| 
 Msodik konzultci  2008.04.30. 09:57   Felnttkpzs nemzetkzi szervezetei (2. ra anyaga!)     UNESCOEgyeslt Nemzetek Nevelsgyi, Tudomnyos s Kulturlis Szervezete
 United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
 n      191 tagllama s 6 trsult llama van n      Magyarorszg: 1948. szeptember 14. FUNKCIONLIS ANALFABTIZMUS REJTETT NPESSG   ltszmukat 3 tnyez miatt nehz meghatrozni   n      1. fldrajzilag nem lokalizlhatk n      2. nem mrhet a terjedsi teme n      3. tipolgiai jelleg tnyezk Tpusai: n      funkcionlis analfabtk n      flig iskolzottak n      teljesen analfabtk FUNKCIONLIS ANALFABTIZMUS REJTETT NPESSG   ltszmukat 3 tnyez miatt nehz meghatrozni   n      1. fldrajzilag nem lokalizlhatk n      2. nem mrhet a terjedsi teme n      3. tipolgiai jelleg tnyezk Kpzsek feladata: n      rs-olvass-szmols kszsge n      mindennapi letben szksges ismeretek n      munkjukhoz szksges plusz ismeretek Ptkpzsek: n      letkor s lettapasztalat n      els munkahely keresse vagy jra-beilleszkeds segtse n      idskorak specilis problmi n      a legfiatalabbak klnsen veszlyeztetettek n      az emberek iskolskori lmnyeikre ellenszenvvel gondolhatnak vissza Felnttkpzs n      Gyakorlat-centrikus n      Foglalkoztats-centrikus      Cl:    A megszerzett tuds eredmnye: kompetencia    (alkalmazhat ismeretek, kszsgek, magatarts)     Felnttkpzs clja ma: n      teljesebb emberi lethez juts   n      humanisztikus oldalrl kzeltjk meg      Tanulshoz val hozzfrs: n      jl tlthat kpzsi rendszer n      fizikailag is el tudja rni az intzmnyrendszert n      anyagi hozzfrs AZ RSTUDATLANSG OKAI  n      az iskolarendszer a vlogatsra s a kizrsra pl n      a formlis oktatst tlagos tanulkra tervezik   n      az rstudatlansg sszefgg a szegnysggel is   n      dualista trsadalom: n      1. aki szakkpzett, van munkja n      → a hatalom rszese s hordozja n      2. a tanulatlanoknak nincs lland munkahelyk n      → nem rszeslnek a hatalombl A funkcionlis analfabta jellemzi: n      szegnysg n      visszahzds, majd perifrira kerls n      htrnyos helyzet: munka, szabadid, csald  n      presztizs-hiny n      trsadalmi lemorzsolds n      az alapfok oktats tartalmnak s mdszereinek megvltoztatsa   n      a tanr szerepnek trtkelse   n      a foglalkoztats-politika megvltoztatsa     Oktatsi rendszer talaktsa:   n      → n      gyakorlati megfontolsok sztnzik jratanulsra az embereket n      a kpzshez s a foglalkoztatshoz kapcsold mveltsg-fejleszts      az oktats feladata: n      munkra elkszt funkci n      „tllsi technikk” elsajtttatsa  ALFABETIZCIS VILGKONGRESSZUS1965. - TEHERN - IRN
   n      A vitk tmakrei:   n      1. Vilgmret harc az analfabetizmus lekzdsrt n      2. Az alfabetizci s a felnttkpzs kapcsolata  n      3. Az alfabetizci s a fejlds   vgzettsg-szakkpzettsg-mveltsg  -------  gazdasgi fejlettsg egyenesen arnyos      Az rstud fogalma  n      ismeretek s kompetencik n      sajt csoportjban s tgabb kzssgben val hatkony kzremkds n      olvassban, rsban s szmolsban n      kpessgek hasznostsa  n      sajt fejlds --- kzssg fejlesztse n      aktv rszvtel sajt orszga letben  n        PIERRE FURTERAZ ANALFABTK NYOLC CSOPORTJA
