DIDAKTIKAI FOGALOMLISTA
2007.11.16. 14:41
Dr Marton Kroly listja szerint
/Falus Ivn : Didaktika c. knyve alapjn/
sszelltotta: Kottsz Kata
DIDAKTIKAI FOGALOMLISTA
Attitd /hozzlls/: 1. Az egyn pozitv s negatv viszonyulsaira utal a trgyakkal, szemlyekkel, csoportokkal, helyzetekkel kapcsolatban.
2. Egyfajta bels llapot, mely befolysolja az egyn cselekvst trgyakkal, szemlyekkel, esemnyekkel kapcsolatban.
Csoportmunka: 3-6 f kzs munkban old meg kapott vagy vllalt feladatot. A ~ sorn a tagok kztt klcsns fggsi, felelssgi s ellenrzsi viszonyok jnnek ltre. Ezek a kiegyenslyozott viszonyok inkbb kibontakozhatnak, ha a csoportnak nincs formlisan kijellt/ megvlasztott vezetje, hanem az egyes tevkenysgek, feladatok szakrti rendszere alakul ki a csoport szerves fejldsnek folyamatban. A ~ alkalmazhat j anyag feldolgozsa, az alkalmazs, a rgzts, a rendszerezs s ritkbban az rtkels rdekben.
Differencilt oktats: Az oktatsi folyamat olyan specilis tervezse, szervezse, megvalstsa, amikor a folyamat egy rszben a klnbz egyni sajtossgokkal rendelkez tanulk prhuzamosan, eltr mdon, testre szabott, specilis feladatot vgezhetnek.
Felttele a tanulk egyni jellemzinek megismerse /kpessgeik, elzetes ismereteik, motivltsguk, munkavgzsk, egyttmkd kpessgk, szocilis htterk, trsas helyzetk/.
Egyni munka: az ~ sorn az egyes gyerekek nllan megoldand egyni feladatokat kapnak. Clja lehet j ismeret szerzse, a korbban tanultak alkalmazsa, rgztse, rendszerezse, rtkelse.
Elbeszls: olyan monologikus szbeli kzlsi mdszer, amely egy-egy jelensg, esemny, folyamat, szemly, trgy rzkletes, szemlletes bemutatsra, konkrt informcik tadsra szolgl. Fknt a tanulk kpzelett, rzelmeit mozgstja.
Az eladstl rvidebb terjedelme, a magyarzattl pedig az informcitads clja, jellege klnbzteti meg.
Elads: olyan monologikus szbeli kzlsi mdszer, amely egy-egy tma logikus, rszletes, viszonylag hosszabb ideig tart kifejtsre szolgl. ltalban magba tvzi az elbeszls s a magyarzat elemeit. Szerkezete: bevezets, kifejts, sszegzs.
Alkalmazsa indokolt, ha a cl informci kzlse, a tananyag nem hozzfrhet ms forrsbl vagy az adott tanulcsoport szmra sajtos struktrban clszer azt kzlni, az rdeklds felkeltsre szksg van, a tananyag bevezetsre hasznljk, s majd ms mdszerek kvetik.
Frontlis munka: olyan szervezsi md, amelyben az egytt tantott/tanul gyerekek, ifjak tanulsi tevkenysge prhuzamosan, egy idben, gyakran azonos temben folyik a kzs oktatsi clok rdekben. Mindenkinek biztostja a tanuls lehetsgt, de a feltteleit nem. A frontlis oktatsban ugyanis csak azok a tanulk vesznek rszt, akik tudnak s akarnak az oktats kzs menetben a pedaggussal egytt haladni.
Ismeret: tanuls segtsgvel a valsgrl szerzett tnyek, informcik, fogalmak, trvnyszersgek s elmletek sszessge. A tanul kpes tnyeket, fogalmakat, mdszereket, szablyokat felismerni, vagy felidzni. Az emlkezet mkdsre pt, motivcis hatsa csekly. Az iskolai oktats clja.
Jtk mint mdszer: olyan oktatsi mdszer, amelyben a tanulk tapasztalati tanuls rvn fogalmakat, esemnyeket, jelensgeket sajttanak el, tevkenysget gyakorolnak be. Erteljesen motivlja a gyerekeket, amennyiben alkalmazsra ritkn , a komoly tanuls sznestse rdekben kerl sor.
Jrtassg: tjkozottsg, eligazodsi kpessg. ~-on j feladatok, problmk megoldsnak kpessgt rtjk, az ismeretek alkot /kombinatv/ felhasznlsa tjn.
