ATIF-ANDAL ... archive to the future
ATIF-ANDAL ... archive to the future
Men
 
XXX
 
Els flv
 
Msodik flv
 
Harmadik flv
 
Negyedik flv
 
Egyb segtsgek
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Andraggiai fogalmak

ANDRAGGIA I.

(fogalmak)

Andraggia: (gr. „frfi”+”vezets”): a felnttnevels, szkebb rtelemben a felnttoktats, felnttkpzs tudomnya s gyakorlata. A nevels - oktats, kpzs - egyik specilis gazatt ezzel a megjellssel klnbztetik meg a pedaggitl, a gyermekek nevelstl, oktatstl, kpzstl. A kifejezst elszr F.J. Herbart, majd E. Rosentock hasznlta. Az andraggia tudomnyelmleti, rendszertani, tartalmi s megnevezsi problmival elszr a svjci s az NSZK-beli, az utbbi idben pedig a jugoszlv s a magyar szakirodalom is behatan foglalkozik. Itt elfogadott felismerss vlt, hogy a felnttnevels konkrt cljait s tjait illeten ms, mint a gyermeknevels. Ezrt indokolt a megklnbztet andraggia elnevezs. A pedaggia s az andraggia megklnbztetsnek egyik lnyeges motvuma a felnttnevels nllsulsi trekvse, nll sajtossgainak fel- s elismerse. A msik motvuma az ismert tny, hogy a pedaggia hagyomnyosan s jelen llapotban nem rtelmezi, nem gyakorolja a nevelst a maga teljessgben; gy nem fogadhat el egyetemes nevelstudomnyknt, egyetemes nevelsi gyakorlatknt. A pedaggia a 0-tl 18-19 ves korig terjed letkori skln fejld emberrel foglalkozik, s a nevelskben rszt vev kt intzmny: A csald s az iskola mkdst tartja hatskre leglnyegesebb keretnek. Az andraggia viszont a trsadalmi munkamegosztsba belpett ember nevelsvel foglalkozik, s br letkorilag kzs svot tarthat fent a pedaggival a trsadalmi munkamegosztsba belpett fiatalok esetben, a dolgoz, ill. az iskolai tanulmnyaikat befejez, mr munkavllalsra jogosult fiatalok nevelse eltr a ffoglalkozsknt tanul kortrsaik nevelstl. Az andraggia az iskoln s a csaldon kvl szmos ms intzmnyi keretet, pl. zemeket, mveldsi hzakat, knyvtrakat, klubokat stb. is kteles alapvet mkdsi keretknt elfogadni. A tmval foglalkoz felnttoktatsi irodalom hasznlni szokta a felnttpedaggia elnevezst, ami azonban nemcsak az elbbiek miatt zavar, hanem a benne rejl etimolgiai ellentmonds miatt is, melyet a szsszettelben szerepl „gyermek” sz okoz. Mindennek ellenre az andraggia hasznlatval az a felfogs ll szemben, amely a pedaggit ltalnos nevelstudomnynak tartja s a felnttnevelst ennek rszeknt tartja szmon.

A pedaggia s az andraggia kettvlasztsa - nemcsak az elnevezsben, hanem sajtossgaik klnvlasztsban s viszonylagos nllsguk elismersben is - magval hozza azt a rendszertani felfogst, melyben a J. Ny. Medinszkij ltal antropagginak nevezett egyetemes embernevelsi tudomny s gyakorlat kt ga: a gyermeknevels (pedaggia) s a felnttnevels (andraggia) az embernevels ltalnos trvnyeit s eljrsait a sajt terletn alkalmazza, ill. a sajt trvnyeit kutatja s mkdteti.

Az andraggia mint tudomny s mint gyakorlat a trsadalmi munkamegosztsba belpett, ill. az erre a trsadalmilag jogostott fiatalok s letkori tekintetben is egyrtelmen felnttek iskolai s iskoln kvli nevelsnek, oktatsnak, kpzsnek cl- s feladatrendszert, alapelveit, trvnyszersgeit, eszkzeit, ltalban: egsz eljrsrendjt vizsglja, ill. gyakorolja.

Andraggia: frfi + vezets. A felnttnevels a konkrt cljait s tjait illeten ms, mint a gyermeknevels. A p. s az a. megklnbztetsnek alapja az a. nllsulsi trekvse, nll tulajdonsgainak felismerse. A msik ok az, hogy a pedaggia nem rtelmezi a nevelst a maga teljessgben, ezrt nem fogadhat el egyetemes nevelstudomnyknt. Az a. a trsadalmi munkamegosztsba belpett emberek nevelsvel foglalkozik. Szmos keret kztt mkdhet.

Akkreditci: Latin, meghatalmazs, elfogads a jelentse. Intzmnyi rtelemben azt a tnyt rgzti, hogy egy intzmny kpzsben rvnyeslnek mindazok a normk, amelyek garantljk, hogy a klnbz kpzsi szinteken nyjtott ismeretek megfelelnek a hazai ill. a nemzetkzi kvetelmnyeknek. Az ~ kiterjed az intzmny kldetsnyilatkozatnak vizsglatra a megadott szempontok alapjn ksztett intzmnyi nrtkels brlatra, az oktatk szemlyi feltteleinek vizsglatra (szakkpzettsget igazol okirat, tudomnyos fokozat...) a tanterv a tantrgyi program ill. dokumentcik minstsre. Az ~ tovbbi szempontja lehet az oktats trgyi felttelnek sznvonala.

Tanfolyami program rtelemben az ~ azt a tnyt rgzti, hogy a kpzs programja megfelel a szakmai kpzsi kvetelmnyeknek s errl az ~ra jogosult testletek tanstvnyt adnak. Napjaink felnttkpzsben az ~ jelentsge megnvekedett.

tkpzs, tszakosts: A szakirny felntt nevels egyik sajtos feladata, illetve rsze. Kln hangslyt ad a termels modernizci s az llandsul munkanlklisg problma helyzetnek megoldsban kap. A rszleges vagy tarts munkanlklisg megoldsnak egyetlen tja az tkpzs ill. az tszakosts. Ehhez a szksges ltalnos s szakmveltsgi felttelek kialaktsa a felnttoktats formlis s non-formlis rendszernek a kzoktatsban ( szakkzpiskolban) vagy a szakkpzsi tanfolyamokon trtnik.

A feladat megoldsra a rendszervlts utn kt j szektor jtt ltre:

1. Regionlis munkaer fejleszt s kpz kzpontok hlzata, mely szakkpzseket, tkpzst szerez a szakembereinek tovbbkpzsben. Munkaerpiaci s nevelsi szolgltatsokat nyjt.

2. A piacorientlt felntt kpzsi vllalatok rendszere, amelyek alap, kzp s felsfok szakkpzst nyjtanak. A vllalatok egy rsze minstett kpzsi vllalat s vizsgztatsi joggal is rendelkezik.

 

Akkulturci: Idegen kultra bizonyos elemeinek tvtele egy adott kultrt hordoz egynek ltal. Ilyenkor az tvett elemek az j krnyezetben megvltoztathatjk eredeti funkcijukat, formjukat, de az tvev szemlyek magatartsa, gondolkodsa s a meglv kultra elemei, intzmnyei is megvltozhatnak. Az tvtel trtnhet:

- egy idegen hatalom kultrjnak erszakos terjesztsvel (ahogy a gyarmatostskor trtnt)

- egy idegen kultra knyszer nlkli knlatval gy, hogy a befogad np vlasztsa lt. a meglv kultrjnak megfelel, ahhoz jl illeszthet rokonelemekre irnyul.

- a szomszdos npek rintkezsbl szrmaz cserefolyamatok eredmnyeknt gy, hogy az tvtel elssorban az letmdban jelentkezik, de a hasznlati trgyakon, szoksokon kvl nyelvi, mvszeti elemeket kzvetthet.

