Ttelek7-9
2006.12.18. 10:04
7. ttel: A kzpkorban kialakult vallsi jtkok
A kzpkorban kialakult drmai mfajok igyekeztek mindent megmutatni a nzknek, a paradicsomtl a pokolig, a vilg teremtstl az utols tletig, naturalisztikus alapossggal trtk az izgalomra hes kznsg el a legborzalmasabb knzsokat s a csodkat, az angyalokat s az rdgket, a szenteket s a bohcokat.
A trtnet, a drmai cselekmny laza epizdok lncolataknt hmplygtt. Az nnepl kedv tmeg svran leshette a szrnylkdsek s a nagy nevetsek alkalmait.
A kzpkori drma jellemzi:
Nincs hangulati egysge
Nincs srts (40-50 ezer verssor!!!)
Nincsenek kilezett konfliktusok
lland helyvltoztats
Klnbz helyszneken egyidejleg bemutatott esemnysorozatok.
A templomokban bemutatott prbeszdes jelenetek, az un. liturgikus drmk a 11. szzadtl kezdve jtszottak egyre nagyobb szerepet (karcsonykor Krisztus szletst, hsvtkor knhallt s feltmadst dramatizltk). Lassanknt, vszzadok alatt egyre tbb vilgi, komikus, st trgr mozzanat szrdtt be az egyhzi sznjtszsba, s ezrt nem maradhatott meg a templom falai kztt, ki kellett vinni a templom eltti trre, a piacra.
Bizonyos egyhzi nnepeken egy-egy vros risi sznhzz alakult t, gybuzg, lelkes kzmvesek pedig alkalmi sznszekk lettek. A chek ksbb intzmnyesen gondoskodtak „sznszeikrl", kltsget, fradsgot nem kmltek, hogy emeljk a ltvnyossgok fnyt.
A misztriumdrmkat dramatizlt formban adtk el, lehetleg minl teljesebben, az egsz bibliai trtnetet. Tbb szz szerepl jtszott az eladsokon, s volt olyan misztrium is, amely negyven napon t tartott folytatlagosan.
A mirkulum a szentek lett, csodit, szenvedseit, vlogatott knzsait, vrtanhallt vitte sznre. A moralits trtneteiben a megszemlyestett jellemvonsok, az ernyek s a bnk (gg, kapzsisg, erklcstelensg stb.) viaskodtak az emberi llekrt.
A keresztny drma, sznjtszs rks helysznvltozsai alaktottk ki a klnbz sznpadtpusokat. A „szimultn sznpad" kb. 40-50 mternyire elnyl, 6-8 mter szles emelvny volt (egy mai sznpad nylsa 12-16 mter). Egyms alatt, mellett s fltt helyeztk el a klnbz sznhelyeket: a poklot, a pokol tornct, a fldi tereket, a mennyorszgot, illetve paradicsomot valsgos gymlcsfkkal s llatokkal. Msfajta megoldst tett lehetv a „processzis sznpad": az egyes jelenetek sznpadai egy utca hosszban lltak s a kznsg vndorolt az egyik sznpadtl a msikig.
A processzis, krmeneti sznpad fordtottja volt a „kocsi-sznpad”. Ez fleg Angliban s Spanyolorszgban divatozott: a kznsg egy helyben llt, a klnbz sznhelyek pedig hatalmas kocsikra szerelve grdltek el eltte.
A sznszek jellemzi:
Csak frfiak jtszottak!(ni szerepeket is)
A vallsi jtkok trtnetnek kezdete a 10. szzadig nylik vissza, amikor ezek mg tisztn egyhzi liturgit jelentettek. A 16. szzadban azonban az egyhz mr tbbnyire szgyellte s tiltotta ezeket az n. jtkokat, melyekben egyrtelmen a npi kultra nyilvnult meg.
Az 1490-ben nyolc napon t tart reimsi passieladson - amelyre lltlag tizenhatezer nz gylt ssze a vrosbl s a krnyez falvakbl (egy kzpkori nagyvros lakosainak szma tz- s hszezer f kztt mozgott!) - a vros minden nap borral vendgelte meg az nnepi gylekezetet, s kenyeret osztott szt kzttk.
