A kzpkorban kialakult vallsi jtkok
2006.11.29. 12:14
A kzpkorban kialakult vallsi jtkok
A kzpkorban kialakult vallsi jtkok
- a vallsi jtkok egyszerre kt klnbz kultra rszt alkottk.
- egyfell az egyhzi kultra kontextusban s annak eredmnyeknt keletkeztek, msfell a vrosok nnepi kultrjnak is rszt kpeztk, s ily mdon vgl is hozztartoztak a npi kultrhoz.
- A kzpkorban kialakult drmai mfajok igyekeztek mindent megmutatni a nzknek, a paradicsomtl a pokolig, a vilg teremtstl az utols tletig, Naturalisztikus alapossggal trtk az izgalomra hes kznsg el a legborzalmasabb knzsokat s a csodkat, az angyalokat s az rdgket, a szenteket s a bohcokat.
- A trtnet, a drmai cselekmny laza epizdok lncolataknt hmplygtt. Az nnepl kedv tmeg svran leshette a szrnylkdsek s a nagy nevetsek alkalmait.
- - Ez a drma nem ismerte a hangulati egysget, s iszony terjedelme kvetkeztben a drmai srtst, a kilezett konfliktusokat sem. Jellemz volt r az rks helysznvltozs, illetve a klnbz helyszneken egyidejleg bemutatott esemnysorozat. (Egy-egy kzpkori darab nha 40-50 ezer verssornyi terjedelm volt. Az Antigon - kardalokkal egytt - 1353 sorbl ll csupn.)
- A templomokban bemutatott prbeszdes jelenetek, az un. liturgikus drmk a 11. szzadtl kezdve jtszottak egyre nagyobb szerepet (karcsonykor Krisztus szletst, hsvtkor knhallt s feltmadst dramatizltk). Lassanknt, vszzadok alatt egyre tbb vilgi, komikus, st trgr mozzanat szrdtt be az egyhzi sznjtszsba, s ezrt nem maradhatott meg a templom falai kztt, ki kellett vinni a templom eltti trre, a piacra.
- Bizonyos egyhzi nnepeken egy-egy vros risi sznhzz alakult t, gybuzg, lelkes kzmvesek pedig alkalmi sznszekk lettek. A chek ksbb intzmnyesen gondoskodtak „sznszeikrl", kltsget, fradsgot nem kmltek, hogy emeljk a ltvnyossgok fnyt.
- A misztriumdrmkat dramatizlt formban adtk el, lehetleg minl teljesebben, az egsz bibliai trtnetet. Tbb szz szerepl jtszott az eladsokon, s volt olyan misztrium is, amely negyven napon t tartott folytatlagosan.
- - A mirkulum a szentek lett, csodit, szenvedseit, vlogatott knzsait, vrtanhallt vitte sznre. A moralits trtneteiben a megszemlyestett jellemvonsok, az ernyek s a bnk (gg, kapzsisg, erklcstelensg stb.) viaskodtak az emberi llekrt.
- A keresztny drma, sznjtszs rks helysznvltozsai alaktottk ki a klnbz sznpadtpusokat. A „szimultn sznpad" kb. 40-50 mternyire elnyl, 6-8 mter szles emelvny volt (egy mai sznpad nylsa 12-16 mter). Egyms alatt, mellett s fltt helyeztk el a klnbz sznhelyeket: a poklot, a pokol tornct, a fldi tereket, a mennyorszgot, illetve paradicsomot valsgos gymlcsfkkal s llatokkal. Msfajta megoldst tett lehetv a „processzis sznpad": az egyes jelenetek sznpadai egy utca hosszban lltak s a kznsg vndorolt az egyik sznpadtl a msikig.
- A processzis, krmeneti sznpad fordtottja volt a „kocsi-sznpad”. Ez fleg Angliban s Spanyolorszgban divatozott: a kznsg egy helyben llt, a klnbz sznhelyek pedig hatalmas kocsikra szerelve grdltek el eltte.
- A vallsi jtkok trtnetnek kezdete a 10. szzadig nylik vissza, amikor ezek mg tisztn egyhzi liturgit jelentettek. A 16. szzadban azonban az egyhz mr tbbnyire szgyellte s tiltotta ezeket az n. jtkokat, melyekben egyrtelmen a npi kultra nyilvnult meg.