A vltozs teme s mlysge fgg:

- az tad s befogad csoport (vagy np) belltottsgtl s kapcsolattl

- a befogad csoport szerkezettl s hagyomnyaitl

- az tvtel krlmnyeitl

Antropaggia: (gr. „ember” + „vezets”): egyetemes embernevelsi tudomny s gyakorlat, amely az ember (a gyermek, az ifj s a felntt) iskolai s iskoln kvli formkban trtn nevelsnek, szkebb oktatsnak s kpzsnek tfog cljait, feladatait, alapelveit, trvnyszersgeit, eszkzeit, ltalban: egsz eljrsrendjt vizsglja, ill. gyakorolja. A nevelsnek azt az ltalnos s egyetemes vonulatt fejezi ki, amely tfogja a gyermekek s a felnttek nevelst. Rendszertanilag kt gra oszthat: a gyermeknevelsre (pedaggia) s a felnttnevelsre (andraggia).

Trtnetileg elszr J. Ny. Medinszkij szovjet kutat az 1920-as vekben hasznlta a kifejezst. Szerinte a korszer nevelsben nemcsak a gyermeknevelsrl, hanem az egsz leten t tart embernevelsrl kell beszlni. Ezrt a pedaggia mell ki kell dolgozni a nevelstudomny j gt, az ifjak s a felnttek nevelsi problmit elemz s ltalnost nevels elveit. Ugyanakkor a nevels legtfogbb problmakreit magba foglalva, e kett fltt kellene elhelyezkednie az ltalnos embernevels tudomnynak, az antropagginak. Mita a kt vilghbor kztt kifejldtt a felnttek nevelsnek tudomnya, melyet a pedaggia analgijra andragginak neveznek, azta a nevelstudomny tudomnyelmleti krdseivel a fenttnevelsbl kiindulva foglalkozk rszrl ismtelten kifejezsre jut az a vlemny, hogy a tudomnyok fejldsbl ismert differencildsi s integrldsi tendencik a nevelstudomnyban is megnyilvnulnak. Ennek kvetkezmnye a nevelstudomny pedaggira s andraggira trtn differencildsa. E kt nevelstudomnyi gazatot az antrapaggia integrlja.

Antropaggia: ember + vezets. Az egysges embernevels tudomnya s gyakorlata. Medinszkij. tfogja a gyermekek s a felnttek nevelst, ugyanakkor a nevels legtfogbb problmakreit magba foglalva a kett fltt helyezkedik el. A tudomnyok fejldsbl ismert differencildsi s integrldsi tendencik a nevelstudomnyban is megmutatkoznak.

Analfabta: Az a szemly, aki sem az iskolban, sem azon kvl nem tanult meg rni, olvasni s alapszinten szmolni-nincs birtokban ezen kzsgeknek.

Funkcionlis analfabetizmus: az rs-olvass-szmols elemi szintjnek elsajttshoz szksges kpessgek hinya. Oka lehet fiziolgiai s pszicholgiai mkdsi zavaron, de nem szervi elvltozson alapul betegsg. Rendszerint nllan jelentkezik az rskptelensg (agrafia), az olvasskptelensg (alexia, szvaksg) s a szmolskptelensg (acalculia).

Accreditation prior learning (APL): Az elzetes tanuls akkreditcija. Nemzetkzi rvidtse APL. Elzetes tanuls s tapasztalat jogrvnyes elismerst jelenti, ha az egyenrtk az intzmnyes ton szerzett tudssal. Fr.o.-ban erre vonatkozan kln trvny szablyozza az elzetes tanuls, tuds akkreditcijt, tekintet nlkl annak korbbi krlmnyeire. Angliban s Eu. tbb orszgban hasonlan jogrvnyes tuds az APL. A tapasztalatok szerint az ~ sszefgg az egsz leten t tart tanuls ltalnos mozgalmval, annak nagyon ers motvuma.

Andraggiai szaknyelv: (terminolgia) Azoknak a tudomnyos kzssgekben elfogadott szavaknak s kifejezseknek az sszessge, amelyeket a felntt oktats gyakorlatrl s elmletrl szl szvegekben hasznlnak. Ezek hrom fajta forrsbl szrmaznak:

1. Kzvetlenl a kznyelvbl: terminuss akkor vlnak, amikor tudomnyosan meghatrozzk jelentsket s beillesztik ket a szakmai szkincs egszbe.

2. ms tudomnyterleteken meghonosodott terminolgibl rszben vltozatlan alakban s jelentssel (pl. motivci) rszben az andraggira alkalmazva.

3. Msz, j kifejezsek rekonstrulsval gyakori a ms nyelvbl val szvtel, tkrfordts.

A kommunikciban a szakkifejezsek is rendelkeznek mindazokkal a funkcikkal, amelyekkel az ltalba vett nyelvi szvegek, de egyedl az informatv funkci avatja ket terminusokk. Ez a funkci 3 alapvet kvetelmnyt tmaszt:

1. egyrtelmsg, vilgossg.

2. Informci teltettsg a lehet legnagyobb informcis tartalom

3. (kz) rthetsg

Az andraggia tudomnyban ez utbbi azt jeleni, hogy a szakrtk s a tudomny tanulmnyozi kpesek legyenek az addig kialakult s elvrhat elismeretek birtokban a szakszvegek pontos megrtsre. Az rdekld szlesebb kznsg szempontjbl pedig azt a kvetelmnyt tmasztja, hogy a szerzk s eladk kerljk a szksgtelenl bonyolult nyelvezetet, a szakkifejezseket pedig vezessk be elemzsekkel, krlrsokkal s hasonl mdon magyarzzk meg. Ez annl sikeresebben mehet vgbe, minl kisebb a kzl s a befogad kztti tvolsg, vagyis minl szorosabb kztk a kapcsolat. Megklnbztethetjk az andraggiai jelensgekre s folyamatokra vonatkoz trgynyelvtl, a trgynyelvre vonatkoz metanyelvet. Ahhoz hogy az egyes szakkifejezseken minden hasznlja ugyanazt rtse, pontos defincikra van szksg. Nehzsgek szrmaznak abbl, hogy ugyanaz a sz sem mindig pontosan ugyanazt jelenti az egyes nyelvekben. Azonos fogalmakat pedig ms-ms terminusokkal jellnek a klnbz nyelvterleteken. Az andraggiai szaknyelv egysgesebb vlsnak tjt egyengetik a tbbnyelv szaksztrak. A kzs szaknyelv megtallst segtik az irnyadnak elfogadott egynyelv andraggiai sztrak, enciklopdik, lexikonok, kziknyvek. Mivel a szakkifejezsek nagy rsze klfldrl ramlik Mo-ra, bizonyos tudomny terleteken mdszeres erfesztseket tesznek a terminusok magyartsra, vagy legalbbis anyanyelvi szinonimk kidolgozsra. Az andraggiai szaknyelvet a korbbi, spontn sszehangolatlan nyelvfejldst kveten mindinkbb a tudatos, a vilgtrendekhez igazod, a hatros (nevels) tudomnyokkal egyttmkd nyelvfejleszts jellemzi.

Ezt szolglhatja a legmegfelelbben a kultrk kztti nvekv mrtkben szksges s lehetsges rintkezst. A beszlt, rott s vizulis szakszvegek interkultrlis megrtse. Az egyes kultrk s irnyzatos sajtossgaibl szrmaz sztereotpik thidalsa az utbbi vtizedek fontos tudomnykzi tmjv vlt.

Gerontaggia: (grg sz) az idskor s az regeds trsadalomtudomnyi vizsglata. Az idskorak krben folytatand nevels elmletvel s gyakorlatval foglalkozik, az ezzel kapcsolatos szemllet fejlesztsre trekszik. Tevkenysgi krbe tartozik a gerontagtusok kpzse, tovbbkpzse.

Gerontaggia: a szellemi frissen tarts tudomnya, az regeds vizsglata. Az idsek nevelsnek krdseivel foglalkozik.

Gradulis kpzs: az els diploma vagy az alapkpzettsg megszerzsre irnyul felsfok kpzs. A formlis kpzshez tartozik.