Termszetes, hogy ezek az esemnyek alkalmat adtak a tbb-kevsb slyos rendzavarsra is: a rszegeskedstl kezdve a verekedsen t a gyilkossgig minden elfordult. Auxerre-ben pldul hagyomnyosan a temetben zajlottak a passijtkok. Az 155l-ben, a huszonnyolc napnl is tovbb tart eladsokon olyannyira elfajult az erszak s a rombolsi kedv, hogy a temett vgl jra fel kellett szentelni. Az egyhz vezeti gy egyre gyakrabban tiltottk be a jtkokat. ltalnos volt teht az a nzet, hogy mr soha tbb nem tartozhatnak az egyhzi kultrhoz.
A kzpkor vallsi jtkai - eltren a grg tragditl, illetve a ksbbi jkori drmtl - nem tekinthetek egyni alkotsoknak.
Tma, felpts: A jtkok a Biblibl mertettk a tmjukat. A npszersgi listn a karcsonyi esemnyek kvettk a hsvti trtnseket, klnsen ha azokat psztor- s hromkirlyok-jtk formjban adtk el. Ez ksbb olyan jtkokkal bvlt, amelyek a prftk, a legendk, a tz szz, Mria Magdolna, Lzr stb. trtnett dolgoztk fel.
Az eladst alkot jelenetsorok ksz panelknt mkdtek: a jtk helytl, az adott vszak idjrstl s a hagyomnyoktl fggtt, hogy milyen aprbb vltozst eszkzltek rajtuk, illetve milyen sorrendben kvetkeztek. Az egyes alkotelemek eredett s kialakulst nem minden esetben ismerjk pontosan.
A nemzeti nyelven eladott hsvti jtk ht ilyen panelbl ll:
1. Piltus s az rtllk jtka
2. A feltmads
3. Az rdgjtk, ami Jzus pokoljrst, a lelkek megszabadtst s a pokol benpestst foglalja magban
4. A kenetrus-jelenet (olaj s kenet vsrlsa)
5. A szent srnl tett ltogats (visitatio)
6. Jzus megjelenik Mria Magdolna eltt
7. Az apostolok futsa
Mg az els hrom jelenetnek a feltmads llt a kzppontjban, addig az utols ngy a szent srnl tett ltogats kr csoportosul. A hsvti jtkokban az rdg- s kenetrus-jelenet rvendett a legnagyobb npszersgnek.
A passijtkok:
A passijtkok jval a hsvti jtkok utn alakultak ki, m nem bellk fejldtek ki.
A passijtkok trtnete egyes esetekben a 14., st a 13. szzadba nylik vissza. Valban kzkedvelt esemnny azonban csak a 15. s 16. szzadban vltak, a legnpszerbbek pedig a szzadforduln, teht 1500 krl voltak.
A passijtk tulajdonkppen a bibliai trtnetnek Jzus szenvedsvel s hallval foglalkoz rszeit dramatizl sznjtk, a kzpkori misztriumjtk legismertebb alfaja.
A hsvti jtkok fknt csak a feltmadst kvet esemnyekkel foglalkoztak. Amikor a liturgikus jtkok elhagytk a templomot, s ltrejtt a vrosi misztrium, a hsvti jtkokat a feltmads elzmnyeivel is bvtettk, s lassan a drmk slypontjba Jzus eltlse s knhalla kerlt.
A passijtkok akkor terjedtek el a legszlesebb krben, amikor meghatrozv vltak azok a tmegmozgalmak, amelyekben furcsa kapcsolat ltszott kialakulni az egyhzi s a npi kultra kztt. A flagellnsok (nostorozk, vallsi rajongk, akik korbccsal vertk magukat s gy vezekeltek a maguk s msok bneirt) orszgszerte s nyilvnosan, legtbbszr nagy nzkznsg eltt vgeztk szertartsaikat.
A 13.-14. szzadbl mr ismernk nemzeti nyelv francia s nmet passiszvegeket, a passijtk fnykora pedig a ks kzpkorra esett.
