| 
 8-9. ttel  2006.12.19. 15:00 
8. ttel: Mit neveznk trsadalmi szerkezetnek, trsadalmi rtegzdsnek s trsadalmi egyenltlensgnek? Mutassa be a magyar trsadalom szerkezett a kt vilghbor kztti idszaktl napjainkig! A trsadalmi szerkezet: A trsadalomban l egyneknek s csaldoknak nagy tmbkben val elrendezdse. Ezek a tmbk klnbznek egymstl, a trsadalmi munkamegosztsban elfoglalt helye, a szks javakhoz val hozzjuts mdja s mrtke szerint, valamint egymstl eltr s ellenttes rdekk alapjn. A trsadalmi rtegzds: Klnbz ismrvek foglalkozs, beoszts, munkahely, iskolai vgzettsg, lakhely alapjn megllaptott kategrik s azok hierarchikus sorrendje. Ezen ismrvek alapjn alakul ki egyenltlensg a trsadalomban Trsadalmi egyenltlensg: Az egynek s a csaldok, valamint a klnfle ismrvek alapjn definilt trsadalmi kategrik helyzete a trsadalomban, melyek nagy klnbsgeket mutatnak Dimenzii, szempontjai: vagyoni helyzet -tulajdon szerinti kl. jvedelmi viszonyok –havi kereset kzti kl. munkakrlmnyek laksviszonyok lakhely krnyezete mveltsg, iskolai vgzettsg.- ma ezek nagyban sszefggnek szabadid mennyisge, s eltltsnek mdja egszsgi llapot A trsadalom szerkezetnek alakulsa A kt vilghbor kzti idszak trsadalmi helyzetbl szletett elkpzelsek, melyeket Erdlyi Ferenc vizsglta. Az 1943-as Szrszi-konferencin adta el nzeteit a ketts struktrja szerint: a feudlis s kapitalista struktra egy-idben ltezik, egymst kiegsztve mkdik. feudlis: trtnelmi, nemzeti, rendies trsadalomnak nevezte A feudlis trsadalom rtegei: llamhivatalnokok, nagybirtokosok, trtnelmi arisztokrcia, ri kzposztly, egyhzak, nemzeti kispolgrsg. kapitalista: modern, polgri trsadalom A kapitalista trsadalom rtegei: nagyvllalkozk, polgri szrmazs arisztokratk, kisiparosok- kiskereskedk, szabad rtelmisgiek, polgri kzposztly, ipari munkssg. Parasztsg: A fent megnevezett csoportok a trs. 10-12%-t tettk ki, a fennmarad nagy hnyadot a parasztsg tette ki, amely leszakadva, nagyon rossz krlmnyek kztt tengette mindennapjait. Nagy tbbsgben voltak -Erdlyi trsadalom alatt lknek nevezet ket- nem szltak bele a gazdasgi, politikai krdsekbe, mg a sajt helyzetket rint krdsekbe sem. 1945-1948  Npi demokratikus rendszer jtt ltre. Politikai letben a tbbprtrendszer kezdett kialakulni,  Gazdasgi let ben vegyes tulajdon volt jellemz, a magn, a termelszvetkezeti s az llami. 1945-1947 Fldosztsok lezajlsa, melynek clja: elkerlni a lakossg lelmiszerhinyt. A 100 holdnl nagyobb fldeket felosztottk, s a nincstelenek kztt sztosztottk. Fldet a nincstelen zsellrek kaphattak. Ennek kvetkezmnye, hogy a kisbirtokosok s a trpebirtokosok lettek tlslyban, aminek kvetkeztben a trsadalom szerkezete is megvltozott. A nagybirtokosok arnya cskkent, a tlslyt a parasztsg jellemezte. A csaldtagonknt jr 1-2 hektr fld csal az letben maradshoz volt elg, tovbblpsre, fejlesztsre nem volt lehetsg. 1948 utni idszak Szovjet hats megersdse. talaktottk a politikt, egyprtrendszer valsult meg. A gazdasgi letben nincs magntulajdon, csak llami, szvetkezeti. A kulksgot is felszmoltk. Nehzipar fejlesztsnek alrendeltek mindent, j gyrakat hoztak ltre ® a falvakbl sok ember vndorolt az ipari centrumokba, a mezgazdasggal foglalkozk betantott- s segdmunksokk vltak.     