Bipolarits: A ktpolus sajtossg didaktikai rtelmezse, az oktatsi folyamat ktoldalsgra tant s tanul kzs tevkenysgre utal, amelyben a kt pluson elhelyezked szemlyek klcsns egymsra hatsa rvnyesl. Ezek szerint a nevelsen bell ltrejv szemlyisg fejlds egyrszt a nevel cltudatos mvel-fejleszt rhatsnak, msrszt a nevelsben rszesl ember mindezekre reagl, ezeket feldolgoz, tudatosan elsajttott cselekv aktivitsnak dialektikus eredmnye. gy a nevels egyben a nevels trgynak alanyv vlsi folyamat is, amelyben nincs nevels, mert nincs nevelsi eredmny. A kt fl aktivitsi szintje arnya a nevelsi folyamatban nem lland ill. vltozik a nevelt fejlettsge, letkora, a nevels szakgai s formi szerint. A felntt oktatsra, a felntt nevelsre jellemz pldul, hogy az aktivits bels arnya fokozatosan a nevelsben rszeslk, a felntt emberek mveldsi tanulsi aktivitsi, noha a mikroprocesszorok vilgban a „tant” szerepe megvltozik s ebben az j kpzsi szituciban „csak” az nll tanuls kreatv irnytja lesz, de a bipolarits tovbbra is rvnyesl, csak ms formban, ms mdszerekkel, a szemlyre szabott oktats felelsgre.

Bntets-vgrehajtsi nevels: Mo-on a ~ eszmje mr az 1843-as s az 1847/48-as brtnreformban megtallhat. Etvs Jzsef s Lukcs Mricz „foghzjavts” c. munkjukban felvzoltk a brtnreform koncepcijt, amelyben jelents helyet foglalt el az elitltek nevelsnek krdse. Az 1848/49-es forradalom s szab. harc leverse miatt a reformtervek nem valsulhattak meg. Az 1867-es kiegyezs utn (XIX.sz. vgn) nagy brtnptsi program keretben 10 kzponti ma is mkd brtn lteslt, bennk az elitltek nevelse, oktatsa, lelki gondozsa brtngy szervezs rszv vlt. Ezeket a feladatokat az n. brtntantk s a ngy nagy valls - rmai katolikus, reformtus, evanglikus, izraelita - lelkszei vgeztk. A XX. szzad els felben megszilrdult az tfog brtnrendszer s kialakult rendszerkvetelmnyeinek megfelel bntets-vgrehajtsi nevels is. 1945 utn a ~ lnyegesen vltozott. Napjainkban a bntets-vgrehajtsi intzetekben (fegyhz, brtn, foghz) nevelsi szakszolglat mkdik. A bntets-vgrehajtsi nevelk ltalnos pedaggiai feladata, hogy a hozzjuk beosztott elitlteket megismerjk, egyni nevelsi programjukat kialaktsk, a program teljestst biztostsk, a szabadsgveszts letltsnek idejre a szabadulkat felksztsk. Specilis feladatuk az elitltek szocilis gondozsa, bntetssel kapcsolatos gyek intzse (bntets-flbeszakts, feltteles szabadsgra bocsts). A bntets-vgrehajtsi nevelnek szorosan egytt kell mkdnie a brtn orvosval, pszicholgusval, a gygypedaggussal, szocilis munkssal, szksg esetn a pszichiterrel. A ~ rsze a brtniskola munkja is.

lettapasztalat: a felntt letkori sajtossgainak egyik vonsa, az ember mveltsgnek sajtos sszetevje. Az egynben mindennapi munkja, trsas rintkezse, a szrakozva olvass folyamata s a tmegkommunikcis eszkzk kultrakzvettse rvn, kzvetlen rzkels, szlels vagy kzvetett, verblis tapasztalatcsere tjn - msok cltudatos, pedaggiai irnytsa nlkl - alakul ki. Tartalma kiterjedhet a termszet trgyainak, jelensgeinek, a trsadalmi krnyezet tnyeinek, az emberi viszonyoknak, viselkedseknek, a munka jelensgeinek, folyamatnak, eredmnyeinek, magnak a pszich jelensgeinek az ismeretre. Terjedelme az egyn lettjnak, letkornak, letkrlmnyinek fggvnye, gy tartalma egynenknt rendkvl vltozatos s egyenetlen. Nem csak ismeret; szubjektv lmnyek, emlkek, rzelmek, vonzds vagy ellenszerv is kapcsoldik hozz. Ez szilrdd, tartss teszi. letfunkcija szempontjbl olyan bels felttel az j krnyezeti hatsokkal szemben, amely a szervezet reakciit bellrl szablyozza. Ez megnyilvnul mind az ismeretszerzs folyamatban, mind a magatarts szablyozsban. Milyensgtl s az alapjt kpez gondolkodsi folyamat sznvonaltl fggen lehet megkt, az jat visszautast, gtl vagy ppen gazdagt, szilrdt, rendszerez hats. ppen ezrt az lettapasztalatra pts a felnttnevels egyik sajtos oktatsi, nevelsi elve. Szerves, szilrd, vilgnzetileg rendezett, alkalmazsra, „teljestmnyre kpes” ismeretet, mveltsget felnttnl csak az lettapasztalati bzisra ptve, azt az elvont gondolkods szintjn elemezve, hibs tartalmt javtva, az j ismeretet az gy korriglt tapasztalatokkal sszektve lehet kialaktani. Jelents motivcis, ismeretet szilrdt, rendszerez, rtelmi kpz, az elmlet-gyakorlat egysgt megerst, vilgnzeti nevel szerepe van.

lettapasztalat: a felntt letkori sajtossgainak egyik vonsa, az ember mveltsgnek sajtos sszetevje. Cltudatos irnyts nlkl alakul ki az egynben. Tartalma kiterjed a termszetre, a trsadalomra, az emberi viszonyokra, a munkra, a pszich jelensgeinek az ismeretre. Tartalma egynenknt rendkvl vltozatos. rzelmek is kapcsoldnak hozz. Lehet megkt, az jat visszautast, gtl vagy gazdagt, szilrdt, rendszerez hats. Erre kell pteni az ismeretet s a mveltsget, az lettapasztalatot is korriglni kell, ha hibs kvetkeztetsekre jutott.

Felnttkpzs: a felnttnevels rsze; az egyik rtelmezsben a felnttek gondolkodsi s cselekvsi mveleteinek, jrtassgainak, kszsgeinek tovbbfejlesztsre irnyul, s elvlaszthatatlan az ismeretek megtantstl. A msik rtelmezsben a felnttek meghatrozott plyra, szakmra, tevkenysgi terletre trtn elmleti s gyakorlati felksztse, ill. itteni tudsuk tovbbfejlesztse. A felnttnevels s a felnttoktats szinonimjaknt is szoktk hasznlni, br a fogalom tartalmt s terjedelmt illeten ez flrertsekre ad alkalmat.

Felnttnevels: az UNESCO 19. lsszakn (Nairobi, 1976) kialakult nemzetkzi megllapods szerint tartalmukra, szintjkre s mdszerkre val tekintet nlkl mindazoknak a formlis vagy nem formlis, szervezett nevelsi folyamatoknak az sszessge, amelynek rvn a felnttek tovbbfejlesztik kszsgeiket, gazdagtjk ismereteiket, tkletestik mszaki s szakmai kpzettsgket vagy j irnyba tovbbkpzik magukat. Az letkori hatr, melyet tlpve a felntt-llapot kezdett veszi, trsadalmanknt klnbz: a biolgiai felntt rs temn kvl kulturlis tnyezk hatrozzk meg, s fontos mutatja lehet a trsadalmi munkamegoszts rendjbe val els belps ideje. Trsadalmi rtegenknt, szubkultrnknt is vltozhat. Jellemz nemenknti eltrse is. Az eurpai trsadalmakban ltalban, gy a magyar trsadalomban is a 23-25. letvek tekinthetk a felnttkor (fiatal felnttkor) tlagos kezdetnek, amikorra mindazok a paramterek, melyek a felnttsg szempontjbl irnyadk, ltalban a trsadalom minden tagjnak fejldsben egytt vannak. A felnttnevels kezdetnek meghatrozsra a trsadalmi munkamegosztsba val belpst hasznljk, amely letkorilag nem egysgesen kvetkezik be, de a lpcszetesen befejezd kikpzs (iskolztats) utn mindenkppen megtrtnik. Olyan gazdasgi rendszerekben, melyekben fiatalkori munkanlklisggel kell szmolni, ez a hatrpont nem elegend a felnttnevels kezdetnek meghatrozsra. A nlunk rvnyes megllapods szerint a felnttnevels hatkrbe tartozik a dolgoz fiatalok (18-25 ves ifjak) nevelse is, valamint tbb felnttnevelsi formban az ennl fiatalabb, esetleg csak rszmunkaidben dolgoz, a puberts letkor utols stdiumban lv 16-18 vesek nevelse. A felnttnevels a permanens nevels msodik, tovbbfejleszt, tovbbkpz szakasza, amely a permanens tanuls ltal a felntt szemlyisg egszre, szocializlsnak minden irnyra igyekszik hatst gyakorolni, br ezt klnbz terletein, nevelsi hatsrendszernek klnbz formin keresztl teszi, melyek kzl egyik sem kpes nmagban a felntt szemlyisg egszt tfogni. A felnttnevels abbl indul ki, hogy a felntt ember szocilis krlmnyeitl, letmdjtl, munkjtl, motivltsgtl, gyermek s ifjkori mveldsnek minsgtl fgg mrtkben nevelhet.