- Az 1490-ben nyolc napon t tart reimsi passieladson - amelyre lltlag tizenhatezer nz gylt ssze a vrosbl s a krnyez falvakbl (egy kzpkori nagyvros lakosainak szma tz- s hszezer f kztt mozgott!) - a vros minden nap borral vendgelte meg az nnepi gylekezetet, s kenyeret osztott szt kzttk.
- Termszetes, hogy ezek az esemnyek alkalmat adtak a tbb-kevsb slyos rendzavarsra is: a rszegeskedstl kezdve a verekedsen t a gyilkossgig minden elfordult. Auxerre-ben pldul hagyomnyosan a temetben zajlottak a passijtkok. Az 155l-ben, a huszonnyolc napnl is tovbb tart eladsokon olyannyira elfajult az erszak s a rombolsi kedv, hogy a temett vgl jra fel kellett szentelni. Az egyhz vezeti gy egyre gyakrabban tiltottk be a jtkokat. ltalnos volt teht az a nzet, hogy mr soha tbb nem tartozhatnak az egyhzi kultrhoz.
- A kzpkor vallsi jtkai - eltren a grg tragditl, illetve a ksbbi jkori drmtl - nem tekinthetek egyni alkotsoknak.
- Tma, felpts: A jtkok a Biblibl mertettk a tmjukat. A npszersgi listn a karcsonyi esemnyek kvettk a hsvti trtnseket, klnsen ha azokat psztor- s hromkirlyok-jtk formjban adtk el. Ez ksbb olyan jtkokkal bvlt, amelyek a prftk, a legendk, a tz szz, Mria Magdolna, Lzr stb. trtnett dolgoztk fel.
- Az eladst alkot jelenetsorok ksz panelknt mkdtek: a jtk helytl, az adott vszak idjrstl s a hagyomnyoktl fggtt, hogy milyen aprbb vltozst eszkzltek rajtuk, illetve milyen sorrendben kvetkeztek. Az egyes alkotelemek eredett s kialakulst nem minden esetben ismerjk pontosan.
- A nemzeti nyelven eladott hsvti jtk ht ilyen panelbl ll:
- 1. Piltus s az rtllk jtka
- 2. A feltmads
- 3. Az rdgjtk, ami Jzus pokoljrst, a lelkek megszabadtst s a pokol benpestst foglalja magban
- 4. A kenetrus-jelenet (olaj s kenet vsrlsa)
- 5. A szent srnl tett ltogats (visitatio)
- 6. Jzus megjelenik Mria Magdolna eltt
- 7. Az apostolok futsa
- Mg az els hrom jelenetnek a feltmads llt a kzppontjban, addig az utols ngy a szent srnl tett ltogats kr csoportosul.
- a hsvti jtkokban az rdg- s kenetrus-jelenet rvendett a legnagyobb npszersgnek.
- Az rdgjelenetet rendszerint Jzus pokoljrsval kezddtt, alkalmanknt pedig olyan jelenetet is beillesztettek, amely a megvlt eljvetele felett rzett rmkben mutatta be a lelkeket, vagy amelyben a Stn jelentst tesz Lucifernek a keresztre fesztskor trtntekrl.
- A pokoljrs egy kttt liturgikus forma mintjt kveti. Szinte valamennyi hsvti jtkban ugyangy megy vgbe.
- Azzal, hogy a pokoljrs adott minta szerint, liturgikus rdg-zsknt ment vgbe, az r feltmadsnak jtka be tudta tlteni azt a funkcijt, hogy megszabadtott a dmonoktl rzett flelemtl.
- gy gondoltk kpes hatkonyan lefegyverezni az rdgt s gonosz szellemeit, az ember gtls s flelem nlkl lheti ki testnek azokat a vitlis funkciit, amelyeket a megelz hossz nagybjtben erszakkal elfojtott, s amelyeken keresztl az rdg klnsen knnyen hatalmba kerten t.
- Mivel ezekben a jelenetekben mindig meglehetsen durva „jtkokra” kerlt sor, az egyhz nem tmogatta az tletet, hogy szent emberek jtsszk el a szerepeket. A kzpkor vrosi s vidki lakossga alapveten ktetlenl viszonyult mind az tkezshez, mind a szexualitshoz. Br az egyhz harcot hirdetett a dzsls s a szexulis kicsapongsok ellen, e tekintetben nem tudta befolysolni, mg kevsb megvltoztatni a np magatartst. Mly szakadk ttongott az egyhzi tiltsok, valamint a vrosi s vidki lakossg hozzllsa s rtkrendje kztt.
