Kanttl Schleiermacherig
2007.03.20. 19:00
A kk knyv alapjn - lltlag :)
IMMANUEL KANT (1724-1804):
-egymsnak ellentmond nzeteket kzs nevezre hozzon
-beptette a fiziko-teolgiai istenrvet a Naprendszer keletkezsnek s fejldsnek elmletbe
-a fiziko-teolgiai istenrv szerint a vilgegyetem tkletes berendezsbl egy rtelmes alkotra lehet kvetkeztetni
-a termszettv-ek rendszerbe az isteni rtelem szlte tervezet van belerva, gy a vilgegyetem elre beprogramozott
-a teremtett vilg nem szorul kls beavatkozsra
-a Naprendszertrsgeiben sztszrdott anyagrszecskk srsgnek nvelst gondolja el, azt hogy e srsgnvekedssel anyagcsomk jttek ltre, de a vonzerk mellett hat taszterk egyttes hatsra forg elemek keletkeztek, s gy jhettek ltre a bolygk
-kosz feltevs: a vilgegyetem nyers volt s kialakulatlan, az anyagteljessggel betlttte az egsz vilgteret, r nem ltezett
-sanyagot isten helyezi a ltbe, de minden egyb mr az anyag nfejldsnek a mve
-Kant-Laplace elmlet: az ember mr nem a teremts vgclja, mgcsak nem is a Fld az egyetlen, ahol rtelmes lnyek lnek
-a Naptl tvolodva a tvolsg arnyban egyre nagyobb tkletessg let valsulhat meg
-az ember mr elhagyta azt a lthelyzetet, amelybe isten rendelte, kimozdult, kitrt a hatrai kzl
-a vilg csak a teremts ltal isten mve, a 2. korszakban mr a teremt emberi alkotsa, akinek szmkdse, annak tvei vilgrendez elvekknt vannak jelen
-emberi elme a termszet tv-hozja, e felismerssel rkezik el az szkritikk korszakhoz
-emberisg soha nem lesz kpes a vgtelen, teremt rtelem, az isteni agy intellektulis szemlletre
-emberi tuds csakis az rzki tapasztals krn bell szerezhet
-2fle logika van: 1. ltalnos logika, amely a fogalmak, tletek, kvetkeztetsek formit teljesen elvonatkoztatja a tartalomtl, 2. transzcendentlis, filozfiai logika, amely azt kutatja, mi az, ami az ltalnos s szksgszer igazsgokat lehetv teszi
-transzcendentlis reflexi: az olyan gondolkods, amely nem a dolgok megismersre irnyul, hanem azt kutatja, hogy miknt kell elgondolni, hogyan lehet megismerni ket, ~nak nevezi.
-kopernikuszi fordulat: nem az ismereteinknek kell a trgyakhoz igazodniuk, hanem a trgyaknak kell ismereteinkhez igazodniuk
-gondolkodsi formkat aszerint rtkeli, milyen trgyra vonatkoznak ezek a formk, a tapasztalati jelensgekre irnyul logikus gondolkods megbzhat ltalnos ismereteket nyjthat
-a tapasztalaton tli gondolkods ellentmondsokba tkzik
-ember tuds csak az rzki s a fogalmi megismers egyttesvel szerezhet
-a fogalmak a szemlletekbl keletkeznek
-az rzkisgtl kapott tartalom s az rtelmi fogalmak kztt kell lennie vminek, amely biztostja brmely trgy elgondolsnak feltteleit. Ezzel a gondolatmenettel jut el Kant az apriorits felttelezsig. A priori = eleve, kezdettl meglv
-ez a megismersnek az a felttele, amivel szlettnk, minden ember rendelkezik, amirl intuitv tudsa van
-logikai tlet tartalmt tekintve 2fle lehet: 1. analtikus tlet, amelyben az lltmny benne van az alanyban, 2. szintetikus tlet, amelyben az lltmny jat tartalmaz az alanyhoz kpest
-az a priori analitikus tletekben az alany s az lltmny sszekapcsolsa tapasztalati alapon trtnik
-az a priori szintetikus tletekbe az alany s az lltmny sszekapcsolsa megelzi a tapasztalatot
-ahol az ember egymsutnt szlel, isten mindent egytt lt
