| 
 2. konzultci anyaga  2007.10.11. 22:07 Marketing stratgia kialakulsa, lpsei, stb.
Marketing stratgia kialakulsa: -         kezdetben sajt clra termels (naturlis gazdlkods) -         aztn ltrejtt a kereskedelem kzpont szemllet, melynek jelszava a „Legyen megrendels!” volt -         aztn a gazdasgi vilgvlsg utn kialakult a piackzpont szemllet (amit termelnk, azt igaztsuk a fogyaszt ignyeihez) Ez gy alakult ki, hogy a gazdasgi fejlettsg tl magas lett, a fogyasztk ehhez kpest mr nem tudtk megmondani, mi az ignyk -> a gyrt kitallja -> marketing szemllet (manipulatv szemllet)   Marketing stratgia lpsei:   Marketing: fogyaszti ignyek kielgtse profit maximalizls mellett. Ennek eszkze a STRATGIA.   
Kls s bels analzis -         Kls: versenyelnyk, konkurencia, stb. -         Bels: SWOT analzis (erssgek, gyengesgek, lehetsgek s veszlyes felmrse) 
Marketing clok meghatrozsa A cl legyen rvid, tmr, rthet, megvalsthat, szemlyekhez kthet. Jelentsen kihvst a szemlyzetnek. 
Clpiaci priorits meghatrozsa -         szegmentci 
Marketing alapstratgia vlasztsa -         alacsony kltsg stratgia hatkonysg kihasznlsra pl (alacsony brkltsg, magas kapacitskihasznls -> alacsony rak!) pl. noname termkek -         megklnbztetsi stratgia (egyedisg) minsg, vdjegy, mrkajelzs -         fkusz/rs-stratgia (elz kett egyvelege) rtegkiszolglsra treksznk pl. luxus vagy presztzs termkek -         t nem gondolt marketing stratgia folyamatosan biztostja az alacsony jvedelmezsget pl. TESCO gazdasgos tokaji asz   Marketing mix (Kottler fle 4+1 ’P’): -         Product (termk) -         Price (r) -         Place (rtkestsi csatorna, hely – indirekt /termel-nagyker-kisker/ vagy direkt) -         Promotion (kommunikcis mix – reklm, PR) + -         People (mindenkinek a stratgia szellemben kell dolgoznia a cgnl)   Marketing akciterv elksztse: -         krdsek: Ki? Mikor? Mit? + Mennyi pnzrt? Ki ellenriz? Visszacsatols! -         Marketing kltsgvets elksztse -         Profitanalzis (fedezeti pont keress) Kimutatjuk, hogy milyen termk mennyisgnl kvetkezik be az a profit nvekedsi szint, amelynl megtrl a befektetett marketing kltsg. Optimlis esetben a kampny felnl megtrl, s a vgre megduplzdik.   Marketing akciterv Vgrehajtsa: -         szigor ellenrzsek -         rtkels: merre halad a vgrehajts? Mikor mi trtnt? Analzisek, brainstorming -> ha nem j: finoman elkezdjk mdostani a stratgit   Humn erforrs alakulsa:   
Trvnyi httr s szablyoz rendszer -         Munka Trvnyknyve (hogyan kell munkaviszonyt ltesteni, fenntartani, megszntetni) egyfajta „keretjogszably” – csupn a f szablyokat tartalmazza, rszleteket nem! -         Kollektv szerzds (adott munkahelyre vonatkoz ltalnos szablyozs) Szakszervezet+munkltat alkotja meg, nem mdosthatja a Munka Trvnyknyvt, de pozitv irnyban korriglhatja (pl. egyb juttatsok) -         Egyni munkaszerzds Ha van kollektv szerzds: akkor ez csak a szemlyes adatok, munkakr, munkaid, munkavgzs helye fggelmi viszonyok, alapbrt tartalmazza. Ha nincs kollektv szerzds: ami abban lenne, az is ebben van 
Munkafelttelek kialaktsban rsztvev szervezetek -         Orszgos rdekegyeztet Tancs Kormnyzat+munkaadk+munkavllalk kpviseli alkotjk Egyetrtsi joga van: ktelez minimlbr, munkagyi ellenrzs formja, tmeges elbocstsok, munkaid s szabadnapok krdse -         Szakszervezetek Politikai szervezetek, szakmnknt szervezdnek. Clja: munkavllalk rdkeinek kpviselete, n. „posts” szerep Feladata: felgyeli, hogy betartjk e a kollektv szerzdst s a Munka Trvnyknyvt -         zemi tancs 50 f felett kell ltrehozni, 15-50 f kztt zemi megbzottat kell vlasztani. Egyttdntsi joga van: jlti pnzek elosztsa, s a jlti ingatlanok hasznostsa tern. vente kell tjkoztatni a vllalat gazdasgi helyzetrl, tevkenysgi kr vltozsrl, likviditsrl, nagyobb beruhzsokrl, munkafelttelek vltozsrl A trvny elrja a munkaadnak, hogy ktelez egyttmkdnie a szakszervezetekkel s az zemi tanccsal. Munkaviszony ltrejtte:   Munkaad s munkavllal kzs jognyilatkozata alapjn jn ltre (munkaszerzds).   Munkavllal lehet: -         tanktelezettsgt letlttte -         15. letv utn szli engedllyel   Munkltat lehet: -         aki jogkpes -         nagy cgnl tudnia kell a munkavllalnak, ki gyakorolja a munkltati jogokat (kzvetlen fnk, gyvezet, HR-es)   Munkaszerzds tpusai: -         hatrozatlan idej -         hatrozott idej rsba kell foglalni mg aznap, amikor munkba ll a munkavllal. A munkaadnak a munkavllal munkba llst megelzen van bejelentsi ktelezettsge.   Munkaviszony ltrejtte: -         plyzattal (csak az nyerhet, aki rszt vett a plyzaton), aminek a feltteleit korrekten meg kell hatrozni -         munkaszerzds -         prbaid (max. 3 hnap)   Munkaszerzds mdostsa: -         Csak kzs megegyezssel! -         A munkaszerzds a jogutd cgre is rvnyes! -         A kollektv szerzds sem mdosthatja negatv irnyban!   Munkltat ktelezettsgei: -         foglalkoztatsi ktelezettsg -         feladathoz ktd ismeretek biztostsa -         munkaszervezsi ktelezettsg -         fizetsi ktelezettsg   Munkavllal ktelezettsgei: -         szemlyes munkavgzs -         munkaid betartsa -         egyttmkdsi ktelezettsg -         szakszersg -         utastsok vgrehajtsa -         zemi titoktarts -         rszvtel a tovbbkpzseken   Munkaid, munkarend: -         ltalban 8 ra, de maximum 12 ra (havi s ves keretben is meghatrozhat) -         pihenidk: munkakzi sznet (6 rnknt hszperc), napi pihenid (11 ra, ill. minimum 8 ra alvs) -         szabadnapok: munkaszneti napok (nnepek), heti pihennapok (2), szabadsg (18 vesen 20 nap, letkorral nvekszi, maximum 30 nap), betegszabadsg (csak orvos rhatja ki)   Munka djazsa: -         idbr -         teljestmnybr -         kombinlt br (fix alapbr + teljestnybr) |