ATIF-ANDAL ... archive to the future
ATIF-ANDAL ... archive to the future
Men
 
XXX
 
Els flv
 
Msodik flv
 
Harmadik flv
 
Negyedik flv
 
Egyb segtsgek
 
Szavazz!
Lezrt szavazsok
 
Filozfia_jegyzetek_TTELEK
Filozfia_jegyzetek_TTELEK : Max Scheler s Jean-Paul Sartre

Max Scheler s Jean-Paul Sartre

  2007.05.02. 13:30

...

Max Scheler  

(1874-1928)

Scheler filozfijnak kzppontjban az rtk ll, amelynek nem ltezse a krds, hanem rvnyessge. A korai idkben neokantinus, majd fenomenolgiai alapokon ll gondolkods (errl majd Husserl kapcsn, a kvetkez hten lesz sz) dzkodik a magban val lt, valamint a fenomenolgiai lnyeglts absztrakt fogalmaitl. Az rtket nem tekinti megtapasztalhat lteznek, hanem a szemlyen keresztl valsthat meg, a szemly elsdleges rtkknt val szerepeltetse teszi nmileg indokoltt az egzisztencialista jelzt. A szemly ugyanis nem egyszeren ltezik, ahogyan az rtk sem, hanem llandan megvalsul. Ebben a klnbsgben pedig nem metafizikai kpzetek irnytjk a gondolkodst, hanem egy olyan antropolgia, amely immr az etikt tekinti elsdleges mdszernek. A fenomenalizmus az etikban s a materilis rtketika c. mvben (1913-1916) fejti ki ernyetikjt, amely az egynt, mint cselekven-ltezt mutatja be. Nem ontologikus megkzelts teht a Scheler, mert az ember ltmdjra nem kategrik fellltsnak segtsgvel krdez r, hanem annak trsadalmi-trtnelmi viszonyait vizsglva. A Max Weber ltal kigondolt tudsszociolgia mdszert Scheler is eme felfogsnak szolglatba lltja. A trsadalomnak tulajdontja ennek segtsgvel a normk, eszmk kialakulst, de azok tartalmt mr az ember alakt erejhez kti. Ksei gondolkodsban (pl. Az ember helye a kozmoszban c. 1928-as knyvben) olyan hierarchit llt fel, melyben az ember csak egy lloms, fokozat a Szenthez, az Istenhez vezet ton. Sajtos szellemfelfogsa, mely ezt a hierarchit lehetv tette, mr elolddni ltszik az nknyes egzisztencialista elnevezstl. Filozfiai antropolgija azonban mindvgig l viszonyokon nyugodott, a vilg fejldst a folytonosan megvalsul, de szubsztancilis alapok hjn lev emberhez kttte.

AZ EMBER HELYE a KOZMOSZBAN

A fenomenolgiai iskola egyik legjelentsebb kpviseljnek, a nmet Max Schelernek a tanulmnyai a Kanti etikai formalizmussal szemben az "anyagi rtketika" felmutatsra trekszenek. Scheler szerint az rtk nem igazn racionlis elemzssel, vagy a dolgok tapasztalata tjn trul fel, hanem az rzelmi intuci segtsgvel. Az emocionlis aktivits, amely kivlaszt, s elnyben rszest valamit msvalamivel szemben, nem ltrehozza, hanem felfedezi az rtket. Ez az rtkkeress jellemzi az ember felfedezst a kozmoszban. Eladsainak els fele erre irnyul, "az ember identitsnak felismersre, az sztn, az asszociatv emlkezet", a "vilgra nyitottsg", az ntudat s a szellem tiszta aktualitsra, a nemet mondani tud ember problmira. Leginkbb a descartes-i tanok kritikjrl van sz; nla a trsadalmi kapcsolatok forrsa a szimptia. Fenomenolgia s ismeretelmlet cmmel sszegyjttt eladsai az igazsg keresst jelentik, a tudomny igazsgt. "Az a kutat, aki munkjt nem az igazsg kutatsnak szenteli, hanem a flhasznlhatsgot, a gyakorlati alkalmazhatsgot clozza meg munkja eredmnyeknt, vt a tuds els szm ethosza ellen, s nem rdemli meg e megtisztel cmet" - rja a tuds s tudomny viszonyrl.
Scheler a filozfiai antropolgia kidolgozja is egyben, elszr nla fogalmazdik meg az ember lnyege a nvnyekhez, az llatokhoz viszonytva.