-az rzkisget s az rtelmet a kpzeler kti ssze
-az a priori szintetikus tletek alkotsnak felttele 12 kategria, e 12 kategria 4 osztlyba tartozik: mennyisg, minsg, viszony, modalits osztlyba
-a termszettudomnyok sszes tletnek alapja nhny tv: szubsztancia megmaradsnak tv-e, oksg tv-e, szubsztancik klcsnhatsnak tv-e
-sz az abszoltum, a magnval megismersvel prblkozik, a jelensgek egysgt keresi
-a llek eszmjt kutatja a pszicholgia, istennek az eszmjt a teolgia vizsglja, Kant szerint ezek ltudomnyok
-lelki let 3 alapkpessge: gondolkods, akarat, rzelem
-ember, mint vgtelen eszes lny
-ember vilgi vgyai, szndkai llandan konfliktusba kerlnek a ktelessggel, a jval, ez az ellenttpr ltszdik a hajlam s a ktelessg kztt
-szerinte nem lehet erklcsi az a cselekedet, amit hajlamnak megfelelen hajtunk vgre
-jakarat s a ktelessg 2 f etikai rtk, maga a ktelessg egy kategorikus sz parancs formjban fogalmazdik meg, ez az erklcsisg alaptrvnye
-emberi mltsg sszetevi: 1. szuverenits: csak nmagunk tveihez alkalmazkodunk, 2. autonmia: szabad emberknt lnk, 3. kzdelem: bels harcunk
-letnk feladata, hogy elsegtsnk egy olyan ltllapotot a Fldn, amelyben az valsgg lett, ahol a lt s a legyen egybeesik (ecco homo)
-az ember nll lnyeg
-megklnbztet: 1. a posrerion (empirikus) ismeretet, amely a tapasztalatbl ered, 2.a priori (tiszta) ismeretet, mely a tapasztalattl fggetlen s a tiszta szbl szrmazik
GEORG FRIEDRICH HEGEL (1770-1831):
-dialektikus mdszere: a dolgok ellenttekben val mozgsnak, nkifejezsnek nyomon kvetst teszi lehetv
-ez a dialektikus mozgs nemcsak az egyni gondolat mozgsa, hanem egyben vilgrsz tfog tv-szersge, a vilgrszt Abszoltumnak nevezi, ami szellemi termszet
-szellem fejldsnek els llomsa az nmegismers, ezt fogja t a hegeli logika
-hegeli logika 3 rsze: lt, lnyeg, fogalom
-logika kategrii: 1. vletlen s formlis valsg, 2. relis valsg, 3. abszolt szksgszer valsg
-fogalomnak 3 fejldsi llomsa van: 1. szubjektv fogalom, 2. objektv f, 3. idea
-a llek, szellem tovbb keresi nmagt fejldsnek 2. llomsa sorn a msban, a kls vilgban, ennek a lersa Hegel termszetfilozfija
-a szellem metamorfzisa a kls vilg, a teremts, ebben a rszben foglalkozik az anyaggal, trrel, idvel
-szellem fejldse azzal r vget, hogy visszatr nmagba a szellem
-elmleti szellem az intelligencia, a gyakorlati szellem az akarat
-ember trsadalmi termszet lny
-amint az ember, az egyn benne van a trsadalomban, a trsadalom is benne van az t alkot egynekben
Amint a szocializci rvn az adott trsadalom tartalmai belsv lesznek, az ember tudatra is bred ezeknek a viszonyoknak, az ilyen embert nevezi konkrt egyetemesnek
-ellentmondani csak vmilyen konkrt tartalommal br szilrd elvnek lehet
-a trsadalmi fejlds egyes, egymsra pl szakaszai 1-1 konkrt szabadsgfokot knlnak az embernek
-erklcsi tv: az adott trsadalomfejldsi szakasz trtnelmi szksgszersgnek vetlete
-nfejldsi folyamat: els termszetnket egy 2., egy szellemi termszett vltoztatjuk
-az alkot munka az, amely ltal az ember megvalsthatja magt, mint szabad lnyt
-embernek joga van a szabadsgra
-cselekvs szerkezete: szndk, tett, kvetkezmny
-ember nem egyb tettei sornl
-cselekvs, ha mr megtrtnt, ki van szolgltatva kls hatalmaknak, melyek kvetkezmnyekhez sodorhatjk
