Egy kis kapaszkod, aki mg el sem kezdte a beadandt
2007.05.02. 13:19
Taln segthet msnak is...
1.4.1.1. Vizulis arculat
Mint arrl, az nprezentci tmakrben mr sz volt, az zleti letben egyltaln nem mindegy, hogy milyen a megjelensnk, s hogy festnk msok szemben. Ha, pl. . szembe jn velnk egy jl ltztt, ltnys frfi, az a benyoms, kp alakul ki bennnk, hogy egy tiszta, polt, mvelt, intelligens, megbzhat szemly. Azonban minden kiderl, ha szba llunk vele, hiszen a kls megtveszt lehet: valdi szemlyisgt gondolkodsrl, beszdstlusrl, tudat alatti gesztusaibl ismerhetjk meg. ppen ezrt fontos, hogy mindenki megtallja a sajt egynisgnek megfelel ltzkdst, mivel ezt lehet tudatosan alaktani, a testbeszdet azonban nem. Az ltzkdssel el lehet palstolni valdi szemlyisgnket, de szavaink s tetteink azonnal elrulnak bennnket. Hasonl a helyzet a vllalatok esetben is. Mindannyiunkban l egy bizonyos kp a legtbb vllalatrl, szervezetrl, azonban ez a szubjektv vlemny nem biztos, hogy megegyezik az objektv valsggal. Az a vllalat, amelyik nem igyekszik pozitv kpet kialaktani magrl, polni hrnevt, hossz tvon nem mkdhet sikeresen. Ebben a fejezetben ennek a kpnek a vizulis alkot elemivel ismerkedhetnek meg. Image Az image (img, imzs) fogalma az "imitari" (imitlni) s "aemulor" (trekedni) latin eredet szavakra vezethet vissza. Gyakran hasznljk - helytelenl - szinonmaknt az image s az arculat szt, holott ezek jelentse korntsem egyezik meg. Az image szavakbl, tettekbl s fizikai jelenltbl ll. / Bvebb informcit a fejezet vgn tall/ 1 1.4.7.1. Ajnlott irodalom, linkek is/nzd meg
Visszatrve a fenti pldhoz, az emberek szavaikkal, tetteikkel s kls megjelenskkel kialaktanak magukrl egy kpet a klvilg szemben. Ez a kp az image, ami azonban nem felttlenl felel meg annak a kpnek, amit az illet kzvetteni szeretne magrl. Ha szavai, tettei s klseje ellentmondanak egymsnak, akkor mindenflekppen zavar tmad a kls szemllben s az egyn magrl kialaktott kpe, amilyennek gondolja magt - vagyis az egyn arculata - eltr a kialaktott kptl, vagyis az image-tl. Az image teht: " a szubjektum szrjn megszrt, az szlelsek sorn kialakult tudati kpek rendszere, amely magban foglalja (ti. pszichikailag tkrzi) a szubjektum teljes krnyezett. Az image teht nem tgondolt, empirikus vlemnyek sszessge, hanem olyan tudati jelensget jell, amelyet a legklnbzbb asszocicik s rtkelsek egyttesen alkotnak. Rviden s tmren fogalmazva teht, rtktletek rendszere; vagy a kommunikcielmlet szhasznlatval lve: motivcis informci-hordoz.""Magyar M. Kasimir szerint az image:- Elkpzels vagy vlemny, ami az emberekben objektv, vagy szubjektv benyomsok alapjn alakul ki. - Amit az emberek gondolnak, reznek, hisznek s rzkelnek cgrl, termkrl s mrkrl."2
Az image fajti: Az image fajtit relfolyamatok alapjn, kialakulsnak mdja, trtnetisge s irnyultsga alapjn csoportosthatjuk. Imzsa lehet a cgnek, de lehet egy termknek, vagy szolgltatsnak, st egy mrknak is
Corporate Identity/Arculat
Az arculat vagy identits sz a latin "identitas" szbl ered .3 "Az Identits a naphoz hasonlt. Egy szilrd tmegbl sugroz energit. Az Image viszont olyan, mint a lggmb: csak fellete van s rengeteg idt tlt azzal, hogy elkerlje a tszrsokat."4 Vagyis mg az image a msokban kialakult kpet jelenti, addig az identits azt jelenti, hogy milyenek is vagyunk valjban. Az arculat sz hallatn - helytelenl - gyakran ltalban a formai jegyekre gondolnak a legtbben: a logra, a levlpaprra, pedig sokkal tbbet jelent annl. Az arculat tartalmi s formai oldalbl ll.