Felnttoktats: a felnttnevels azon terlete, amelyen a nevels dnten ismeretnyjtson keresztl valsul meg. Alapvet hatsrendszere az oktats, akr vgig irnytott, szervezett folyamatokban, akr egymstl fggetlen, egymshoz nem kapcsold aktusok formjban. A felnttoktats rsze az autodidakta tanuls is, amennyiben az intzmnyek kzvetetten s rszlegesen irnytjk vagy befolysoljk.

Globalizci s andraggia: A vilg gazdasgi s kulturlis egysgesedsnek folyamata, amely egyes kutatk szerint vezredek ta tart, noha nem egyenes vonalan, s tretlenl. A XX. szzad utols vtizedeiben felgyorsult, kilezdtt s j minsgbe csapott t politikai s katonai tren is ers globalizcis trekvsek rvnyeslnek, ezeket gyakran keresztezik kontinentlis , regionlis s nemzeti szempontok. Egyes kutatk azt lltjk, hogy korbban csak preglobalizci ment vgbe. A voltakppeni globalizci melynek nyertesei az emberisg fnyes jvjt ltjk benne, vesztesei zsktjt merben j fejlemny. A globalizldssal egyttjr deetatizci vagyis az llam szerepnek jelents cskkense a felnttkpzsi struktra alakulsban is megmutatkozik. Tovbb n az oktatsi magn alaptvnyi vllalkozsok arnya, s ezzel fokozdik e tren a piac szerepe, a mkd tke beruhzsok, a tkt exportl s mg inkbb az importl orszgok gazdasgi szereplitl j csak a felnttkpzsben elsajtthat kompetenckat kvetelnek meg, ami lnyeges pontokon jjalaktja a kpzs tartalmt, hozzjrul a globalizci a foglalkoztatsi struktra vltozsaihoz, ami megint csak j kpzsi szksgleteket teremt tovbbi j slypontok kpzdnek azltal, hogy szmos terleten szksgess vlik a nemzetkzileg elismerhet vgzettsg, s hogy a kell szint vilg nyelvtuds s a nemzetkzi kommunikcira val kpessg cseretechnikiban val jrtassggal egytt egyre kevsb nlklzhet.

Iskolarendszer felnttoktats: Az iskolarendszer rszeknt annak lehetsgt biztostja, hogy azok a fiatal s idsebb felnttek, akik az erre hivatott letkorban bmely okbl iskolai tanulmnyokat nem folytatnak vagy tanulmnyaikat jabb ignyekhez kpest alacsonyabb iskolai fokozaton fejeztk be, a kzoktatsban elrhet bmely vgzettsget utlag megszerezzk. A ~ vilgszerte kiplt, haznkban dolgozk iskoljaknt mkdtt. Az 1990-es vekben rendszere talakulsban van, a „dolgozk iskoli” elnevezs felnttek iskoljra vltozik.

Iskolarendszer felnttoktats: a felnttnevels intzmnyes szektora. Prhuzamos a rendes korak iskolival. Jogilag a nappali iskolkkal egyenrtk vgzettsget ad. Feladata az jratermeld szocilis s kulturlis egyenltlensgek megszntetse, a trsadalmi mobilits megteremtse, plyamdosts, a gazdasg aktulis kpzsi ignyeinek kielgtse.

Kulcskompetencia: kompetencia-modell = nyilvnos kompetencia + kulcskompetencia. A nyilvnos kompetencia a kpzettsgnkrl szl paprjainkhoz kapcsoldik, ami bizonytja, hogy rendelkeznk bizonyos vgzettsggel, vagyis elsajttottuk az adott terlet elmleti anyagt, s a gyakorlatban is tudjuk az ismereteket alkalmazni. A kulcskompetencia „lthatatlan”, olyan elemei vannak, mint pl.: kommunikcis kszsg, konfliktustr kszsg, munkhoz val viszony, tanulsi kszsg, kpessg, kreativits.

A munka vilgban ma egyre ersebben a kulcskompetencik alapjn kvnnak a munkltatk munkatrsat kivlasztani, s nem elssorban, vagy nem csak a nyilvnos kompetencia szerint.

Kulcskompetencia: Hrom f kategria: problmamegolds, konfliktuskezels s egyttmkds. Ezeken bell: rugalmassg, a csoportmunkban val rszvtel kpessge, az sszefggsekben s a rendszerekben val gondolkods, a felelssg a trgyi rtkek, a munkatrsak s a krnyezet irnt, a minsg irnti rzk, a tanulsi kszsg (Marco Siegrist).

Faciltor: lat. ang. „segt, tancsad, knnyebb tev”

Az angolszsz felnttoktatsi szaknyelvben hasznlt kifejezs s felnttoktatsi szerepkr. A ~ az a szemly, aki tancsot ad a kpzs s nkpzs legclravezetbb stratgijnak kialaktshoz, figyelembe vve a tanul let- s munkatapasztalatait, eltanulmnyait, szemlyisge sszetevit, amelynek alapjn a felntt tanulval kzsen elkszti az nll s intzmnyes tanulsi tervt. Egyesek szerint ~ mvsz, mert a tancsads, segts szablyait nem lehet minden esetre alkalmazni. Ugyanilyen fontos a kreatv, innovatv, impoviccis kpessg s a szenzitivits. Msok gy tekintenek a ~ra, mint tanulselemzre, aki abban rdekelt, hogy a tanulban tudatostsa a neki legmegfelelbb tanulsi stlust, s abban van segtsgre, hogy megtanuljon tanulni. Az andraggusok megint ms csoportja a ~t olyan kritikai elemznek tartja, aki a gondolkods alternatv tjt ajnlja a tanulnak, felhvja a figyelmet a ktrtelmsgekre, az ellentmondsokra, ktked llspontot segt kialaktani olyan vlemnnyel szemben, amely korbban elfogadott volt.

Formlis kpzs (formlis felnttoktats): ltalnossabb megjellssel formlis kpzs, az angol forman education -bl, amely az iskolai rendszeren belli ill. a felsoktatsi intzmnyrendszeren belli felntt oktatst, kpzst foglalja magba. Ms rtelemben minden olyan kpzs, az elbbiekben kvl is amely intzmnyes keretek kztt vgzettsget ad. Klnbzik a nem formlis felnttoktatstl.

Formlis kpzs: a hivatalos iskolarendszeren bell zajl kpzs.

Nonformlis nevels:

A nyugati felntt nevelsben hasznlt kifejezs.

1. Kzmveldsben: az ismeret terjeszts mvelds iskoln kvli formi

2. Olyan felntt nevelsi forma, amely nem kveteli meg a hallgat beiratkozst, nyilvntartst.

Kriminlandraggia: a felnttnevels tudomnynak - az andragginak - ez az j ga a XX. sz. msodik felben alakult ki. Korbban a kriminlpedaggia rszeknt mveltk, de szzadunkban trsadalmi ignyknt jelentkezett e kt tudomnyos disuzciplna klnvlsa. Cl-, feladat- s eszkzrendszert tekintve, alkalmazsi terlett illeten szerves egysget alkot az andraggival, a pedaggival s a kriminlpedaggival.

A kriminlandraggia az andragginak specilis krlmnyek kztt trtn alkalmazsra vonatkoz ismeretrendszert foglalja magban.

Alkalmazsnak f terlete: a szabadsgveszts-bntetseket vgrehajt intzmnyek (igazsggyi foghzak, brtnk, fegyhzak s a katonai fegyelmez intzetek). Specifikumait a bntets-vgrehajtsi szablyok hatrozzk meg.