- A passijtkok:
- A passijtkok jval a hsvti jtkok utn alakultak ki, m nem bellk fejldtek ki.
- a passijtkok trtnete egyes esetekben a 14., st a 13. szzadba nylik vissza. Valban kzkedvelt esemnny azonban csak a 15. s 16. szzadban vltak, a legnpszerbbek pedig a szzadforduln, teht 1500 krl voltak.
- A passijtk tulajdonkppen a bibliai trtnetnek Jzus szenvedsvel s hallval foglalkoz rszeit dramatizl sznjtk, a kzpkori misztriumjtk legismertebb alfaja.
- A hsvti jtkok fknt csak a feltmadst kvet esemnyekkel foglalkoztak. Amikor a liturgikus jtkok elhagytk a templomot, s ltrejtt a vrosi misztrium, a hsvti jtkokat a feltmads elzmnyeivel is bvtettk, s lassan a drmk slypontjba Jzus eltlse s knhalla kerlt.
- A passijtkok akkor terjedtek el a legszlesebb krben, amikor meghatrozv vltak azok a tmegmozgalmak, amelyekben furcsa kapcsolat ltszott kialakulni az egyhzi s a npi kultra kztt. A flagellnsok (nostorozk, vallsi rajongk, akik korbccsal vertk magukat s gy vezekeltek a maguk s msok bneirt) orszgszerte s nyilvnosan, legtbbszr nagy nzkznsg eltt vgeztk szertartsaikat.
- Mr-mr flelmetesre duzzadt a vilgvgt hirdet s megtrsre buzdt npi prdiktorok szma, s gyakran elfordult, hogy alig tudtak elmeneklni a bnbn s ksretkbe szegd tmeg ell.
- A 13.-14. szzadbl mr ismernk nemzeti nyelv francia s nmet passiszvegeket, a passijtk fnykora pedig a ks kzpkorra esett.
- A vallsi jtkok s klnsen a passik risi npszersge a 16. szzad sorn is tretlen maradt az eurpai vrosok lakossgnak krben. A szzad vgn azonban mr alig lehetett ltni ilyen eladsokat a nagyvrosokban (nhny vidki s nehezen megkzelthet hegyvidki helysgben elszrva mg a 17., st: a 18. szzadban is volt r plda)
- Frankfurtban a vrosi tancs mr 1515-ben elutastott egy passijtk eladsra vonatkoz krelmet. Ugyanez a tancs 1506-ig nemcsak rendelkezsre bocstotta „a faanyagot", hanem mg ki is jellte, s vgl mg meg is vendgelte azt a „gylekezetet", amelynek tagjai a majna-frankfurti vroshza, a Rmer eltt adtk el a jtkot.
- 1522-ben Nrnbergben sem engedlyeztk a passijtkokat.
- Canterburyben 1500-ban, Beverlyben pedig 1520-ban voltak utoljra ilyen jtkok. 1534-ben Evora pspke egsz Portugliban betiltotta az eladsokat, amelyeket „mg akkor sem" lehetett engedlyezni, „ha azok Urunk, Jzus Krisztus passijt vagy feltmadst, szletst brzoljk, (...) ugyanis ezek a darabok illetlen szoksokat honostanak meg, a ltott kptelensgek s tlzsok pedig gyakran okoznak megbotrnkozst azok krben, akik nem elg szilrdak a szent katolikus hitben."
- A szzad kzeptl aztn egyre tbb llami s egyhzi hivatal tiltotta be a tovbbi eladsokat. A prizsi parlament 1548-ban bocstott ki rendeletet errl, m 1557-ben s 1577-ben mgiscsak engedlyezte a passikat jtsz vallsos egyesletek tevkenysgt. Firenzben a negyvenes vek vgn kezdtek elmaradozni a vallsi jtkok, br a 16. szzad vgig mg kinyomtattk nhny hagyomnyos npi jtk szvegt. 1565-ben Kari Borromeo, Miln rseke egyhzi tancsot tartott, amelynek egyik eredmnye az volt, hogy a vallsi jtkokat tekintet nlkl brmilyen krlmnyre betiltottk:
„Minthogy az Istennek tetsz szoks, hogy a np szmra Krisztus urunk tiszteletre mlt passijt, valamint a mrtrok dicssges kzdelmeit s a tbbi szentek cselekedeteit bemutatjk, az emberek romlottsga folytn odig fajult, hogy sokak szemben megbotrnkozs, st: nevetsg s megvets trgyv vlt, ezrt gy hatroztunk, hogy ettl fogva a Megvlt passija sem szent, sem profn helyen el ne adassk, hanem hitsznokok ltal tuds s tekintlyes mdon taglaltassk. Ugyangy a szentek tansgttelt s cselekedeteit ne adjk el, hanem Istennek tetsz mdon oly kppen mondjk el, hogy a hallgatsgot utnzsukra serkentsk.”