- Tartalmi oldal - szervezeti struktra - vllalati kultra - vllalati filozfia - vllalati misszi s vzi - vllalati azonossg - vllalati stlus s magatarts5 - Formai oldal - Corporate Design (CD) - emblma, log - a vllalat logo- tpija - a vllalat sznvilga - a vllalat bettpusa, tipogrfiai rendszere - grafikai motvum-rendszer - a szlogen formai kialaktsa - zenei azonostk - a kommunikci vizulis stlusjegyei - design azonostk (pl. csomagols)6
Az egysges kpi megjelenst egy fhoz lehetne hasonltani. Ennek a formafnak a gykert kpezi a vllalat tartalmi oldala, vagyis a vllalat tevkenysge kre, vllalati misszi, kultra. Ebbl a gykrbl, vagyis a tartalombl ered a fa szra, ami a vizulis alapmotvumokat szemllteti. Ezek azok az elemek, amelyek nlkl elkpzelhetetlen lenne az egysges kpi megjelens, pl. a log, a bettpus, sznvilg. A fa gai jelzik a vllalati eszkzcsoportokat, az gbl ered levelek pedig az eszkzket, pl. nvjegykrtyk, levlpapr, blyegz.
1.4.1.4. A vllalati kommunikci indirekt elemei
A vllalat ltal felhasznlt kpek: A cg ltal felhasznlt kpek kls kommunikcijban egysgesek, a PR jelleg kzlemnyek, sajt httranyagok kommnikk, valamint az llshirdetsek is egy kpi motvummal dolgoznak, mely megtallhat a vllalati ismertet fzetben is. Pl.:Sznek s tnusok: A felhasznlt sznek s tnusok a cgre jellemz emblma, log szneit hordozzk, gy adottak. Az arculati kziknyvnek megfelelen minden kls kommunikcis eszkz: nvjegyek, log stb. esetn a felhasznlt sznkombincik megegyeznek az eredeti tnussal, nem trnek el attl. Kivtelt jelentenek ez all a fekete-fehr kpek, melyek a hirdetsekben lthatk. Felhasznlt bettpus: Az arculati kziknyv a cg a hivatalos levelezsben hasznlatos bettpust is meghatrozza pl: Ariel bettpus. Ebben az esetben a vllalat ltal minden rsbeli kommunikciban a leggyakrabban felhasznlt bettpus az Ariel bettpus. Grafikai motvumok, zene: A vllalat lland grafikai motvumokkal, illetve zenvel is, mint arculati elemmel is , rendelkezhet. Itt f szempont az egyszersg, a knny ttekinthetsg. A hangsly a tartalmon van, kevsb a formn. A vllalat "kls stlusnak" elemei: Az zleti levelezs stlusa: egysges.
4. A VLLALKOZSOK TERVEZSE
Az alfejezet megismerteti nt a stratgiai tervezs fontossgval s folyamatval s az zleti terv ksztsnek fortlyaival. Felhvja a figyelmet az egysges vllalati arculat szksgessgre, s a tervezsben rejl lehetsgekre.
