2007. oktber 16.
2007.12.18. 08:56
2007. oktber 16.
A modern regionalizmus trnyerse: a kzpszint felrtkeldse a nemzeti s eurpai gazdasgi, politikai s trsadalmi vltozsok hatsra
Kvetkezmny:
- a hatalmi gpezet szervezeti jraszablyozs
- a trsadalmi irnyts jraszablyozsa
- a forrsfeloszts jraszablyozsa
Ennek eredmnyeknt felgyorsult a decentralizcis folyamat. Azaz a terletfejleszts szubnacionlis szereplinek megersdse vlt jellemzv, amely a centralizlt hatalom trbeli ellenslya lett
A regionalizmus trnyerse
Az etnikai-kulturlis regionalizmus: a nemzetllami modell s a regionlis nemzeti mozgalmak konfliktusa: pl.: belga, spanyol regionlis szubkultrk (vallon. Flamad, baszk, kasztliai, andalz, aragon….
Etnikai mozgalmak: kvetelseik s hatraik vltozatosak. Pl.: Olaszorszg: etnikai szervezetek terleti hatrai stabilak, gy nincs komoly politikai nyoms Rmra
De az j olasz regionalizmus – az szaki Liga mr nem etnikai alapon szervezdtt, hanem idegengyll csoportok szvetsge – idnknt felvetik az autonmia ignyt, st esetenknt ers szeparatista felhangok jelennek meg. Politikai legitimcival is rendelkeznek (Berlusconi), amely mr veszlyezteti a nemzetllam integritst – ezt mr nem nevezzk regionalizmusnak
Spanyolorszg: 500 ves regionlis identits (1479 ta ltezik Spo., addig klnbz szuvern territorilis egysgek alkottk a spanyol lamokat
Franco halla utn (1975) szeltett meg az j alkotmny, amely elismerte a regionlis jogostvnyokat
Baszkfld: a baszk szeparatizmus (nem indoeurpaiak) – az orszgrsz vagy nemzeti kisebbsg elszakadsi (klnvlsi trekvst hirdetik (a nemzeti kisebbsg alapon trtn szeaparatizmust Franciaorszg is eltli – ott is lnek baszkok)
ETA kpviseli: Euskadi Ta Askatasoma – ltalban terrorszervezetnek minstik
A szlssges nacionalizmus nem minden esetben szeparatista: pl. a flamand nacionalista prt az etnikai arnyoknak megfelel hatalmi pozcikat kvetelt Flandrinak Belgiumon bell, illetve, hogy a flamand is legyen ktelez llami nyelv
Az j belga alkotmny: fderatv alapon fogalmazta meg az llamot (Fderci –fderalizmus: llamszvetsg)
A flamand kvetelsek tkrztk a regionlis gazdasgi trendezdst, gy az etnikai mozgalmak perifrikus rdekcsoportt vltak s j ignyeket fogalmaztak meg
Vallnia: a nehzipar bzisa (1973 ta vlsgvezet) helyett Flandria lett a meghatroz a belga gazdasgban: ennek megfelelen j trformci alakultk i – szakts a hagyomnyos forrseloszts elveivel
Teht megvalsult a fogyasztsi tpus gazdasgi regionalizmus modellje, amely decentralizl, de nem hirdeti a kivlst az llamtrbl
Gazdasgi eredet regionlis autonmiaignyek: ha a gazdasg nvekedsi plyn mozog, ezek a kihvsok relatve knnyen kezelhetek, az ignyek teljesthetek
Mirt ppen az 1960-as vek vgtl, az 1970-es vek elejtl jelentkezett?
