Nevelstan
2007.02.17. 09:50
Nevelstan
Fogalma: a nevelsre vonatkoz ismeretek rendszeres egysge
Feladata: tudomnyos s gyakorlati
Feltrja a nevels egsz menett.
A nevels
Finczy Ern: Mi a nevels?
Cl: az erklcsi tkleteseds
(a j szabad, tudatos megtevse)
Ernyek: nuralom
Igazsgossg
Szeretet
rteni, rezni s gyakorolni!
Alappillrek:
Megtanulni tanulni (figyelem, gondolkods, emlkezet)
Megtanulni dolgozni (szakmai kpzettsg, csapatmunkra val alkalmassg, kockzatvllals, kezdemnyezs)
Megtanulni egytt lni msokkal (kooperci, odafigyels)
Megtanulni lni (az egyn mint feltall, lmodoz, kzssgi tag)
A nevels clja
Egyni elvrsok -> Cl <- trsadalmi elvrsok
Feladatrendszer
Eszkzk
Kvetelmnyek
Nevels s szocializci klnbsgei
Idbelisg
Tudatossg
Tervszersg
Alapkrds: Mi legyen a nevelsi cl?
(Milyen embert kell formlni?)
rtelmezsi keretet adhat a vilgnzet
trsadalom
etika
kutats
Alap: a vilgnzet
Idealizmus (csak trekedni tudunk az idelis rtkek fel)
vallsos Minden istentl szrmazik
filozfiai Idek vilga
Realizmus (a tapasztalat vilga az igazi vilg)
naturalista (az let „termszetes” felfogsa)
pozitivista (adottsgok, tnyek dnt szerepe)
pragmatista (a gyakorlati hasznossg szerepe)
empirikus (a tapasztalatok elsdlegessge)
Alap a trsadalom
Individulis (az egynisg szabad rvnyeslse)
realista
naturalista
idealista
Szocilis (az egyn nevelse a trsadalom „szolglatra”)
szociolgiai (csald, iskola, trsadalom egysge)
szocialista (vilgnzet, filozfia, letfelfogs, politika, nevelsi rendszer)
llampolgri nevels (polgri jogok s ktelezettsgek)
nemzeti nevels (a nemzet fejldsnek segtse)
Alap az etika
Idelis morl ernyessg
Utilitarisztikus az let az rdekek harca
Hedonisztikus az lvezetes a legfbb elv
Alap a kutats
Ksrleti pedaggia
empirikus pedaggiai kutatsi eredmnyekkel szemlletvltozs
(Nagy Lszl koncepcija)
Nevelsi clok
Bbosik Istvn: cl a szemlyisgfejleszts
Zsolnay Jzsef a sikeres viselkeds maximalizlsa
Gspr Lszl autonm egyn
Nagy Jzsef klnbz dimenzik fejlesztse
Nevelsi clok az EU-ban I.
Dnia: tanulni vgys, ms kultrk megismerse, ember s termszet kztti kapcsolat megrtse
Nmetorszg: eslyegyenlsg elvnek tisztelete, udvariassg, tolerancia, felelssgrzet
Grgorszg: erklcsi, vallsi, humanitrius, nemzeti rtkek megismerse
Spanyolorszg: Kezdemnyezkszsg, szolidarits, a mssg tisztelete
Finnorszg: szemlyisgfejleszts, egyttmkds, egszsgnevels, krnyezetvdelem
Nevelsi clok az EU-ban II.
Mindezek a „jv kvetelmnyei”
Ismeret helyett szocilis jrtassg (konfliktuskezels, problmamegolds, egyttmkds, nyelvismeret……..)
Moralits s szocilis letkpessg egysge
Szocio-morlis rtelemben: altruisztikus, tolerns, munkra orientlt, kooperatv
nrvnyests tekintetben: permanens nkpzsre motivlt, alkalmazkodkpes, gyakorlatias)
KONVERTBILIS EGYN
A konstruktv letvezets, mint nevelsi cl (Bbosik Istvn)
Olyan letvitel, amely szocilisan rtkes, de egynileg is eredmnyes.
Eszkze: A konstruktv magatarts- s tevkenysgrepertor fokozatos kiptse
Konstruktv magatarts- s tevkenysgrepertor:
Kzssgfejleszt -szellemi, fizikai, kzleti munka
-rtkv magatarts
-segtkszsg
-fegyelmezettsg
nfejleszt -mveldsi tevkenysg
-eszttikai tevkenysg
-az egszsges letmd normit kvet magatarts
A nevel feladata:
szelektv s orientl hatsrendszer mkdtetse.
A neveli kzmbssg alapvet pedaggiai hiba.
Jellem
A szemlyisg magatartst meghatroz bels felttelrendszernek legmagasabb rend eleme.