A vallsi jtkok s klnsen a passik risi npszersge a 16. szzad sorn is tretlen maradt az eurpai vrosok lakossgnak krben. A szzad vgn azonban mr alig lehetett ltni ilyen eladsokat a nagyvrosokban (nhny vidki s nehezen megkzelthet hegyvidki helysgben elszrva mg a 17., st: a 18. szzadban is volt r plda).
1578-ban Bologna rseke pellengrezte ki a sznjtkokat, 1583-ban pedig a reimsi zsinat tiltotta be az nnepi eladsokat. 1577-ben Skcia reformtus egyhza knyszerlt komoly lpsekre a Perthben jra s jra megtartott rnapi jtkok ellen, 1601 -ben a Spanyol Nmetalfld kormnya rendeletben tiltotta be a vallsi jtkokat, mert azok „sok haszontalan dolgot" tartalmaznak, „tisztessgtelenek s elviselhetetlenek, semmi msra nem jk, mint hogy megrontsk s elzllesszk a j illemszoksokat-klnsen az egyszer s jraval emberekt -, s ezltal az egsz npet elborzasszk vagy flrevezessk." A jtkok ellen szl legfontosabb rv jra s jra a bellk sugrz babonasgra s erklcstelen hatsukra plt.
A passijtk tulajdonkppeni trgya Jzus szenvedse s halla, s ezt nagy rszletessggel s brutalitssal adtk el. Szvesen idztek a keresztre feszts egyes borzalmas rszleteinl.
Ezutn kvetkezett a Mria-siralom, a jtkok meghatan lrai rszlete (->planctus). A passijtk ezenkvl magba foglalhatta az egsz bibliai trtnetet a vilg teremtstl az utols tletig; mindezeket az esemnyeket gy csoportostottk, hogy az rtatlanul felldozott istensg hallt elksztsk s feltmadst megokoljk. A megrz s szrny rszletek moralizl versszakokkal s komikus jelenetekkel vltakoznak. A legnpszerbb figurk az rdgk voltak, k szemlyestettk meg az Istennel szemben ll gonosz princpiumot, msrszt k voltak a trfacsinlk, a bohcok is. Fontos szerepet jtszott a vndor keresked-kuruzsl; sokszor tncot jrt Mria Magdolnval, aki mint felcicomzott divathlgy jelentkezik.
Egy-egy passijtk rendezse s eladsa a ks kzpkorban az egsz vros letben nagyszabs esemnynek szmtott. Minthogy elksztse hnapokig tart munkt ignyelt, tbbnyire nhny ves idkzkkel ismteltk meg ket.
A passijtkok trtneti httere szempontjbl fontos tny, hogy a nagy passijtkok divatja a zsid- s boszorknyldzsek idejre esik.
(Anglibl pldul mr 1290-ben, Franciaorszgbl 1394-ben kiutastottk a zsidkat. A nmet birodalom terletn „zsidkalapot" vagy „srga foltot" kellett viselnik. 1439-ben Augsburgban fogalmaztk meg, 1530-ban pedig az egsz birodalomra kiterjesztettk a rendeletet, amely arra ktelezte a zsid frfiakat, hogy a ruhjukon feltntetett srga „krrel" tegyk felismerhetv magukat, asszonyaik pedig hegyes ftylat hordjanak.)
Szinte ezzel prhuzamosan vette kezdett az egsz Eurpban tbolly fokozd boszorknyldzs. VIII. Ince 1438-ban adta ki boszorknybulljt (Summis desideran-tes affectibus), amelyben felsoroltk a boszorknyok s varzslk legfontosabb bntetteit. Ezzel egy idben a ppa Nmetorszg inkviztoraiv nevezte ki Heinrich Institorist s Jacob Sprengert, akik 1487-ben hoztk nyilvnossgra a Malleus maleficarumot, az un. Boszorknyok prlyt, s ezzel egyrtelmen a boszorknyok, vagyis a nk lettek az ldzs clpontjai. Ezt kveten ugrsszeren megntt a boszorknyperek szma.
A passijtkok 15. s 16. szzadi hallatlan npszersge csak e kontextusban vlik rthetv, klnsen a zsidk elleni tbolyult gyllet mutatkozik meg a passijtkok nagy rszben. A jtkokban furcsa ellentmonds figyelhet meg. Jzust mgikus csodadoktorknt s smnknt jelentik meg, alakjt viszont gy rtelmezik, mint a keresztny valls dvztjt s megvltjt. A zsidk viszont csodattelei miatt „varzslnak” blyegzik (pl. a frankfurti passijtkban).