Feladata: a felntt kor eltltek nevelse-tnevelse trvnyszersgeinek tanulmnyozsa; ennek alapjn a zrt intzeti nevels-tnevels specilis szempontjainak kidolgozsa. Kutatja - a kriminolgia, a kriminlpszicholgia s a kriminlpedaggia eredmnyei figyelembevtelvel - a felntt eltltek letkori periodizcijt, a felnttkori sajtossgokat, a zrt intzeti szemlyisgre gyakorolt hatst. Szerepe van a felntt eltltek utgondozsban s a bnzs megelzsben. Ezzel sszefggsben mind nagyobb szerepet kap elssorban a prtfogk s szocilis szervezk tevkenysgben: a bntets-vgrehajtsbl szabadulk trsadalmi beilleszkedsnek zavarai kutatsa tern, segtve ezltal az utgondozs sikert.

Mvelds: a trsadalom kulturlis letnek egyik alapvet s legtgabb rtelm kategrija. Nemcsak az egsz leten t tart permanens szemlyisgfejldst (tanulst) jelenti, hanem az ehhez kapcsold, az ennek kialakulst elsegt kls krnyezeti, trsadalmi felttelrendszert is. Ennek megfelelen a mvelds kulturlis javaknak, termkeknek a szemlyisg (egyn, csoport, kzssg) klnbz cl, aktv tevkenysghez (spontn mdon, jrulkosan vagy cltudatosan) kapcsold, vltoz trsadalmi krlmnyek ltal befolysolt elsajttsa, s ennek kvetkeztben a szemlyisg formldsa, bizonyos (optimlis) krlmnyek kztt gazdagodsa, fejldse.

A mvelds hatkrbe tartoz jelensgeknek a kvetkez kzs jegyei vannak:

szemlyi aktivits

a kulturlis javaknak ehhez kapcsold elsajttsa

a folyamatnak trgyi s szemlyi krlmnyekkel val befolysolsa

az ezek eredmnyeknt jelentkez szemlyisgformlds

optimlis krlmnyek kztt szemlyisgfejlds.

Ez a felfogs a szemlyisgformldst a tevkenysghez kti, szmba vve az emberi tevkenysg minden f fajtjt. A mvelds jelensgeit fleg abban ltja elvlni egymstl, hogy mi volt a cselekvs kzvetlen clja.

Ugyanakkor ez az elvlaszts a mvelds jelensgeit ms vonatkozsban is jellemzi: minden mret, formj lehet a jelensgek kls, trsadalmi, szervezeti befolysolsa. Ezek figyelembevtelvel a mveldsi jelensgek hrom f tpust lehet elklnteni egymstl:

1.) a spontn formldst,

2.) a regeneratv szrakoztat mveldst,

3.) a cltudatos mvel-nevel folyamatokat.

Ezek bizonyos vonatkozsban trtnelmileg is egyms utn kialakul, ms-ms nll szakaszt jelentik a mveldsnek, msrszt viszont - mivel ugyanezek a folyamatok egy s ugyanazon szemlyben is lejtszdhatnak, st egyeslhetnek - a mvelds ms-ms rtegnek is kell tekintennk ket.

Az egyes szakaszok, rtegek f jellemzi a kvetkezk:

A spontn formlds.

A szemlyisgformlds legobjektvebb s legelsdlegesebb terlete, amely az ember letfeltteleket, letkrlmnyeket megteremt, munkaids s flszabadids tevkenysgeihez kapcsoldik.

A cselekvs clja itt nem a cltudatos mvelds, hanem a ltfenntart munkatevkenysg, a politikai-kzleti tevkenysg, a kznapi letmdot, csaldi letet szervez, fenntart tevkenysg, de kzben az ember rintkezik a termszeti s trsadalmi krnyezettel s mindez spontn mdon alaktlag hat r. Krnyezetrl kzvetlenl vagy kzvetetten tapasztalatokat szerez. Kapcsolatba kerl embercsoportokkal, tagja lesz e csoportoknak, vagy trekszik ms csoportok tagja lenni. Ezek a kapcsolatok - utnzs, szereptanulsos, identifikcis, emptis alkalmazkods - formljk az embert kisgyermek kortl lete vgig, megerstve vgyakat, trekvseket, erklcsi normkat, pldkat stb. Ezrt tekinthetjk a mvelds els szakasznak. E szakasz lnyeges jegye, hogy pozitv (fejleszt) s negatv (nem fejleszt, nem igaz, hamis) ismerettartalmakat egyarnt alakthat.

A regeneratv, szrakoztat mvelds.

Ennek is fontos jellegzetessge, hogy a tevkenysg kzvetlen clja mg itt sem a cltudatos mvelds, hanem a szervezet harmonikus egyenslyi llapotnak visszalltsa. Ez a tevkenysg lehet teljesen egyni jelleg, de kihasznlhatja a trsadalom, a kzmvelds nyjtotta kulturlis szolgltatsokat is.

Mint tevkenysg mr teljesen a szabadid kategrijban valsul meg. Ez mr a kzmvelds kzvetlen terlete.

Rsze a rekrecis fizikai tevkenysg, a testedzs, sport, kirnduls, mozgsos jtkok, turisztika. Msik fontos terlete a szrakozs, szrakoztats olyan formkkal, mint a vicc, a kabar, az esztrdmsor, a szrakoztat irodalom, a szrakoztat zene, az operett, a cirkuszi ltvny, a jtkok stb. A szrakozs terlete nem lezrt, hanem tmenetek vezetnek belle a mvszetek s a szrakozva-mvelds olyan tevkenysgformiba, mint a mozi- s sznhzltogats (belertve a televzis, vagy rdis kzvettseket is), killtsok ltogatsa, zenehallgats, szpirodalmi mvek olvassra stb. A szrakoztat mvelds negyedik terlete az informci, a tjkoztats, az let esemnyeinek, hazai s klfldi trtnseinek megismertetse, a ltbiztonsg s harmnia biztostsa. F formi: a sajt, a rdi, televzi, filmhradk stb. A regeneratv szrakoztat-kikapcsol mvelds elzetesen ltrehozott, rgztett tartalm s formj, objektivlt kulturlis alkotsok elsajttst jelenti. A trsadalom a kulturlis szolgltatsok hlzatn keresztl, cltudatos mvelds politikai vlogats alapjn lehetsget nyer e terletek kzvetett, ttteles befolysolsra. A szemlyisgformldst illeten a mveldsnek ez a szakasza is lehet pozitv vagy negatv irny.

A cltudatos, rendszeres nevels-mvelds.

A trsadalom nevel tevkenysge arra irnyul, hogy az egyn (Kzssg) kpes s ksz legyen a trsadalomban s az egyni, kzssgi letben re hrul feladatok elvgzsre.

Benne minden szinten a neveli s nneveli mozzanatok ms-ms arnya s dialektikus egysge valsul meg, ami nemcsak azt jelenti, hogy ez a cltudatos nevels a gyermekkortl a legmagasabb letkorig terjedhet (letkori szakaszok szerint tagolhat), hanem azt is, hogy a rendszeres iskolai nevelstl a lazbb nevelhatst nyjt tanfolyamszer formkon t az iskoln kvli ktetlen, alkalmi hatsrendszer formkig tart.

Nylt egyetem: az angol oktatsi intzmnyek egyike (Open University, vagy msknt tvs-rdis egyetem), 1969-ben az llam alaptotta s 1971. janur 1-n kezdte meg mkdst nll tanri testlettel s diplomaad joggal. Annak nyjt tovbbtanulsi lehetsget, aki htrnyos helyzete miatt nem vllalkozhatott a tovbbtanulsra, vagy hibs plyavlaszts miatt kiesett a felsoktats szrjn. A hallgatk kpzse hromflekppen trtnik: a rdi-tv adsaival; levelez ton; intenzv bentlaksos tanfolyamon.

