Regionlis politika, strukturlis s kohzis alapok
2007.11.01. 23:47
I. Rgi, regionalizci, regionalizmus + II. A regionlis politika trtnete + III. A regionlis politika alapelvei s clkitzsei + STB.
Regionlis politika, strukturlis s kohzis alapok
I. Rgi, regionalizci, regionalizmus
A rgi alatt egyedi sajtossgokat felmutat, valamilyen kzs jellemzket magban foglal s ezek alapjn fldrajzilag elhatrolhat terleti egysget rtnk. A rgik ltrejhetnek politikai okok kvetkeztben, amikor egy adott llam terletn bell, az llami feladatok dekoncentrlsra, vagy decentralizlsra, a klnbz kzigazgatsi funkcik elosztsra fldrajzilag elhatrolt terleti egysgeket - tartomny, megye, jrs - alaktanak ki. Gazdasgi okok is hozzjrulhatnak a rgik kialakulshoz. A kulturlis rtkek azonossga, azok alkotelemeinek fenntartsa, szintn meghatrozja lehet valamely terleti egysgnek. S vgl a fejleszts, a jvpts rdekben is lehatrolhatnak terleti egysgeket, amelyek a sajtossgaik - pl. ltalnos elmaradottsg, gazati vlsg, munkanlkliek magas arnya, egyoldal gazdasgi szerkezet stb. - miatt, egysges megjtsra szorulnak. Ez a lehatrols azonban mr ktdik a kzigazgatsi hatrokhoz
II. A regionlis politika trtnete
A Rmai Szerzdsben (1957) mr megfogalmazdik, hogy a nyugat-eurpai integrci nem kpzelhet el a regionlis klnbsgek mrsklse nlkl, hiszen a terleti egysgek kztti jelents fejldsbeli eltrsek akadlyozzk az ruk, a szolgltatsok, a tke s munkaer szabad ramlst. A hatvanas vek erteljes gazdasgi nvekedsben a terleti krdsek nem kerltek felsznre, ugyanakkor 1964-ben az EU Gazdasgi s Szocilis Bizottsgnak egyik feladataknt megjelenik a regionlis politika, s 1967-ben ennek szervezsre nll figazgatsg alakult.
A terleti klnbsgek a Kzssg bvtsnek elksztsekor kerltek igazn felsznre, hiszen az akkor jonnan csatlakoz orszgokban (Nagy-Britannia, rorszg, Grgorszg) jelents regionlis fejlettsgbeli klnbsgekkel kellett szmolni, amelyek mrsklse szksgess vlt. Az 1972-es Prizsi Cscsrtekezleten szletett dntsek mentn hatroztk el, hogy kzssgi (pnzgyi) eszkzk ignybevtelvel kell elsegteni a szerkezeti (strukturlis) s terleti arnytalansgok mrsklst, illetve megkezddtt az akkor belpett tagorszgok terleti politikjnak egyeztetse, amely egybeesett a Kzssgek hasonl trekvseivel. 1975-ben ltrehoztk az Eurpai Regionlis Fejlesztsi Alapot (ERDF), amelynek mkdse sorn 1975-1988 kztt 24,4 millird ECU-t (kb. 22 millird USD-t) fordtottak mintegy 41 ezer kzssgi strukturlis beruhzs finanszrozsra. Ez alatt a msfl vtized alatt az ERDF forrsaibl 873 ezer munkahely lteslt vagy maradt fenn Nyugat-Eurpban. A fejlesztsek 80%-t infrastrukturlis beruhzsok tettk ki, a legnagyobb sszeget Olaszorszg s Nagy-Britannia hasznlta fel, br ksbb, 1988-ban mr Spanyolorszg volt a msodik legnagyobb felhasznl.