A npi kultra hisz azokban a csodkban, amelyek visszaadjk az emberi test psgt s egszsgt, s ezt gy brzoljk, ahogy azt az egyhz elfogadja s hirdeti. A mgikus praktikkat pedig az egyhz szmra szent s srthetetlen alaknak, Jzus Krisztusnak tulajdontjk.
Ugyanakkor az egyhz – ez a legfurcsbb az egszben – azt a nevet, amely az ezekkel a mdszerekkel gygyt szemlyt illeti, a zsidk szjba adja, akik megtalkodottsgukban elfordulnak Jzustl s (mint varzslt) kmletlenl ldzik t. Ezrt is nem dvzlhetnek.
A frankfurti passijtkban pl. Kajafs s a tbbiek „varzslknt” adjk t Jzust Piltusnak, csodatteleiben pedig bnssgnek egyrtelm bizonytkt ltjk.
8. ttel: Npi kultra s kzplatin irodalom
npi kultra ↔ hivatalos latin nyelv irodalom
Npi kultra
letkedvet raszt, szabadszj, egyhzi s vilgi hatalmakat tmad (latin) dikkltszet
o vgnsok – Carmina Burana – 200 diknek
o goliardok -nemzeti nyelveken:
lovagi epika:lovag-eposzok, lovagregnyek pl.: Roland-nek, Niebelung-nek, Trisztn s Izolda
kelta mondk, mtoszok alapjn fogalmaztk meg ket.
-trubadrok:
a) a trubadrlra blcsje: Provance
b) nyelve: provanszl
-nmet lovagkltk: minnesangerek
-a lovagi kltszet tmi:
az rn tisztelete, magasztossga
titkos ji tallkk, hajnali bcszsok:
hajnali dalok: ALBK
Walter von der Vogelweide
-sokszn tmk
-rzelmi gazdagsg
-klcsns, szinte szerelemre vgyik!
-helyzetdalok: Hrsfagak csendes rnyn
-elgik: , jaj, hogy eltnt minden
-ketttrt, metszetes verssorok: nibelungizlt alexandrin
Lovagi kultra
-eszmnyek:
er, btorsg, gyessg
a gyengk, elesettek vdelme
nk tisztelete
hit vdelme
Vilgi irodalom:
Dante: Isteni sznjtk [1307-1320]
Villon: Nagy testamentum [1461]
Hivatalos latin nyelv irodalom
-rstuds= latin rs+ olvass
Literator: rdek
-literatic (mvelt)
-illiteratic (mveletlen, analfabta, iditta)
-misztikus htat; amit ami a tlvilgra sszpontost
-a vallsos irodalom mfajai:
a) imdsg
b) prdikci
c) passi
d) himnusz – Pierre Ablard: Szombatesti himnusz
e) legenda: szentek letnek przai vagy verses elbeszlse [XII-XIII. sz.: anyanyelven is!]
XII-XIII. sz.: Mria-kultusz kialakulsa s elterjedse
Mria-himnuszok
-egyik fajtja: PLANCTUS siratnek
pl.: Jacopone da Todi: Stabat Mater
a Mria-siralmakban valsgos fldi rzelmek, evilgi gondok s fjdalmak jutnak kifejezsre
-megszletik a „modern versels”
a rm megjelense
antikizl, hangslyos versforma: megntt a hangsly ritmuskelt szerepe. A kzpkori latin kltszet verssorai gy utnozzk a klasszikus versels egy-egy verslbat, hogy a hossz sztag helyn hangslyos; a rvid sztag helyn hangslytalan sztag ll.
