Kanttl Schleiermacherig II. rsz
2007.03.20. 19:02
20. SZZAD FILOZFIJA
SIGMUND FREUD: 1856-1939
-kzponti szerepet tulajdontott az embernek, centrlis pozciba helyezte
-azt a gondolatot hozta be a filozfiba, hogy a lelki betegsgek lelki eredetek
-arra a gondolatra jutott, hogy ha a tudatkszb al szorult lmnyeket
vissza lehetne idzni, ha szembe lehetne velk nzni, akkor megsznnnek a betegsgek. A betegsget okoz lmny felismerse egyben felszabaduls lenne a betegsg all. Ez Freud kiindul hipotzise.
-nla a tudattalan szfrja nem perifrikus, nem msodlagos, hanem pp, hogy az si lnyeg szkhelye
-az n (ego) felett szerinte a felettes n (super-ego) uralkodik, ez az rtelem, az sz, a tuds, amennyiben az egynrl, az individumrl van sz
-ez a tudatalatti szfra ugyangy hat az rzseinkre, gondolkodsunkra, mint a tudatos
-foglalkozik a vletlen sztvesztsekkel, elszlsokkal, felejtsekkel, lom jelensgvel
-az emberbe sokkal tbb vgy szorult, mint amit bren ki tudna lni, ezrt az lom szelep, amely a lelki egyenslyunk fenntartshoz, stabilitshoz szksges
-kidolgozza a pszichoanalzis mdszert: visszavezeti a beteget ahhoz az elfelejtett, elnyomott tudat al szorult bels trtnshez, amely a betegsget okozta
-a neurzisok legnagyobb rsze a szexussal, a szexualitssal kapcsolatos
-emberisgnek volt olyan idszaka, amikor mindenki kilhette a vgyait, aztn megjelentek a tabuk s ltrejtt a bels szorongs s flelem, a lelkiismeret
-felfedezett egy jelents pszichs komplexust: Oedipus-komplexus: lnyege, hogy a gyerek els erotikus rzke mindenkor az anyjra, els agresszv hajlama viszont mindenkor az apra irnyul
- volt, aki rdbbentette a civilizlt vilgot, milyen fontos a szexus, a szexualits az ember letben
-a legtbb pszichs betegsg a nemi vgyak elfojtsbl ered
-szerinte az sztn s az rtelem szemben ll, kzd egymssal
-amit rklttnek, hajlamnak neveznk: elmlt nemzedkek felgylemlett lmnyeinek a nyoma a mi idegrendszernkben
-valls kollektv neurzis
-emberisg trtnete egy ndomesztifikci trtnete, harcok, knyszer lemondsok sorozata. Az emberisg fokozatosan eltvolodik a sajt si nmagtl
-az emberisg trtnetben a felettes n szerept a kultra jtssza el
-nla az rosz (erotikus sztn) az let megrzsre trekszik, a thanatosz (hallsztn) n s kzveszlyes rombol sztn, mely arra trekszik, hogy lerombolja az letet s visszavezesse az lettelen anyag eredeti llapotba
-az svalami teht az rosz s a thanatosz. E kettst ellenrzi a felettes n, amely trsadalmilag a kultra, a morl, a tv-ek, a nevels egyttese
-strukturlisan az egyn alatt van az svalami, felette a felettes n
-csak az autonm ember kpes arra, hogy szabadsgt pozitv tartalommal tltse ki, a tbbi kptelen elviselni szabadsgnak ressgt, alrendelik magukat a karizmatikus vezetknek
-emberi szksgletek: kapcsolds szksglete, meggykerezettsg sz., alkots sz., az az igny, hogy megtapasztalhassuk a sajt egynisgnket, orientcis sz.
