2. konzi anyaga
2007.10.11. 22:06
Tanulsi s tantsi stratgik
Tanulsi s tantsi stratgik
Tanulselmletek:
- Asszocicis elmletek
- Konnexionista elmlet (Pavlov fle inger-vlasz reakcis)
- Problmamegolds
Ezekre alapulnak a tanulsi stratgik, amik mr tudatos vlaszts alapjn mkdnek.
Az andraggus feladata, hogy megismertesse ezeket a stratgikat az emberekkel, s segtse ket a vlasztsban.
I. Tanulsi stratgik
Falusi Ivn rendszere:
- Clkzpont stratgik
- informci bemutats segtsgvel
- kzsg fejleszts
- fogalomtants
- gondolkodsfejleszts (problma megolds, felfedeztets)
- Szablyozselmleti stratgik
(fontos az nll tanuls s a tants arnya)
- programozott tanuls
- nyitott tanuls
- adaptv tanuls
- mesterfok tanuls
(ers tanri felgyelet, homogn csoport ltrehozsa a clja, hogy megvalsuljon a kzs tanuls s megtalljk a kzs mdszereket. Ennek fzisai: tudsszint felmrs -> felzrkztats -> tanuls/tants)
Nagy Sndor rendszere:
- induktv stratgia
- deduktv stratgia
- interoriercis stratgia
(olyan tanulsi krnyezet teremtse, ahol az adott ismeret belsv vlik – interorierizldik. Vagyis kellkppen motivl, valamint meggyz, hogy ez fontos a tanul szmra. Ahogy belsv vlik, el is hiszi. Ide tartoznak egyes szocilis tanulsi formk, ill. pl a szoksok kialakulsa)
- asszocicis stratgia (egyik legsibb stratgia)
- algoritmusos stratgia
(a tanuls lnyege, hogy algoritmusokat ptsnk ki -> folyamatokat gy lehet megtanulni, hogy elmondjuk a fzisait)
- kondcionlis stratgik (konnexionista elmletre pt)
Kozki Bla – Noah Entwistle rendszere:
Tanulsi motivcit mr krdvet alkottak meg. A tanulsi stratgik technikkbl plnek fel. A krdvk azt mri, hogy az emberek melyik technikkat rszestik elnyben.
3 alaptpust klnbztettek meg:
- Mlyrehat stratgia
- dolgok megrtse a cl, ill. az sszefggsek megragadsa
- fontos az ok-okozati sszefggs
- j ismereteket a rgihez kapcsol
- Szervezett tanulsi stratgia
- rendszeressg jellemzi, ill. logikus gondolkods
- j munkaszervezs
- Mechanikus tanulsi stratgia
- aprlkos, trekszik a rszletek megjegyzsre
- nehezen kpes az sszefggsek megrtsre
- clja a minl tbb ismeret megszerzse, minl pontosabban
Az ezek kzti vlaszts fgg attl, hogy mit s milyen cllal tanulunk!
II. Tanulsi stlusok:
Tbbflekppen csoportosthatak, fknt szemlyisgfgg, hogy vgl melyik a megfelel.
- rzkszervek preferencija szerint:
- auditv
- vizulis
- kinesztikus (tevkenysgbl)
- Trsas krnyezet fontossga szerint:
- magnyos tanul
- csoportban tanul
- Reakcimd szerint (adott informcira hogyan reagl):
- impulzv (azonnal feldolgozza az informcit, s reagl)
- reflektv (tbb id kell, inkbb reflektl = visszafel nz)
- rzelmi hozzlls szerint:
- motivlt
- kitart
III. Tantsi stratgik:
- mdszerek
- tanuls feltteleit szmba vesszk
- clok s kvetelmnyek figyelembe vtele
- t megtervezse (= tantsi stratgia)
Csoma Gyula rendszere:
- Kzl tants
- tants = informci kzls
- tanuls = informci befogads
- tartalma krlhatrolt
- a tanr algoritmizl, s a tanulstl azt vrja, hogy a tanul ezeket az algoritmusokat adja majd vissza
- mdszerei: magyarzat, elads, krds-felelet (irnytott – Szkratsz), szemlltets
- Problmamegold tants
- tanul aktv, keresi a vlaszt. A sajt tanulsi stratgiit vlasztja.
- A tanr krdez, a tanul felel, de taln nem azt, nem gy, ahogy a tanr vrja. Kibvtheti azt, eltrhet a tanr elkpzelstl.
- Htrnya: tvutak, sok id vesz ignybe, nem biztos hogy a fogalmak tudatosulnak
- Ms tpus pedaggust ignyel ez a tantsi forma, aki menet kzben tudatost, szakrt, empatikus
- Mdszerei: vita, szimulci, helyzetgyakorlatok, projektek ksztse, modellezs
Az andraggus szemlyisge:
- k is pedaggusok (mdszereik, stratgiik onnan szrmaznak)
- kezdetben feladatuk a msodik esly megteremtse volt a felnttek szmra
- lassan kezdett kialakulni, hogy msfajta embert, msfajta tpus pedaggust ignyel a feladat
- emberbarti, filantrp gondolatok vezreltk ket
Az andraggia profeszionalizldott s diverzifikldott (npmvel, oktats szervez, szemlygyis, animtor, HR-es, stb.).
A felntt oktats hromfle felfogsa
Hauch szerint:
- Idealisztikus felfogs
- feladja tanri szerept, trsa a tanulnak
- irnytja a folyamatot, de elssorban sztnzi
- pl. npfiskola
- Legalisztikus felfogs
- iskoln kvli nevelst jelenti csak (tanfolyamok, mveldsi formk)
- Realisztikus felfogs
- tvzi az elz kettt
- a felnttoktat egy kalauz, aki egytt jrja az utat a tanulval – de azrt irnyt inkbb
Alheit szerint az emberekben az nll tanuls kpessgt kell fejlesztenie a felnttoktatnak.
A felntt oktat kompetencii:
- munkafolyamatok tervezse, szervezse
- megismerje a hallgat kpessgeit, motivciit
- egytt tanulst sztnzze
- szakrtelem
- szocilis kpessgek
Az andraggus tpusai:
- Elad tpus
- dominl a szakrtelem
- Szakrt tpus
- fontos a hallgat tapasztalata, nem csak a tant sajt szakrtelme
- Csoportvezet tpus
- nem kzl, hanem inkbb problmamegold mdszerek hve
- csoportban mkdteti a hallgatkat
- fontos a csoport ltali fejlds
- Animtor tpus
- a szimulci eszkzvel l
- Tutor tpus
- a tanulsi folyamat egy pontjn segtsget nyjt
- nincs jelen vgig, csupn abban a folyamatban, ahol hinyzik a tanr segtsge
- Mentor tpus
- hasonl a tutor tpushoz
- azonban nem csak akkor lp be, ha hinyzik, hanem vgig jelen van
- Trner tpus
|