-plbnik, szerzetesek feladata a hitttelek rtelmezse a kznp szmra
-kialakul koldulrendek:
ferencesek: Assisi Szt. Ferenc
domonkosok: Szt. Domonkos
plosok: magyar alapts
Eretnekmozgalmak a vilgias egyhzzal szemben
Pl: kathar- albigens s valdens eretneksg
skeresztny elvekhez val visszatrs
nsanyargats
egyhzi hierarchia tagadsa
1215: IV. laterni zsinat: INKVIZCI
9. ttel: A kzpkori zene trtnete
A kzpkorral j korszak kezddtt Eurpban. Kialakult a feudlis trsadalmi s gazdasgi rend, az egyhz hatalma megnvekedett, megszilrdult. A vallsos szemllet meghatrozv vlt a tudomnyok s a mvszetek, gy a zene fejldsben is.
A korai kzpkor zenje nagyobbrszt egyszlam, a tbbszlamsg csak a XII. sz. krl alakult ki.
Egyszlam zene
Egyhzi zene
A keresztnysg vallsi szertartsokat vezetett be a gyakorlatba, s ezekhez nekes imaszvegeket kapcsolt. E dallamkincsnek kt f forrsa volt:
az kori zsidk vallsi liturgikus zenje (zsoltrok)
grg egyhzi nekek (himnuszok).
Ezek a dallamok vszzadokig szjhagyomny tjn terjedtek. A IV. szzadtl a keresztny liturgia nyelve a grg helyett a latin lett, s az egyhz irnyt kzpontja Rma.
Az V. s VII. sz. kztt az ppen uralmon lv ppa hatrozta meg a vallsi szertartsok s az azokhoz kapcsold vallsi dalok rendjt. I. Gergely (Nagy Szent Gergely) ppa (59O-6O4) elsknt rendszerezte a keresztny egyhz teljes dallamkincst s sszelltotta az akkor hasznlatos nekek dallamgyjtemnyt. Ez lnyegben a XVI. sz-ig vltozatlan maradt. Ezeket a dalokat gregorin nekeknek nevezik, elnevezsket Gergely ppa nevrl kaptk, mivel a Gergely latinul Gregorius. Hogy Gergely ppa milyen mrtkben vett rszt a rendszerezs nagy mvben, nem tudjuk. Valszn, hogy elssorban az akkor mr mkd Schola Cantorum (nekesek iskolja) testletre tmaszkodott.
A gregorin nek a rmai katolikus egyhz si, hivatalos, latin nyelv neke.
Jellemzi:
o egyszlam dallam, tele hajltsokkal
o latin szveg, bibliai vagy egyb vallsos trgy
o ksret nlkl, ktetlen ritmusban szlal meg
o a dallamok rendszerint lpcszetesen vagy kis
o hangkzlpsekben mozognak, de elfordulnak az ugrsok is
o a szillabikus s melizmatikus szakaszok vltakozsa egyenslyt eredmnyez
o (szillabikus, azaz sztagol nekls = egy sztagra egy hang kerl melizmatikus neklsi md = egy-egy sztagra tbb hang vagy egsz kis dallamv juthat)
A gregorin nek kt nagy rszre oszlik:
o a papi zsolozsma nekei
o a mise nekei
lland mise nekek (a mise szertartsainak gerinct adjk)
vltoz mise nekek (az n. egyhzi v egyes napjaihoz, vagy nnepeihez igazodik).
Taln az egyik legismertebb gregorin emlknk a “Dies irae” kezdet, si hagyomnyokat rz kzpkori dallam. A flhangz latin szveg szabad fordtsban gy hangzik: A harag, vagyis a vgtlet napjn a vilg hamuv lesz.
A “Dies irae” nekformja: sequentia.
Kt fontos nekformt kell megemlteni: sequentia s tropus. Mindkt forma gy jn ltre, hogy a liturgikus dallamok hossz melizmi al szveget szerkesztettek. A sequentia mint mfaj, jelentsebb. Sequentia volt az magyar Mria Siralom is, eredeti cme: Planctus ante nescia – szerzje Geoffroi de Bretevil (XII. sz.)
A sequentik szma idvel igen megszaporodott s egyre tbb npi “profn” elem vegylt bele, amit az egyhz nem nzett j szemmel. Ezrt a XVI. szzadban eltiltottk neklsket, csupn tnek a hasznlatt engedlyeztk. (Ebben szerepel a Dies irae = halotti sequentia.)