 
| Korltozs gazdasgi eszkzkkel 1947-1950-ig. Nem engedtk, hogy fejlesszenek, s gyarapodjanak | 1950-1953 politikai korltozs. Termk beszolgltats®nem tudtk teljesteni, gy a fld bekerlt a szvetkezetekbe. ® Mezgazdasg erltetett talaktsa. |  A trs.-ban nagyrszt politikai ideolgiai nyomsra elterjedt a hs sztlini trsadalmi szerkezeti modell. Alapveten a Sztlini trsadalom szerkezet, modell: az n. 2 + 1 modell, mely mg az 1980-as vekben is ltalnosan elfogadott volt. 2 Osztly ipari munkssg termelszvetkezeti parasztsg 1 rteg rtelmisgi rteg Az 1960-as vek idszaka a trsadalmi kutatsok idszaka Ferge Zsuzsa ’60-as vekben j trs.-i szerkezetet vzolt fel a szociolgiban. Elmlett az jellemezte, hogy a munka jellege szerint osztotta fel a trs.-at. A csald jellegt a munka jellege szerint lehetett vlemnye szerint felosztani. vezet s rtelmisgi kzpszint, szellemi irodai szakmunks betantott munks segdmunks mezgazdasgi, fizikai nyugdjas 1970-es vek Ferge-fle csoportokat tovbb differenciltk. Vezet beosztsakat kln vlasztottk a nem vezet beosztsi szakrtelmisgtl. A vezet beosztsakat alcsoportokba soroltk aszerint, hogy milyen munkt vgeztek: gazdasgi kzigazgatsi politikai A szakrtelmisget szakmk szerint differenciltk: agrr rtelmisg humn rtelmisg mszaki rtelmisg Az irodai dolgozkat mg jobban klnvlasztottk a kzpszint szellemi foglalkozsaktl. A szakmunksokat s a betantott munksokat szakmk szerint differenciltk: ptipari vasipari stb. A mezgazdasgban foglalkoztatottakat kt szempont szerint differenciltk: iskolai vgzettsg mezgazdasgban milyen terleten volt (llattenyszts, nvnytermeszts, mezgazdasgi gpipar) Ez a trs.-i szerkezet mr tldifferencilt, tlthatatlan volt, szemben a sztlini tlegyszer-stett modellel. 1980-as vek Kolosi Tams vlemnye szerint nem elg a munka jellegbl kiindulni, hanem szksg van az egynek s a csaldok letkrlmnyeinek, s letmdjnak elemzsre is. Munkja nagy ttrst hozott.  dimenzik: fogyasztsi szerkezet rdekrvnyests kulturlis fogyaszts laks lak krnyezet anyagi sznvonal trsadalmi munkamegosztsban elfoglalt hely 1980-as vek Szelnyi Ivn s Konrd Gyrgy elemezte a magyar trsadalom szerkezett. Az rtelmisg tja az osztlyhatalom fel cm alkotsuk nagy vltozs volt. 7 csoportot hatroztak meg. Ketts piramis elmlet. llami szektor 1 3 2 Magn szektor 4 6 5 7 1, kder elit: akkori rendszerh gazd.-i, pol.-i vezetk csop.-ja. 2, vllalkozk: viszonylag „tartsabban” cget zemeltettek, alkalmazottaik voltak ebbl tartottk fenn magukat 3, kzpszint brokrcia csop.: rendszerh kzp- s alsvezetk 4, maszekok v, nllak: egyszemlyes vllalkozk 5, llami szektor- flls, mellklls- magn szektor 6, llami szektor dolgozi, munksai 7, magn szektor dolgozi, alkalmazottai Az 1990-es vek vltozsai Magyarorszgon Tbb gazdasgi vltozs volt, mely kedveztlenl befolysolta a trs. szerkezetnek alakulst. A GDP 15-20%-os visszaesse Reljvedelem cskkense Jelents inflci Munkanlklisg nagymrtk emelkedse Ennek „eredmnyei”: Elszegnyeds jelensge Roml letminsg. A magy. trs. 2/3-ra vonatkozott A magyar trs. 1/3- a ltminimum alatt l ma is A trs 10-15%-a jelentsen meggazdagodott a vltozs utn Ma a „jvedelemoll” szrai kzti klnbsg 10-12x es jvedelem. A kzprteg nagyon kicsi, gyenge, nincs ers, gazdasgilag stabil vllalkozi rteg. Ha az oll mg tovbb nylik, ki fog alakulni a dl- amerikai szindrma.   