-kvetkezmny tpusok: 1. szksgszer (belsleg kapcsoldik a cselekvshez) 2. esetleges (vmi kls idzi el)
-az ember tetteinek csak azokrt a kvetkezmnyeirt felel, amelyek szksgszeren kapcsoldnak a cselekedethez
-szerinte a dolgok, s a gondolkods, a trgy s az alany nem egymstl elvlasztott lnyek. Minden valsg sszer, s ami sszer az valsg. A fogalomnak s a fogalom valsgnak szintetikus egysge az idea. Az abszoltum megnyilvnulsi mdja a gondolkods, mely egybeesik a lttel. A vilg pedig az idea megvalsulsa. Ez a rendszer teht abszolt idealizmus, mivel csak az idek valsgosak. Az abszoltum az egyni tudatban hat fejldsi fokon t bontakozik ki, hozz, a tiszta fogalomhoz ezeken keresztl lehet eljutni: tudat, ntudat, sz, szellem, vallsos tudat, abszolt tudat.
DIALEKTIKUS S TRTNELMI MATERIALIZMUS:
KARL MARX (1818-1883):
-az anyagi letviszonyok szfrja a trtnelmi fejlds meghatrozja
-azt az ert keresi, ami majd megvalstja az emberi emancipcit
-kapitalista trsadalmat elemezte
-az emberek eredend trsadalmi-szocilis munkamegosztsa a magntulajdon viszonyai kzt knyszer munkamegosztss torzul. Ez vezet el az elidegenedshez. A munks csak egy csavar a gpezetben. Nemcsak a munkafolyamattl, annak eredmnytl, termktl idegenedik el, hanem a sajt nembelisgtl is
-arra a kvetkeztetsre jut, hogy magnak a termelmdnak a megvltoztatsval lehetne megszntetni, felszmolni az emberek munktl s egymstl, sajt nembelisgtl val elidegenedst
-meg kell vltoztatni a termelmdot, gy fel lehet szmolni az elidegenedst
az emberi termszet gazdagsgnak kifejldst, az emberi teljessg kifejlesztst a trtnelemfejlds igazi cljnak lltja be
-munka sorn az ember maga is talakul
-munka a legtfogbb trsadalomfilozfiai kategria
-az embert trsadalmi gyakorlati tev-ben kell felfogni
-kapitalizmus teremti meg az egysges vilgpiacot
-a szksglet hinyt fejez ki
-a hiny ptlshoz meg kell teremteni a szksglet kielgtsnek mdjt, eszkzeit. A legfbb szksglet a cselekvs, ezen bell a munka
-az embert nem puszta termszeti lnyknt kell felfogni, hanem trsadalmi gyakorlati tev-ben
-egy ember szemlyisgt gy ismerhetjk meg, ha megismerjk a viszonyokat, amelyek kzt l
-Marx s Engels kiemelik a termels szfrjt. A termelerknek, a termelsi viszonyoknak szerepk van a vilgtrtnelemm vls folyamatban. Melynek sorn az egyes elszigetelt helyi trtnelmek kzs trtnelmi utakk egyeslnek. Vgl a kapitalizmus teremti meg az egysges vilgpiacot s vilgrintkezst, minden np trtnelme fggv vlik az sszes tbbiektl
-kultra: az anyagi s szellemi rtkek sszessge
-emberek ltsmdjt meghatrozza a trsadalmi tudat formi, jogi, politikai nzetek, erklcs, mvszet, valls, tudomny
-megklnbztetik a tudomnyos elmleti s a kznapi gondolkodst
-a trsadalmi viszonyok megvltoztatsnak tja csak a forradalmon a tmeges ltviszonyok megvltoztatsn keresztl vezethet
-forradalom a megolds
-Kommunista kiltvny: meghatrozza a proletaritus feladatt, mint a kapitalizmus lerombolst, s egy osztlynlkli trsadalom felptst
-A tke: trsadalmat egszknt (totalitsknt) rtelmezi. Totalitsnak nevezzk azokat a szerves, organikus egszeket, amelyben az egsz rszek lland klcsnhatsa rvn hatrozdik meg, s minden rsz vltozsa azonnal visszatkrzdik az sszes tbbinek a meghatrozsban.