- 1578-ban Bologna rseke pellengrezte ki a sznjtkokat, 1583-ban pedig a reimsi zsinat tiltotta be az nnepi eladsokat. 1577-ben Skcia reformtus egyhza knyszerlt komoly lpsekre a Perthben jra s jra megtartott rnapi jtkok ellen,
- 1601 -ben a Spanyol Nmetalfld kormnya rendeletben tiltotta be a vallsi jtkokat, mert azok „sok haszontalan dolgot" tartalmaznak, „tisztessgtelenek s elviselhetetlenek, semmi msra nem jk, mint hogy megrontsk s elzllesszk a j illemszoksokat-klnsen az egyszer s jraval emberekt -, s ezltal az egsz npet elborzasszk vagy flrevezessk."
- a protestns vallsra ttr vrosokban lnyegesen hamarabb rtek vget a jtkok, mint pldul a kimondottan katolikus Tirolban vagy Bajororszgban.
- elg sok reformtor marasztalta el a vallsi jtkokat. Erasmus pldul azrt akarta mindenhol betiltani ket, mert „a jtkokon felfedezhetk a rgi pognysg nyomai", s mert alkalmat adnak „az erklcsi szabadossgra".
- A jtkok ellen szl legfontosabb rv jra s jra a bellk sugrz babonasgra s erklcstelen hatsukra plt.
De nzzk mi volt az oka ennek az ers ellenkezsnek s mit tartalmazott valjban egy passijtk!
- A passijtk tulajdonkppeni trgya Jzus szenvedse s halla, s ezt nagy rszletessggel s brutalitssal adtk el. Szvesen idztek a keresztre feszts egyes borzalmas rszleteinl.
- Ezutn kvetkezett a Mria-siralom, a jtkok meghatan lrai rszlete (->planctus). A passijtk ezenkvl magba foglalhatta az egsz bibliai trtnetet a vilg teremtstl az utols tletig; mindezeket az esemnyeket gy csoportostottk, hogy az rtatlanul felldozott istensg hallt elksztsk s feltmadst megokoljk. A megrz s szrny rszletek moralizl versszakokkal s komikus jelenetekkel vltakoznak. A legnpszerbb figurk az rdgk voltak, k szemlyestettk meg az Istennel szemben ll gonosz princpiumot, msrszt k voltak a trfacsinlk, a bohcok is. Fontos szerepet jtszott a vndor keresked-ku-ruzsl; sokszor tncot jrt Mria Magdolnval, aki mint felcicomzott divathlgy jelentkezik.
- Egy-egy passijtk rendezse s eladsa a ks kzpkorban az egsz vros letben nagyszabs esemnynek szmtott. Minthogy elksztse hnapokig tart munkt ignyelt, tbbnyire nhny ves idkzkkel ismteltk meg ket.
- A passijtkok trtneti httere szempontjbl fontos tny, hogy a nagy passijtkok divatja a zsid- s boszorknyldzsek idejre esik.
- Anglibl pldul mr 1290-ben, Franciaorszgbl 1394-ben kiutastottk a zsidkat. A nmet birodalom terletn „zsidkalapot" vagy „srga foltot" kellett viselnik. 1439-ben Augsburgban fogalmaztk meg, 1530-ban pedig az egsz birodalomra kiterjesztettk a rendeletet, amely arra ktelezte a zsid frfiakat, hogy a ruhjukon feltntetett srga „krrel" tegyk felismerhetv magukat, asszonyaik pedig hegyes ftylat hordjanak.