- j versenyhelyzet
- szociokulturlis elemek fejlesztse – nemzeti identits erstse (intzmnyek ltrejtte)
A perifrik iparosodsa, gazdasgi felemelkedse egyttjrt a kulturlis homogenizcis kzponti trekvsekkel s kiformldott a nemzetisgi kultra regionlis szint vdelmi rendszere
Mindezzel prhuzamosan elfogadott politikai trekvss vlt a trsadalomirnyts demokratizldsa:
- demokratikus intzmnyek bvlse
- klasszikus demokratikus alapelvek (pl. egyenlsg) bvlse
Ersti a regionlis identitsokat, mikzben az llam nvekv javait mindinkbb egyenlbben knyszerlt elosztani a
- szemlyek
- trsadalmi csoportok
- orszgrszek
- teleplsformk kztt
A regionalizmus egyb sztnzi: a trsadalomirnyts funkcionlis elemeinek racionalizlsa
Azaz a modern terleti kzigazgats kialakulsa s fejldse: - az eurpai vrosfejlds els szakaszban fogalmazdtak meg az alapelvek, majd az urbanizcis hullm kvetkeztben tovbbfejlesztettk
Ezutn kvetkezett be a npessg s a gazdasgi tevkenysg vrosbl val kiteleplse a szuburbikba s a rurlis trsgekbe
Ennek hatsra a terletei kzigazgats is differenciltabb vlt: a funkcibvlssel prhuzamosan bekvetkezett a finanszrozs nvekedse is. A kltsgvetsi forrsok nagyobb hnyada kerlt szubnacionlis szinten felhasznlsra
A funkcionlis recionalits eredmnyeknt felrtkeldtek a regionlis hatalmi tnyezk s tudatos politikai, gazdasgi s tudomnyos tevkenysgg fejldtt a regionlis tervezs
Nyugat-Eurpa: az 1960-as vektl a francia gazdasgtervezsi modell terjedt el: a kzponti, gazatcentrikus tervezst felvltotta a rgikra pl tervezs – a nemzetgazdasg regionlis soksznsgnek legitimcija
A nemzeti regionlis politika kialakulsval prhuzamosan megjelent a gazdasgi tervezsi rgi az llam s a helyi (loklis) nkormnyzat kztt, amely alkalmas politika terepnek bizonyult a politikai elit szmra
Rgi-regionlis politika: az llam hatkonysgnak nvelse rdekben hoztk ltre, hogy a rgikat mind aktvabban bevonjk a nemzetkzi munkamegoszts folyamatba. Mindez egytt jrt az rdekrvnyests lehetsgeinek szlesedsvel
Rgi: egyszerre jelent fggsget s autonmit
Az 1970-es vek: ismt felersd centralizcis trekvsek a termels hatkonysga rdekben. A rgi (lobby) a fogyaszts preferlta
Regionalizmus: az univerzlis egalitarizmus s korporatizmussal szemben fogalmazdott meg. A regionlis intzmnyrendszer az rdekegyeztets fruma, szntere lett
Korporati(vi)zmus: azonos foglalkozs rtegek hivatsrendjre pl politikai berendezkeds
Korporci: dolgozk+munkaadk kzs rdekkpviselete
Neok~: az llam s a nagy rdekkpviseletek egyttmkdse (OT)
Regionlis fejlds: eredmnye a regionlis rdekartikulci. De ez szembenll az oszthatatlan nemzetllam eszmjvel: kzponti gazdasgpolitika – helyi rdekek konfrontcija
Regionalizmus s integrci
Tagllamok regionlis koncepcii, ignyei s azok sszehangolsa – 1957-ben a Rmai Szerzds preambulumban rintettk, majd 1987-ben az Egysges Eurpai Okmnyban megfogalmaztk a fbb elveket s megneveztk az eszkzket
2007. november 6.
A regionlis politika sajtossga, hogy aktv, illetve, hogy sohasem lehet preventv jelleg: gyakorlatilag egy gazdasgtervezsi folyamatot jelent
Annak sajtos beismerse, hogy a spontn piaci erk s rdekek trsadalmilag gyakorta nem kvnatos eredmnyeket hozhatnak:
Ezrt szksgess vlik a kontroll, a beavatkozs.
J. M. Keynes: a jlti llam modelljnek elmleti megalapozsa: a nagy (1929-33-as) gazdasgi vlsg idszakban, illetve annak tapasztalatai alapjn fogalmazta meg elmlett.
A II. vilghbort kveten Nyugat-Eurpban ltalnosan elterjedt az tfog gazdasgtervezs s szablyozs mintja prhuzamosan a nemzetllam rehabilitldsval. Az 1940-es vek vgtl az 1970-es vekig szilrdan ltezett s jl mkdtt a klasszikus jlti llam modellje, mint komplex gazdasgi-trsadalmi jelensg, intzmny.
j gazdasgpolitika: az univerzlis jlti llam megjelense s mkdse j korszakot jelentett a regionlis terletfejleszts politikjban.