4.1. Stratgiai tervezs:
A vllalkozs csak akkor lehet sikeres, ha hossz tvon biztostja fennmaradst. Ehhez viszont szksges, hogy a vllalkozs (a vllalkoz) rendelkezzen olyan eszkzkkel, amelyek lehetv teszik azt, hogy tartsan s rugalmasan alkalmazkodjk gazdasgi, technolgiai, trsadalmi (emberi) s kolgiai krnyezethez. Ez az eszkz a vllalkoz kezben a stratgia. .A stratgia sz eredeti grg rtelmben hadszatot, hadmvszetet jelent, amit a sztratgoszok mveltek s ami abbl llt, hogy a hborzs nyelvn meghatroztk a hadban ll orszgok jelenlegi s jvend helyzett, cljait, a clok elrshez szksges hadi eszkzk s katonk sszessgt, a szksges fegyvernemeket, mkdsk sszehangolst, valamint e clok elrsnek szksges eszkzeit. E gondolatmenetet alkalmazva a vllalkozs stratgija nem ms, mint a hossz tvra kitztt clok, s e clok elrshez szksges eszkzk s mdszerek meghatrozsa. A vllalkozsi stratgia kidolgozsa sorn a vllalkoz szisztematikusan keresi a vlaszt a stratgia hrom alapkrdsre: - Mi a vllalkozs alapgondolata (filozfija)? Milyen terleten kvn tevkenykedni? Milyen vevkr milyen ignyeit szndkozik kielgteni?- Milyen lnyeges kpessgekkel kell rendelkeznie vagy milyen kpessgekre kell szert tennie ahhoz, hogy a versenytrsakkal szemben tarts flnybe kerljn? Mivel biztosthat vevi szmra tarts hasznot? - Milyen termkeket, szolgltatsokat, tovbb milyen piacot (vevkrt) kvn megclozni, s milyen feladatok addnak ebbl a vllalkozs egyes funkciira, teendire vonatkozan? Mivel a stratgia lnyege a jvbeli vltozsokra val tudatos felkszls a jelenben, ezrt a stratgia kialaktsa s megfogalmazsa a vllalkoz egyik legfontosabb feladata, funkcija (kialaktst nem lehet albrletbe kiadni). Csak az olyan vllalkozsi stratgia lehet letkpes, amelyet maga a vllalkoz alakt ki, forml, de az is csak akkor, ha a munkatrsak magukv teszik. A vllalkozsnak folyamatosan alkalmazkodnia kell a gyorsan vltoz krnyezethez. Ez csak akkor valsthat meg, ha a vllalkozs minden tagja tisztban van az alapvet kihvsokkal s "egytt gondolkodik", s ha - szinte totlisan - minden egysgvel kpes idben, gyorsan s helyesen reaglni. Ezt segti el a stratgiai menedzsment (a stratgiai vezets), amelynek clja olyan vllalati rtkek, vezeti kpessgek, szervezeti felelssg s adminisztratv rendszerek kifejlesztse, amelyek valamennyi vezetsi szinten sszekapcsoljk a stratgiai s operatv dntshozatalt (a vllalkozsi s funkcionlis hatskrket is belertve).
4.1.1. A stratgiakszts folyamata
A vals helyzethez igazod stratgia kidolgozshoz elemezni kell a helyzetet s - a politikai, gazdasgi, trsadalmi s technolgiai krnyezet vrhat alakulsnak elrejelzsre ptve - t kell tekinteni a fejldsi lehetsgeket, a hozzfrhet erforrsokat; rtkelni (diagnosztizlni) kell a meglv erforrsokat-kpessgeket, meg kell hatrozni az elrhet versenyelnyket; a lehetsgek s fenyegetsek, erssgek s gyengesgek (verseny-elnyk) alapjn ki kell alaktani a vllalkozs jvkpt, meghatrozva a tevkenysg kzpontjt (mit?) s a megclzott piacot (kinek? - mennyirt?). Vgl meg kell vlasztani az alkalmas (alap)versenystratgit. A stratgia kszts folyamatt a 17. sz. bra foglalja ssze.
Piackutats. A piac szegmentlsa A legels krds, amelyre a vllalkozknak felelnie kell, nem az zletre, hanem a piacra vonatkozik. Ilyen krdsekre kell vlaszt tallnia:
- Mi a tervezett zletem trgya (a lehetsg)? - Milyen szksglet kielgtsre vllalkozom? - Milyen rteg fogja fogyasztani termkemet vagy szolgltatsomat? - Mennyire fizetkpes ez a rteg, klnsen ott, ahol az zletet megnyitom? - Milyen mrtk konkurencival kell szmolnom? - Milyen fontosabb lpseket kell tennem konkurenseim legyzsre (de legalbbis arra, hogy a piac egy rszt elhdtsam tlk)?