 

 

 Jean-Paul Sartre

 

 (1905-1980)

 

Sartre filozfus s szpr. Az 1964-es Nobel-djat (melyet visszautastott) irodalombl tltk neki, npszersgt is egzisztencialista regnyeinek s drminak ksznhette, valamint ismeretterjeszt jelleg vitairatainak (pl. Az egzisztencializmus: humanizmus c. 1946-os rsnak, melyben, a bevezetben emltett mondat olvashat). Ugyanakkor filozfusi minsgben az ezen rsok szletse eltti munki mrvadk, amelyek kevsb populrisak s propagandaszerek, m nagyobb teljestmnyt sejtetnek. Hrom f eldjt szoks emlegetni, akik meghatroztk gondolkodst, Hegelt, Husserlt s Heideggert. Husserltl kapta a mdszer irnti elktelezettsgt, hiszen korai munki - az 1943-ban, a nmet megszlls alatt kiadott A lt s a semmi c. 700 oldalas knyvig bezrlag - a fenomenolgia jegyben szlettek. Ezekben a transzcendentlis n kutatst, az elkpzelt, nem-valsgos dolgok fenomenolgiai lerst kvnta elvgezni. Husserli rksg tovbb a (z) (intencionlis) tudat kitntetett helyzete is. Heideggertl az egzisztencia felfogst vette t, melyet azonnal t is alaktott. Fmvben, A lt s a semmiben klnbsget tesz ltezs s a ltez lte, valamint a ltez ltnek rtelme kztt. E hrom kategria a tudat kzbejttvel magyarzhat, hiszen a szimpla ltezs abban klnbzik a ltez ltnek rtelmtl, hogy a tudat ez utbbiban meghaladja a ltezt, a ltezrl val tuds miatt. A ltezs ugyan a ltet hozza elnk, m ennek egyszer (ontikus, azaz a ltezt, mint ltezt rint) tapasztalata csak egy lloms az erre irnyul tudat fel (mely ontologikus, azaz a ltezt, mint a ltre utal ltezt vizsglja). Kt ltformt mutat be, melyek a hegeli rksgrl szmolnak be: az nmagban-ltezt (az en-soi, mely a hegeli An-sich-Sein) s az nmagrt-ltezt (pour-soi, a hegeli Fr-sich-Sein). Az elbbi az, ami teljesen megegyezik nmagval, lte teljesen kitlti nmagt (ami az, ami s semmi ms). Ez leginkbb a dologi ltezkre jellemz. Az nmagrt- ltez (aki az ember lehet) ezzel szemben nmaga s nem nmaga; az, ami s egyttal az, ami nem , nem az, ami . Ebben a bonyolult megfogalmazsban a hegeli negatvum-felfogs tovbbfejlesztse figyelhet meg, amennyiben itt a Semmi kzbejttvel valsul meg a szakads. A semmi semmit, azaz az nmagval azonosat rombolja le: idben s felfogsban elklnti az embert attl, ami, s e mindenkori mssgban lpteti fel nmaga eltt. Ez a semmts a tudatra jellemz, a tudatos lt teht az ember, az nmagrt-ltez sajtossga. A Semmi elvlasztja az embert a mltjtl. Hiszen hogyan ltezik a tegnapi trtns. Valahogyan a tudatomban van, m igazbl mg sincs. Voltakppen semmi (sem [- mert a magyarban csak ketts tagads ltezik ott, ahol az indoeurpai nyelvek tagadnak]) vlasztja el a mltat s a jvt, s ez a semmi az amely a tagads, a negci sorn, fellp. A semminek ilyen mdon j funkci tulajdonthat: a tudatos ltezs alapeleme, mely folytonosan szakadst teremt az emberben, nmagam s a Msik sszjtkban alaktja az en-soi-t. A lt s a semmi nagy rszt azonban a ksi Sartre fell fontosnak tlhet gondolatok hatrozzk meg. A szabadsg problmja mlyen sszefgg a Semmivel. A szabadsgban az ember kikapcsolja mltjt s jvjt, azonos lesz ez ltal a mlttal s a jvvel, mely a sajtja. A tudat a szabadsg tudata, s ez a szorongsban lt testet. A semmi a bels indokok, s a megvalsult cselekvs kz lopzik, s gy a szabad dnts alapjv vlik: nem determinlt a cselekvsem, mert bels indokaim nem kzvetlenl hatrozzk meg cselekedeteimet. A szakads, melyet a semmi semmt vonsval elidz, emberltnk alapja. A Semmi teht rsze a Ltnek, a nlkl emez utbbi nem gondolhat el. A szabad dntsek azutn szabad embert, nmagt alakt embert tteleznek. Ez pedig mr a ksi Sartre fel mutat, aki a Msik fell val nmeghatrozs tjt jrja.

 

Jean-Paul Sartre

Jean-Paul Charles Aymard Sartre (Prizs, 1905. jnius 21. – Prizs, 1980. prilis 15.) francia filozfus, az ateista egzisztencializmus kpviselje, valamint r s kritikus. Gondolkodsnak kzppontjban az emberi szabadsg llt.

Hitvallsa szerint az ember azz lesz, amiv teszi magt. Az embernek meg kell alkotnia sajt magt: mivel a szabadsgunk adott, lpten-nyomon vlasztanunk kell, ami felelssggel ruhz fel bennnket. Etikai tren ez a fajta felelssg vlt rsainak f motvumv.