Nevels: tgabb rtelemben az emberre irnyul valamennyi hats, amely az egynt a trsadalmi egyttls sorn ri s amely tulajdonkppen klcsns, lland jellegzetessge az emberi kzssgi egyttlsnek. A nevels a trsadalom egyik alapfunkcija. Szkebb rtelemben csak az egymssal tervszeren koordinlt, egssz szervezd, tudatos fejleszt hatsok rendszere. Ez utbbi rtelmezs szerint elssorban a nevelk cltudatos tevkenysge, amelynek clja az embert letfeladatainak megoldsra kpess tenni abban a trsadalomban, amelyben lni fog, hogy alkotan s aktvan bekapcsoldhasson a trsadalmi-kulturlis fejlds folyamatba. A nevels teendi s szletstl kezdden az iskolskoron t a felnttkor egszre kiterjednek. A nevels mint trsadalmi tevkenysg tartalmi s szervezeti szempontbl trtnelmi jelleg s az osztlytrsadalmakban osztlyjelleg. A trtnelmi fejlds korai szakaszban nem volt ms, mint a szlk hagyomnyos gondoskodsa gyermekeirl s a gyermekek bekapcsoldsa a felnttek munkjba pldk utnzsa s a mindennapi let tapasztalatai ltal. A fejlett trsadalmakban a nevels kzggy vlik s fokozatosan az llam vllalja t a feladatt, megszervezi s irnytja a kznevelsi rendszert.

Oktatcsomag: a tanulsi folyamatot segt, tmakrnknt sszelltott eszkzrendszer. A rszids vagy egszben tvirnytsos oktatsi formkban ezek az eszkzk kzvettik az ismeretanyag tartalmt s feldolgozsnak mdjt. A csomag elksztse tbbnyire a multimdia-program tervezsi rendszere szerint trtnik. Elemei: oktatsi program, tmutat, tanknyv, hangszalagok, hanglemezek, diafilmek, filmek. Kln jelentsgk van az nellenrzst szolgl eszkzknek.

Ipari egyetem (ipartanoda): Az 1884-ben kirlyi rendelettel alapult, majd 1846. nov. 1-jn Pesten megnylt szakiskola, mely gyakorlati termel munkra ksztette fel a tanulkat. Az ~ 3 v alatt vgezhettk el. Az els v volt „az alaptudomnyok osztlya” a 2. s 3. vfolyamon pedig szakosodtak a nvendkek. Szorosan vett ipari azutn kereskedelmi s mezgazdasgi tagozata volt az intzmnynek. Azokat a jelentkezket vettk fel, akik betltttk 13. letvket s elvgeztk az jonnan ltestett 5 vfolyamos vrosi-elemi iskolt. Felvteli vizsga utn az ipartanoda nvendkei lehettek az idsebbek kzl azok is, akik vmilyen ipargban „felettbb tehetsgek” voltak, s jelentkezhettek gimnziumot vgzettek is. A tangyi kormnyzat tbb ilyen intzetet kvnt ltesteni az orszgban, de nem kerlt r sor. A Pesti Ipartanodt 1850-ben sszevontk A Pesti Egyetemi Mrnki Intzettel, majd az 1856. szept. 30-n kiadott uralkodi rendeltets alapjn polytechnikumm, azaz Mszaki Fiskolv szerveztk t, nmet tantsi nyelvvel. Az 1870-es vek elejn tovbb fejlesztettk, s 1871. szn belle alakult a magyar tannyelv Budapesti Mszaki Egyetem.

Posztgradulis kpzs: az angol s amerikai felsoktatsi rendszerben meghonosodott, innen szrmaz s elterjedt kifejezs, amely az alacsonyabb szint vagy n. els fokozat, ill. diploma megszerzse utni tovbbkpzst, magasabb szint vagy msodik, esetleg harmadik diploma megszerzsre irnyul kpzst jelent. Mo.-on a tudomnyos sztndjasok egyetemi doktori vagy akadmiai kandidtusi fokozat megszerzsre irnyul kpzst, bizonyos szakmrnki s szakorvosi tovbbkpzsi formkat, msoddiploms levelez kpzst s tovbbkpzst tekintik posztgradulis kpzsnek a felsoktatsban.

Posztgradulis kpzs: az els fokozat vagy diploma utni tovbbkpzs, magasabb vagy msodik diploma megszerzse.

Resszocializci: (lat. „trsadalomba visszahelyezs”): valamilyen szocializcis zavar miatt a trsadalmi letbl kiszakadt s knyszert krlmnyek kz kerlt szemlynek a trsadalomba val visszavezetst, visszasegtst jelenti. Leggyakrabban alkoholistk knyszergygykezelsk, szablysrtk elzrsbntetsk, trvnysrtk (bncselekmny elkveti) szabadsgveszts-bntetsk stb. Kvetkezmnyeknt kerlnek meghatrozott ideig izollt helyzetbe. A reszocializls intzmnyestett llami s trsadalmi szervezetekben folyik. F feladata, hogy a knyszerhelyzetbl szabadul szemlyt munkhoz juttassa s segtsget nyjtson szocilis problminak megoldshoz. Ezt a feladatot fhivats, szakkpzett szocilis szervezk s prtfogk vgzik, akiknek munkjt trsadalmi aktvk tmogatjk. A reszocializls a kriminlpedaggia s a kriminlandraggia fontos kutatsi terlete.

Reszocializci: visszahelyezs a trsadalomba. Azoknak a visszavezetse, akik valamilyen zavar miatt kiszakadtak. Alkoholistk, bnelkvetk visszavezetse. Munkhoz juttats, szocilis problmk megoldsa.

Reedukci (reeducatio): (Lsd.: Mank M. Eladsa - film elemzs - jranevels!)

: a gyermek fejldsben, szemlyisgben, viselkedsben tapasztalhat torzulsok, zavarok, devins elemek kikszblsnek a bnsmd egszt rint ksrlete. lt. ignyli a fiatal kiemelst szoksos krnyezetbl. Trtnhet specilis isk.-kban, slyosabb esetekben hetes v. bentlaksos int.-ben, fiatalkorak brtnben, ahol a nevelk a fiatalkort r hatsok egszt kontrolllni tudjk. Clja a gyermek szociabilitsnak, beilleszkedsi, sikeres letvezetsi eslyeinek nvelse. . Helyettest nev. Lnyege, hogy a hinyz azonosulsi modell miatt dezorientlt v. nem megfelel irnyban fejld gyermek szmra rtkes, etikus modellt igyekszik nyjtani. Kisgyermeknl ilyenkor a nevel az apa v. anya szerept veszi t, idsebbeknl a pozitv idelkpzst ksrli meg. Ebben a modellben a ped. s a gyermek kapcsolatainak minsge, rzelmi tartalma a dnt. Nehzsge a nevel szmra, hogy rtelmileg kell rzelmi feladatra hangoldnia. 2. Ptl nev. Kzelebb ll az isk.-i okt.-i-nev.-i feladathoz. Clja az elmaradt trning ptlsa, hinyz kszsgek, viselkedsi mintk, ismeretek elsajtttatsa. Elssorban rtelmi ton trtnik, de felttele a nvendk megnyerse. 3. Korrigl nev. Akkor vlhat szksgess, ha a hibs nevelds felttelei mr fennllnak s a gyermek viselkedsben prekriminlis jegyek, ideges, neurotikus tnetek tapasztalhatk. A cl, hogy ne csak az idzett tnetek, hanem azok alapjai is megvltozzanak.