Az zlet tervezse teht piackutatssal kezddik, annak a piacnak - pontosabban piacoknak - a jellegzetessgeivel kell tisztba jnni, amelyeken a vllalkozs mkdni fog. Piackutatssal fel kell derteni az alkalmas clpiacot (olyan piac-szegmentumot - szeletet, amelyre nzve megllapthat, hogy abban a fogyaszt ms magatartst tanst, mint a piac egyb szegmenseiben), meg kell becslni a szba jhet vevk szmt (azt, hogy milyen rak mellett, milyen valsznsggel lesznek a vllalkozs vevi), vgl az rtkesthet mennyisg vrhat nagysgt. A kockzat s hozam meghatrozsban a piac nagysga s a lehetsg idtartama az elsdleges szempont. A kockzat a piacra, a versenyre, a technolgira s a bevonand tke nagysgra vonatkozik. A tkenagysg alapul szolgl a hozamok s jvedelmek szmtshoz. Egy adott lehetsg hozamt s hasznt minden lehetsges ksbbi eshetsg fnyben is mrlegelni kell.
A krnyezet jvorientlt elemzse: A krnyezet jvorientlt elemzsnek a clja a stratgiai sikertnyezk meghatrozsa. A stratgiai sikertnyezk fejezik ki, hogy mely terleteken kell a vllalkozsnak ersnek lenni ahhoz, hogy letben maradjon s fejldni tudjon. Az elemzs sorn fel kell mrni a vllalkoz (a tervezett vllalkozs) erssgeit s gyengesgeit, a krnyezet adta lehetsgeket s veszlyeket. Az erssgek jelentik azt az alapot, amelyre a vllalkozs sikere pthet. A gyengesgek az zleti tervezs sorn orvosolhatk. Becslni kell a krnyezet adta lehetsgek s veszlyek fejldsi tendenicit. Fel kell derteni, hogy milyen tnyezk teremtik meg a lehetsgeket, (technolgiai fejlds?, piaci vltozs?, politikai vltozs?, a gazdasgi szablyozrendszer mdosulsa?) s ezeknek milyen mret- s iddimenzi felel meg. Az rtkelsnek ki kell terjednie a sikertnyezk rvnyessgi idejnek mrlegelsre, a vlt s valsgos rtkekre, a kockzatra s a hozamra, a vllalkoz szemlyes kszsgeihez val illeszkedsre s a versenykrnyezetben vrhat kivteles elnykre. A krnyezet jvorientlt elemzsnek idhorizontja (s gy a stratgiai terv idhorizontja is) az innovcik (jtsok) megvalstsnak idszksglettl s az inflcis rttl fgg. A gyakorlatban tbbnyire nem haladja meg a 3-5-7 vet. A krnyezet jvorientlt elemzshez alkalmas mdszer a SWOT-elemzs. A SWOT a gyenge pontok, erssgek, lehetsgek s veszlyek angol nevnek (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats) kezdbetibl kialaktott betsz a stratgiai elemzs minden jelents tnyezjt tartalmazza. Bels erssgek s gyenge pontok (Strenghts, Weaknesses) - Tke - Pnzgyek (sajt tke, hitel, mrleg, eredmnykimutats pnzramls /cash-flow/) - Szervezet (felpts s kapcsolatok) - Rendszerek (formlis, informlis, automatizlsi lehetsgek) - Termk(ek) (minsg; lettartam, kltsg) - Munkaer (kpessg, gyakorlat, munkakedv) - Kommunikci (szmtgpes, telekommunikci) - Termels (jelleg, mrtk, minsg) - Megbzhatsg (hrnv, ellet, a vevk vlemnye) - Tuds (szaktuds, piacismeret, verseny)
Kls lehetsgek s veszlyek (Opportunities, Threats) - Piac (nvekeds, hanyagls, mozgs, divat) - Technolgia (termkfejleszts, csere, gyrtstechnolgia) - Gazdasg (export, import, valutarfolyamok) - Trsadalom (rtkestsi, munkaerfelvteli, szakszervezeti tapasztalatok) - Trvnyhozs (fogyasztvdelem, termkmegbzhatsg)
4.3. A vllalkozs arculatnak megtervezse
4.3.1. Az tlettl a kivitelezsig A PR a cget szemlyes kzelsgbe akarja hozni a krnyezet minden elemvel: - intzmnyekkel, - ms cgekkel, - sajtval s egyb mdikkal, - vevkkel, - jelenlegi s jvbeni munkatrsakkal.