9. ttel: Mivel foglalkozik az oktatsszociolgia s a mveldsszociolgia? Hogyan termeli jj az oktatsi rendszer a trsadalmi egyenltlensgeket (Pierre Bourdiene alapjn)! Milyen jellemzi vannak a magyar oktatsi rendszernek? Kultra: Az anyagi s szellemi javak sszessge. Minden ember alkotta trgy, tuds s hiedelem, valamint azok a viselkedsi szablyok, amelyeket a trsadalom tagjai az elz nemzedk tagjaitl rklnek s tanulnak meg. Elemei: anyagi kultra kognitv kultra normatv kultra gazatai: oktatsszociolgia:  Milyen kapcsolat van az egyes oktatsi intzmnyek s az egyb intzmnyek kztt?  Milyen ismereteket kzvettenek az egyes oktatsi intzmnyek s a hallgatk fel?  Milyen az egyes oktatsi intzmnyek vezeti s tanrai kzti viszony, illetve a tanri kar s dik viszony?  Betlt-e az adott intzmny oktatsi funkcit is Mveldsszociolgia:  Milyen az egyes mveldsi intzmnyek s egyb intzmnyek kapcsolata?  Az egyes mveldsi intzmnyek mennyire tudjk kielgteni a lakossg mveldsi ignyeit?  Milyen a lakossg rtegeinek olvassi szoksa?  Milyen gyakorisggal jrnak sznhzba, moziba?  Milyen TV s rdimsorokat nznek, illetve hallgatnak? Divat szociolgia:  Milyen szksgletek hoztk ltre a divatot?  Kik a fogyaszti az j termkeknek?  Milyen kereskedelmi csatornkon rtkestik az j termkeket? Zene, irodalom s mvszetszociolgia:  Mi motivlta a szerzt vagy az rt az adott m megalkotsra?  Milyen hatssal van az adott m a kortrsakra? Hogyan termeli jj az oktatsi rendszer a trsadalmi egyenltlensgeket? Pierre Bourdiene francia szociolgus foglalkozott a krdssel, a „Trsadalmi egyenltlensgek jra termeldse” c. mvben. Megllaptsai: az iskolk csak ltszlag vgzik a legtehetsgesebb s legszorgalmasabb tanulk kivlasztst, a valsgban a vizsgaeredmnyekkel s a tovbbtanuls irnytsval, valamint az azonos szint oktatsi intzmnyek kztti igen ers differencilds rvn rejtetten kijellik a tanulk helyt a trsadalomban. (elit iskolktmeg iskolk) negatv diszkrimincit alkalmaznak a dikokkal szemben A kulturlis tke problmit is  elemezte: pnztke kulturlis tke kapcsolat tke Minden csald rendelkezik egy meghatrozott szint kulturlis tkvel, amit a gyerekeknek tadnak. Elit csaldok: A gyermekeit arra nevelik, hogyan kell viselkedni, s az elit trsadalomban jellemz tmkra ksztik fel, tbb idegen nyelvre tantjk. Elit sportgak zsre sztnzik pl.: lovagls, tenisz, golf stb… Nem elit csaldok: A gyerekek nyelvi kifejez kszsgt elemezte, nagyon alacsony szint volt (szhasznlat, szszerkezet) a csaldbl hoztk. Htrnyos helyzetben vannak, az iskola nem tudja korriglni, kiegyenlteni. A msik fontos befolysol tnyez az ETHOS jelensge, amellyel minden csald rendelkezik a kulturlis alaptke mellett. Az ETHOS nem ms, mint a csaldok gyermekk tanttatshoz kapcsold rtk- s normarendszere. Az alacsony vgzettsg szlket kudarckerl magatarts jellemzi, ez ETHOS szempontjbl azt jelenti, hogy nem vrjk el gyermekeiktl a magasabb iskolai vgzettsget. Nem akarjk szembesteni utdaikat lemaradsukkal. Az elit csaldok gyermeki ezzel szges ellenttben cselekszenek. A magyar oktatsi rendszer fejldse 1945-tl napjainkig. 1945-1948, a II. vh. utn Problma: a lakossg ltalnos mveltsgi sznvonala alacsony volt. Az elemi iskola 6 osztlyos volt. 1945 utn vezettk be a 8 osztlyos rendszert. Az ltalnos mveltsget emelni kellett, mert erre tudtk rpteni a szakkpestst. Ltrehoztk a dolgozk esti iskoljt. A gazdasgban erltetett iparosts ment vgbe, fleg a nehzipart fejlesztettk. Ezzel gazdasgi ignyeknek rendeltk al az oktatsi rendszert is. A meglv nehzipari, mszaki egyetemeket fejlesztettk, j fiskolkat hoztak ltre. A mszaki rtelmisg kpzse kt egyetemen folyt, a Miskolci Nehzipari Egyetemen, s a Budapesti Mszaki Egyetemen. Kiptettk a szakmunkskpzs orszgos hlzatt. Az j rendszer vezet rtegt klnbz tovbbkpz-seken fejlesztettk tovbb. 