Az Egysges Eurpai Okmny (1987) konkrtan, j politikaknt nevesti a kzssgi politikk kztt a regionlis politikt, s kiegszti a Rmai Szerzdst a gazdasgi s szocilis sszefogs fejezettel (V. cm, 130/a-130/e cikkelyek). A regionlis politika cljaknt a gazdasgi s szocilis kohzi erstst jelltk meg, a klnbz rgik kztti klnbsgek s a kedveztlen adottsg terletek elmaradottsgnak cskkentsvel, a Kzssgnek mint egsznek harmonikus fejldse rdekben. A regionlis politikt 1988-ban reformltk meg. Ennek keretben emeltk az ERDF tmogatsi forrsait, illetve ersttettk a koordincit a terleti folyamatok alaktshoz felhasznlhat tovbbi alapok kztt (Eurpai Szocilis Alap (ESF); Eurpai Mezgazdasgi Orientcis s Garancia Alap Orientcis Rsz (EAGGF); Eurpai Regionlis Fejlesztsi Alap (ERDF), Halszati Orientci Pnzgyi Eszkz (FIFG) 1993. Az egyttesen Strukturlis Alapoknak nevezett pnzgyi forrsok nem az egymstl fggetlen projekteket, hanem az tfog programokat tmogatjk. A Strukturlis Alapok felhasznlst teht 1988-ban jra szablyoztk, amikor is t clkitzst hatroztak meg. Ezeket 1993-ban kismrtkben mdostottk, majd a tovbbi bvtsek (Ausztria, Svdorszg, Finnorszg 1995) hatsra 1995-ben a fent emltetteket egy hatodikkal egsztettk ki, melyek szma a 2000-tl indul j tmogatsi ciklusban hromra cskkent. Ugyancsak a reform rszeknt kltsgvetsi, a tervezs szempontjbl programozsi idszakokat hatroztak meg (1988-1993, 1994-1999, 2000-2006), amelyekben elre kijellsre kerltek a fejlesztsi prioritsok, valamint az azokhoz rendelt tmogatsok sszege s felhasznlsuk mdja. 2007-tl kezdd pnzgyi idszaktl a kohzis s regionlis politika szerkezete, az alapok megvltoztak, s j clkitzseket jelltek ki.
III. A regionlis politika alapelvei s clkitzsei
1. Szubszidiarits s decentralizci
A szubszidiarits fogalma azt jelenti, hogy a dntseket s a vgrehajtst arra a terleti szintre kell helyezni, amely a legnagyobb tltssal s kompetencival rendelkezik a feladat megvalstshoz. A magasabb szint szerv nem intzkedhet olyan esetben, amikor az adott clkitzst - eredmnnyel - az alacsonyabb szinten is el lehet rni. A szubszidiarits s a decentralizci az Uni regionlis politikjnak elsdleges alapelvei, hiszen az integrci ezek segtsgvel nem csak azt rheti el, hogy a helyi szintek felelssge nvekszik, hanem azt is, hogy minl tbb helyi, regionlis-szint elkpzels (igny) s egyben erforrs jelenjen meg, aktivizldjon.
2. Partnersg
A partnersg egyttmkdst jelent az Eurpai Kzssg, jelen esetben az Eurpai Bizottsg s a tagorszg - illetve azon bell a partnerek, kormny, helyi/loklis szervek s a civil szervezetek - kztt a prioritsok meghatrozstl a programok vgrehajtsnak megfigyelsig s rtkelsig.
3. Programozs
A fejlesztsi stratgik partnersgen alapul kidolgozsa, ezek megvalstsnak egyrtelm clkitzsi rendszere, a fejlesztsek egymsra plse, idbeli temezse jelenti a programozst. A programozs elve az Uni regionlis politikjban azt szolglja, hogy ne egy-egy projektet (azaz egy-egy ltestmnyt, egy-egy akcit) tmogassanak, hanem a rgi egsznek vagy annak meghatrozott terletnek fejldst befolysol clkitzseket vagy azok sorozatt.
4. Koncentrci s addicionalits
A koncentrci azt jelenti, hogy a tmogatsokat azokra a rgikra kell koncentrlni, ahol a legnagyobb az elmaradottsg, azaz azokra a rgikra, ahol az egy fre es GDP nem ri el az EU tlag 75%-t.