-egy bonyolult rendszerhez csak gy lehet kzeledni, hogy a rszeket sztvlasztjuk, s kln-kln lerjuk
-a kapitalista trsadalom az a bzis, amelyrl megragadhatk a trtnelem tfog sszefggsei
-termels legfbb haterejv az alkot egynisg vlik
-elvlasztjk a kommunizmus als s fels fokt, az als fokon a szocializmust olyan trsadalomknt jellik meg, amelyben a munka szerinti eloszts van rvnyben
-a modern dialektika igazi szlhelye a filozfia. Az mozgstveit, mennyisgi vltozsok minsgibe val tcsapsnak tveit, az ellenttek egysgnek s harcnak ktvt, a tagads tagadsnak tvt veszi t a marxizmus, az n. dialektikus materialista szemllet.
-a dialektika a dolgokat sszefggskben, ellentmondsossgukban, fejldskben ragadja meg
SREN KIERKEGAARD (1813-1855):
-azt kutatja, hogy mit kell tennie, hogy megtallja a szmra val igazsgot, azt az eszmt, amirt lni s meghalni tud
-teljes emberi letet akar, nemcsak a gondolkods, megismers lett. A valdi individualits megvalsulsa klnbz egzisztencilis magatartsformkban, stdiumokban trtnik
-eszttikai stdiumban az indivdum az eszttikai ltet vlasztja, azaz sajt lett malkotss tesz, az ember nzknt tekinti a vilgot
-etikai stdiumban az ember sajt lehetsgt, mint feladatt vlasztva kifejezi nmaga feletti szuverenitst, ami biztonsgot nyjt
-vallsi stdium gy jn ltre, hogy a bntudat ismt vlasztsra kszteti az egzisztencit, vagy marad a bntudatban vagy Istent vlasztja
-ellenrzssel viseltetik minden olyan trekvssel szemben, amely egyetlen kpbe akarja szortani az emberi tapasztalat egszt, ill., amelyik httrbe szortja az emberi individumot, a szubjektumot
- az els, aki a korbban vgs egysgknt, axiomatikus elemknt felfogott jelensget, az nt felbontja s analizlja
-abbl indul ki, hogy ez a vilg voltakppen 2 egyms melletti vilg, a szkk s kkszemek vilgrl, ill. a meglt gondolat vilgrl beszl
-szerencstlen individualistnak nevezi az embert: az ember krdseket tesz fel, de nem mindig kap vlaszt, ilyenkor konfrontldik a semmivel, ez fejldshez vezet, vlaszokat kap, egyre jobb krdsekre egyre jobb vlaszokat kap. Az ember szembenz a semmivel, ebbl nem tud kijnni, ezrt ~
-3 letviteli lehetsg, v.3 stdium van, amelyen az ember tmehet: 1. eszttikai stdium, egzisztencilis megvalsulsa a szerelem, 2. etikai, ez a hzassg, 3. teolgiai, ez az isten-szerelem. Ezek a vlasztsi lehetsgek, ezen bell valsulhat meg az ember szabadsga
-voltakppen az nmagra rkrdez individum: aki gy ltja, hogy a szubjektum levezethetetlen az ltalnosbl
-mindegyik stdiumot, emberi letnek ezt a legkzvetlenebb kapcsolatt minden ms emberi kapcsolat tkreknt hasznlja
-ember otthontalan, magra maradt, elszigeteldtt, izolltt vlt, kiolddott a kzssgbl
-tragikus hs se lehet belle, nem kvethet el tragikus vtket, nem bnhatja meg, nem szenvedhet ettl, hiszen nincsenek is igazi kzssgei
-a modern ember rtalmatlanabb egyik tpusa a voyeur, az utaz, aki l, szrakozik, utazik
-az aktvabb, s ezltal rtalmasabb modern embertpus a manipultor, aki msik emberrel konkrt clt akar megvalstani
-hzassg etikai s vallsi momentummal rendelkezik
-csald a polgri trsadalom egyetlen igazi kzssgnek tnik
-a hzassg s a csald a klcsns felelssg terepe
-letrzse: rezignci, bnbnat: a vges lnyek, az emberek becsapnak bennnket, felmerl az isten kp szksgessge