- Szinte ezzel prhuzamosan vette kezdett az egsz Eurpban tbolly fokozd boszorknyldzs. VIII. Ince 1438-ban adta ki boszorknybulljt (Summis desideran-tes affectibus), amelyben felsoroltk a boszorknyok s varzslk legfontosabb bntetteit. Ezzel egy idben a ppa Nmetorszg inkviztoraiv nevezte ki Heinrich Institorist s Jacob Sprengert, akik 1487-ben hoztk nyilvnossgra a Malleus maleficarumoi, az un. Boszorknyok prlyt, s ezzel egyrtelmen a boszorknyok, vagyis a nk lettek az ldzs clpontjai. Ezt kveten ugrsszeren megntt a boszorknyperek szma.
- A passijtkok 15. s 16. szzadi hallatlan npszersge csak e kontextusban vlik rthetv, klnsen a zsidk elleni tbolyult gyllet mutatkozik meg a passijtkok nagy rszben.
- A jtkokban furcsa ellentmonds figyelhet meg. Jzust mgikus csodadoktorknt s smnknt jelentik meg, alakjt viszont gy rtelmezik, mint a keresztny valls dvztjt s megvltjt. A zsidk viszont csodattelei miatt „varzslnak” blyegzik (pl. a frankfurti passijtkban).
- A npi kultra hisz azokban a csodkban, amelyek visszaadjk az emberi test psgt s egszsgt, s ezt gy brzoljk, ahogy azt az egyhz elfogadja s hirdeti.
- A mgikus praktikkat pedig az egyhz szmra szent s srthetetlen alaknak, Jzus Krisztusnak tulajdontjk.
- Ugyanakkor az egyhz – ez a legfurcsbb az egszben – azt a nevet, amely az ezekkel a mdszerekkel gygyt szemlyt illeti, a zsidk szjba adja, akik megtalkodottsgukban elfordulnak Jzustl s (mint varzslt) kmletlenl ldzik t. Ezrt is nem dvzlhetnek.
- A frankfurti passijtkban pl. Kajafs s a tbbiek „varzslknt” adjk t Jzust Piltusnak, csodatteleiben pedig bnssgnek egyrtelm bizonytkt ltjk.
- St, mg akkor is a varzsl csodatetteit emlegetik, amikor mr keresztre fesztettk:
„Keresztre vagy fesztve
nagy varzsl, tetszik-e?
segtettl msokon,
segts ht most magadon
szlljl le a keresztfdrl, s mi sem bntunk soha mskor!”
- Ambivalencia keletkezik a knzs s a passi jeleneteiben, ami rszben magyarzatot adhat arra, hogy ezeknek a rszeknek az eladsa mirt bvelkedett annyira a borzalmakban:
Mirt knoztk s tltk hallra Jzust?
Varzslnak gnyoltk, aki mgikus praktikival meg tudta szntetni az emberi test esendsgt.
Mit jelkpezett a knzs?
Jzus magra vonta az erszakot, s megvta tle a jelenlv nzk testt, vagyis meg tudja ket szabadtani a testi erszakot vez flelemtl. Minl borzalmasabb mdon teljesl be a kn Jzuson, annl nagyobb mgikus vdettsget lvezhetnek a nzk.
Msfell: Kik tettk lehetv a knzst? Kiknek ksznhet ez a megszabaduls?
A zsidknak
De azrt mgiscsak k a bnbakok s felbujtik az rdgk, mert bntjk Jzust. A rajta elkvetett borzalmas tettek ezrt tkozottak s ezrt bresztenek „keresztnyi” rszvtet a keresztre fesztett irnt.
- Nyilvnval, hogy mind a csodatv-, mind a passijelenetek azoknak a nzknek az alapvet ignyt elgtettk ki, akik sub spci corporis [a test szempontjbl] hatroztk meg nmagukat, gy gondoltk, hogy egyedl a mgival lehet biztostani a test psgt s egszsgt. Mg a kzfelfogs szerint a szemlyre szabott testi bajokon (mint a betegsg, a testi fogyatkossg, az regsg, a hall) az egyn testt kezelsbe vev csodadoktorok mgikus praktiki tudnak segteni, addig azokat a veszlyeket, amelyeknek a test a kzssg tagjaknt van kitve (mint a boszorknyrlet), csak a trsadalmi mgia, vagyis a bnbak-ritul tudja legyzni. Az ember testtapasztalatt mindkt esetben a rmlet hatrozta meg. A passijtkok azrt vlhattak npszer tmegrendezvnyekk, mert kpesek voltak felszmolni a rmletet, amely szrny nyomsknt nehezedett az emberre.
|