Az andraggia alapjai
2007.02.21. 13:00
Andraggia alapjai
- konzultci
def: A felnttnevels tudomnya, amely elmleti s mdszertani alapokat nyjt a felnttek nevelshez, oktatshoz.
A felnttek iskolai s iskolarendszeren kvli nevelsnek, mvelsnek, mveldsnek cl s feladatrendszert, alapelveit, sajtossgait, trvnyszersgeit, eszkzrendszert kutat tudomny.
Gyakorlatban:
A felnttek nevelse a fiatalokval egytt. A szocializci rsze, majd ez elkezd intzmnyesedni- szk rteg. Polgrosods -> igny -> kitgul -> praktikus tuds.
A felvilgosodsban vlik kett.
Kialakulsa:
- Alulrl kezd szervezdni.
- egyesletek, klubok kial.
- az urbanizci, iparosods rsegt erre
- folyamatos kpzsek, bvtsek
- belp az llam is
- elklnl a pedag-tl
Az andraggia, mint tudomny:
1833. Alexander Kapp hasznlta elszr.
-A psicholgia is elkezd foglalkozni vele. -> klnbz tanulselmletek kial.
-A felntteknek milyen psichikus felttelek kellenek a tanulshoz:
William James: A felnttek 25 ves korig kpes tapasztalatokat, ismereteket felhalmozni.
Thorndike: A tanulsi cscs 20-30 v kztt van, de optimlis a 15-50 ves is. Utna folyamatosan cskken, de a 0- t sohasem szabad mrni.
Leaman: optimlis a 30-40 ves, mert itt a legrtkesebb munkavllal, 50-60 vesen is rdemes tanulni. 40 vesig felhalmozzuk a tudst, utna cserlgetjk a fontos ismereteket.
Ezen elmletek a klnvlst segtettk.
- Gazdasgi, technikai fejlds lehetv tette a tanulshoz val htteret
- Szksges az analfabtizmus felszmolsa
- Idskorak foglalkoztatsa, szabadids problmk megoldsa.
- Az elsdleges iskolarendszer nem ad elegend, v. csak hinyos tudst.
Felnttnevels:
A felntt emberek szemlyisgnek meghatrozott cl, tudatosan tervezett s szervezett fejlesztse, szocializlsa. Magban foglalja a felntt oktatst s a felnttkpzst is.
Felnttoktats:
A felnttnevels azon terlete, amely dnten ismeretnyjtson s elsajttson keresztl valsul meg. Bipolris folyamat: tanuls + tants.
A hangsly a nagyobb nllsggal, tbb tapasztalattal, elzetes ismeretekkel rendelkez felntt egyni tanulsra helyezdik.
Felnttkpzs:
A felnttnevels azon terlete, amelyen a nevels dnten a gyakorlati s gondolkodsi mveletek a kpessgek fejlesztsre irnyul. Dnten gyakorlati tudst kzvett, kompetencit fejleszt. Krlhatrolt tudst terjeszt.
Cl: 1-1 szakterlet ismeretei s mveleti kszleteinek megtantsa v. tovbbfejtesztse.
Hatrtudomnyai:
Szociolgia, psicholgia, munka-tudomnyok, pedaggia
Elfogadott tudomny, teht:
- van clja: elmleti alap a felnttnevelshez
- vizsglati trgya: a felntt ember a trsadalomban
- mdszere: megfigyels, ksrlet
- rendszere: szakgazatok (idsek, katonai, fogvatatottak)
didaktikai
ler, ltalnos
Andrag. Elmletei:
1. A felnttkpzs minsgt vizsglja;(milyen ismrvei vannak, ezek lnyege)
PGGELER-8 ismrve:
1. szervezeti forma
2. a kpzsi feladatok gyakran ms funkcikkal trsulnak
3. a tovbbkpzsi feladatok a leghangslyosabbak
4. a felnttek let-, munkatapasztalataira pt
5. megfelelen kpzett oktat
6. nyilvnos meghirdets- demokrcia
7. rszvtel nkntes
8. a felnttlet minden szakaszban be lehet lpni
2. Rendszerelmlet;
Hatrai, klcsnhatsa ms rendszerrel, milyen hatrtudomnyokkal van kapcsolatban.
A gyakorlati felnttkpzseket a krnyezetbe helyezve vizsglja.
Techolgiai krny.
Gazdasgi krny.
Trsadalmi-jogi krny.
Demogrfiai krny
Logisztikai felosztsai:
1. egynnel kapcsolatos cl szerint:
· Anaggia: clja passzv attitd kialaktsa v. megrzse.
· Exaggia: clja negatv v. kros magatartsbl val kivezets
2. tants, tanulsi folyamatok:
· Formlis: didaktikai tervszersg, cltudatossg, rendszeressg, tantrgy v. modul rendszer, kiemelt szerepet kap az ellenrzs, rtkels. Iskolarendszerhez ktdik.
· Nonformlis: oldottabb, ktetlenebb. A rsztvevk kre nem mindig lland. Nem tantrgyak szerint strukturldik a tananyag. Praktikus tuds. Nem mindig kveti az ellenrzs, rtkels. nmvelsre lland sztnzs.
Pl.: egyesletek tanfolyamok
· Informlis: ltalban szabadidben trtnik, mindig tervezetlen. A szocializcit szolglja. Mindig mveldnk. Informlisak.
Pl.: olvass, Tv nzs
3. intzmnyrendszer szerint:
· Iskolarendszer: iskolhoz kapcsoldik, jellegzetes ktttsgei vannak (hzirend).
Alap-, kzp-, felsfok. Tanv ill. elsajttsi idszak. Tudatosan tervezet tananyag. Gyakorlat s elmlet arnya. Valami bizonytvnyt kap a vgn.
· Iskolarendszeren kvli: nkntes. A rsztvevk ignyei szerint szervezdik, a tananyag is. Bizonyos keretek meghatrozottak. Tudsbeli eltrs. Ellenrzs rtkels szubjektv.
· Tanfolyam rendszer: tmeneti a kett kztt. Rvidebb idtartalmk. Mindig van egy tanfolyamvet. Praktikus tuds, ami azonnal felhasznlhat. Klnbz cselekvsmdok begyakorlsa. Lehet tkels, de nem felttlen llamilag elismert.
4. Trsadalmi funkcik:
· Szocializcis:
Ptl: hinyossgot
Kompetencit biztost: a munkavllal tovbbra is tudjon munkt vllalni, tkpzsek
Stabilizcis: munkavllal maradhasson, de nem ad jfajta szakkpzettsget, bvti az ismereteit.
Politikai kpz: jogi alapok
Parkol plya: a rendszerben tartsa az embert
Szemlyisg fejleszts
· Egyni szksglet kielgt:
Egzisztencilis: trsadalmi mobilitst segti el
Gazdasgi biztonsg: stabilits
Rekrecis: hasznos aktv pihens
5. clcsoport letkora:
· Pedaggia
· Andraggia
· Gerontaggia
PERMANENS MVELDS:
↓ ↓
Spontn formlds intzmnyestett kult. nevels
Informlis nevels regeneratv cltudatos
Csald szakkr pedaggia
Munka klub andraggia
Bart rekreci gerontaggia
nmvels
Kiemelt clcsoportok:
Munkanlkliek
Deprivltak, szegnyek
Nk
Brtnviseltek
Fogyatkkal lk
Vndorl letmdak – cirkusz
Kisebbsgek
|