Egsz leten t tart tanuls: A felgyorsult tem tudomnyos technikai fejlds hatsra szletett oktats elmlet s gyakorlat, amely szerint a tanuls nem korltozdhat tbb a gyermek s ifjkorra, hanem annak folytatdni kell a felntt korban is. Az ~ mint trsadalmi kvetelmnyeknek egyik mozgat rugja a gazdasgi globalizci, amelynek innovcis hatsa all egyetlen modern llam sem vonhatja ki magt. Az ~ trsadalmi mret elfogadsnak emberi forrsa pedig az egyni rvnyesls kvetelmnye, amelynek realizlshoz szksges ~. Ez nem egyszeren tbb tanulst jelent, hanem az oktatsi rendszer megvltoztatst. A fiatalok tantsa ezen tl mr csak alapot adhat mg a legmagasabb szinten is (egyetem, fiskola). A tanuls dnt szakasza a felntt korra helyezdik t, mert ebben az letkorban kerlhet egysgbe a tanuls az let gyakorlati problmjnak megoldsval. A felnttoktatsban az iskolaptl feladat mellett eltrbe kerl a tovbbkpzs, a fiatalkori alapok tovbb kpzse. Ez nem felttlenl jelenti, a rszvtelt a szervezett oktatsban, hiszen a felntt ember munkja s csaldi ktelezettsgei mellett nem tud llandan idt szaktani erre. A felnttkori tanuls a nyitott kpzsben s az nmvelsben is megvalsul. E tanuls jszer kvetelmnye, hogy nem elg az j szksgleteknek megfelelni magt a vltozst is meg kell rteni. Ebbl kvetkezik, hogy a jelensgek s a bennk rzkelhet problmkat szlesebb sszefggsben s vltozsokban kell felfogni s rtelmezni. Csak gy tud az egyn rugalmasan alkalmazkodni a vltoz krlmnyekhez, s gy lesz tudsa hosszabb rvny. A montreali vilgkonferencin a vilg kt tborra szakadsa s a technika drmai fejldse volt a f tma. A UNESCO 1960-as Montreali felnttoktatsi vilgkonferencijn hangzottak el olyan megllaptsok, hogy az embereknek fel kell kszlnik arra, hogy letk sorn tbbszr is szakmt kell vltaniuk, esetleg teljesen j krlmnyek kztt kell letket folytatniuk. Az tlls mindig nehz, mert nem csak j ismereteket s kzsgeket kell elsajttani, hanem msfle gondolkodsi mdot, s msfle emberi kapcsolatokat is. A konferencia eladsai hangslyoztk, hogy mg a szakmai kpzst s tovbbkpzst az aktulis helyzethez s konkrt feladatokhoz kell alkalmazni, szlesebb alapozs nlkl ez ki van tve a gyors elavuls veszlynek. Mg bizonytalanabb az ifjkori iskolai oktats helyzete.

Az ~ -t az is akadlyozza, hogy ha vki az ifjkori tanuls befejezse utn sokig semmilyen szellemi tevkenysget nem vgez, akkor ksbb nehezen tud visszaszokni a tanulshoz, a hozz szksges kzsgeket nagyon nehz feleleventeni, klnsen akkor, ha vki ifj korban sem tudott eredmnyesen tanulni. Ez a krlmny is figyelmeztet az oktats felelsgre, az nmveldsi ignyek s kzsgek tudatos kifejlesztse nlkl az ~ meg nem valsthat. E feladat nlklzhetetlenn teszi a kzoktats s kzmvelds egyttmkdst, klnsen a knyvtrhasznlat vonatkozsban. Termszetes az iskola csak akkor tudja ezt kifejleszteni a tanuliban a felnttkori tanuls mveldsi ignyt, ha a fiatalok csaldi krnyezetkben s tanraik kztt is ltjk a rendszeres nkpzst. Ellenkez esetben a felntt letmdra tllst szmukra pontosan az ellenkezjt fogja jelenteni.

A tanuls nem fejldik bennnk nknt vllalt szksglett, nem valsthat meg az ~ az iskola, a felnttoktats kztti egymst erst egyttmkds nlkl sem. Mindez szksgess teszi, a differzifiklt folyamatokban rsztvev valamennyi partner szerepnek jrartkelst, az ebben rsztvev valamennyi erforrs kikpzst, tovbb fejlesztst. Az hogy az ~ -m, annyira sszhangban van az emberi lttel bizonytjk az emberi szervezettel foglalkoz kutatsok. Megllaptsaik sorn az ember lete sorn rendszeresen vlaszol krnyezete hatsaira, s a vlaszok eredmnyessge fgg az egyn rugalmassgtl, mely idvel magtl rtetden veszt erejbl. Az regeds tudomnyos vizsglata azonban feltrta, hogy azok a sejtek vesztik el hamarabb letkpessgket, amelyeket nem hasznlunk. Az aktivits viszont tovbb tartstja a sejtek lett, s szervezet teljest kpessgt is. Ebbl kvetkezik, hogy az ember szellemi kondcijt a rendszeres tanuls rzi meg, ellenslyozva a biolgiai termszet gyenglst. gy ll el az a helyzet, hogy azonos kor emberek rtelmi kpessge nagyon klnbz lehet teljestmnyknek megfelelen. Ez azt is jeleni, hogy a szellemi munka hinya korai elregedshez vezet. Az is megllapthat, hogy az ~ nem pusztn a kls krlmnyek knyszert hatsra vlik szksgess, hanem a mentlis egszsg fenntartsnak szksgessge miatt is. Az ~ trsadalmi mrtk elterjedse az n. tanul trsadalom kialakulsa dnt mdon fgg a felnttek tanulsnak trsadalmi tmogatottsgtl a kpzshez val hozzfrs minsgtl. E szertegaz krdskrknek egyb kulcsproblmja a felnttkori tanuls anyagi tmogatsnak lehetsge, amelyben elssorban az llam, mint szerepvllals s kezdemnyezs kell, hogy meghatroz legyen. A msik kulcsproblma, a felnttoktats program knlatnak s mdszereinek a felntt tanul szertegaz ignyeihez s kpessgeihez val igaztsa. Ez utbbi kihvs adja a felntt oktats korszerstsnek egyik szakmai mozgatrugjt, gy pldul a tvoktats kompetencin alapul kpzs, az tjrhatsg fejlesztsnek feladatai.

Lifelong learning: Az egsz leten t tart tanuls a tanul trsadalom s kzssgek kialakulst jelenti, ami mindenki szmra elrhet ahol az llampolgrok, a szervezetek s a vllalkozsok magtl rtetden minden tevkenysgterleten nagyra rtkelik, tmogatjk s rszt vesznek a tanulsban; s ennek kifejldse rdekben a kzintzmnyeknek ktelessgk a tanuls tmogatsa, sztnzse s finanszrozsa; A mindenirny tanulshoz s annak hozzfrhetsghez val jogot mindenki szmra garantlni kell.

Egyttmkdsi kzsg: (teamkompetencia)

Kzs tevkenysgre, munkra, egyttmkdsre val alkalmassg. A teljestkpes tevkenysghez, munkhoz szksges szakmai alkalmassg mellett az egyttmkdsi kzsg a teamkompetencia elengedhetetlenl szksges. Csoporton bell a tagok kztti kapcsolat formja versengs vagy egyttmkds. Az egyttmkdsre elszr hajlandnak kell lenni, mert vki beltja, hogy az szmra nagyobb elnnyel jr. Nlklzhetetlen az egyttmkdshez a folyamatos kommunikatv kapcsolat, amelynek segtsgvel az egyttmkd trsak sszehangoljk tevkenysgket. Fontos az egyms klcsns elfogadsa, tolerancia s az emptia. Azok tudnak jl egytt mkdni, akik kpesek tartsan egymsra figyelni, s viselkedskben is alkalmazkodni egymshoz. Az egyttmkds sorn megosztjk egymssal informciit, s kiegsztik egyms kpessgeit. Az egyttmkds felttelezi a munkamegosztst is. A produktv szfrban a termelsben a teamkompetencia alapvet kvetelmny. A produktivits felttelezi a trsak kztt a klcsns fggseket, hogy a tevkenysgk lncolatszeren egymsba kapcsoldik, s gy az eredmnyk is kzs.

A felnttoktatsban elssorban a csoportmunka sorn jhet ltre egyttmkds a csoporttagok kztt a hagyomnyos elads ill. magyarzat kzpont oktatsban ugyanis a hallgatk csak prhuzamosan, egyms mellett teszik ugyanezt, de a valdi egyttmkds hinyzik, s ez nlklzhetetlen eleme a csoport fejldsnek, amely nlkl nem jhet ltre igazi kzssg. A egyttmkds a korszer s hatkony felnttoktats egyik f formja s mdszere, msrszt fontos andraggiai clknt is szerepelhet az egyttmkdsi kzsgre, a teamkompetencira val nevels s kpzs.

Tutor: Jelentse: prtfog, gymolt (latin). A brit egyetemi rendszerben tanulmnyvezet tanr, aki szemlyesen, kzvetlenl segti, irnytja a hozz beosztott nhny dik tanulmnyait. A tvoktatsban a tanulst (tvolrl) irnyt elnevezseknt honosodott meg. Amita a tvoktats is alkalmaz kzvetlen eljrsokat (csoportos konzultcikat, szeminriumokat) a tutori feladatok ezekre is kiterjednek.

a felnttek egyni s csoportos tanulst irnyt szemly. F mdszere a tancsads s konzultci. Az angol Nylt Egyetem hallgatit is tutorok segtik. Magyar megfeleli: konzulens, tanulmnyi tancsad, patronl, szakkrvezet, tanfolyamvezet.