Az erklcsi magatarts alapvet szablyoz tnyezje
A jellem fejldst meghatroz tnyezk:
letkori, biolgiai rs
rtelmi tnyezk
krnyezeti tnyezk
Az jellem fejldsnek szakaszai
Alsbb rend rzelmek, rzkisg, hedonizmus, nzs
Szl, tanr segtsgvel eleget tesz a kzssg elvrsainak, engedelmessg, hasznossg
Szemlyes megfontoltsg, dnts
Schneller Istvn (1847-1939)
A nevels clja: a nevelend szemlyisgg vljon
Egynisg
Egy sajtos lelki letnek minden mstl megklnbztethet alanya s forrsa. A termszet ltal adott (gyessg, temperamentum, tehetsg)
Szemlyisg
letszerep, jellem
az egsz lny lett jellemzen visszatkrzi
trtns, klcsnhats eredmnye
rzse a szeretet
erforrsa Isten
„felpl”
Egynisg Erklcss szemlyisg
„adott” „vlhat az ember”
A szemlyisgg vls tja:
rzki nisg korltlan nrvnyests
Trtneti nisg a kls trvnyek felttel nlkli elfogadsa
Tiszta nisg a belsv vlt trvny letelvv, bels paranccs vlik
Alapja a tevkeny szeretet: a msik ember megismerse, elfogadsa
A szemlyisgg vls alapvet tnyezi
Pedaggus szemlyes klcsnhats
a „szem sugrzsa”
„a hang sznezse”
„a szban rejl meggyzds ereje”
a pedaggus „erklcsi voltnak ltalnos benyomsa”
Felttel: a gyermek lelkletnek ismerete
Kultra Csald Kzssg
Nemzetisg Nemzet Kultrllam
Egyhz Emberisg
A nevelsi folyamat
Nevelsi folyamat: a nevel-fejleszt s az elbbiekbl kiemelked nevel hats esemnyek sszefgg sorozata.
Komplex folyamat: biolgiai
morlis
fiziolgiai trvnyszersgek
pszicholgiai ltal meghatrozott
trsadalmi
A nevels folyamatnak rtelmezse (Imre Sndor)
Embernek emberre irnyul alakt tevkenysge
A nevels nem hats, hanem hatsok sorozata
A nevels az letnek csak egy szakaszban folyik
A nevelsnek elkszt jellege van (nll let)
Nevelni csak az tud, aki a fejlettsgnek magasabb fokn van mint a nevelt
A nevels cltudatos hatsok tervszer elrendezse
A beavatkozs a nvendk fejldsbe a nvendk rdekben trtnik
A nevelsi folyamat bels szerkezete
Tapasztalatok (spontn, tudatosan tervezett)
letkor fggvnye, sajt lmny
ltalnostsok (elvek, normk megfogalmazsa)
tlssel kapcsolatos feldolgozs, rzelmek ltal ksrt folyamat
Gyakorls (tudatosts)
Alkalmazs, magasabb szint megvalsts
A nevelsi folyamat, mint tevkenysgszervezsi folyamat
Vgeredmny: individuum
(autonm vezrls, szocilisan s szemlyileg egyarnt rtkes magatarts- s tevkenysgformk kialakulsa)
Alapja: tevkenysg
(tanulmnyi, nkormnyzati, fizikai munkatevkenysg)
A tevkenysg: kzssgfejleszt
nfejleszt
nrvnyest – egoisztikus jelleg
A tevkenysg szablyozsa:
1. Impulzv aktivits
2. Heteronm szablyozs aktivits
tekintlyi szablyozs alatt ll aktivits
szocilis szablyozs alatt ll aktivits
3. Autonm szablyozs aktivits
A nevelsi folyamat felfogsnak alakulsa
1. Szablyozottsga szerint:
Irnytott folyamatfelfogs
a pedaggus irnyt
szelektv hatsrendszer ers lehet a ktttsg
Szabad nevelsfolyamat felfogs
a nevels nkibontakoztat jellege
a pedaggus szolgltat
spontn rdeklds
2. A nevelsi clok alapjn:
Normatv nevelsi clok
ltalnos emberi rtkek
tudatos kzvetts
interiorizls
pontos clmeghatrozs
rtkrelativista koncepci
minden rtk relatv
nincs kpessglista
letszer krlmnyek
3. Hatsszervezs alapjn
Intellektualista
verblis logikai hatsokra pl
a kultra a fejleszts zloga
Naturalista
nem elsdleges az intellektus
tapasztalati hats a dnt
gyakorlati tevkenysggel szerezhet meg a tuds
cl a konstruktv magatarts
4. A nevelsi hatsok alapjn
direkt
a nevel kzvetlen hatsa
a hats forrsa a pedaggus
a gyermek passzv
indirekt
forrs a tevkenysg s az interakci
clirnyos szervezs
A nevels elmletnek s gyakorlatnak fejldsi perspektvi
Comeniusi – herbarti nevelsi modell
Clfelfogsa normatv
Cltartalma vallsos, morlis
Szemlyisgkpe intellektulis
Szablyozottsga szerint irnytott, befogadsra pl
Hatsszervezse intellektualisztikus
Mdszertana direkt jelleg
Reformpedaggiai modell
rtkrelativisztikus
Cltartalma nfejleszt
Szemlyisgrtelmezse regulatv
Szabad, aktivitsra pl
Naturalisztikus
Mdszerei indirektek
Optimlis nevelsi koncepci
Clfelfogsa normatv
Clrendszere komplex, tbbplus
Szemlyisgrtelmezse regulatv
Nevelsi folyamata irnytott, de clszer vlogats, rdeklds, szksgletek figyelembevtele
Hatsszervezse komplex intellektulis s gyakorlati tapasztalatszerzsre is mdot ad.
Serdlkorig direkt, utna indirekt
„Ha az embert olyannak vesszk, mint amilyen, tulajdonkppen rosszabb tesszk.
Ha olyannak vesszk, amilyennek lennie kell, azz tesszk t, amiv lehetne.”
(Goethe)
|