Jelenti az aktivizcira ksz ismeretek szelektv felidzst; j feladatok s problmk elemzst; a velk adekvlt megoldsi lehetsgek felismerst; ezekkel egysgben magas szint gondolkodsi mveletek lezajlst.
Kpzs: az a tevkenysg, melynek sorn az elsajttott ismeretek gyakorlati alkalmazsa segtsgvel kifejlesztjk az adott terleten szksges jrtassgokat, kszsgeket s kpessgeket.
Kszsg: az ismeretek automatikus felhasznlsnak szintje. A tudatos tevkenysg automatizlt komponense. A ~-ek lehetnek intellektulisak, pl.: helyesrsi ~, vagy manulisak/motorikusak, pl.: az rs ~-e.
Kooperatv oktatsi mdszer: A ~ a tanulk /4-6 fs/kis csoportokban vgzett tevkenysgn alapul. Az ismeretek s az intellektulis kszsgek fejlesztsn tl kiemelt jelentsge van a negyedik oktatsi stratgia cljaiknt emltett szocilis kszsgek, egyttmkdsi kpessgek kialaktsban. Legelterjedtebbek: 1. csoportos tanuls-egyni teljestmny; 2. csoportos tanuls-egyni vetlked; 3. mozaiktanuls; 4. csoportkutats.
Magyarzat: olyan monologikus tanri kzlsi mdszer, amellyel trvnyszer sszefggsek, szablyok, ttelek, fogalmak megrtst segtjk el. Lehet rtelmez /tipikus krdszava: Mi? Mit?/, ler /Hogyan?/, okfeltr /Mirt?/.
Megbeszls /beszlgets/: dialogikus szbeli kzlsi mdszer, amelynek sorn a tanulk a pedaggus krdsre vlaszolva dolgozzk fel a tananyagot.
Kontaktus rvn a pedaggus rendszeres visszajelzst kap a tanulktl.
A gyerekek elismereteire kell plnie; rdekesnek, lmnyszernek kell lennie; oldott, ktetlen lgkr legyen; jl tervezett indt, tovbbviv, ellenrz krdsek szksgesek; mindenki rszt vegyen benne; a pedaggus a httrbl rugalmasan, de hatrozottan irnytson, s a hibkat, tvedseket tapintatosan korriglja.
Munkltat mdszer:
Oktats:1. egyrszt a tanul tudatos s aktv tevkenysgt jelenti , mellyel az alapmveltsghez tartoz kulturlis javakat elsajttja, msrszt pedig a tanr clirnyos tervez, szervez, szablyoz, rtkel eljrsait, melyekkel a tanulk tanulsi munkjt sztnzi, irnytja, segti, azaz hatkonny teszi. (Bthory,1992.)
2.Az ~ a tants s a tanuls egysge. /Nagy S./
3. Htkznapi rtelmezsben valamely informci, ismeret, tuds megtantsa, kezelse, elsajttsa.
Oktatselmlet /Didaktika: magba foglalja mind a tants, mind a tants ltal irnytott tanuls minden elmleti s gyakorlati problematikjt.
Az ~ magba foglalja az oktats cljnak, tartalmnak, folyamatnak, szervezeti forminak, kereteinek, mdszereinek, eszkzeinek tudomnyos kifejtst.
Az ~ a gyakorlat szmra kritriumokat llt, s meghatrozza e kritriumok elrsnek elgsges felttelt, azaz az ismeretek, jrtassgok, kszsgek, viselkedsformk, attitdk megszerzsnek legclravezetbb mdjaira vonatkoz szablyokat fogalmaz meg, s mrct, tmutatst nyjt a tants vagy tanuls brmilyen specilis mdjnak elbrlshoz, rtkelshez.
Oktatsi cl: a tanulk szemlyisgfejldsben bekvetkezett tervezett vltozsok, melyek a tantsi-tanulsi folyamat eredmnyeknt valsulnak meg a korszer mveltsgfelfogst reprezentl mveldsi anyag feldolgozsa sorn.
Az oktats cljai a tanulk szemlyisgfejldsben a tantsi-tanulsi folyamat eredmnyeknt bekvetkez vltozsok.
A tanulk fejlesztsre vonatkozik, magba foglalja a tanri s tanuli tevkenysget is, melyek egymssal klcsnhatsban valsulnak meg.
Oktatsi folyamat: Tgabb rtelemben a teljes iskolai kpzst s az vodai nevelst felleli. Szkebb rtelemben egy-egy tantrgy egy-egy tmjnak tantsi-tanulsi folyamata.