A kapcsolatszervezs legfontosabb eszkzei: - a sajtkapcsolatok, - termkpropaganda, - vllalati kommunikci, - tancsads.
A Public Relations (kznsgkapcsolatok) az eladssztnzs kzvetett formja. Burkoltan sztnz olyan tjkoztat tevkenysggel, amelyet annak rdekben vgez, hogy a cg s krnyezete kztt a megrts s a bizalom lgkre alakuljon ki.
E feladatok elltshoz hasznlhatk az albbi mdszerek: - arculatteremts, - tjkoztats klnfle kiadvnyokkal, - killtsokon, vsrokon val rszvtel.
A befolysols legfontosabb feladatai a kvetkezk - figyelemfelkelts, - tjkoztats, - magatarts pozitv befolysolsa, - meggyzs, - cselekvsre sztnzs, - emlkeztets, - a vllalkozs j hrnevnek megalapozsa.
A piacbefolysols tbb elembl ll. Ezek a kvetkezk: - reklm, - public relations (kznsgkapcsolatok), PR, - eladssztnzs (sales promotion), - szemlyes elads.
Informcit szerznk a kznsg vlemnyrl, cljairl s elvrsairl. Ezeket az informcikat kirtkelve felvzoljuk az egyes clcsoportok rlunk alkotott kpt, majd ezt sszevetjk az ltalunk optimlisnak, elrendnek tartott kppel. A vllalkozs tevkenysgt gy alaktjuk, hogy hatsra a kznsg vlemnye (a cg imzsa) az ltalunk elkpzelt irnyba mdosuljon. Tjkoztatjuk a kznsget arrl, hogy mit tesznk, azaz velk is tudatostjuk az eddig lert folyamatot. Vgl visszacsatolsknt ismt informcikat gyjtnk krnyezetnkbl. Ezutn ismt az els fzishoz rkeznk, de j, mdosult tartalommal.
4.3.2. Arculatteremts: Ha azt akarjuk, hogy a vllalkozsunk piackpes legyen s hossz tvon eredmnyesen fennmaradjon, akkor a vllalkozs megindtsval egyidejleg gondoskodni kell az arculattervezsrl, arculatteremtsrl is. Az arculatteremts azt jelenti, hogy hitelt rdemlen s meggyzen szksges tjkoztatni a partnereinket - leend gyfeleinket nmagunkrl. Mindez nmagba foglalja a vllalkozs: - jellegt, - munkastlust, - bels s kls magatartst, - emblmjt, - sznharmnijt, - levlpaprjait s bortkait, - szranyagait, - kiadvnyait, - nvkrtyit, - trgyaltereit s azok berendezseit, - s a munkavllalk ltzkt.
A tervezs iparmvsz bevonsval, vagy bels, illetve kls plyzat meghirdetsvel valsthat meg. A tervezs sorn gyelni kell arra, hogy msok is foglalkoznak arculattervezssel, vannak vdett megoldsok. A kivitelezs - a tma jellegtl fggen - sokfle mdon (sokszorosts, nyomda, ajndktrgyak ksztse, stb.) valsthat meg, figyelembe vve a rendelkezsre ll gyrt kapacitsok sokrtsgt s az rajnlatokat. Az arculatteremts sorn lnyeges a trgyalterek, irodk egysges berendezse, amelyet megknnyt a rendelkezsre ll hazai s import irodabtorok szles vlasztka. Clszer itt is figyelmet fordtani a szndinamikra, s nem elhanyagolhat az ergonmiai szempontok figyelembevtele is. A munkavllalk ltzete is illeszkedhet a vllalati arculathoz, hisz a formaruha sznhatsban s kivitelben is sokfle lehet.