-a vgtelen isten bkthet ki minket a valsggal
-a hitnek az a termszete, hogy ppen ott vlik valra, ahol az sz mr nem tudja kvetni
-ltala kutatott isten rejtzkd
-gondolatrendszere arra hvja fel a figyelmet, hogy az n nteremtse nismereti aktusok s cselekvsek sorn t trtnik, mikzben a korbbi megrtsek s flrertsek korrigldnak
-az nteremts sorn az ember e klnbz stdiumokon keresztlhaladva prblkozik a szabadsg, a boldogsg elrsre irnyul ksrletekkel-ez az id antropomorfizlsnak egyik lehetsge
-letnk nagyobbrszt szorongssal telik
-boldogsg az, ha cselekvseink sorn vmifle koherencit tudunk teremteni az letnkben, s ezzel egybe tudjuk fogni az egyms ellen hat tendencikat, erket
-a szorongst csak a hit gyzheti le
-nyelvfilozfia paradoxonjt fogalmazza meg: mihelyt beszlek, az ltalnost fejezem ki. S ha ezt nem teszem, senki nem rt meg. A kommunikcival, a beszddel belpnk az ltalnos vilgba
JOHN STUART MILL: (1806-1873)
-felismerte, hogy az egyn mozgstere leszklt
-a szabadsg magba foglalja a gondolkods, az rzelmek, a lelkiismeret, a vlemnyek s kinyilvntsuk, tovbb az zls s az egyesls teljes szabadsgt
-trsadalomnak nincs beavatkozsi joga a magnletbe
-egynisg kulcsfontossg tnyez
-alapttele: az egynnek a polgri trsadalom ellenben kell a boldogsgt kikzdenie
-csak az egynisgek kpesek elidzni a fejldst
-egynnek el kell sajttania a trsadalmi tapasztalatokat, szoksokat
-nem lehet a cselekvsek rtkt kizrlag a hasznossgon mrni
-utilitarizmus nem alapulhat egyedl a hasznossg elvn, prostani kell a hasznossgot az igazsgossg elvhez
-modellt kvn szolgltatni a szabadsg problematikjnak vizsglathoz
-az a np, amely a hatalmat gyakorolja nem mindig azonos azzal, amelyen a hatalom gyakoroltatik
-a np akarata a np legnagyobb, vagy legaktvabb rsznek az akaratt jelenti
-lehetsges az, hogy a np elnyomja az sszessg egy rszt, az ilyen jelleg elnyoms ellen ugyangy vintzkedseket kell tenni, mint a hatalommal val visszals ellen
-felismerte, hogy a polgri trsadalom struktrjnak alakulsa, az llam vltozsai, a brokratikus szervezet trhdtsa, az irnythat trsadalmi nyilvnossg egyttese rvn az egyn mozgstere leszklt
-mostanra a trsadalom flbe kerekedett az individualitsnak
-a kzvlemny s az llamhatalom is az egyn zsarnokv vlhat
-a trsadalom jogtalanul kiterjesztheti hatalmt az egyn felett
-alapelv, amely szablyozza a trsadalomnak az egynnel szemben alkalmazott ellenrz s knyszert tev-t: az nvdelem az egyetlen olyan cl, amelynek rdekben az emberisgnek joga van beavatkozni brmely tagja cselekvsi szabadsgba
-a szabadsg mindenekeltt a szabadsg tudata, elvlaszthatatlan a megismerstl
-minden emberi cselekvsnek a szenveds elkerlse s az rm vgya az oka, minden ember a sajt rmt keresi az letben
-BENTHAM: hasznossgi elmlet alapelve: az llam s a jogrendszer feladata sszehangolni az nrdek motivlta cselekvseket a kzrdekkel, oly mdon, hogy biztostsa az llampolgrok szmra a boldogsg lehetsges maximumt
-Mill kimutatja, hogy nem lehet a cselekvsek rtkt kizrlag a hasznossgon mrni
ARTHUR SCHOPENHAUER: 1785-1860
-szerinte a vilg az n kpzeletem, a jelensgeket a tudat hatrozza meg, de a dolog az akarat rvn ismerhet meg, s nem az rtelem ltal.