 n      1. rsbelisggel nem rendelkez npek n      2. Olyan orszgok, ahol az rs csak a vrosokban terjedt el, az analfabtizmus falusi jelensg n      3. Fejld trsadalmak, orszgok n      4. A trsadalom tagjainak dnt tbbsge elvileg tud rni-olvasni n      5. Olyan orszgok, ahol a gazdasgi nvekeds tempja hirtelen felgyorsul n      6. Fejlett ipari orszgok (visszaess jelensge) n      7. A marginalizlds kollektv jelensgei n      8. A dolgozk eurpai migrcija   UNESCO                Jelentsebb napok   n      Szeptember 8. Az rni-olvasni tuds nemzetkzi napja - International Literacy Day   n      Oktber 5. A tanrok nemzetkzi napja - International Teachers' Day   n      1970. Az oktats nemzetkzi ve - International Year of Education   n      1990. Az rni-olvasni tuds nemzetkzi ve - International Literacy Year   n      2003-2012. Az rni-olvasni tuds ENSZ vtizede - United Nations Literacy Decade   STRATGIA n      az oktats mint alapvet jog elmozdtsa n      az oktats minsgnek javtsa (tartalmak s mdszerek) n      az oktats tern az jts btortsa, informcicsere       Prioritsok az oktatsban n      F priorits:    mindenki szmra biztostand    alapfok oktats     n      Egyb priorits:  kzpfok oktats (mszaki s szakmai oktats s kpzs)  felsfok oktats   minsgi oktats (oktatk kpzse)   Stratgiai clok(fejld orszgok)
 n      nemek kztti egyenlsg n      htrnyos helyzet gyermekek felzrkztatsa n      szakemberek kpzse; oktati sttusz javtsa, plyn marads, munkakrlmnyek javtsa n      a kpzs minsgnek javtsa az oktatk kpzst vgz intzmnyekben n      oktatrtkel rendszer     Stratgiai clok(EU-tagllamok)
 n      tvoktats, elektronikus tanuls s informatikai-kommunikcis technolgik n      felsoktatsi akkreditci s minsgbiztosts n      partnerekkel kidolgozott kpzsi modulok; n      informcis-kommunikcis technolgik (ICT) n      a minsgi oktatsi szolgltatsokhoz val hozzfrs szlestse     Oktats MindenkinekOktatsi Vilgkonferencia
 Dakar - 2000.
   Afrika  n      legszegnyebb kontinens     (az afrikaiak 50%-a kevesebb, mint napi 1dollrbl l)  n      itt a leggyorsabb a npessgnvekeds     (a vrosi npessg nvekedse vi 3,5%)  n      itt a legmagasabb a mezgazdasgbl lk arnya     (66%)  n      itt a legnagyobb a 25 vesnl fiatalabb lakosok arnya     (71%)  n      itt a legalacsonyabb a megmvelt terletek arnya     (kb. 6%)  n      itt a legmagasabb az analfabetizmus     (a 15 vesnl idsebb lakossg krben 60%)      Clok a.) a kora gyerekkortl kezdd gondozs s oktats   b.) 2015-re minden gyerek, mindenekeltt a lnyok, a htrnyos helyzet s az etnikai kisebbsgekhez tartoz gyerekek hozzfrjenek a kpzshez, ingyenesen   c.) valamennyi fiatal s felntt ignye szerinti kpzsben rszesljn   d.) 2015-re tven szzalkos javulst elrni a felntt analfabtizmus visszaszortsban   e.) 2015-re elrni a nemek kzti teljes egyenlsget, a lnyok egyenl arnyban rszesljenek j minsgi alapoktatsban   f.) a minsgi oktats valamennyi aspektusnak javtsa, klnsen az lethez elengedhetetlen alapjrtassgok tern.   A digitlis megosztottsg emberi dimenzii n      Tanulmnyok s kutats tmogatsa n      Igazsgosabb informcis trsadalom ltrehozsa n      
 |