4.3.3. Kiadvnyok szerkesztse, ellltsa
A PR folyamatban hasznlt kiadvnyok megtervezsnl legfontosabb a mondanival (zenet) megfogalmazsa. Az zenet kialaktsakor ki kell tallni, hogy a kommunikci sorn a clcsoportnak "ki", "mit" s "hogyan" mondjon. E hrmas krds a tartalom s a forma egysgre hvja el a figyelmet. Az zenet lnyege ltalban egy, a vev szmra elnys ajnlat, amivel azonosulni tud. Ha a hrmas krdsre megszletik a vlasz, a kvetkez lps a kiadvny megtervezse, amelynek az albbi szakaszai vannak:- a tematika elksztse, - a tematika elbrlsa, szerzi megllapods, - a kzirat fogalmazvnynak elksztse, - a kzirat tisztzsa s leadsa.
Msodik lps a kiadvnyok kivitelezse, vagyis a nyomdai megjelents. Nzzk meg elszr a tervezs szakaszait.
A kiadvnyok megtervezse: A tematika a m vzlatt - a kiadvny jl tagolt tartalomjegyzk tervezete alapjn - tartalmazza, ttekinthet formban foglalja ssze mindazokat a krdseket, amelyekkel majd a m foglalkozik. A tematika alapjn trtnik a dnts a kiadvny megjelentetsrl. A dnts kt rszbl ll: - szakmailag elfogadhat-e? - gazdasgi szempontok figyelembevtelvel clszer-e megratni?
Kedvez dnts utn kvetkezik a szerzi megllapods, vagyis a tervezsre val megbzs. A kzirat felptsnl a kvetkezkre kell gyelni: - a kzirat tagolt s ttekinthet legyen, - a kzirat legyen eredeti, - a szveg, az brk, az braalrsok, a tblzatok, a fotk s fotalrsok sszhangban legyenek, - tartsuk be a helyesrsi szablyokat. A kvetkez lps a kzirat tisztzsa, vagyis nyomdaksz legpelse. Itt figyelembe kell venni mindazokat a szempontokat, amelyek a vgleges kivitelre vonatkoznak (szveg s bra trdelse, kiemels, sznezs stb.). A gpels utn nagyon fontos a legpelt kzirat ellenrzse, kiegsztse, kijavtsa. Az ellenrzs utn a kzirat nyomdba adhat. Szoksos lps mg a kziratok szakrtvel trtn lektorltatsa. A lektor a kziratot elssorban szakmai s tematikai szempontbl ellenrzi, majd javaslatot tesz az elfogadsra, vagy a javtsra, illetve tdolgozsra.
A kiadvnyok ellltsa
A kiadvnyok ellltsa legtbbszr nyomdai ton trtnik, amely - a szmtstechnika s nyomdatechnika naprl napra trtn fejlesztse kvetkeztben - nagyon szleskr szolgltatsokat jelent. A mai viszonyok kztt a nyomdai szolgltatssal foglalkoz vllalkozsok kztt les konkurenciaharc alakult ki, ezrt tbb helyrl kell ajnlatot krni, figyelembe vve a szolgltats minsgt, a hatridt s az rat. Az elllts folyamatban nagyon lnyeges az ellenrzs. A kiszedett szvegrl, brrl, tblzatrl nyoms eltt levonatok kszlnek, amelyeken a hibk korriglhatk. A korriglt levonat az n. korrektra. Az ellenrzs utn elkszlhet a megrendelt darabszm kiadvny.
