Misztriumok
2006.11.29. 12:18
Misztriumok
(gr.), az kori isteni tiszteletnek sajtszer, de lnyeges alkot rsze, melynek jellemz tulajdona egyfell a titokzatos szertarts, msfell bizonyos ihletszer lelki llapot s a kedlynek megtisztulsa. A grgben 3 nven fordul el: miszterion, orgia s teletai. Amaz titkos s titokzatos szertartsokhoz val trgyat egyarnt jelent, a msik lelkeslt llekllapotot, a harmadik a bels valnak betelst, befejezett voltt. A M.-nak megvan a rendes mitoszoktl eltr sajt kln mitologijuk, melyben a szimbolikus s allegorikus elemek tnnek ki, rendesen valamely istensg letnek mozzanatait mutattk be flig mimikus, flig dramatikus alakban, titokzatos jelensek kisretben. A M. csakis vlogatott emberek eltt nyiltak meg, a flvtel kitntets volt s bizonyos flttelekhez volt ktve. A vlasztottak is csak fokozatosan rszesltek a szent titkokban, elszr pusztn halloms, utbb lts tjn (myesis s epoptiei). E kettt megelzte a tisztuls fokozata, ugy hogy sszesen 3 fokrl beszlhetnk. Azok, akik mr hallottak a titkokrl, lassankint odig tkletesedtek, hogy meg is lthattk azokat (epoptai). Dogmatikus hitelvekre korntsem gondolhatunk, sem a npnl tkletesebb vallsi rendszerre; mindssze azt kell biztosnak fltennnk, hogy a valls elvont hitelveit szimbolikus mdon s ugy igyekeztek mindenkivel megrtetni, ahogy azt annak rtelmi foka kivnatoss tette. A rsztvevkl titoktartsra voltak ktelezve, nem annyira az nneplyek tartalma, mint inkbb azoknak tekintlye rdekben. Nmelyikben nemi s rangbeli klnbsg nlkl lehetett rszt venni, msokat csakis asszonyok nnepelhettek (Isis), ismt msokat csak illetkes testletek. A pelazg idk misztriumai voltak: Demeter nneplyei (leghiresebbek az attikai Eleuziszben), tovbb a kabirok nnepei Szamotrakban. Nem kevsbb npszerek voltak a krtai Zeus miszteriumai, melyeknek trgya az isten szletse felett val rm s halln rzett bnat. A ksbbi klfldi ramlatok szlttei, a Dionysos-M. (l. Dionysos) egyestettk a trkfrigiai Dionysos-Bakchos, Zagreus s Sabazios tisztelett. A zajos mulatsgokra alaptott s ennlfogva korn elfajul Dionysos-kultusz amennyire visszatetszett az antik vilg mveltebbjeinek, annyira npszer volt s maradt a durvbb rzk tmegnl, hogy csakis Kybelnek zsibl importlt misztriumai versenyezhettek vele. Mindezek hovatovbb meghonosodtak Rmban is, st a tbbi M. kzl (Hekate, Aphrodite, Isis, Mitras) egyik-msik uralkod jelentsgre jutott a provincikban (p. a Mitrasi a rgi Pannoniban, miknt azt a dunntuli Mitras-szentlyek bizonytjk). Az orfikusok kezben fejldtt ki a trk Dionysos-M. msodvirga, melyek gazdagon t meg t voltak szve filozofiai elemekkel, kivlt az egyiptomi papok s a pythagoraeusok (l. Pythagoras) titokzatos etikai elveivel, els sorban aszkezissel s nmagnak tkletestsre irnyul trekvsekkel.
