Pszich ttelek : A megismer folyamatok egysge, rendszere, mkdsi komplexitsa. |
A megismer folyamatok egysge, rendszere, mkdsi komplexitsa.
2006.12.05. 10:57
A megismer folyamatok egysge, rendszere, mkdsi komplexitsa.
Minden llny szmra lnyeges, hogy az rzkelsen s szlelsen keresztl informcikat szerezzen a fizikai s a trsas krnyezetrl.
Megismersi (kognitv) folyamatok: Az ismeretek, a tuds megszerzsnek, szervezsnek, alkalmazsnak folyamatai. Mkdsi komplexits, tbb egysgbl ll, ezek egymssal felttelezhet kapcsolatban llnak.
szlels: A megismers vagy a tuds elsajtostsnak alapvet folyamata, segtsgvel a szervezet informcit „emel ki” krnyezetbl. → Tanuls s az emlkezet rvn trolja Az ingerre vagy ingerek elrendezdsre adott vlaszunk magn az ingeren tli informcikat is felhasznlja.
- az szlelssel jelentst adunk az ingernek vagy a helyzetnek → meghatrozza a tovbbi viselkedsnket
- a legbonyolultabb megismer folyamat a gondolkods
- az ember rendelkezsre segdeszkzk vannak pl. nyelv, szmok
- az ingerek ltal hordozott informcikat, tapasztalatokat sszegyjtjk, kategorizljuk s gy hasznljuk fel azokat az alkalmazkodsban, a problmk megoldsban vagy szksgleteink kielgtse sorn
- az informcik csoportostsa, osztlyokba szervezse megknnyti a megrtst s a krnyezetben val eligazodst
- csak korltozott mrtkben vagyunk kpesek felhasznlni ezt a hatalmas tmeg informcit → kategorizci kvetkezmnye
- pl. aki mr megtanulta a csillagok vagy csillagkpek nevt (Gnclszekr), az nagyon nehezen fogja mskppen ltni a csillagos gboltot, aki elszr nz mikroszkpon keresztl egy metszetet, csak kusza sszevisszasgot lt
- az szlels a trzsfejlds sorn egyre hajlkonyabb s tanultabb vlik
- az szlelsi folyamatok biolgiai (programozott) tnyezk s a tapasztalat klcsnhatsa hatrozza meg
- az szlels s az rzkels valjban nem klnbz jelensgek → ugyanazok a receptorok fogjk fel s idegi impulzusokk talaktva a rjuk hat energiavltozsokat az agy elemzi
- klnbznek azonban dnt fiziolgiai folyamatokban s a keletkezett lmny tekintetben
- az szlels bizonyos szempontjai egyszerbb idegi folyamatokat, mg msok sszetettebb mkdst kvnnak
- egyesek rkldnek s kevsb fejldnek, mg msokat nagyban befolysol a tapasztalat
Az szlelsi jelensgek rendje:
1. braalap jelensg: a legegyszerbb szlelsi folyamat az bra httrbl val kiemelkedse, alapja a ltsban a vilgossg hirtelen vltozsa az adott felleten
2. forma s mintaszlels: az ingermintk tbbnyire nagyszm krvonalat tartalmaznak, amelyek elklnlt formkat zrnak krl, a formaszlels az alakok vagy rszek mintba vagy struktrba szervezsbl ll, a forma- vagy alakszlels egyszer folyamata az bra httrbl val kiemelse → veleszletett kpessg, de a minta jelentse csak tapasztalattal alakul ki
3. viszonyok megragadsa: sokkal bonyolultabb folyamat mozgsszlels: hogy a mozdulatlan httrhez kpest mit ltunk, a viszonytsi alap vltozott s a viszonytott trgy mozgst ljk t, csak kis idklnbsggel (helybeli eltrssel) kvetik egymst ltszlagos mozgs: ilyet alkalmaz a reklm, a mozi s a tv konstancia: a trgyak vltozatlannak szlelst nevezzk szlelsi llandsgnak (konstancinak), a trgyakat termszetesen ms trgyakhoz s ingerlsi felttelekhez viszonytva fogjuk fel, gy ez a viszony marad szlelsnk szmra lland → vilgossgkonstancia, nagysgllandsg, alakkonstancia,
4. trgyak azonostsa, felismerse s osztlyba sorolsa: alapja, hogy a klnbz helyzetekben is meglv kzs, alapvet jellemzket ragadjuk meg, ha nem llnak rendelkezsnkre megfelel informcik, hamisan azonostunk
5. rtk- s motivcis (szemlyes, az egyni tapasztalaton nyugv) jellemz: dnt rvnyre jut a tapasztalat s minden, ami az szlelst vgl sajtosan egyediv teszi, azt szleljk, amit szeretnnk, az elvrsok (kontextus) befolysolnak minket, meghatroz tnyez a figyelem
6. idszlels: alapja valsznleg a bels ingerekben kereshet, abszolt idrzket s egy mindenkinl fejlett relatv idrzket klnbztetnk meg, az id szlelse nagyon szubjektv ritmusrzkels: alapja az a periodicits s szablyszersg, amely a szvmkdsben, lgzsben stb. megmutatkozik
|