Oktatsi mdszer: az oktatsi folyamatnak lland, ismtld sszetevi, a tanr s tanul tevkenysgnek rszei, amelyek klnbz clok rdekben eltr stratgikba szervezdve kerlnek alkalmazsra.
Csoportostsuk: 1. Informci forrsa szerint/verblis, szemlletes, gyakorlati/
2. A tanulk ltal vgzett megismer tevkenysg szerint /receptv; reproduktv; rszben felfedez, heurisztikus;kutat jelleg/
3.Oktats logikai irnya szerint /induktv, reduktv/
4.A tanulsi munka irnytsnak szempontja alapjn /tanri dominancij, kzs tanri-tanuli, tanuli dominancij/
5. Didaktikai feladatok szerint /az j ismeretek ,a kpessgek tantsnak-tanulsnak, alkalmazsnak, rendszerezsnek s a rgztsnek mdszerei szerint/
6.Szbeli kzl mdszerek szerint /monologikus s dialogikus/
Oktatsi stratgia: sajtos clok elrsre szolgl mdszerek, eszkzk, szervezsi mdok s formk olyan komplex rendszere, amely koherens elmleti alapokon nyugszik, sajtos szintaxissal / vgrehajtand lpsek meghatrozsval s adott sorrendjvel/ rendelkezik, s jellegzetes tanulsi krnyezetben valsul meg.
Oktats tartalma:
Pedaggiai rtkels: a nevels-oktats szerves rsze, nem csak a nevels-oktats egyes szakaszainak vgn megjelen, viszonylag elklnlt tevkenysg.
Szerepe van a tervezsben, magban a folyamatban s a folyamat befejez szakaszban.
Dinamikus kapcsolatban van a clokkal s a tanulk tanulsi tapasztalataival.
A ~ sorn megllaptjk, hogy a tanulk elrtk-e a kitztt clokat.
Projektmdszer: a tanulk rdekldsre, a tanrok s a dikok kzs tevkenysgre pt mdszer, amely a megismersi folyamatot projektek sorozataknt szervezi meg.
A ~ alkalmazsa sorn ngyfle projekt kidolgozsra kerlhet sor: 1.gyakorlati feladat / hasznos trgy megtervezse, kivitelezse/;2. eszttikai lmny tlse; 3.egy problma megoldsa; 4.valamilyen tevkenysg, tuds elsajttsa.
Szemlltets (demonstrci, illusztrci): olyan szemlletes oktatsi mdszer, amelynek sorn a tanulmnyozand trgyak , jelensgek, folyamatok szlelse, elemzse trtnik.
Alkalmazst a tanulk, az adott osztly fejlettsgi szintjhez, elismereteihez, tanuli kpessgeihez kell igaztani.
A ~ kapcsold visszacsatols, az elsdleges rgztsek, rszsszefoglalsok ugyancsak felttelei az ismeretfeldolgozsnak.
Taneszkz: az oktats folyamatban felhasznlhat, az oktats cljainak elrst segt trgy, vagy elektronikus ton elhvhat kpi vagy hanginformci.
Tants: A tanr clirnyos, tervez, szervez, szablyoz, rtkel eljrsai, melyekkel a tanulk tanulsi tevkenysgeit sztnzi, irnytja, segti, azaz hatkonny teszi.
Tanuls: A tanul tudatos s aktv tevkenysge az alapmveltsghez tartoz kulturlis javak elsajttsa rdekben.
Tanulsi szerzds:
Taxonmia: Osztlyozsi rendszer, amelyben az esemnyek, jelensgek, trgyak, clok egymsutnjt egysges elv hatrozza meg.
A pedaggiban ez a bels rendez elv ltalban kumulatv hierarchia, vagyis az egyms fl rendelt clok, jelensgek /osztlyok/ magukba foglaljk az alacsonyabb szinteket.
Clrendszert Bloom a szemlyisgfejleszts hrom terletre ksztette el : kognitv, affektv s pszichomotoros fejlesztsre.
Vita: dialogikus szbeli kzlsi mdszer, amelynek az ismeretek elsajttsn tl clja a gondolkods s a kommunikcis kszsgek fejlesztse. A vitban a tanulk viszonylag nagyfok nllsgot lveznek, a pedaggus a httrbl irnytja a vita menett.
A ~-nak logikai, morlis, intellektulis feltteleit klnbztetjk meg.
|