Bizonyos egyhzi szvegek tartalma alkalmas volt arra, hogy dramatizlva adjk el ket, gy keletkeztek a X. szzadban a liturgikus drmk.
“t queant laxis” (a szolmizcis gyakorlatok kialakulsa)
Vilgi zene
A kzpkor vilgi zenjt elssorban a lovagi kltszet kpviseli, mely Franciaorszgbl indult. Dl-Franciaorszgban, Provance-ban szletett a XII. szzadban, majd a XIII. szzadban az eretnekhbor miatt ttevdik szak-Franciaorszgba. Dlen trubadroknak, szakon trouvereknek neveztk e mvszet kpviselit, akik kltk s zeneszerzk is voltak egyszemlyben.
Szrmazsukat tekintve: als- s kzpnemesek, de voltak fri kpviseli is (hercegek, kirlyok; a trouverek neves kpviselje volt Oroszlnszv Richrd angol kirly). Alacsony sorbl szrmaz trubadrokrl is tudunk (vndordikok, koldul szerzetesek). Dalaik: balladk, drmai elbeszl szerelmi dalok. (Ez utbbi a trubadrkltszet jellegzetes tpusa.) Tbbnyire nemzeti nyelven szlalnak meg, hangszerksrettel.
Mariot d’Arras (ejtsd: moni drrsz): “Nyri nek” (a XIII. szzadbl)
A trubadrok s a trouverek mvszete tbb irnyba sugrzott ki Franciaorszgbl:
Spanyolorszg: cantiga
Olaszorszg: lauda
Nmetorszg: minnesang
Nmetalfldn e mfaj kpviselit minnesangereknek nevezik (minnesanger = szerelmi dalok szerzje).
A legjelentsebb kpviseli: Walter von der Vogelweide, Neidhart von Reuenthal, Tnnhauser. (Ez utbbirl mintzta Richard Wagner hasonl cm operjnak a hst.)
A kzpkori tbbszlamsg
A zeneirodalomban taln a legltvnyosabb fejlds a tbbszlamsg kialakulsa lehetett. Kezdetei a VIII. sz. idejbe tehetek, de valjban csak XI-XII. sz-tl kezdve beszlhetnk tbbszlamsgrl.
Rma egyes kolostoraiban az a szoks alakult ki, hogy a gregorin dallam mell ksr szlamot kezdtek nekelni. Ekkor ez mg nem jelentett tbbet, mint az egyes szlamok prhuzamos haladst egyms mellett, azonos tvolsgban. Ennek a gyakorlatnak a neve “parafonia” volt, eladit parafonistknak neveztk. Felteheten kvart, illetve kvint tvolsgban szlalt meg a ksrszlam. Kzben a kolostorokban s a templomokban megjelent az orgona, amely alkalmas volt a kt szlam sszecsengsnek kiprblsra. Az eurpai tbbszlamsg errl a hangszerrl kapta a nevt is, gy lett organum elnevezs ez az neklsi technika, melynek hrom tpust klnbztetjk meg.
1. Paralel (prhuzamos organum) Az alapdallamot kvart, illetve kvint tvolsgra ksrte a msodik szlam (esetleg oktv is megszlalhatott)
2. Szabad organum Az alapdallam az als szlamban jelenik meg, a fels szlam szabadon mozog. Haladhat prhuzamosan is az als szlammal, de lehet ellenmozgs is a kt szlam kztt (ellenpont).
Egytthangz hangkzei: prm, kvart, kvint, oktv, undecima.
3. Melizmatikus organum Az als szlamban megszlal alapdallam hossz kotta rtkeire a fels szlamban tbb hang szlal meg, ezltal a fels szlam mozgalmas dszt szlamm vlik.
A korai tbbszlamsg els kzpontja Prizs, de fontos szerepet jtszott kialakulsban az angol zene is. A tbbszlamsg egyszer formja volt a knon. Ebben minden szlam ugyanazt nekli, de az egyes szlamok egyms utn lpnek be.
Kzismert plda erre: John of Fornsete (dzson of fornszet): Nyr knon (1240 krl). A kzpkor nekes zenjben a hangszerek jelenlte mg igen elenysz, sokszor alig szrevehet. Csak alkalmanknt erstettk az nekhangot.
|