Az addicionalits azt jelenti, hogy a Kzssg ltal nyjtott pnzgyi tmogats kiegszti az adott orszg fejlesztsi politikjt, hozzjrul terletfejlesztsi stratgijhoz. Mindezeken tl a tmogatsokat be kell illeszteni a Kzssgnek a tervidszakra meghatrozott tmogatsi rendszerbe, sszhangban az integrci elveinek rvnyestsvel.
A koncentrci s az addicionalits clja ketts: egyrszt az adottsgok felismerse s erstse, ezzel is hozzjrulva a fejlesztsi clkitzs megvalstshoz, mrskelve ezzel a prhuzamossgokat, a pazarlst s az elaprzottsgot. Msrszt olyan terleti egysgek kialaktsra szolgl, ahol azonos vagy nagyon hasonl problmkkal kszkdnek (pl. alacsony jvedelmi szint, magas munkanlklisg stb.). Ezzel elrhet, hogy statisztikailag is meghatrozhatak lesznek azok a terletek, amelyek a legkedveztlenebb helyzetben vannak, ahov a forrsokat koncentrlni kell. gy knnyebben regisztrlhatak a beavatkozsok kvetkezmnyei, eredmnyei.
IV. A regionlis politika clkitzsei
A 2007-2013 kztti idszakban az Eurpai Regionlis Fejlesztsi Alap, az Eurpai Szocilis Alap s a Kohzis Alap hrom j clkitzst tmogat, melyek a konvergencia, a regionlis versenykpessg s foglalkoztats, valamint az eurpai terleti egyttmkds.
1. Konvergencia clkitzs
A konvergencia clkitzs hasonl a 2000-2006-os idszak 1. clkitzshez. Clja a legkevsb fejlett llamok s rgik felzrkzsnak elsegtse. A 27 tagllamot szmll Eurpai Uniban ez a clkitzs 17 tagllamban 84 rgit rint, melynek sszlakossga 154 milli f.
Tmogats mrtke:
A konvergencia clkitzs keretben 251.163 millird eur ll rendelkezsre, ami a strukturlis alapokbl s a Kohzis Alapbl rendelkezsre ll teljes sszeg 81,54 szzalka. A konvergencia clkitzs forrsait a hrom alap - Eurpai Regionlis Fejlesztsi Alap, Eurpai Szocilis Alap, Kohzis Alap - egyttesen biztostja.
Jogosultsgi felttelek:
A strukturlis alapok forrsaira (ERFA, ESZA), azon NUTS 2. szint rgik jogosultak, ahol a 2000-2002 idszakra vonatkoz adatok alapjn az egy fre es brutt hazai termk (GDP) nem ri el az unis tlag 75 szzalkt. Ez a clkitzsre fordthat sszes forrs 70,51 szzalkt jelenti (177 millird eur).
Azon rgik (n. "phasing out" trsgek), ahol a GDP az EU bvtssel jr statisztikai hats kvetkeztben pphogy meghaladja a kszbrtket, a clkitzs forrsaibl fokozatosan cskken tmogatsban rszeslnek. E rgik a clkitzs forrsainak 4,99 szzalkra jogosultak (12,5 millird eur).
A Kohzis Alap tmogatsaira azon tagllamok jogosultak, ahol a 2001-2003 idszakra vonatkoz adatok alapjn egy fre es brutt nemzeti jvedelem (GNI) nem ri el az unis tlag 90 szzalkt. Ez a clkitzsben rendelkezsre ll forrs 23,22 szzalka. Azon rgik, ahol a GNI az EU bvts statisztikai hatsai kvetkeztben meghaladja a 90 szzalkos kszbrtket, fokozatosan cskken tmogatsban rszeslnek. A Kohzis Alapbl 15 tagllam rszeslhet.