-emberi let a felettes n s az sztnn harca
-emberi letben 8 olyan szakasz van, amikor vlsghelyzetbe kerl: legyzhetjk, ha felsbb fokra lpnk, de nem mindenki helyesen cselekedni
-felettes n: a szocializci tartalma, miden elrelps a felettes n gyzelme, de el is pusztthatja magt
EGZISZTENCIALIZMUS:
-egzisztencia: cselekvs, alkots, nmegvalsts is
-egzisztencia felismers forrsa: szorongs, ktsgbeess
KARL JASPERS: 1883-1960
-rejtzkd istent vallja
-szabadsgunk magaslatn eljutunk hozz, erre az a biztostk, hogy a transzcendencibl szrmazvn rendelkeznk az emberlt el tztt feladat megoldsnak minden eszkzvel, de semmit nem remlhetnk, ha csak kvlrl vrjuk a megoldsokat
-nmagn tllpni vgy ember szmra alapvet fontossg a szabadsg
MARTIN HEIDEGGER: 1889-1976
-jelszava: vissza a dolgokhoz!
-embert nem jogosan jellemezzk a test s a llek dualizmusval, s az ember tvton jr, ha le akarja gyzni a termszetet s a vilg urv akar lenni
-kijelenti, hogy a kzppontban nem az ember ll, hanem a lt
-ember a nem ltezk ura, a lt psztora
-heideggeri fordulat: a vilgtrtnelem mr nem az egyetemes sz megtesteslse, az ember mr nem a vilg ura, szintn szembenz a sajt vgessgvel
-javaslata, hogy nevezzk az embert ltnek, vagy jelenlv ltnek
-ontologikus egzisztencilis elemzs: keresi arra a vlaszt, hogy hogyan, mikppen van a ltez, mikppen vagyunk
-a vilgban val lt elemzsnl a lt vizsglatnak sorrendje: mi, azutn a ki
-mi: a holmik, dolgok, amik kznl vannak, amit eszkzknt hasznlunk
-a trgyak egyike utal a msikra
-amikor a kznl lv eszkz meghibsodik, akkor tudatosodik csak bennnk, hogy mire is szolglt
-az ember bele van bonyoldva a vilgba, kze van hozz
-az itt-lt viszonya a vilghoz a benne-lt
-ez a benne-lt ltmdokra bomlik, ilyen ltmdok: hangoltsg, megrts
-rtelmezs: 3as tagoltsg el-struktrn alapul: a dolog birtoklsa, az rtelmez ltsmd, egy meghatrozott fogalmisg
-ki: vagyis az itt-lt, kpes nmagt vlasztani vagy elveszteni
-az eszkzkkel foglalatoskod vilgban val lt gondknt jelenik meg, belevettettnk egy vilgba, amely fogva tart minket, ez a fakticits
-igazsg abban ll, hogy a ltezt gy fedi fel, ahogyan az nmagban van
-mindenki a sajt hallt halja, hangslyoss teszi, hogy az egzisztencia is kinek-kinek a sajtja, ez a belts elszigeteli az itt-ltet, msfell rbreszti a maga sajtos lehetsgeire, fel nem cserlhetsgre
-megklnbzteti a vilg-idt, s az egyni idt
JEAN PAUL SARTRE: 1905-1980
-azt hangslyozza, hogy a halad erk a tks trsadalmon bell is kpesek sikereket elrni
-mve: Az undor
-nem ms, mint kpekbe ttett filozfia-Camus szerint
-minden, ami krlveszi az embert, kisstl, rtelmetlen, unalmas, kzhelyes
-ltezs-szemrmetlensg
-a vilg nem knl megoldst, ha csak a mvszi tev.vagy a mlvezs nem
-valsg egyni felfedezsnek ksrlete
-Lt s a semmi c. m
-hangslyozza a trsadalmi cselekvs lehetsgt s levonja az egzisztencialista emberkzpontsgbl add kvetkeztetseket, kill az elnyomottak gye mellett
Kiindul ttele: egzisztencia megelzi az esszencit = ember elszr ltezik, feltnik a vilgban, s csak azutn definilja nmagt
-felfogsa a ltet illeten dualisztikus