1960-as vek: A gazdasgi letben j koncepci a mezgazdasg fejlesztse. A mezgazdasggal kapcsolatos oktatsi intzmnyek kerltek eltrbe. Agrrtudomnyi egyetemek fejlesztse a nagyzemi mezgazdasg ignyeinek megfelelen. Mezgazdasgi fiskolkat hoztak ltre. Technikumok hlzatnak kiptse. Mezgazdasgi szakkzpiskolk ltrehozsa. Szakmunkskpzs orszgos hlzata.  A ’60-as vek vgn a megyekzpontok felsoktatsi intzmnyt szerveztek maguknak, mert ez volt a divat® tant, tanrkpz fiskolk elszaporodsa, mert gyorsan s olcsn ki lehette alaktani, nem a munkaerignyhez igaztottk az iskolk ltrehozst. A gazdasgi szervezetek inspirltk az embereket magasabb fizetssel, levelez s esti tagozatok indultak (beiskolzs) ® elterjedt a mennyisgi szemllet (lnyeg, hogy minl tbb hallgatt bocssson ki, a munkahelyen magasabb fizets s beoszts) ® paprszemllet ® ez kihatott a gazdasgi trsasgok mkdsre (negatvan). 1980-as vek Fausn Szikra Katalin: A tuds lertkeldse. Lnyege: Magyarorszgon megindult a magnszektor fejldse. ® tbb pnzkereset. Az rettsgizett fiatalok nem mindig tanultak tovbb, inkbb jl men szakmt vlasztottak. Az rtelmisgi plya egy rsze elniesedett. A tuds lertkeldtt. Az 1988-as Trsadalmi trvny elfogadsa utn eredeti tkefelhalmozds kezdett beindulni, aki tudott, a privatizcibl nagyobb hasznot tudott szerezni, mint a vgzettsgbl. 1990-es vek tendencii: ltalnos problmk: egyre kevesebb a gyerek ® sszevonjk az iskolkat, a kisebb teleplseken csak egy iskola van. Gazdasgi problmt okozott a npessgcskkens. A kormnyzs nem foglalkozott vele. A pedaggusok egy rszt leptik. A megoldsi javaslat erre:  biztostsi gynkk legyenek  munkanlkli pedaggusok tkpzse mveldsszervezv, a kltsgek 80 %-t a kormny fizeti, de kicsi a munkaer piac funkcionlis analfabtizmus olt jellemz haznkra. Az lt. isk.-bl kikerlk 10-15%-a ilyen. Tud rni s olvasni, de nincs szvegrts, nll gondolkods. Az ilyen dikok tbbsge szakmunkskpzkbe nyert felvtelt szakm. kpzk. Sznvonalnak visszaesse. Feleslegesen kpzett szakmunksokbl lettek a potencilis munkanlkliek. A gyakorlati oktatst is egyre nehezebben tudtk biztostani, anyagi sztnzst is bevettetek. Idvel az iskolhoz szksges tan- s munkaeszkzk beszerzse a szlkre hrult. Az egyes gimik sznvonala kzt is jelents klnbsgek voltak. A mrce az volt, hogy dikjaik kzl milyen arnyban nyertek felvtelt nvsabb egyetemekre. Felsoktats talakulsa Az 1990-es vek els felben az intzmnyek struktrja szttagolt volt. 89 nll jog felsoktatsi intzmny volt (llami), szorgalmaztk, hogy az intzmnyeket vonjk ssze (integrci) vrosi vagy rgii szinten. Cl, hogy a hallgati ltszm legalbb 5000 f legyen. Msik cl a prhuzamos kpzsek, intzmnyek felszmolsa. Az egyetemek, fiskolk fejkvtbl gazdlkodnak, de szksg van piackpes kpzsekre. Igyekeztek olyan kpzseket indtani, hogy bevtelre tegyenek szert. Az integrcis koncepci 2000 janur 01.-tl lpett rvnybe, ennek rtelmben 13 Universitas (egyetemi) kzpont jtt ltre. 1. Szegedi 2. Debreceni 3. Miskolci 4. Gdlli 5. Budapesti Kzgazdasgi s llamigazgatsi 6. Budapesti Mszaki 7. Etvs Lrnt Tudomny Egyetem 8. SOTE + Hajnal Istvn Egszsggyi 9. Pcsi 10. Veszprmi 11. Kaposvri 12. NYME: karai: Erdmrnki Faipari mrnki egyetemek Kzgazdasgtudomny  Mezgazdasgi BEPF ATIF fiskolk Fldmrsi s fldrendezsi Tandj: A Bokros-csomag idejn bevezettk®tntetsek! Tovbbtanulsi kltsgek egy rsze. Hitelkonstrukcik: a hallgatk a vgzsket kveten trlesztik. Egyhzi oktatsi rendszer fejldse: A rendszervlts utn ingatlanjaik egy rszt visszakaptk. Vilgi szakon is kpeznek embereket, pl.: jogszokat, kzgazdszokat. Erre trekedik az sszes egyetem.  |