2. Regionlis versenykpessg s foglalkoztats clkitzs
A regionlis versenykpessg s foglalkoztats clkitzs clja a konvergencia clkitzs hatlya al nem tartoz rgik versenykpessgnek, vonzerejnek erstse, foglalkoztatsi mutatinak javtsa. A clkitzs keretben 19 tagllam 168 rgija rszeslhet tmogatsban. Ezek kzl 13 tartozik azon rgik kz, ahol a tmogatst fokozatosan vezetik be (n. "phasing-in" terletek). Ezek a rgik - a korbbi 1. clkitzs al tartoz egykori sttuszuknl fogva - klnleges pnzgyi juttatsban rszeslnek.
Tmogats mrtke:
A clkitzs keretben 49,13 millird eur ll rendelkezsre, ami a teljes sszeg 15.95 szzalka.
A forrst az Eurpai Regionlis Fejlesztsi Alap s az Eurpai Szocilis Alap egyenl mrtkben biztostja.
3. Eurpai terleti egyttmkds clkitzs
A clkitzs a kzs helyi s regionlis kezdemnyezsek rvn tovbb ersti a hatrokon tnyl egyttmkdst. A clkitzs a korbbi INTERREG kzssgi kezdemnyezsen alapul, s az ERFA finanszrozsa al kerlt.
Tmogats mrtke:
A clkitzsre az sszes tmogats 2,52 szzalka, azaz 7,75 millird eur ll rendelkezsre, mely az albbiak szerint oszlik meg:
Hatrokon tnyl egyttmkds: 73,86 %
Transznacionlis egyttmkds: 20,95%
Interregionlis egyttmkds: 5,19%
A forrst teljes egszben az Eurpai Regionlis Fejlesztsi Alap biztostja.
Jogosultsgi felttelek:
A Kzssg NUTS 3. szint, valamennyi bels s egyes kls szrazfldi hatrok mentn fekv rgija, s a Kzssg NUTS 3. szint, a tengeri hatrok mentn fekv, egymstl legfeljebb 150 km tvolsgra tallhat rgija jogosult a tmogatsra.
V. A strukturlis forrsok s azok mkdsi elvei
Az Eurpai Kzssgeket ltrehoz szerzds 158. cikke elrja, hogy a gazdasgi s trsadalmi kohzijnak erstse cljbl, cskkentenie kell a klnbz rgik fejlettsgi szintje kztti egyenltlensgeket, s a kedveztlen helyzet rgik vagy szigetek elmaradottsgt.
2007-tl a korbbi ngy strukturlis alap, a kzssgi kezdemnyezsek s a Kohzis Alap helyett kt strukturlis alap: az Eurpai Regionlis Fejlesztsi Alap (ERFA) s az Eurpai Szocilis s Alap, valamint a Kohzis Alap maradt fenn. Levlasztsra kerltek a kzs agrrpolitikhoz, illetve a kzs halszati politikhoz kapcsold finanszrozsi eszkzk s ltrejtt az Eurpai Mezgazdasgi s Vidkfejlesztsi Alap (EMVA), valamint az Eurpai Halszati Alap (EHA).
1988 ta az Eurpai Uni mintegy 480 millird eurt klttt a kedveztlen helyzet rgikra. A 2007 s 2013 kztti idszakban az ERFA, ESZA s Kohzis Alapbl 308,041 millird eur forrs ll rendelkezsre (2004-es rakon).
Eurpai Regionlis Fejlesztsi Alap (ERFA)
A Strukturlis Alapok legjelentsebb sszetevje, hiszen a regionlis politikra sznt sszegek legnagyobb rsze, hozzvetlegesen 45%-a ezen keresztl jut el a tagllamokba. Elszr 1972-ben, a Prizsi cscstallkozn merlt fel az Eurpai Terletfejlesztsi Alap ltrehozsnak terve, melybl hrom vvel ksbb, 1975-ben megszletett az ERFA. Az alap a kzs kltsgvetsbl tbb vre elre meghatrozott forrsokkal rendelkezik, melyeket 1988 ta minden kltsgvetsi idszak elejn megemeltek.