--szellemi vilgot, az emberi szellemi ltet lltja szembe a Semmivel
-az istentl megfosztott emberi egyn, a szubjektivits kerl a kzppontba
-az egyn lte: teljesen nmagtl fgg
-emberi ltet 3 alapvet szellemi irnyultsg (extzis) jellemzi: 1. extzisban az emberi szellem a semmivel tallja szemben magt, 2. extzisban a msik ember fel vonzdik (szerelem), 3. a lt fel trekvs, azt jelenti, hogy az ember isten akar lenni (isten-ember)
-a hall semmifle rtelmet nem ad az letnek
-a hall semmiv tesz minden emberi tervet
-a semmit tudatunk fedi fel, az ember a semmit a sajt lelkben fedi fel
-az ember egyedl van, egyedl kell vlasztania is, hogy megvalsthassa nmagt
-emci elmlet: szksg van egy olyan antropolgira, amely az ember lnyegnek, az emberi sorsnak a meghatrozsra trekszik
-fenomenolgiai elmlet: kzppontjban a vilg tformlsa van
-az ember megprblja clirnyosan vltoztatni a vilghoz val viszonyt
-ksbb megtagadta a Lt s a semmiben kifejtett nzeteit: j szabadsg-meghatrozst ad, amelyben mr a trsadalmi determinl tnyezk jelentsgt emeli ki
ALBERT CAMUS: 1913-
-mve: A kzny
-vilg abszurditst elemezte
-eszmnynek a kommunizmussal szemben politikailag az anarchoszindikalista lzadst tartotta
-a lt, a hall, a semmi, a transzcencia
-minden egzisztencialista kiindulpontja: az ember lehetsges lte, az egzisztencia. Ezt csak a szenveds fedheti fel, de csak 1-1 pillanatra, mert llandan vltozik. A szorongs felvillantja az ember szmra a transzcendencit, mely hatrhelyzetben kzelthet meg. Ilyen hatrhelyzet a harc, a szenveds, a bn, a hall.
-a hall a lttl elvlaszthatatlan
-lt = szabadsggal, de hogy ezt a szabadsgot megvalstsuk vlasztani kell
-vlaszts 2fle lehet: 1. autentikus (lt megvalstsa rdekben vlasztunk), 2. inautentikus (autentikus ellentte)
-szerinte minden ri alkots, cselekedet, hat a trsadalomra
-csakis a valsg megismertetse lehet a nagy mvszet alapja, a mvsz keresi a kapcsolatot az emberekkel
NEOPOZITIVIZMUS, „NYELVI FORDULAT”
-let rtelme az, hogy le kell mondanunk a vilg esemnyeinek, tnyleges trtnseinek a befolysolsrl
-a nyelv kijelentseinek tnyleges logikai szerkezete nem szksgkppen azonos a grammatikai formjuk ltal sugallt szerkezettel
-mindazok a kijelentsek logikai analzisre szorulnak, amelyek sszetett trgyakrl szlnak
WITTGENSTEIN:
-az sszetett dolgokrl szl kijelents premisszi s implikcii (kvetkezmnyei) nem egyrtelmen meghatrozottak
-a vilg felbontsnl tnyleges egyszer alkotrszekhez kell eljutni
-ami bizonytalan azok a mi meghatrozsaink
-ezt a vilgot a gondolat logikailag lekpezi
-a nyelv csak tnyekrl szlhat
-a kizrlag igaz kijelentsekbl ll s minden lehetsges igaz kijelentst tartalmaz nyelv a vilg tkletes kpt alkotja
-a szubjektum, az ember, maga is trggy, a nyelv trgyv vlik
-ezltal a vilg emberi s nem emberi elemei ismeretfilozfiailag egy szintre kerlnek, gy lesz a nyelv s annak logikja a vilg tkrkpe
-mindarrl, amirl a nyelv nem szlhat hallgatni, kell
-amit mondani lehet, az vilgosan mondhat, amirl viszont nem lehet beszlni, arrl hallgatni kell
-a kimondhatatlan mindazonltal ltezik