4.3.4. Megjelens killtsokon s vsrokon
A piacbefolysols egyik lehetsges megoldsa a killtsokon s vsrokon val rszvtel. A killtsok s a vsrok sajtos rtkestsi helysznek, amelyeket a szak-irodalom komplex marketing platformknt emleget. Sikerk azonban a szakmailag tkletes elksztskn mlik, ezrt clszer megismerkedni e rendezvnyek alkalmazsnak technikai fogsaival. A szakirodalom az albbiak szerint rgzti a vsr fogalmt. "A vsr idben behatrolt, ltalban rendszeresen megismtld rendezvny, amelyen nagyszm killt egy vagy tbb gazdasgi g lnyeges ajnlatt lltja ki, s tlnyoman mintk alapjn azokat dnten ipari viszonteladknak, felhasznlknak vagy nagyvsrlknak rustja." A kereskedelmi tevkenysgben azonban az informcik ugyanolyan fontosak, mint maguk a termkek: - Az ilyen rendezvnyek az rubsgben val tjkozdshoz, az elad s a vev kztti szemlyes kapcsolat kialaktshoz nyjtanak j lehetsget. - A vsrokon, killtsokon a lehetsges zleti partnerek tallkozhatnak, kzvetlenl beszlhetnek, trgyalhatnak egymssal, s ezek lnyeges elfelttelei a klcsns zleti bizalom kialaktsnak. A killts s a vsr elnevezs tartalmilag lnyegben nem klnbzik egymstl. Funkciik is egyttesen sszegezhetk, s az egyik kifejezs alkalmazsakor nyugodtan lehet szinonimaknt alkalmazni a msikat is. A vsrokat ltalban a szakosts s a clcsoportok alapjn klnbztetik meg. A vsrokon val rszvtel clja klnbzik a killtk s a ltogatk szemszgbl.
A killt cljai: - piackutats, - termkpolitika kialaktsa, - rpolitika megtervezse, - kommunikci.
A ltogatk clja: - piaci tjkozds, - informlds a legjabb fejlesztsekrl, - koopercis partnerek keresse, - szemlyes kapcsolatok polsa.
Sokfle marketing clt lehet teht elrni egy ilyen rendezvnyen val rszvtel sorn. Az is bebizonyosodott mr, hogy semmilyen ms eszkzzel nem rhet el ilyen rvid id alatt ennyi potencilis szakember, ami termszetesen a gpek, berendezsek eladsnl vagy a nagybani forgalmazsnl rendkvl fontos rtkestsi szempont. A velk val trgyalson, a reakciik alapjn ugyanis igen sok informci leszrhet a termk vrhat piaci fogadtatsrl, piaci sikerrl, pozcijrl. A vsrok, killtsok marketing lehetsgei s kltsgei is igen nagyok. Ezrt ignyel nagyon gondos elkszleteket a rszvtel.
Elkszlet a vsron val megjelensre: A rszvteli elhatrozssal egytt a vllalatnak dntenie kell, hogy a kivlasztott vsrokon milyen formban jelenik meg. A dnts ltalban a rendelkezsre ll kltsgvets, a megjelens vrhat kltsgei s eredmnyei determinljk. Ezek a tnyezk hatrozzk meg, hogy a vllalat - nll vllalati vagy - tervezett kollektv (gazati, nemzeti vagy regionlis) rszvtelen belli standdal vesz-e rszt a vsron. A dntst kveten el kell kszteni a rszvteli koncepcit. A rszvteli koncepci a vsri s killtsi clok megvalstsnak ltogatcentrikus "forgatknyve", amely magban foglalja az elvgzend feladatok id- s temtervt, a felelsk s a hatridk megjellsvel. A rszvteli koncepci alapjn lehet jelentkezni a rendezvnyre. A vilgos clok s a tervezett kltsgkeret ismeretben mr knnyen meg lehet hatrozni a rszvtel formjt, az ignyelt terlet nagysgt s azokat az egyb informcikat, amelyeket a vsrszervez a jelentkezsi lapon megkr. Ezek tbbnyire a killtand termkre, az azokkal kapcsolatos ignyekre (mret, szllts, energia), illetve magra a standra vonatkoznak. Ugyancsak a jelentkezskor kell tisztzni a rszvteli feltteleket is, amelyek szakmai, mszaki s pnzgyi elemeket egyarnt tartalmaznak. Ezeket tbbnyire szerzdses formban is rgzti a vsrrendez.