 Munkssga

Els regnye, az Undor (1938), amelyet az egzisztencializmus alapkvnek tekintenek, az emberi let cltalansgval foglalkozik. A fhs, Antoine Roquentin, felfedezi a krltte lev tlsgos bsget, melyben sajt magnya undorral tlti el. Nem csak a tengerparton lv kvek szilrdsga nygzi le, de szrnysget is rez mikor a burzso emberek kisszer lett szemlli. A racionlis s szilrd vilg Antoine szmra csak ltszat.

A fal (1938) t trtnetet s egy novellt gyjt egybe. Az Egy vezr gyermekkora cm rvid remekmben a sznalmas fhs, Lucien, gy gondolja, hogy nem is ltezik. Egy homoszexulis kapcsolaton keresztl keresi az erssg rzett. Bartai buzdtstl fellelkeslve, Lucien vgl egy szlssges csoportba kerl ahol a francia vr megtiszttsa a cl s a zsidk verse.

A lt s a semmi-ben megteremtette sajt filozfiai rendszernek alapjait, amelyben a lnyeg a ltezs. Megklnbztette azokat a dolgokat, amelyek nmaguktl lteznek (en-soi) s az embereket, akik nmagukrt lteznek (pour-soi). A tuds behatroltsgnak s a halandsgnak tudatban, az emberek egzisztencilis flelemmel lnek. "Az ember nem annak az sszessge, amit birtokol, hanem az, amije mg nincs, amibl lehetne neki." (idzet a Situations-bl, 1947) tovbb fejlesztette ideolgijt A dialektikus sz kritikja cm mvben. Sartre szerint az emberrmiszten szabad. Felelsek vagyunk vlasztsainkrt s rzelmi letnkrt. Isten nlkli vilgegyetemben az letnek nincs rtelme.

Els sznpadi mvben, a Legyek-ben (1943), vizsglta az elktelezettsg s felelssgtudat tmit. A trtnetben, amely az kori Grgorszgban jtszdik, Oresztsz megli Agamemnn gyilkost, ezzel megmenektve a vrost a bnssg terhe all. Sartre szerint csak annak hasznos a szabadsg, aki felvllalja a felelssget egy adott helyzetben, gy, mint Oresztsz.

A Qu'est-ce que la littrature ? (1947) legismertebb irodalmi kritikja. sszeprostotta a kltszetet a festszettel, a szobrszattal s a zenvel – ezek nem jelek hanem dolgok. A mvszi alkots egyik f motvuma az rzsre irnyul szksg, amely fontos a vilggal val kapcsolat ltrehozshoz. Az r mindig egy udvari bolond szerept tlti be, de elsdleges szerepe, hogy ne legyen kznys az t krlvev vilggal szemben: egy regnyr nem menteslhet a politikai s trsadalmi kinyilatkoztatstl. Az olvas kelti letre az irodalmi mvet – nem igaz az, hogy valaki magnak r. 1946-tl 1955-ig szmos letrajzi tanulmnyt rt, amelyek kzl a legfontosabb a Saint Genet, comdien et martyr (1952).

1953-ban, Sztlin halla utn elismerte a szovjetrendszer kritikjnak jogossgt jllehet vdte a szovjet llamot. A kvetkez vben el is ltogatott a Szovjetuniba, ahol rendkvl szvlyesen fogadtk. Tolmcsval, Lena Zoninval, szerelmi viszonyba bonyoldott. 1956-ban felszlalt a magyarok szabadsga gyben, eltlve a szovjet megszllst, de nem a szovjet embereket, 1968-ban brlta a Csehszlovkit megtmad Varsi szerzds orszgait, illetve magt a szerzdst is. A Szovjetuniban szemlyesen kritizlta Nyikita Hruscsov. A francia titkos rendrsg, algriai terrortmadstl tartva, felrobbantott egy bombt Bonaparte utcai laksban.

 Utols vek

lete vge fel szorosan belefondott a vietnami hbor elleni mozgalomba. Az j Baloldal nev prtban nagyon npszer volt s az Algrit sjt francia gyarmatost politika elleni erfesztsei hamar ismertt tettk a harmadik vilgban. 1970-ben letartztattk, mert az utcn rustott betiltott maoista rsokat. Jl ismerte Mao Ce-tung mveit s 1955-ben Beauvoirral egyetemben elltogatott Knba. Az 1960-as vek elejn a kubai gazdasgi s trsadalmi forradalom azonban jobban lekttte az rdekldst. Tallkozott Fidel Castrval is.

 

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
ra
 
XXX
 
Naptr
2024. Oktber
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Ennyien voltunk itt
Induls: 2006-11-29
 
Fontos lehet...
 
Nvnapksznt

 
Ha bejn az oldal
 
Szrakozs
 
Milyen id van ma?
Magyarorszg idjrsa
A rszletekrt klikk a kpre.
 
TAT TUAM ASI
 
Sztr

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!