-az ember kptelen racionlisan gondolkodni, ha nem vmifle kzssg tagjaknt tl a dolgokrl
-nyelv: vonatkozsi rendszer, lt-alap, kzssgben ktelez rvny, kzssget konstitul normarendszer, etalon
-nyelvet 2fle aspektusbl lehet szemllni: 1. trgy nyelv, metanyelv (amellyel a trgy nyelvrl beszlnk)
-minden objektv igazsgot a nyelvben kell keresnnk, mert ez az thagyomnyozdott trsadalmi tapasztalatok, tev.formk trhza
-nyelvjtkok: megmutassa azokat a szablyokat, amelyeken nyelvnk mkdse alapszik
-a nyelvi kifejezsek felszne a nyelvtan, a grammatika
-nyelv maga az alap, a fundamentum
-csak gy lehet hasznlni, mint a sakkot, ki lehetne tallni ms kifejezseket, szablyokat, de az mr egy msik jtk lenne
-a kzs emberi cselekvsi md az a vonatkozsi rendszer, amelynek a segtsgvel 1-1 nyelvet rtelmeznk
-rtelmezs teht cselekvs
BCSI KR:
-1970-ben alakult kvhzi vitakrbl fejldtt ki
-MORITZ SHLICKE: filozfiai jellegv tette a beszlgetseket
-szerinte a filozfinak az a feladata, hogy a tudomnyos megismers alapjait logikai elemzsnek, analzisnek vesse al
-t lelvik, fasizmus hatsra a tagok emigrlnak
-logikai pozitivizmus: filozfiai vlasz a modern termszettudomnyok fejldse ltal elidzett j szitucira, valdi tudshoz csak termszettudomnyos mdszerrel lehet eljutni
-a tudomnyos mdszernek a felttele a megtapasztalhatsg, a megfigyelhetsg
-a termszettudomnyok felfedezseket tesznek
-az emberi megismers tudomnyos rekonstrukcija lenne a filozfia feladata
-nyelvi fordulat: a szimbolikus logika az egyedi gondolatokat az emberi gondolatokban szerintk fellelhet kzs formban juttatja kifejezsre. Az emberi tuds termszetes kzege a nyelv.
-verifiklhatsg: egy llts igazsgnak vagy hamissgnak a tapasztalatok segtsgvel val eldntse
-verifikcis elmletek megalkotsa
-bonyolult l nyelvek vizsglata helyett egyszerbb, idealizlt nyelveket alkotnak meg
-logikai szintaxis elegend egy nyelv mkdsnek elemzshez,
ksbb a szemantikval, a pragmatikval knytelenek kiegszteni
-fizikalizmus: vmennyi tudomny a fizika mdszervel lehet csak eredmnyes
FRANKFURTI ISKOLA:
-1923-ban alakult
-HORKHEIMER: a tkseket kannibloknak, a munksokat ldozatoknak tartotta
-hagyomnyos filozfia s trsadalomtudomny msra nem j, mint a fennll rend reformokkal trtn feldolgozsra
-a ltszatok mgtt meg kell tallni a lnyeget, s segteni kell a trsadalom radiklis tszervezst, egy j, a tbbsg rdekt szolgl igazsgos trsadalom ltrejttt
-trsadalmi erszak krdse
-pacifikus nzet: lehetetlennek vlte az emberek rmteli egyttmkdst, mert szerinte minden egyttmkds eleve negatv jelleg lehet csak. Pozitv tltete csak a szenvedsnek s a fjdalomnak van
-nem szabad az erszakot erszakkal megszntetni
-elvetette az erszak minden formjt
-szerinte a fasizmus nem ms, mint a liberlis polgri demokrcia termszetes kvetkezmnye
-munkanlkliek egyfajta amorf osztlyt alkotnak, csak arra vrnak, hogy vki megszervezze ket, engedelmes eszkzv vljanak egy szervezd j uralkod osztly kezben
-a fasizmus a termeleszkzk feletti rendelkezs jogt azon kisebbsg szmra biztostja, amely a legelszntabb erknt emelkedett ki a konkurenciaharcbl
