SREN KIERKEGAARD
2007.05.11. 07:55
SREN KIERKEGAARD (1813-1855):
-azt kutatja, hogy mit kell tennie, hogy megtallja a szmra val igazsgot, azt az eszmt, amirt lni s meghalni tud
-teljes emberi letet akar, nemcsak a gondolkods, megismers lett. A valdi individualits megvalsulsa klnbz egzisztencilis magatartsformkban, stdiumokban trtnik
-eszttikai stdiumban az indivdum az eszttikai ltet vlasztja, azaz sajt lett malkotss tesz, az ember nzknt tekinti a vilgot
-etikai stdiumban az ember sajt lehetsgt, mint feladatt vlasztva kifejezi nmaga feletti szuverenitst, ami biztonsgot nyjt
-vallsi stdium gy jn ltre, hogy a bntudat ismt vlasztsra kszteti az egzisztencit, vagy marad a bntudatban vagy Istent vlasztja
-ellenrzssel viseltetik minden olyan trekvssel szemben, amely egyetlen kpbe akarja szortani az emberi tapasztalat egszt, ill., amelyik httrbe szortja az emberi individumot, a szubjektumot
- az els, aki a korbban vgs egysgknt, axiomatikus elemknt felfogott jelensget, az nt felbontja s analizlja
-abbl indul ki, hogy ez a vilg voltakppen 2 egyms melletti vilg, a szkk s kkszemek vilgrl, ill. a meglt gondolat vilgrl beszl
-szerencstlen individualistnak nevezi az embert: az ember krdseket tesz fel, de nem mindig kap vlaszt, ilyenkor konfrontldik a semmivel, ez fejldshez vezet, vlaszokat kap, egyre jobb krdsekre egyre jobb vlaszokat kap. Az ember szembenz a semmivel, ebbl nem tud kijnni, ezrt ~
-3 letviteli lehetsg, v.3 stdium van, amelyen az ember tmehet: 1. eszttikai stdium, egzisztencilis megvalsulsa a szerelem, 2. etikai, ez a hzassg, 3. teolgiai, ez az isten-szerelem. Ezek a vlasztsi lehetsgek, ezen bell valsulhat meg az ember szabadsga
-voltakppen az nmagra rkrdez individum: aki gy ltja, hogy a szubjektum levezethetetlen az ltalnosbl
-mindegyik stdiumot, emberi letnek ezt a legkzvetlenebb kapcsolatt minden ms emberi kapcsolat tkreknt hasznlja
-ember otthontalan, magra maradt, elszigeteldtt, izolltt vlt, kiolddott a kzssgbl
-tragikus hs se lehet belle, nem kvethet el tragikus vtket, nem bnhatja meg, nem szenvedhet ettl, hiszen nincsenek is igazi kzssgei
-a modern ember rtalmatlanabb egyik tpusa a voyeur, az utaz, aki l, szrakozik, utazik
-az aktvabb, s ezltal rtalmasabb modern embertpus a manipultor, aki msik emberrel konkrt clt akar megvalstani
-hzassg etikai s vallsi momentummal rendelkezik
-csald a polgri trsadalom egyetlen igazi kzssgnek tnik
-a hzassg s a csald a klcsns felelssg terepe
-letrzse: rezignci, bnbnat: a vges lnyek, az emberek becsapnak bennnket, felmerl az isten kp szksgessge
-a vgtelen isten bkthet ki minket a valsggal
-a hitnek az a termszete, hogy ppen ott vlik valra, ahol az sz mr nem tudja kvetni
-ltala kutatott isten rejtzkd
-gondolatrendszere arra hvja fel a figyelmet, hogy az n nteremtse nismereti aktusok s cselekvsek sorn t trtnik, mikzben a korbbi megrtsek s flrertsek korrigldnak
-az nteremts sorn az ember e klnbz stdiumokon keresztlhaladva prblkozik a szabadsg, a boldogsg elrsre irnyul ksrletekkel-ez az id antropomorfizlsnak egyik lehetsge
-letnk nagyobbrszt szorongssal telik
-boldogsg az, ha cselekvseink sorn vmifle koherencit tudunk teremteni az letnkben, s ezzel egybe tudjuk fogni az egyms ellen hat tendencikat, erket
-a szorongst csak a hit gyzheti le
-nyelvfilozfia paradoxonjt fogalmazza meg: mihelyt beszlek, az ltalnost fejezem ki. S ha ezt nem teszem, senki nem rt meg. A kommunikcival, a beszddel belpnk az ltalnos vilgba
|