| 
 Kapott anyag  2007.05.31. 14:29 (ennek nem volt sok kze SzZs mondandjhoz XD )
    Szbeli vizsga lesz, az iskolai fnymsolban az albbi knyvekbl lehet majd anyagot tallni:   
Samuel P. Huntington: A civilizcik sszecsapsa s a vilgrend talakulsa; Eurpa Kiad, 2002. 
T. S. Eliot: A kultra meghatrozsa; Szent Istvn Trsulat, 2004. 
Spengler: A nyugat alkonya; Eurpa Kiad, 1995. 
Nyri Kristf: A globlis trsadalom, helyi kultra – tanulmny; MTA kiadsa, 2000. 
Prohszka Lajos: A vndor s a bujdos; Bp., 1990. 
Nmeth Lszl: A magyar let antinmii; TTFK s kortrs., 2002.     1-2-3-4.         konzultci     Kultra: „Az emberisg, vagy egy nemzet trtnete sorn felhalmozott, szmra rtkkel br trgyi, tapasztalati, s szellemi javak sszessge.”   sszetevi: gazdasg, valls, politika, mvszet. Fontos mg a nyelv, az letmd is.    A kultra s a civilizci ugyanaz-e? Egyfell szinonimi egymsnak, msfell viszont a kultra a civilizcinak egy kisebb rsze. gy is meg lehet klnbztetni.    Spengler megklnbztetse: Szerinte a kultra mg folyamatosan fejldik s virgzik. A civilizci mr egy tetzs, egy lezrt llapot. Ez a cscs, ami egyben a hanyatls kezdete is.    Klnbz kultrk: Sumr, hettita, knanita Krtai, grg-rmai, egyiptomi Aztk, maja, inka   A kultrk szletnek, majd meghalnak. Nincs rk civilizci.    Huntington-modell: Nyugati (Ny-E, -Am., Ausztrlia), ortodox (K-E, grg), latin-amerikai (hinyzik nluk  a kzposztly), hindu (India s krnyke), buddhista (India, Tvol-Kelet), knai (kommunista Kna), japn, iszlm (Kzel-Kelet), afrikai (az eredeti afrikai civilizci elpusztult a gyarmatostsok miatt, csak maradvnyok vannak).   Globalizci: A gazdasgi, kulturlis sszefondst, a nemzetek feletti egysget jelenti. Igazbl nehz meghatrozni.            A nyugati civilizci Eurpra s szak-Amerikra terjed ki. Kzs s meghatroz benne a keresztnysg. De a npek s nyelvek mutatnak eltrst (szlv, latin, indoeurpai, finnugor). Ez lehet genetikai, ghajlati okok miatt.   A kzpkortl az jkorig a keresztny valls megteremtett egyfajta egysget = univerzlis npkzssget. Ez ltezett a kzpkori Eurpban az egyhznak ksznheten. A reformci kialakulsval azonban megsznt.  A gazdasgi klnbsgek is fontosak, s mr a kzpkorban is megvoltak. A npi kultrban is nagy a klnbsg. A trsadalmi berendezkedst a polgrosods jellemzi. A polgrsg kialakulsa sszefgg a reformcival. rtkk vlik a munka. Kelet-Eurpba ksbb rkezett.  Az amerikai kultra nagyon ms, mint az eurpai. Sok bevndorl miatt van ez, s a XX. sz-i irodalmon is jl ltszik.    Gyarmatosts: A nyugati civilizci termkeinek (ideolgia, technika) exportlsa. Rerltets ms kultrkra. Mindig a nyugat dominancijt jelentette, ez mig tartja magt, de Huntington szerint ebben lesz a buksa is.    Trtnelem: Az emberi magatartsformk vltozsaibl ll. Ez fejlds, folyamatos trendezds.  Fejldsnl Hegelt emlthetjk. Vilgszellemben gondolkodott.  Az  rendszere:                                     eszme              termszet     
                                       abszolt eszme (szellem)   Mindent tfog szellem jn ltre. Az eszme cseleket alkalmaz, mert elhiteti, hogy az emberek sajt cljaikat valstjk meg, pedig nem gy van teljesen.    Vaclav Havel: „Egyetlen globlis civilizciban lnk, s ez eltakarja a vallsi, trtnelmi hagyomnyokbl szrmaz klnbsgeket.”   Ami kzs, azt nevezhetjk ltalnos kultrnak. Ez termeli ki azt, hogy gy osztjuk fel a vilgot, mint: civilizlt s primitv kultrk.    Ilyen kzsnek tekinthet a Davosi kultra. Itt gylnek ssze azok az emberek, akiknek kezben a Fld jelentkeny darabja van. k irnytjk a vilggazdasgot.    Kzsek az emberi rtkek is, az emberi jogok is.    Kzs a tmegkultra. Egyetemesnek tnik, s ott az Internet is. A tmegkultrt fleg a divat diktlja, a divat pedig tulajdonkppen egy hbort. A nyugati kultra nem egyenl a tmegkultrval. Megszabja sajtos jellegt.  rtkszempontok szerint a szrakoztats alacsonyabb rend, mint pldul a nevels. A vilgmegrts fontos a kultra szempontjbl a XX. sz-tl.      A kultrra tmeges igny jelent meg, de ez az eszttikai sznvonal cskkenst jelenti.  A tmegkultra lnyegben az nlvezet elrsre alakulhatott ki.    