-azt a feladatot tztk ki, hogy megfelelst, korrelcit llaptsanak meg bizonyos szemlyisgjegyek s az eltletekre val fogkonysg kztt
-antiszemitizmus tartalma: 1. sztereotv negatv vlemnyek, amelyek a zsidkat fenyegetnek, immorlisnak rjk le, 2. olyan ellensges belltottsg, amely a zsidkrds megoldsul a korltozs, kirekeszts s az elnyoms klnbz formit srgette
-pszicholgiai rokonsg ll fenn az etnocentrizmus s a konzervativizmus kztt
-jellemezni lehet az autoritrius szemlyisget 9 vonssal: 1. konvencionalizmus, 2. autoritrius engedelmessg, 3. autoritus agresszi, 4. anti-intracepci, 5. babona s sztereotpia, 6. er s kemnysg, 7. destruktivits s cinizmus, 8. projektivits, 9. tlzott trds a szexualitssal
-megllaptjk, hogy az egzaktsgra, kvantifikcira trekvsben elvsz a trsadalmi jelensgek lnyege
-a trsadalmat nem lehet a termszettudomny vizsglati eszkzeivel kutatni, mivel sajtos minsg
-egy trsadalmi egynt csak akkor lehet megrteni, ha ismerjk magt a trsadalmat
-a trtnelem a totlis irnytottsg fel halad
HERBERT MARCUSE:
-egydimenzis trsadalomelmlet
-a technikai fejlds, a megnvekedett termelkenysg ltrehozza az ipari trsadalmat, a fogyaszti trsadalmat, a jlti llamot a mindezzel egy j tpus elnyomst valst meg, ahol a tmegek hajlandk alvetni magukat az elnyomsnak, amely egyetemes konformizmust valst meg
HERMENEUTIKA, GADAMER:
-a filozfia hermeneutika a megnyilatkozs, a tolmcsols, az rtelmezs mvszete
-hermeneutika annyit jelent, hogy egy msik vilgbl szrmaz zenet, rtelem-sszefggs thozatala a sajt vilgunkba
-a hermeneutikai hozzllshoz hozztartozik a trtneti horizont felvzolsa, amely klnbzik a jelen horizontjtl
-a trtneti tudat tudatban van a sajt mssgnak, ezrt a hagyomny horizontjt az els megrtsi fzisban elklnti a sajt horizontjtl, tisztzza a klnbsget a 2 kztt
-az thagyomnyozott szveget a jelen jvhorizontjra is vonatkoztatni kell ahhoz, hogy a hagyomnyt alkalmazhassuk
-a gyors vltozsokkal elrasztott korunkban az, ami vltozik, sszehasonlthatatlanul szembetnbb, mint az, ami marad a rgiben, ez szellemi letnk egyik ltalnos tv-e
-minden emberi alkots t van itatva jelentssel, amelynek kiolvassa a hermeneutika feladata
-a hermeneutikai erfeszts csak ott lehet sikeres, ahol belts, elsajtts, megvilgosods trtnik, ahol megsznik az idegensg, ahol be tud plni a szemlyes tudsba, gondolkodsba
SCHLEIERMACHER:
-szerinte a hermeneutika az eredeti szellemi alkotfolyamat reproduktv megrtse s megismtlse, mgpedig a szellemi kongenialits alapjn (rokonlelksg)
-grammatikai interpretcikat ki kell egszteni mg a pszicholgiai elemzssel, ez az objektv rtelmezs mellett szksges szubjektv, n. divinatorikus elemzs (jsls, ltnoki sejts)
-lelki rokonsgra van szksg
-vmely trgyat, magatartst, amely az n letsszefggsemben, krnyezetemben ne tallhat meg, nyelvi megjellsben sem rtetem meg
-akkor sem vagyunk kpesek a msik lett, gondolatait megrteni, ha magunk bellrl zavarosak, tisztzatlanok vagyunk
-fontos, hogy tudjunk krdezni, ehhez kell egy elzetes megrts, tuds, plusz egy meghatrozott, a sajt letnkben gykerez rdekszempont
|