Szocilis tanulselmleti nzpont
2007.05.14. 08:18
Szocilis tanulselmleti nzpont
Albert Bandura:
- elmlete a szocilis sszefggsben kialakul illetve mdosul viselkedst vizsglja
- Skinnerhez hasonlan azt lltja, hogy a viselkeds, normlis illetve devins megnyilvnulsaiban egyarnt, tanult reakci
- elismeri, hogy szmos viselkeds a kzvetlen megersts hatsra alakul ki, de ugyanakkor hangslyozza, hogy csaknem minden viselkedsi forma megtanulhat a kzvetlen megersts hinyban is, mgpedig a megfigyelses tanuls rvn
- msok viselkedsnek s a viselkeds kvetkezmnyeinek megfigyelse alapjn megtanuljuk, hogy hasonl viselkeds hasonl kvetkezmnnyel fog jrni → ez nem kzvetlen tapasztalat, hanem kzvetett megersts
- nem zrja ki a viselkedst bellrl befolysol vltozkat, szerinte a kognci vagy gondolkods meghatrozza a megfigyelses tanuls mikntjt, egy szemly nem automatikusan msolja le s reproduklja a ltott viselkedst, hanem tudatosan s szabadon dnt arrl, hogy hasonlan cselekedjen-e vagy sem
- a kzvetett megersts ltal trtn tanuls felttelezi, hogy a szemly elrevetti s felbecsli a mr msoknl megfigyelt, de kzvetlenl mg nem tapasztalt kvetkezmnyeket, ezltal a szemly szablyozni s irnytani kpes a sajt viselkedst
1. Utnzs: a megfigyelses tanuls alapja
- Bandura nem becsli le a kzvetlen megersts jelentsgt a viselkeds mdostsban, de tagadja, hogy a tanuls kizrlag ezen a mdon kvetkezhet be, szerinte a megersts nem elgg hatkony, idignyes s veszlyes is lehet (pl kzlekeds, szs, autvezets)
- a viselkeds legtbb formja megtanulhat egyszer utnzssal → a szemly megfigyeli, majd reproduklja msok viselkedst
♠ A hres Bobo-doll ksrletben a kiscsoport tagjai utnoztk a modell agresszv viselkedst fggetlenl attl, hogy l, filmben vagy rajzfilmben szerepl modellt figyeltek meg. A kontrollcsoporthoz viszonytva a viselkedsk ktszer annyi agresszv elemet tartalmazott.
2. Utnzs s gyakorls:
- a mozgs reproduklsnak folyamata valstja meg a szimbolikus reprezentci tfordtst konkrt viselkedss, szmos viselkeds esetn szksg van a mozgs begyakorlsra s finomtsra is, pl. rs, vezets, szs s minden komplex kszsg
3. sztnzs, motivls:
- a megfigyelt viselkeds gyors s pontos reproduklsra kszteti a szemlyt, amennyiben elgsgesek
- a motivl tnyezk gy hatnak, hogy a szemly elrevetti az adott viselkeds pozitv vagy negatv kvetkezmnyt, annak megfigyelse, hogy a modell, viselkedse eredmnyeknt jutalmat kapott vagy bntetst kerlt el, erteljesen sztnzi az adott viselkeds megtanulst
Az utnzs fejldsi szakaszai:
- csecsemkorban a megfigyelses tanuls az azonnali utnzsra korltozdik, nluk ugyanis mg nem fejldtek ki a kognitv funkcik, klnsen a kpzeleti s verblis reprezentci, amelyek a ksleltetett utnzs alapjai
- 2 ves kor utn a gyermekek kpess vlnak arra, hogy a megfigyelt viselkedst egy bizonyos id utn reprodukljk
- csecsemknl s gyerekeknl a megerstst fizikai ingerek kpviselik (tpllk, bntets, rzelmek), idsebb korban a megerstst msok helyeslse vagy helytelentse jelenti
- a kls megerstsek idvel beplnek a szemlyisgbe, belsv vlnak s az nmegersts (jutalmazs vagy bntets) eszkzeiv vlnak
A tanult viselkeds megvltoztatsa, mdostsa:
- ha a viselkeds a megfigyelses tanuls szablyai szerint alakul ki, akkor lehetsges a viselkeds megvltoztatsa vagy jratanulsa is → ez a viselkedsterpia kiindulpontja
- a nem megfelel, devins, destruktv viselkedsi formkat semlegesteni lehet s j, megfelel viselkedssel lehet ket helyettesteni
- Bandura nem foglalkozik a tudattalan konfliktusokkal, elfojtsokkal hiszen szerinte a devins szemlyisg kialakulst az inadekvt viselkedsek megtanulsa okozza, ezrt a terpia a viselkeds megvltoztatsra irnyul → a tnetet kezelni annyi, mint a rendellenessget kezelni, a kett egy s ugyanaz
- a terpiban a kliensnek bemutatjk a flelemkelt vagy fenyeget szitucikkal val megbirkzs mdozatait (lben vagy filmen), a rejtett utnzs mdszere esetn a szemlyeknek el kell kpzelnik flelemkelt helyzettel megbirkz szemlyt, a modell viselkedsnek megfigyelse hatkonyan cskkenti a hasonl helyzetektl val flelmet (pl. kutyktl vagy kgyktl), mg hatkonyabb a terpia, ha a szemlyek aktv, irnytott rszvtelnek vetik al magukat, vagyis fokozatosan bevondnak a flelemkelt helyzetbe, majd a modell irnytsval sikerl megbirkzniuk vele
- Bandura hangslyozza, hogy a kognitv vltozk is mdosulnak, elssorban az nrtkels, a sikeres terpia nemcsak adekvt viselkedssel helyettesti az inadekvt viselkedst, hanem nveli a szemly nrtkelst is
Bandura emberkpe:
- a viselkedst egyarnt szablyozza a szemlyisg (a kognitv folyamatok rvn) s a krnyezet (a szocilis ingerek, esemnyek rvn) → klcsns determinizmus
- az egyn nem automatikusan reagl a kls ingerekre, hanem a kvetkezmnyek elrevettse s felbecslse utn aktivlja a vlaszokat
- az egyn kpes arra, hogy rtkelje a viselkeds hatsait s hogy ennek alapjn meghatrozza, milyen helyzetben melyik a megfelel viselkeds
- a viselkeds nszablyoz megkzeltse optimista emberkpet vett, Bandura szerint az egyn kpes rszben talaktani a krnyezett, a devins viselkeds nem ms, mint rossz szoksok egyttese, amelyek tanuls tjn jttek ltre, s ugyanolyan mdszerrel meg is vltoztathatak
- Bandura szerint a genetikailag meghatrozott sajtossgok (fizikai, fejlds, testfelpts, megjelens) befolysolhatjk a megersts mdjait, klnsen gyerekeknl
- kihangslyozza a gyerekkori tapasztalatok jelentsgt s nagyobb befolyst tulajdont nekik a viselkeds kialakulsban, mint a felnttkori tapasztalatoknak (a teljestmny-elvrsok, nrtkels, fogalmaink a helyes - helytelem viselkedsrl)
- az egynnek az lete folyamn olyan viselkedsi standardokat s teljestmny-elvrsokat kell kialaktania, amely relis a mltbeli tapasztalatokhoz viszonytva, s amely lehetv teszi az nrtkels optimlis szintjnek fenntartst.
Brlatok, kritikk:
1. a viselkeds kls aspektusainak tlhangslyozsa s a tudatos/tudattalan motivcik, rzelmek, konfliktusok elhanyagolsa;
2. a fentiek kvetkezmnyeknt a terpia tneti kezelse; a tnetek megsznhetnek ugyan, de ksbb brmikor megjelenhetnek jra, mivel a tulajdonkppeni ok kezeletlen maradt;
3. elgtelen magyarzatok arra vonatkozan, hogy miknt befolysoljk a viselkedst a kognitv vltozk, hogy milyen mechanizmusok s folyamatok rvn rvnyestik a befolysukat a viselkedsszablyozsban
|