-az ember mindig akaratlagosan cselekszik, fggetlenl attl, mennyire tudatos a cselekvse. Az akaratlagos cselekvs lnyege az egyn letsztnt, ltt kifejez letakarat. A bennnk uralkod lni akars ellenre az let szenvedssorozat s a vge a hall. Az let csak arra j, hogy tl legynk rajta, mgis az letre kell trekedni, nem a hallra. Az let szenveds, az lvezet, a boldogsg csak negatvum, a fjdalom megsznse. Az okos ember a fjdalommentessget keresi, nem a gynyrt. Mert a gynyr csak a fjdalom elmlta. Az let ingaknt leng a fjdalom s az unalom kztt.
-a kzponti szerepl a vilgakarat. A vilgakarat: az egyetlen ltez szubjektum.
-nincs nll akaratunk. Vgyaink vannak, de nem nagyon viszonyulunk hozzjuk.
-az a legfbb krds, hogy mit rtnk meg a vilgbl.
-filozfiai ttele: az ember lnyege (princpium individuationis): Maja ftyla (Maja indiai istenn), azaz: az ember egy ftyolon keresztl nzi a vilgot, ami megismersbeli korltozottsgot eredmnyez (”szemveg”), vagyis csak annyit ltunk a vilgbl, amennyit a ftyol ltni enged.
-az ember sokfle lehet: van, aki tengedi magn az letakaratainak, k az letakarat ignylk – letakarat tagadk.
-az let szenvedstrtnet: az letnk katasztrfk sorozata, a boldogsg a 2 katasztrfa kztti llapot, az let lnyege a szenveds, ezrt az ember cinikus s aljas
-a szenveds enyhtsnek a mdja lehetne, hogy msokrt is lnk, de ez is csak rezigncit eredmnyez, hiszen a vilgszellem semmivel nem honorlja ebbli erfesztseinket
-az llatok farkasai egymsnak
-biologizmus: nem szabad megakasztani (beavatkozs) semmifle trtnst
-az emberisg fejldsben a csoportszelekci rvnyesl, mg az llatoknl egyedszelekci van
-emberi tlls felttele hogy kzssg van mgtte
-teremts: alkots folyamata
-az ember a vilgszellem gyri termke, ezrt nem tudja rdektelenl szemllni a mvszi alkotst: nem rezonl a vilgakarattal
-ha az ember ellentmondsba kerl a vilgszellemmel, a semmivel kerl szembe
-tagad minden pozitv eszmt
-egyni individulis ltezst hibavalnak tartotta
-az sz, az rtelem uralkod szerept tagadja az ember letben
-abszolt szerepe egy abszolt irracionlis kategrinak van: az akaratnak
-vilg 2 rszbl ll: az objektumokbl, belertve a klnbz llnyeket, az embert, s a szubjektumbl, amely nem ms, mint egy trben-idben rk s oszthatatlan vilgakarat
-sakarat vagy vilgakarat erknt mkdik a termszetben, ingerknt a nvnyvilgban. Az llatok s emberek vilgban cselekvsmotvumknt van jelen a vilgakarat. llatnl kzvetlen, embernl kzvetett motvumknt
-az ember egy az sakaratot megjelent l s lettelen dolgok kzl, az letakarat egy atomja
-megismersi lehetsg, amellyel kzelebb lehet kerlni az sakarathoz, ez a tapasztalstl fggetlen intuitv-irracionlis szemllet, ltala el lehet jutni az idekhoz
-fontos, hogy megismerjk nmagunkat, elssorban tetteinken keresztl
-az idek az sakarat kiramlsai (emancii)
-ketts termszetk rvn az ember kzeledni tud az idekon keresztl az sakarathoz: egyrszt idtlenek, abszoltak, mint az sakarat, msrszt a nyugalmat s nyugtalansgot egyttesen kpviselik
-mvszet az idekat a legadekvtabban kifejez megismersi forma, kldetse a htkznapi szenvedstl val elrugaszkods, a lt mlyebb formival val szembenzs
-idek klnbz objektivcis szintjei: legalacsonyabb foka az ptmvszet, 2. tjkpfestszet, 3. emberbrzols.
