Transzcendentlis mdszerek
2007.05.02. 13:22
Transzcendentlis mdszerek
Az 1930-as vektl kezdve egyre tbb katolikus filozfus tr t a transzcendentlis megkzelts alkalmazsra. Az irnyzat clja, hogy a transzcendentlis elemzs mdszernek tovbbvitelvel lehetsg nyljon tllpni a szkepticizmuson s a szubjektivizmuson.
Joseph Marchal (1878-1944)
A Kanti ismeretelmlet sszehasonltsval megalapozta az jskolasztika folytatsnak szmt transzcendentlis ismeretkritikt. Szerinte a megismer alany, az emberi szellem s a megismers trgya sszefgg, mg az alany clra trsvel egytt is egymsra hangolt, amirt az rtelmi ismeret szksgkppen httrigazsggal br.
Karl Rahner (1878-1984)
Nmet jezsuita, Szent Tamshoz viszonyulva kereste kora filozfiai krdseire a vlaszt. Meghatrozza a mdot, miknt juthat az ember az anyagi vilgban ltalnos rvny objektv ismeretekhez.
Az ember az anyagi vagy rzki megismers ltal jut el a dolgokig, s az rzkelssel passzvan befogadja, birtokolja a vilgot.
A szellem az rzkisg eszkzvel a lt egszt befogadja. Azaz a vilg nem szellem nlkli magnval, hanem az ember fnye ltal tjrt, az ember szmra tkr vilg. Az ember a megismert vilggal egszti ki magt, s a szellem fldi sorsban Isten vilglik fel szmra. E sors az embert vilghoz ktve mg azon tl is elktelezi. Az emberi szellem vilgbeli lte keresztnyi, mert Isten is eljtt a vilgba, hogy rtallhassunk, s benne magunkra leljnk.
Istennek nem ktelessge, hogy megnyljon az ember eltt. Az embernek kell szellemileg templomban lve, Istent szeretve, szellemnek vgtelen horizontjt megnyitva eltte, meghallania Isten szavt.
|