Második konzultáció
2008.04.30. 09:57
Felnőttképzés nemzetközi szervezetei (2. óra anyaga!)
UNESCO
Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
n 191 tagállama és 6 társult állama van
n Magyarország: 1948. szeptember 14.
FUNKCIONÁLIS ANALFABÉTIZMUS
REJTETT NÉPESSÉG
létszámukat 3 tényező miatt nehéz meghatározni
n 1. földrajzilag nem lokalizálhatók
n 2. nem mérhető a terjedési üteme
n 3. tipológiai jellegű tényezők
Típusai:
n funkcionális analfabéták
n félig iskolázottak
n teljesen analfabéták
FUNKCIONÁLIS ANALFABÉTIZMUS
REJTETT NÉPESSÉG
létszámukat 3 tényező miatt nehéz meghatározni
n 1. földrajzilag nem lokalizálhatók
n 2. nem mérhető a terjedési üteme
n 3. tipológiai jellegű tényezők
Képzések feladata:
n írás-olvasás-számolás készsége
n mindennapi életben szükséges ismeretek
n munkájukhoz szükséges plusz ismeretek
Pótképzések:
n életkor és élettapasztalat
n első munkahely keresése vagy újra-beilleszkedés segítése
n időskorúak speciális problémái
n a legfiatalabbak különösen veszélyeztetettek
n az emberek iskoláskori élményeikre ellenszenvvel gondolhatnak vissza
Felnőttképzés
n Gyakorlat-centrikus
n Foglalkoztatás-centrikus
Cél:
A megszerzett tudás eredménye: kompetencia
(alkalmazható ismeretek, készségek, magatartás)
Felnőttképzés célja ma:
n teljesebb emberi élethez jutás
n humanisztikus oldalról közelítjük meg
Tanuláshoz való hozzáférés:
n jól átlátható képzési rendszer
n fizikailag is el tudja érni az intézményrendszert
n anyagi hozzáférés
AZ ÍRÁSTUDATLANSÁG OKAI
n az iskolarendszer a válogatásra és a kizárásra épül
n a formális oktatást átlagos tanulókra tervezik
n az írástudatlanság összefügg a szegénységgel is
n dualista társadalom:
n 1. aki szakképzett, van munkája
n → a hatalom részese és hordozója
n 2. a tanulatlanoknak nincs állandó munkahelyük
n → nem részesülnek a hatalomból
A funkcionális analfabéta jellemzői:
n szegénység
n visszahúzódás, majd perifériára kerülés
n hátrányos helyzet: munka, szabadidő, család
n presztizs-hiány
n társadalmi lemorzsolódás
n az alapfokú oktatás tartalmának és módszereinek megváltoztatása
n a tanár szerepének átértékelése
n a foglalkoztatás-politika megváltoztatása
Oktatási rendszer átalakítása:
n →
n gyakorlati megfontolások ösztönzik újratanulásra az embereket
n a képzéshez és a foglalkoztatáshoz kapcsolódó műveltség-fejlesztés
az oktatás feladata:
n munkára előkészítő funkció
n „túlélési technikák” elsajátíttatása
ALFABETIZÁCIÓS VILÁGKONGRESSZUS
1965. - TEHERÁN - IRÁN
n A viták témakörei:
n 1. Világméretű harc az analfabetizmus leküzdéséért
n 2. Az alfabetizáció és a felnőttképzés kapcsolata
n 3. Az alfabetizáció és a fejlődés
végzettség-szakképzettség-műveltség ------- gazdasági fejlettség
egyenesen arányos
Az írástudó fogalma
n ismeretek és kompetenciák
n saját csoportjában és tágabb közösségében való hatékony közreműködés
n olvasásban, írásban és számolásban
n képességek hasznosítása
n saját fejlődés --- közösség fejlesztése
n aktív részvétel saját országa életében
n
PIERRE FURTER
AZ ANALFABÉTÁK NYOLC CSOPORTJA
n 1. Írásbeliséggel nem rendelkező népek
n 2. Olyan országok, ahol az írás csak a városokban terjedt el, az analfabétizmus falusi jelenség
n 3. Fejlődő társadalmak, országok
n 4. A társadalom tagjainak döntő többsége elvileg tud írni-olvasni
n 5. Olyan országok, ahol a gazdasági növekedés tempója hirtelen felgyorsul
n 6. Fejlett ipari országok (visszaesés jelensége)
n 7. A marginalizálódás kollektív jelenségei
n 8. A dolgozók európai migrációja
UNESCO Jelentősebb napok
n Szeptember 8.
