1. tétel
2007.05.31. 14:39
Az iskolarendszerű felnőttoktatás főbb jellemzői
- Az iskolarendszerű felnőttoktatás főbb jellemzői
Az 1993. évi LXXIX. Közoktatási törvény, 78. paragrafusa, rendeletek biztosítanak törvényi kereteket. A felnőttek iskoláira is érvényes minden a közoktatás rendszerére vonatkozó szabályozás, kivéve a felnőttek iskolarendszeréről külön rendelkezés születik. A felnőttek iskolái által kiadott végzettségek és szakképesítések egyenrangúak a rendes korban megszerzett végzettségekkel szakképesítésekkel .
Célja:
- Nem tanköteles felnőtteknek második esélyt biztosítani
- Az iskolarendszerű felnőttoktatás célja csökkentse a meglévő esélyegyenlőtlenséget segítse az intragenerációs mobilitást.
- Az iskolarendszerű felnőttoktatás bővülni látszik. Többen használják ki a felsőoktatás nyújtotta második esélyt a főiskolák és egyetemek levelező tagozatos képzési formáit.
- - Önálló családban élő felnőttek alkotják az iskolarendszerű felnőttoktatás célcsoportjait.
- - Az eltérő didaktikai eszközök, időbeosztás és módszertan mellett a megszerezhető végzettségeknek egyenértékűeknek kell lenniuk rendeskorban megszerzettekkel.
- - A felnőttek iskolái jelentős anyagi és infrastruktuális hátránnyal küzdenek, a rendeskorúak intézményrendszerével szemben a társadalmi elismerés hiányával is párosul. A pedagógusok délelőtt rendeskorúakkal foglalkoztak túlórában kedvezőtlen nem a felnőttek oktatásához ideális iskola környezetben tanítanak.
- - A közoktatási törvény értelmében a felnőttek iskoláiban 4 munkarend szerint szervezhető meg az oktatás
- - A felnőtt tanuló önmaga dönt hogy az iskola adta lehetőségeken munkarend szerint kíván tanulni.
- Az iskolarendszerű felnőttoktatás felnőttek előzetes bizonyítvánnyal igazolt teljesítményei beszámíthatóak tanulmányaiba.
|