A kat. egyhznak klnsen a husvtheti szertartsai voltak azok, melyekbl ily M. igen knnyen fejldhettek, egyszeren csak az ltal is, hogy a virgvasrnapi s a nagypnteki evangeliumban (amely az u. n. «passi» vagyis Krisztus knszenvedsnek leirsa) a benne elfordul fbb szemlyek szlamait kln-kln eladk olvastk, illetleg nekeltk, az evangelista elbeszlst elad pappal vltakozva. Ettl csak egy lps kellett e magban is elg drmai lnksg szveg valsggal szinszer feldologozshoz, amelynek els kisrletvel mr a IV. sz.-beli Szenved Krisztus cm, Nazianzi Gergelynek tulajdontott grg drmban tallkozunk. Valamivel ksbb fejldhettek ki a karcsonyi M., amelyek a psztorok s a napkeleti blcs (v. kirly) hdolatt, majd utbb a betlehemi gyermekirtst (Herodes kegyetlenkedst) s a szent csald Egyiptomba futst leltk fel. E kezdetben szorosan az egyhz szertartsaihoz fzd s-M.-bl lettek idvel a kzpkor vallsi drmi, amelyek blcsjket, a templomot elhagyvn, a vrosok piacain tttk fel tanyjukat, s a beljk tdul vilgi elemek nmelyiknek kevsbb pletes volta miatt utbb az egyhz rosszalsra, st szigoru tilalmaira is rszolgltak, de annl nagyobb npszersgnek rvendtek, mentl jobban kzeledtek egyre terjedelmesebb s vltozatosb cselekmnykkel s mindegyre szinszerbb killtsukkal a valdi drmai eladsokhoz. A kzpkor vge fel (klnsen a XIII. s XIV. sz.-ban, amely Nyugat-Europban a M. virgkornak tekinthet) e szinjtkok mr majdnem mindentt sajt elad testletek (Franciaorszgban a XV. sz.-tl kezdve a Confrrie de la Passion) kezben vannak, s az eladott darabok mr a Krisztus knszenvedsn s a karcsonyi jtkokon kivl szmos ms szenttrtneti trgyat jelentenek meg. Ilyenek korban az - s jtestamentomi trtneteken kivl egyes szentek letbl vett mozzanatok (az u. n. mirkulumok v. csodatrtnetek), st ksbb erklcsi tanulsgokat feltntet allegoriai jtkok (az u. n. moralitsok, a ksbbi iskolai drmk egy rsznek sei) is kivl helyet foglalnak el. A bibliai jelenetek sszefgg sorozatbl egsz ciklikus drmv fejldnek azok, amelyek a megvlts trtnett a bnbeesstl kezdve egsz Krisztusnak mennybemenetelig adjk el, a Megvltra vonatkoz testamentomi jelkpeken s Krisztus letnek fbb mozzanatain keresztl. Az ilyenek eladsra mr az eredeti M. szinpadjnl jval nagyobb appartusu jtkszin kellett, s ilyent ltunk csakugyan a kzpkori hrom rszre tagolt szinben, amelynek als rsze a poklot, kzepe a fldet, a fels emelete pedig az eget brzolta. Az ilyen sorozatos M. nha egy egsz napon t, st nem ritkn tbb napig is tartottak. Kzjtkokul a szenttrtneti cselekmny kz mulattat s elg nyers trfkkal fszerezett bohzatos jeleneteket (u. n. farce-okat vagy interlude-ket) keltek, amelyekbl (a renaissancekorban ismt felelevenedett klasszikus drmk hozzjuk jrult hatsa alatt) a modern mdrma fejldtt. Ily komikus kzjtkok elszrt elemei klnben mr a rgibb M.-ban is tallhatk, klnsen a passi-jtkokban a Krisztus srjhoz jrul szent asszonyok s a kenetrus kztti peizodikus jelenetben, melybl majdnem mindentt egy-egy nll bohzatos npdrma is fejldtt idvel. Ezen trfs jelenetek egyikben jutott kivlbb szerepe a karcsonyi s husvti jtkokban (itt klnsen a virgvasrnapi menetben) elfordul szamrnak is, amely az egyhz mg oly szigoru tilalmai ellenre is vajmi sokig helyet tudott magnak kvetelni a templomokban ppen nem ill szamrnnep keretben.
A M. hanyatlsnak kora a reformci fellptvel kezddik. Bellk kt irnyu fejlds tjn egyfell az iskolai drma ment meg egyes, rszben talaktott elemeket; msfell pedig az u. n. np-M.-ban lnek tovbb. Ezek kztt a karcsonyi jtkokbl lett betlehemek a legelterjedtebbek, amelyek mellett mg a hromkirly-jtkok rvendenek arnylag a legnagyobb elterjedsnek. A kevsbb drmai s nem is annyira ltalnos M.-flk sorbl emlthetk mg a Mikuls- s Luca- (v. Berchta-, Perchta-, Perahta-, Befara-) jrs, a Gergely- s Balzs-jrs, a nagyszombati Piltus-vers, Dl-Magyarorszgon az overicsols (egy rgibb Herodes-jtk maradvnya) stb. Mindezek ma mr a npkltszet (folklore) anyaghoz tartoznak s ennek gyjtse keretben jutnak azta mind behatbb mltatshoz, amita a nplet e jelensgeire egyltaln nagyobb figyelem irnyul. A magyar M. teljesen a nyugateurpaiak hatsa alatt llanak s csak a bellk idvel elkallds folytn lett npkltszeti maradvnyok egynmelyikben akad egykt, a hazai npletet jellemz sajtszer vons; igy klnsen a karcsonyi jtkok psztorjelenetben, ahol (a psztorok tbbnyire idegen nevei dacra is) nem egy a magyar, vagy legalbb magyarorszgi psztorletet megvilgt aprsgra is bukkanunk. A M. jelenkori feleleventsei inkbb mint szerves hagyomny folytonossga rvn l maradvnyai az oberammergaui s tiroli, valamint a hritzi (Cseherd) passijtkok, amelyeket jobbra az idegenforgalom emelse rdekben tart fnn s pol az illet helyek lelmes npsge.
|