Szrakozs: az ember szabadids tevkenysgnek egyik nagy terlete, amelyet az ember a rekrecirt, a munkt kvet fradtsg, feszltsg megszntetst, szellemi s fizikai erinek megjtsrt, az elhasznldott energik jratermelsrt, teht sszessgben azrt vgez, hogy utna ismt megjult ervel lthasson hozz feladatai elvgzshez. Ezrt a szrakozs a munkavgz ember termszetes szksglete; minl elidegenedettebb a munka, annl inkbb szksges a pszichikai s fizikai vesztesgeket ptolni, ellenkez esetben a munkaer termelkpessge rvid idn bell kimerl. Az ember ezt nemcsak pihenssel, semmittevssel tudja elrni, hanem sokfle olyan tevkenysggel, amely - mert teljesen szabadon dnt a vgzse fell, mert rdekldssel fordul fel, mert alkot tevkenysg, mert bartok, embertrsak trsasgban vagy ppen egynileg vgezheti, mert olyan energikat mozgst, amelyeket a munka parlagon hagyott benne - mindezek kzs eredmnyeknt kellemes a szmra. Ez a kellemessg a szrakozs alapvet szubjektv, a szabadid viszont objektv kategrija. A kellemessg - Lukcs Gyrgy szerint - az objektv valsg egy darabjhoz vagy jelensghez fzd viszonyunk igenlse; ppen ez az egyedisge magyarzza, hogy a szrakozs rendkvl heterogn tevkenysgeket foglalhat magban. Minden rsze lehet, ami egyedisgben kellemes az ember szmra. ppen ezrt nagyon nehz a szrakozsi formk osztlyozsa. Tartalmi szempontbl szrakoztatk lehetnek az rzelmessget (pl. slger, ntzs, operett), a humort (pl. kabar, vicc, vgjtkok), jtkos fordulatossgot, versengst (vetlkedk, trsasjtkok, sport), valsgban meg nem lhet izgalmat, rdekessget, feszltsget vagy ppen durvasgot, erszakot (pl. krimik, kalandfilmek, rmtrtnetek), a fantasztikus, kln leges emberi kpessgeket (pl. cirkusz), az erotikt (pl. szexualits, porn, erotikus tnc), vagy ppen a mozgs s ritmuslmnyt (pl. tnc, zene) eltrbe helyez formk; egy-egy tevkenysgben tbbfle tpusalkot elem keveredhet. Formai szempontbl vonzdhat az ember a trsas tevkenysgi formkhoz (pl. krtya, labdajtk), vagy ppen az a vonz szmra, hogy egyedl vgezheti (pl. olvass, horgszs, barkcsols), kvetelhet fizikai vagy szellemei, vagy mindkt irny szabad erfesztst, aktivitst, lhet az ember az intim szfrban lejtszd, nem intzmnyestett formkkal, s felhasznlhatja a nyilvnossg szfrjban, intzmnyileg, szrakoztats cljbl szervezett kulturlis szolgltatsokat. A szrakozs felfel, a mvelds fel nyitott. Formi s folyamata ltformv vlna a kultra egy sajtos vlfajt, a „szrakoztat kultrt” eredmnyezi.

Szocializci: az egyn beilleszkedse a trsadalomba; azon kpessgek, normk s magatartsformk elsajttsa, melyek lehetv teszik, hogy rszt vegyen a trsadalom letben, a trsadalom s sajt csoportjai tbb-kevsb hasznos tagjv vljon. Az egyn szocializlsban rszt vesz egsz makro- s mikrokrnyezete, gy a szocializci nem azonos a (tudatos, szndkos) nevelssel. Ugyanakkor nem egyszeren a szkebb vagy tgabb trsadalmi krnyezethez val idomuls a gyerek is alaktja, sajt elvrsaihoz szocializlja krnyezett.

A trsadalomba val beilleszkedssel prhuzamosan zajlik az individualizci, melynek sorn az egyn egyre inkbb megklnbzteti magt krnyezettl, sajt szemlyisget, normkat s kpessgeket alakt ki. Individualizci s szocializci valjban azonos folyamat kt oldala, egymst felttelez jelensgek. A szocializci az let vgig tart, hiszen az egynnek egyre jabb trsadalmi szerepeket kell elsajttania, egyre jabb trsadalmi csoportokba kell beilleszkednie. A felnttkori szocializcis folyamatok kztt klns jelentsge van a plyaszocializcinak, melynek sorn az egyn egyre inkbb kpes plyja kvetelmnyeinek teljestsre, plyja egyre inkbb meghatrozza szemlyisgt - ugyanakkor egyre jobban rvnyesti szemlyisgt munkjban is.

Tvoktats: a tvirnyts egyik sajtos mdja; a tvirnytsra pl irnytsi, tanulsi rendszer, amely a munka melletti tanuls krlmnyei kztt meghatrozott, elrt s pontosan felptett ismeretek, gondolkodsi - s korltozottan - cselekvsi mveletek elsajtttatsra-elsajttsra szervezdik, meghatrozott kvetelmnyek teljestse rdekben. A tanuls feszes tvirnytsa arra trekszik, hogy a tanulsi folyamat minden mozzanatt a kezben tartsa, ide rtve a jrtassgok, kszsgek kifejlesztst is, s a visszacsatols-rtkels rendszervel megteremtse nellenrzs s az ellenrzs - ezzel pedig a tervszer, eredmnyes tovbbhalads - optimlis feltteleit. A tvoktats didaktikai rendszerben a tantsi-tanulsi folyamat kt szakasza trben s idben a lehet legtvolabb kerl egymstl. A kzvetlen irnyts a lehet legszkebb trre szorul vissza, a kzvetett irnyts pedig a lehet legnagyobb mrtkben kiszlesedik. Dnt fontossgv vlik a tanuli nirnyts, amelyet azonban a kzvetett irnyts rendszere nemcsak inspirl, hanem szablyoz is. A tvoktats a tanulk nfejleszt energiinak maximlis felhasznlsra pt, mgis arra trekszik, hogy a tanulst (a tanuli nirnytst) kzvetetten, de minl hatrozottabban befolysolja s vezrelje. A tantk s a tanulk kzvetlen kapcsolatai megritkulnak, esetleg el is tnnek. A kzvetett irnyts a tanulknl kzvetlenl jelen lv ismerethordozk s a tanuls irnytst megvalst appartus (metodikai instrumentumok) segtsgvel trtnik. Az ismerethordozk s a metodikai appartus sorba a rdi, a televzi, a video, a magnetofon, a telefon s a kbeltelevzi is bekapcsoldhat, jelenltk (ill. egyikk, msikuk jelenlte) azonban nem szksges felttele a tvoktats mkdsnek, nem tartozik a rendszer didaktikai lnyeghez, viszont nveli hatkonysgt. A tanuli feladatok kzponti kirtkelse komputerizlhat, lehetnek olyan diszciplnk, ahol a tanuls irnytsa vagy annak tbb szakasza komputerre kapcsolhat. Ezek a megoldsok is jrulkos szerepet tltenek be.

A metodikai appartus a tanuls temezst is elrja s szablyozza. Ebben fontos szerep jut a folyamatos visszacsatols elre s pontosan meghatrozott temezsnek. A folyamatos visszacsatols elsdlegesen nem nellenrzs (de az is), hanem tanti ellenrzs s rtkels, amely tvkapcsolat tjn bonyoldik le, s legfbb funkcija annak eldntse, hogy az rtkelt tanulsi szakasz kellen eredmnyes-e ahhoz, hogy a kvetkez elgsges alapjul szolgljon. A tvoktats didaktikai rendszernek az egyik leglnyegesebb sajtossga az, hogy a tanulk csak akkor kap

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
ra
 
XXX
 
Naptr
2025. Jnius
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Ennyien voltunk itt
Induls: 2006-11-29
 
Fontos lehet...
 
Nvnapksznt

 
Ha bejn az oldal
 
Szrakozs
 
Milyen id van ma?
Magyarorszg idjrsa
A rszletekrt klikk a kpre.
 
TAT TUAM ASI
 
Sztr

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!