Az írni-olvasni tudás nemzetközi napja - International Literacy Day
n Október 5.
A tanárok nemzetközi napja - International Teachers' Day
n 1970.
Az oktatás nemzetközi éve - International Year of Education
n 1990.
Az írni-olvasni tudás nemzetközi éve - International Literacy Year
n 2003-2012.
Az írni-olvasni tudás ENSZ évtizede - United Nations Literacy Decade
STRATÉGIA
n az oktatás mint alapvető jog előmozdítása
n az oktatás minőségének javítása (tartalmak és módszerek)
n az oktatás terén az újítás bátorítása, információcsere
Prioritások az oktatásban
n Fő prioritás:
mindenki számára biztosítandó
alapfokú oktatás
n Egyéb prioritás:
középfokú oktatás (műszaki és szakmai oktatás és képzés)
felsőfokú oktatás
minőségi oktatás (oktatók képzése)
Stratégiai célok
(fejlődő országok)
n nemek közötti egyenlőség
n hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatása
n szakemberek képzése; oktatói státusz javítása, pályán maradás, munkakörülmények javítása
n a képzés minőségének javítása az oktatók képzését végző intézményekben
n oktatóértékelő rendszer
Stratégiai célok
(EU-tagállamok)
n távoktatás, elektronikus tanulás és informatikai-kommunikációs technológiák
n felsőoktatási akkreditáció és minőségbiztosítás
n partnerekkel kidolgozott képzési modulok;
n információs-kommunikációs technológiák (ICT)
n a minőségi oktatási szolgáltatásokhoz való hozzáférés szélesítése
Oktatás Mindenkinek
Oktatási Világkonferencia
Dakar - 2000.
Afrika
n legszegényebb kontinens
(az afrikaiak 50%-a kevesebb, mint napi 1dollárból él)
n itt a leggyorsabb a népességnövekedés
(a városi népesség növekedése évi 3,5%)
n itt a legmagasabb a mezőgazdaságból élők aránya
(66%)
n itt a legnagyobb a 25 évesnél fiatalabb lakosok aránya
(71%)
n itt a legalacsonyabb a megművelt területek aránya
(kb. 6%)
n itt a legmagasabb az analfabetizmus
(a 15 évesnél idősebb lakosság körében 60%)
Célok
a.) a kora gyerekkortól kezdődő gondozás és oktatás
b.) 2015-re minden gyerek, mindenekelőtt a lányok, a hátrányos helyzetű és az etnikai kisebbségekhez tartozó gyerekek hozzáférjenek a képzéshez, ingyenesen
c.) valamennyi fiatal és felnőtt igénye szerinti képzésben részesüljön
d.) 2015-re ötven százalékos javulást elérni a felnőtt analfabétizmus visszaszorításában
e.) 2015-re elérni a nemek közti teljes egyenlőséget, a lányok egyenlő arányban részesüljenek jó minőségi alapoktatásban
f.) a minőségi oktatás valamennyi aspektusának javítása, különösen az élethez elengedhetetlen alapjártasságok terén.
A digitális megosztottság emberi dimenziói
n Tanulmányok és kutatás támogatása
n Igazságosabb információs társadalom létrehozása
n
|