Aktv terletfejlesztsi politikk indultak meg kzponti irnytssal, llami beavatkozssal – ez a javak redisztribcijra (jraelosztsra) pl intervencis gondoskods korszaka
Ennek hatsra komplex regionlis fejlesztsi programok indultak: a trszerkezet tformlsa, az egyenltlensgek mrsklse volt a cl
1973, majd 1979: az olajvlsg – amely egyben strukturlis vlsgot is eredmnyezett:
- ez a jlti llam krzisnek kezdete
- a jlti rendszer trsadalmi gondja
- Bretton Woods szthullsa
A vilggazdasgi korszakvlts hatott a regionlis politikra is: a korbbi, tmegtermelsre pl, kzponti felhalmozst s redisztribcit a differencilt piac szerepn alapul, decentralizlt gazdasgi fejlds vltotta fel
Az ipar helyet a mozgkonyabb, j terletpolitikai s teleptsi kvnalmakat ignyl tercier (szogltatsok) szektor vlt meghatrozv: ez az .n. posztindusztrilis korszak kezdete
Ebben az idszakban talakult a vilggazdasg kereslet-knlat szerkezete, j fogyasztsi szoksok s mintk, modellek (szubkultrk) jelentek meg s vltak meghatrozv s ersdtt a gazdasg aktorainak versenye
A keresletnvel, a teljes foglalkoztatottsgon alapul gazdasgpolitkt a knlatorientlt verseny- s struktrapolitika vltotta fel
Ennek ksznheten az eurpai kontinens trtnelmi iparvidkei a legproblematikusabb gazdasgi terekk lettek – az egysges ercentrum (Anglia, Nmetalfld, szakkelet-Franciaorszg, Nyugat-Nmetorszg) feldaraboldott
Az j centrumok keletebbre toldtak: „kk bann” elmlet
Az j kihvsokra s problmkra a hagyomnyos terletfejlesztsi politika eszkzei elgtelennek bizonyultak – rugalmatlan gazdasgi-trsadalmi struktrkat hoztak ltre
A recesszi vagy stagflci korban a kzponti gazdasgpolitika kezdetben megksrelte orvosolni a roml nemzetgazdasg gondjait
Tlzott tketmogatsok: nincs kapcsolt immr a tke mennyisge s indoka (foglalkoztatott-sg) kztt – vagyis a hagyomnyos (vlsg)gazatok tmogatsa volt jellemz
Ez a kialakult gazdasgi trszerkezet jratermelst finanszroz politikv vlt – vagyis a regionlis klnbsgek nvekedst eredmnyezte
Az j gazdasgpolitika: trtkelte a kzpont szerept s a meghatroz aktorok kz sorolta a helyi politikai s gazdasgi hatalom birtokosait – ezzel prhuzamosan megfogalmazta felelssgket a regionlis kihvsok kezelsben
A reformelkpzelsek tpusai:
- A regionlis problmk visszaszortsa: az nerre tmaszkods elve – nincs kzponti tmogats, nincs regionlis seglyezs. Tudatosan nem vette figyelembe a regionlis klnbsgeket, csak nemzeti problmk ltezst ismerte el. Azt mondta, hogy a kzponti irnyts ltalban tmogassa az innovcit, de a gazdasgi stratgit a fejlett rgik prioritsait nzve kell megfogalmazni (liberlis j jobboldal, neoliberlis irnyzat)
- Tradicionlis regionlis politika revzija: a globlis gazdasgpolitika legyen komplexebb – legyen innovci-, infrastruktrabart, vegye figyelembe a kpzettsg jelentsgt, mert ezek gazdasglnkt hatssal brnak, vonzzk a mkd tkt =beruhzssztnzk
- (konzervatv j jobboldal, hagyomnyos baloldal)
- Komplex regionlis fejleszts: a kzponti s helyi igazgats- s gazdasgpolitika harmonizcija
- Kzpont: legyen kpes a regionlis ignyek integrlsra a gazdasgpolitika megfogalmazsakor
- Helyi: legyen kpes megjelenteni s kpviselni a regionlis rdekeket – rdekrvnyests, illetve a feladatok komplex megoldsra ( mrskelt, .n. vrosi baloldal)
Nyugat-Eurpa: a regionlis alap preferencilis rendszer alakult ki: a korbbi automatikus tmogatsi rendszerrel szemben a diszkrecionlis formk megjelense vlt jellemzv
Mindez szigor kritriumrendszer kialaktst s bevezetst ignyelte:
Jellemzi:
- decentralizltsg: sztnzsi alapok regionlis szintje
- tkeorientlt sztnzs: a munkaer-orientlt felvltsa
- kis- s kzpvllalkozsok nvekv szerepe
A komplex s szigor kritriumrendszer funkcija: szr, hogy a tmogatsok a megfelel helyre jussanak
- rdemesek – a szksges alapfelttelek egyike
- seglyre szorulk
Helyi intzmnyek szerepe: gazdasgszervez s tancsad, stratgiaalkot (szintn elfelttel)
Szempont:
ellenrz rendszer lte – kls vagy kzponti intzmnyek
kontrolling rendszer – helyi szervek feladata
|