A nyelv problmja: Ltezik-e egyetemes nyelv, vilgnyelv? Ma ezt a funkcit az angolnyelv tlti be. Ugyanakkor a mandarin nyelvet sokkal tbben beszlik anyanyelvi szinten. A mandarin a knai nyelvjrs leggyakoribb formja. Az angolnyelv ismerete cskkenben van, a spanyol s portugl nvekvben.    I. Civilizcis modellek: A vilgtrtnelem s a vilgpolitika sokplus. Az eurpai hatalmak sem egysgesen lpnek fel. nll plusknt jelentek meg a vilgpolitika sznpadn a nagy orszgok.   A modernizci nem egyenl a nyugatisggal.   II. A civilizcik kztti eregyensly mdosul: A nyugat befolysa hanyatlik, a tvol-keleti n. Politikai, gazdasgi, katonai szempontbl egyarnt.  A demogrfiai robbansok nhol befolysoljk az eregyenslyt. Destabilizcihoz vezet mindez, teht nyugtalansgot szl, fleg az iszlmnl.    III. j civilizcikon alapul vilgrend: Az egyttmkds mindenfle tren kulturlis rokonsg alapjn szervezdik.    IV. A nyugat konfliktusokba keveredik sajt egyetemest trekvsei miatt: Ez fleg az iszlmmal s Knval szemben rzdik. A nyugat befolysa cskken. A helyi hbor knnyen kiszlesedhet.    V. A nyugat letben maradsa attl fgg, hogy vltoztasson, teht ne akarjon egyetemesteni, mindenhat szerepet jtszani. Fleg az USnak kellene vltoztatnia.    A hideghbor idejn a feloszts: 1)      Szabad vilg: USA s a nyugat-eurpai blokk. 2)      Kommunista vilg 3)      Fejld orszgok   Ksbb a msodik blokk megsznt. Az ideolgiai megklnbztets helyett a kulturlis identits lesz a meghatroz. Ugyanakkor az ellensgkp-gyrts nem sznik meg.    A hideghbor utn: 1)      Egyetlen vilgmodell: Fukuyama nevhez ktdik, aki szerint a hideghbor vgvel megsznik a trtnelem, csak gazdasgi verseny lesz.  2)      Ktvilg-elmlet:  a)      kelet-nyugat ellentte, de kulturlis alapon jelenik meg b)      szak-dl ellentte, gazdasgi alapon jelenik meg 3)      KB. 184 llam modellje: Az llamok szuvernek, rendelkeznek az nrendelkezs kpessgvel.          4)      Teljes kosz elmlete: Ersdik a szervezett bnzs, a terrorizmus hatalmas mreteket lt. A kormnyok tekintlye cskken.    Modernizci, nyugatosods hatsai a nem nyugati civilizcikra:   Modernizci: -         trsadalmi mobilits a jegye -         gazdasg eltrbe kerl -         komplex foglalkoztatsi rendszer -         iparosods -         urbanizci Fgg az egsz attl milyen gazdasgrl van sz, de tulajdonkppen a trsadalom szerkezett is befolysolja.    Wittfogel: A mezgazdasgra pl kultrkban szksgszer a tekintlyelv, centralizlt rendszer kialakulsa.    Mi jellemzi mg a nyugatot? 1)      klasszikus rksg: Grg-rmai kultra (filozfia, matematika, latin nyelv, rmai jog) Keresztnysg (vilgi, egyhzi tekintly sztvlasztsa megtrtnt nyugaton, de az iszlmban ez nem gy van)   2)      jogrend: A rmai jog jellemzje, hogy civilizlt trsadalom csak jogi alapokkal jn ltre. ennek ksznhet az alkotmnyossg kialakulsa, az emberi jogok, tulajdonjogok vdelme. Minden nknyes uralkodssal ellenkezik.   3)      trsadalmi pluralizmus: Nem vrrokonsgi az autonm kzssg. Foglalkozs, eszme mentn szervezdik inkbb: szerzetes rendek, chek, egyesletek, trsasgok, manufaktrk.    Osztlypluralizmus: A trsadalom gy rtegzett, hogy ennek funkcija, eredmnyes hatsa volt. Az arisztokrcia kordban tartotta mg az abszolutista uralkodkat is.  A parasztsg nem volt nyugaton olyan kiszolgltatott, minta keleti rszeken. A polgrsg tehetsnek szmtott, br kevesen voltak.    4)      a kzigazgats, kpviseleti testletek: A trsadalmi pluralizmus kvetkeztben kialakultak a testleti rendek, melyek megalapoztk a demokrcit. Helyi autonmia szerepe…   5)      individualizmus: A renesznsz korban jtt el. Antik gykerek jellemzik, n. „Rme s Jlia forradalom”. A szabad vlaszts joga. Egynisg kultuszba csaphat t. A jogegyenlsgnek alapot szolgl.        A tbbi civilizci viszonya a nyugattal:   1)      Teljes elutasts: Kna s Japn, egy idben elvetettk a nyugatosodst. A XIX. sz. kzeptl vltak nyitott. A szellemisg megmaradt, a technika a nyugatot kveti. Ma mr az elutasts nem mkdik, mert a klnbz llamok nagyon fggnek egymstl. Kivve a primitv trzseket vagy a szlssges, nyugatellenes fundamentalistkat.    2)      Teljes elfogads: Ezt nevezik kemalizmusnak, vagy herdianizmusnak. Az elbbi Musztafa Keml Atatrkhz fzdik, aki trk volt, s megszntette, ami az iszlmra alapozott, ami a hagyomnyos kultrra vonatkozik. gy gondolta, kptelensg modernizldni nyugatosods nlkl.    3)      Modernizci nyugatosods nlkl:     A 