Az alap az els idszakban a nemzeti regionlis politikkat tmogatta, hiszen a Kzssg ekkor mg nem rendelkezett nll regionlis politikai clokkal s prioritsokkal. Ez egyben azt is jelentette, hogy projektfinanszrozs folyt, melynek keretben 1975-78 kztt kzel 4750 projektet finanszroztak. 1984-tl a kzssgi regionlis politika nllsodsa figyelhet meg, ami az ERDF szablyozsnak jrafogalmazst is jelentette.
A jelenlegi szablyozst a 2006/1086/EK rendelet tartalmazza, mely meghatrozza azokat az intzkedstpusokat, amelyek alapjn a rgik jogosultak az Eurpai Regionlis Fejlesztsi Alap (ERFA) pnzgyi forrsaira. Emellett meghatrozza az ERFA feladatait s az ltala nyjthat tmogatsok krt, figyelembe vve a 2007-2013-as idszakra vonatkoz megreformlt kohzis politika clkitzseit: a konvergencit, a regionlis versenykpessget s foglalkoztatottsgot, valamint az eurpai terleti egyttmkdst.
Az ERFA-rl rszelesen:
http://www.euvonal.hu/index.php?op=mindennapok_regiok&id=146
Eurpai Szocilis Alap (ESZA)
A legkorbban fellltott alap. Mr az 1957-es Rmai Szerzdsben is sz volt a fellltsrl, m tnylegesen 1960-ban kezdte meg mkdst. Clja a munkaer piac alkalmazkod kpessgnek nvelse volt, ennek rdekben az alap a munkavllalk mobilitst tmogatta. Elszr 1971-ben reformltk meg, s ettl kezdve a tmogatott projekteket nem nemzeti, hanem kzssgi szempontok alapjn vlasztottk ki, orszgonknti kvtk mellett. 1983-ban jabb reform kvetkezett, amikor slypont eltolds trtnt a fiatal munkavllalk eslyeinek nvelse irnyba. Az 1988-as reform sorn az ESZA a Strukturlis Alapok rszv vlt, s ezzel tevkenysgt a tbbi alap mkdshez integrltk, legfbb funkcija a humnerforrs fejleszts tmogatsa.
A jelenlegi szablyozst a Tancs 1081/2006/EK rendelete tartalmazza, mely 2007. janur 1-jn lpett hatlyba.
Az Eurpai Szocilis Alap (ESZA) clja, hogy elsegtse a kiegyenslyozott gazdasgi s trsadalmi fejldst a tagllamok azon szakpolitikinak tmogatsval, melyek a teljes foglalkoztats elrsre, a munka minsgnek s a termelkenysg javtsra, tovbb a trsadalmi befogads elmozdtsra s a foglalkoztats nemzeti, regionlis s helyi szint egyenltlensgeinek cskkentsre irnyulnak.
Az ESZA-rl rszletesen:
http://www.euvonal.hu/index.php?op=mindennapok_regiok&id=147
A Kohzis Alap
A Kohzis Alap ltrehozsrl a Maastrichti Szerzds rendelkezett. Az Alap a Kzssg legszegnyebb tagllamai relszfra felzrkztatst tmogatja a monetris unira val felkszls idszakban. Clja, hogy erstse a gazdasgi s trsadalmi kohzit, s cskkentse a klnbz rgik kztti, a fejlettsgi szintben meglev klnbsgeket. A maastrichti konvergencia kritriumok kizrlag a pnzgyi felttelek teljestst rjk el, amelyek teljestse, elssorban a kltsgvetsi hinyra vonatkoz elrs, a hossz megtrlsi idej projektek elhalasztsra sztnz. A Kohzis Alap clja ppen az, hogy ezen dilemmkat a kltsgvetsi deficit nvekedse nlkl, de a krnyezet tovbbi romlst elkerlve oldja meg. A projektek tlagos megtrlsi ideje a kzlekedsnl s a krnyezetvdelemnl a legnagyobb, ezrt a Kohzis Alap a krnyezetvdelemmel s a transz-eurpai hlzatokkal kapcsolatos nagy kiterjeds kzlekedsi beruhzsokat tmogatja. A Kohzis Alap azon EU tagllamok szmra elrhet, amelyek 1 fre es vsrler-paritson szmtott GNP-je nem ri el a kzssgi tlag 90%-t.