-a legelvontabb idet, a tiszta akaratot, a vilg lnyegt a zene kpes csak kifejezni
-etikjnak antropolgiai alapja: ember embernek farkasa (Hobbes), tetteit az egoizmus vezrli
-az akarat a szerves vilgban az let akarsaknt jelentkezik, s ez a legnyilvnvalbban a fajfenntarts sztnben fejezdik ki
-moralits alapja, hogy az egyn szembe tud fordulni az sakaratnak az sajt karakterbl val megtesteslsvel is, gy az ember legbels lnyben megvan a szabadsg lehetsge
-annak szmra, aki a szeretetet gyakorolja, ttetszv vlik a maja ftyla, eltnik a princpium individuations csalkprendszere
FRIEDRICH NIETZSCHE: 1844-1900
-felfedezte a tudatalatti szerept
-sajt krdseire prbl vlaszt keresni
-mve: A tragdia szletse
-egy fogalomprt vesz t Hegeltl: az apollni s a dionszoszi ellenttprjt
-az apollni nla a rendszeressget, a mrtkletessget, a harmnit jelenti, a dionszoszi ezzel szemben a diszharmnit, a mrtktelensget, az extzist szimbolizlja
-gy fogja fel ezt az ellenttprt, mint az ember egymst kiegszt hajlamait, kpessgeit, orientciit
-rja szemllet: vtkes is fel van ruhzva mltsggal, egsz keresztny-zsid kultra kisiklott az eredend bn miatt: a hvek bntudatosak, alzatosak lettek, ez pedig nem tesz jt az alkotsnak
-a vtek nla megdicsl
-szerinte a keresztny valls csak moralizl, a ltszatra, illzira pt, szksgszer tvedsbe, egyoldalsgba esve
-morlnak sosem lehet igaza, mert az let, a valami esszencilisan nem morlis
-a valls lettagadsa npuszttsra buzdt, ennlfogva veszedelmes az emberre nzve
-meg kell szabadulni az istenbe visszavezetett erklcsi normktl, hamis letfelfogsoktl, mert nem felelnek meg az let valdi ignyeinek
-imdsg: a fantzitlan emberek tev-e
-el kell fogadnunk a vilgot olyannak, amilyen: rkkn vltoznak, ellentteket hordoznak
-abbl indul ki, hogy isten meghalt: halla utn az embernek magnak kell megalkotnia a sajt lethez nlklzhetetlen rtkeket
-emberfeletti embert kpzel el (bermensch)
-miknt a rossznak ketts jelentse van, gy az erklcs is ktfle: ri erklcs s csordaerklcs
-igazsg kritriuma a hatalom akarsa
-nem fogad el semmilyen eddig boldogtnak mondott eszmt
-ember felemelkedst helyezi eltrbe
-vlemnye a kapitalizmusrl: a gyztes nmeteknek nem kellene bekerlnik egy nem nmet dologba, ms utat kellene keresnik, hogy jra nagyok legyenek
-eugenika: fajnemedts, fajok keverse (nmet+zsid)
-rombols: puszttani kell, hogy jat kapjunk, ez vezet az alkotshoz. Az alkots nem egyni dolog, kollektvumban kell alkotni
-kollektvum: egyttes lmny a rombols, mindig mrtktelen
-altruizmus: keresztny valls becsaps, azt hirdeti, hogy az ersebb ne gyzze le a gyengt
-azt mondja, a gyengk pusztuljanak
-elutastja az emberek kztti egyenlsget
-alapfogalom az nteremts
20. SZZAD FILOZFIJA
SIGMUND FREUD: 1856-1939
|