                               C                                                                        A: nyugatosods modernizci nlkl, pl.:                                                                             Egyiptom                                                                        B: modernizci nyugatosods nlkl, pl.:                                                D                         picit Kna s Japn                                                                        C: nyugati llamok D: elr a nyugatosods egy szintet s visszatr az addig ltens hagyomnyokhoz, pl.: Trkorszg                                                       B 
Teht az egyetemests nyugatrl nem felttlenl pozitv vonzat.      Vgeredmnyben a modernizci nem gyengti, hanem ersti a hagyomnyokat.    Trtnelem alakulsa:     Geschichte:             Jelenthet:          trtnetet, sztorit                                    a vilg, emberisg trtnett                                    trtnelmet, mint tantrgyat, tudomnyt                                    mvszet-, gazdasg-, trsadalom-, s fldtrtnete Teht a trtnetrst mindig thatotta a politika.    Hegel:  volt az els, aki felptett egy olyan filozfit, amelyben a fejlds gondolata nagy szerepet tlttt be.                                                                 szellem                                      termszet                                 trsadalom       A trtnelem mindig visszatr nmagba. A munka rvn az ember kidolgozza magt a termszetbl. A kultrban az els lpcsfok a mvszet. Ennl magasabb szint a valls, ennl pedig a filozfia.  Az mvszetben fontos az rzki brzols. Ennek vgpontja az abszolt szellem megvalsulsa, ahol teljes megnyugvs llapota van.  Ennek nagy hatsa volt, szinte minden gondolkod viszonytott hozz valahogy.    A trtnelem folyamatt trsadalmi csoportok kztti ellenttekre vezetik vissza: Marx, Ortega, Nitzsche, Chamberlaine.   Tmeg (Marx)             elit (Nitzsche) Melyik csoport ideolgijt kpviselik.   Schopenhauer: Hegel nagy ellenfele volt.  azt mondta, hogy a vilg nem annyira racionlis, mint hisszk. Fontos az akarat, ami nem rtelem nlkli, de ntrvny. Teht a vilg, az let csak szenveds. A trtnelemben nincs fejlds. Ebben az idszakban az apokaliptikus elkpzelsek nagyon felersdtek.    Kirkegard: Az egzisztencialistkat elzi meg gondolataival. Az emberi szabadsgban az ember nem szabadul fel, hanem felelssge miatt fogoly. Az ember mindig meg akar felelni, s ez szmra teher. A dntsek formljk az embert. Nincs j dnts, csak rossz.    Pozitivistk: A tnyekre szortkoznak, a termszettudomny mdszereivel dolgoznak. Nincs helye ltalnostsnak. A trtnelem szmukra csak ler jelleg tudomny.    Marx: Hisz a trtnelmi fejldsben, csak  materialista szemlletben magyarzza. Szerinte spirl alak a fejlds, mert mindig vannak visszaessek, de ettl mg mindig elre fejldik.  Marxnl a trsadalom, s fleg a proletaritus a trtnelem nagy mozgatja, kiindulja.  Az emberi szabadsg megvalsulsa a kommunizmusban rejlik. Az ember legfontosabb tevkenysgben, a munkban valsul ez meg. Azonban a szabadsg korltozva van. A termeleszkzk magntulajdonba vtele is akadlyozza a szabadsgot. Ezrt kell ettl megszabadulni.    Voltak, akik az ipar fejldsben lttk a trtnelem fejldst is. Termels s fogyaszts mdjrl is beszl:   kzvetlen fogyaszts                            termelsi fogyaszts   A trsadalmi szksgletek mindig jratermeldnek, de mindig magasabb szinten.  „A lt hatrozza meg a tudatot.” Kisebb rendszerek hatrozzk meg az egyn, a trsadalom mkdst.  A termelsben viszonyrendszerek vannak: tulajdonviszony, csereviszony, stb. Ez mind befolysolja a trtnelem alakulst. A politikai felptmnyek fggnek egymstl, a gazdasgi alaptl.        Marx sszhang-trvnye: A termelsi viszonyok, illetve termel erk adjk a trtnelem menett. E kett tallkozs adja a trtnelem nagy esemnyeit.      
| <P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: cente  |  |  |  |