Az indulstl kedvezmnyezett ngy tagllam (Grgorszg, rorszg, Portuglia, Spanyolorszg) mellett a 2004. vben csatlakozott 10 orszg mindegyike jogosultt vlt a Kohzis Alapokbl szrmaz forrsokra. 2007-tl Grgorszg, Portuglia, Spanyolorszg, valamint a 2004-ben s 2007-ben csatlakozott j tagllamok jogosultak a Kohzis Alap tmogatsra.
A 2007es vtl a Kohzis Alapot beplt a strukturlis segtsgnyjts programozsba a klnbz alapokbl szrmaz tmogatsok kztti nagyobb sszhang rdekben.
VII. Magyarorszg s a rgik
Az Eurpai Uni regionlis tmogatsai rgik, vagy annl kisebb trsgek fejlesztsre irnyulnak. A tmogatsokban rszesl rgikra az EU egy n. NUTS rendszert alkalmaz (az Eurpai Parlament s a Tancs 1059/2003/EK rendelete a statisztikai cl terleti egysgek nmenklatrjrl), mely 3 f kategribl ll. Kiindul egysg a tagllam meglev kzigazgatsi egysge (tartomny, rgi, megye, stb.), a tovbbi egysgek ezen kzigazgatsi egysgek sszevonsbl vagy felosztsbl kpezhetk. Magyarorszg esetben a kzigazgatsi egysgek a megyk (fvros), tovbbi egysgek a megyk (fvros) sszevonsbl kpzett rgik, illetve a rgik sszevonsbl kpzett nagyrgik (I. szint).
- NUTS I : Nyugat-, Kelet- s Kzp-Magyarorszg (egysgek szma: 3)
- NUTS II : tervezsi-statisztikai rgi (egysgek szma: 7)
- NUTS III : megye/fvros (egysgek szma: 20)
Tovbbi, az EU regionlis politikjban hivatalostott nem alkalmazott egysgek a loklis I. s II (LAU I, LAU II), melyek Magyarorszgon az albbiak:
- Loklis I. : statisztikai kistrsg (egysgek szma: 167)
- Loklis II. : telepls (egysgek szma: 3145
Tervezsi-Statisztikai Rgik
A tervezsi-statisztikai rgik kialaktsnl alapveten kt szempont jtszott szerepet: a rgihatrok feleljenek meg a megyehatroknak, valamint a rgik laknpessge lehetleg azonos nagysgrend legyen.
Magyarorszgon a kvetkez NUTS II szint rgik jttek ltre
Nyugat-Dunntl: Gyr-Moson-Sopron megye, Vas megye, Zala megye
Kzp-Dunntl: Fejr-megye, Komrom-Esztergom megye, Veszprm-megye
Dl-Dunntl: Baranya megye, Somogy megye, Tolna megye
Kzp-Magyarorszg: Budapest s Pest megye
szak-Magyarorszg: Borsod-Abaj-Zempln megye, Heves megye, Ngrd megye szak-Alfld: Jsz-Nagykun-Szolnok megye, Hajd-Bihar megye, Szabolcs-Szatmr-Bereg megye
Dl-Alfld: Bcs-Kiskun megye, Bks megye, Csongrd megye
A magyar rgikrl rszletesen:
http://www.euvonal.hu/index.php?op=mindennapok_regiok&id=138
Az EU regionlis politikjrl tovbbi informcikat tallhat a Bizottsg honlapjn.
|