Megjelens a vsron: A vsrszervez a killtsi terleten tbbnyire klnbz minsg helyszneket is ajnl, attl fggen, hogy azok mennyire forgalmas terleten helyezkednek el. A vllalatok a killtsi standok tekintetben vlaszts eltt llnak. Hatrozniuk kell, hogy - sajt maguk tervezik s ptik fel ezeket, - kls standpt vllalkozsokat bznak meg, illetve - a vsrtrsasgok standpt szervezetei ltal ajnlott "full service" standokat veszik ignybe. A stand tpusa, formja, nagysga, ptszeti kialaktsa igen fontos s jelents, de a prioritsok kztt els helyen mgis a standszemlyzet tagjainak szemlyes felkszltsge, kvalifikcija ll. Nlklk a ltogat a stand elhagysakor nem rendelkezhet a kvnt s szksges informcikkal, tjkozottsggal. Mindez azt is alhzza, hogy a vllalatnak a vsron kvetend kommunikcis politikjt alaposan t kell gondolnia, el kell ksztenie. Vgs soron ugyanis itt a termk mellett az emberrl van sz, arrl az emberrl, aki ennek a termknek hasznt, elnyeit kzvetti. A vllalatnak ezrt a szemlyzet kijellsnl igen nagy krltekintssel kell eljrnia. Nem llthat a standra olyan szemlyzet, aki nem ismeri a rszvtel cljt, tjkozatlan a termkeket illeten, nem tudja, hogy klnbz szakmai, zleti krdsekben kik a jelenlevk kzl az illetkesek, a sajt munkatrsainak krdseit elhrtja vagy tehernek tekinti! A killtand termkek megvlasztsnl ugyancsak a vllalat piaci cljait kell szem eltt tartani. Ha a rendezvnyen a cg a forgalom nvelsre trekszik, vagy j vevket akar toborozni, akkor a nekik sznt knlatot kell bemutatni. Ha az innovcis eredmnyekkel akarunk bszklkedni, akkor nyilvn a legjabb fejlesztsi eredmnyek hangslyozsra, az j termkek bemutatsra kell helyezni a hangslyt. A rendezvnyek jellegnek megfelelen a kln akcikra a vsrterleten, a standon s a terleten kvl egyarnt sor kerlhet. A killtsi standon szervezett akcik a ltogatk aktivitst, a killtott termkkel, szolgltatssal, azaz az ajnlattal val szemlyes kapcsolatnak megteremtst szolgljk. Ilyen szerepe lehet pldul egy gp, mszer mkdtetsnek vagy egy fogyasztsi cikk kiprblsnak, megkstoltatsnak. A nagy killtsi terletet ignybevev killtknl a "show" jelleg akcik nagyon elterjedtek. A divatbemutatk, kozmetikai bemutatk, szrakoztat msorok szervezsre szmos relciban specilis - gynevezett lmdia - gynksgek is mkdnek.
4.Defincik kulcsszavak
vllalati startgia =a hossztv clok , s e clok elrshez szksges eszkzk s mdszerek meghatrozsa makroknyezet = a vllalkozs gazdasgi, politikai, trsadalmi s technolgiai felttelrendszere
piackutats =a piac nagysgt, szereplit, azok magatartst, a versenyhelyzetet feltr informcik mdszeres vizsglata vllalati filozfia =a f cl, a vllalakozs alapgondolata, stratgiai hzer
zleti terv = a vllalkozs jvbeni elkpzelseit foglalja ssze, s az elkpzelsek megvalstssi lehetsgeit elemzi.
piacszegmentls = a piac klnbz csoportokra vagy vevkre bontsa
pozicionls = a vllalkozs imzsnak, rtknek tervezse a versenytrsakhoz viszonytva
public relations = az eladssztnzs kzvetett formja, kznsgkapcsolat polsa
arculattervezs = a vllalat rtkeinek, magatartsnak, vizulis megjelensnek s kommunikcis stlusnak tudatos kialaktsa
|