. viszonyt meghat. kl. folyama-tokban.
A def. tbb eleme megkrdjelezhet.
2) Interakcionlis megkzeltsben: a csaldtagok kztti viszonyt nzzk, ez a meghatrozs Burgess nevhez kapcsolhat az 1920- as vekbl.
A csald olyan interakciban l szemlyek egysge, akiket az egymssal val rintkezseik sorn frj- felesg, apa- anya, fivr- nvr, fi- lny trs.-i szerep betltsre val trekvs irnyt.
Ezek a szerepek trs.-lag meghatrozottak, de minden csaldban rszben rzelmi, rszben hagyomnyosan kialakult tudati tnyezk lnyegesen megersthetik vagy meggyengthetik ket. Burgess vlemnye szerint ha nincs meg a kell komm. a csaldtagok kztt, hiba teljeslnek Kulcsr kittelei, az trs.-lag nem szmt csaldnak. Nagyon fontos, hogy a csaldban lv szerepek milyenek, mert a szerepminta innen rkezik, a szocializci itt trtnik.
Noha a trs.-i szerepek, elvrsok meghatrozottak, nem minden esetben azonosak az egyes kultrk kztt. A trs.-i szerepek megvltozhatnak akkor is, ha a hagyomnyos helyzet valami miatt felbomlik. A megvltozott helyzetben a hinyz funkcikat valamelyik msik fl veszi t s ltja el. Az ebben a krnyezetben felnv gyerek az felntt korban mr ezt a megvltozott szerephelyzetet fogja termszetesnek, alapnak tekinteni, ezt a pldt kveti.
3) Kurt Levin vlemnye
A csald az a csoport, ahol a legkisebb a szocilis disztancia s a legnagyobb fok az identifikci (hovatartozs- tudat).
Szoc. disztancia: trsas tvolsg, a csaldban a legkisebb, a szerelemben gyakorlatilag nulla mind rzelmi, mind fizikai, mind lelki szinten. Az egyn valdi szemlyisge, a lelki lemezteleneds a csaldban a legnagyobb. J esetben az egyn letben a csald mindig egy biztos visszavonulsi s tmaszpont.
A csald tpusai
1, Egyttl hzastrsak neme s szma szerint
Monogm csald: ffi s egy n l hzastrsi kapcs.-ban
Poligm csald: v.melyik hzasflbl tbb van
o Poliginia: 1ffi tbb n
o Poliandria : 1n tbb ffi
2, hatalom megosztsa alapjn
Matriarchlis csald: anyajog csald. Anyai gon rkldik a vagyon, a hatalom tovbb. Az anya a csal. Dntshozja. A tz rzse a korai trs.-ban fontos volt, ez adta a jogot a nknek
Patriarchlis csald: apajog csal, a dntshoz, apai gon rkldik a vagyon, a hatalom tovbb. Kialakulst a hadakozs, a hadvisels szerepnek megnvekeds-hez ktik.
3, milyen kzssgbl, csoportbl szrmazik a felesg
Endogm csald: a felesg ua.-bbl a kzssgbl, falubl szrmazik, mint a frj
Egzogm csald: a felesg ms kzssgbl, falubl szrmazik, mint a frj
4, trsadalmi csop.-bl val szrmazs szerinti csop.:
Homogm csald: iskolai vgzettsg, kulturlis szrmazs szerint egy krbl szrmaznak a hzasfelek
Heterogm csald: iskolai vgzettsg, kulturlis szrmazs szerint ms krbl szrmaznak a hzasfelek
5, genercik szma szerinti csop.:
Teljes csald ® nukleris csald = szlk+gyermekek
Szkebb csald ® csonkacsald = valamelyik szl nincs
Nagy csald ® tbb generci egyttlse
A csaldi let ciklusai
jonnan hzasodott gyermeknlkli hzaspr fszekraksa
Az jdonslt szlk 1-3 ves gyermekkel
Az iskola eltti csald 3-6 ves kor gyermek
Az iskols korban lv gyermekekkel rendelkez csald a 6-12 ves kor gyermekkel
Az ifjval l csald, 13-19 ves gyermekkel
A csald fiatal felnttel, a hzas gyermek kivlsig tart
A csald, mint a gyermeket tra bocst kzpont (tke fontossga: vagyoni, kulturlis s kapcsolati) az els gyermek kivlstl az utolsig.
A posztszli csald, a gyerekek elmentek, az apa nyugdjba vonulsig tart.
Ids csald, nagyszli szerepek
Tbb gyermek esetn a legidsebbhez viszonytjuk a ciklusokat, de a ciklusok jellemzen sszemosdnak.
Csald funkcii
Gazdasgi funkci: minden csald rendelkezik hztartssal, vagyonnal, ahol meghatrozott szint gazdlkods folyik. A fogyaszti szerkezetet a vagyoni helyzet s a fogyasztsi mintk keveredse (frj-felesg szoksai) jellemzi. A jvedelem befolysolja. Rgebben ez a funkci nem volt olyan lnyeges, mert a csaldok javarszt nfenntartak voltak.
Biolgiai funkci: Utdok nemzse, nemi kapcsolatok: a csaldtagok jra termelik nmagukat
Szocializcis funkci: a gyermeket olyan rtkekre, normkra nevelik, hogy a trs. rtkes, hasznos tagjv vljon
|