| 		
		 
 Msodik konzultci
  2008.04.30. 09:57 
  
Felnttkpzs nemzetkzi szervezetei (2. ra anyaga!) 
  
  
UNESCO 
Egyeslt Nemzetek Nevelsgyi, Tudomnyos s Kulturlis Szervezete 
 United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization 
n      191 tagllama s 6 trsult llama van 
n      Magyarorszg: 1948. szeptember 14. 
FUNKCIONLIS ANALFABTIZMUS 
REJTETT NPESSG 
  
ltszmukat 3 tnyez miatt nehz meghatrozni 
  
n      1. fldrajzilag nem lokalizlhatk 
n      2. nem mrhet a terjedsi teme 
n      3. tipolgiai jelleg tnyezk 
Tpusai: 
n      funkcionlis analfabtk 
n      flig iskolzottak 
n      teljesen analfabtk 
FUNKCIONLIS ANALFABTIZMUS 
REJTETT NPESSG 
  
ltszmukat 3 tnyez miatt nehz meghatrozni 
  
n      1. fldrajzilag nem lokalizlhatk 
n      2. nem mrhet a terjedsi teme 
n      3. tipolgiai jelleg tnyezk 
Kpzsek feladata: 
n      rs-olvass-szmols kszsge 
n      mindennapi letben szksges ismeretek 
n      munkjukhoz szksges plusz ismeretek 
Ptkpzsek: 
n      letkor s lettapasztalat 
n      els munkahely keresse vagy jra-beilleszkeds segtse 
n      idskorak specilis problmi 
n      a legfiatalabbak klnsen veszlyeztetettek 
n      az emberek iskolskori lmnyeikre ellenszenvvel gondolhatnak vissza 
Felnttkpzs 
n      Gyakorlat-centrikus 
n      Foglalkoztats-centrikus 
  
   Cl: 
   A megszerzett tuds eredmnye: kompetencia 
   (alkalmazhat ismeretek, kszsgek, magatarts) 
  
  
Felnttkpzs clja ma: 
n      teljesebb emberi lethez juts 
  
n      humanisztikus oldalrl kzeltjk meg  
  
  
Tanulshoz val hozzfrs: 
n      jl tlthat kpzsi rendszer 
n      fizikailag is el tudja rni az intzmnyrendszert 
n      anyagi hozzfrs 
AZ RSTUDATLANSG OKAI  
n      az iskolarendszer a vlogatsra s a kizrsra pl 
n      a formlis oktatst tlagos tanulkra tervezik 
  
n      az rstudatlansg sszefgg a szegnysggel is 
  
n      dualista trsadalom: 
n      1. aki szakkpzett, van munkja 
n      → a hatalom rszese s hordozja 
n      2. a tanulatlanoknak nincs lland munkahelyk 
n      → nem rszeslnek a hatalombl 
A funkcionlis analfabta jellemzi: 
n      szegnysg 
n      visszahzds, majd perifrira kerls 
n      htrnyos helyzet: munka, szabadid, csald  
n      presztizs-hiny 
n      trsadalmi lemorzsolds 
n      az alapfok oktats tartalmnak s mdszereinek megvltoztatsa 
  
n      a tanr szerepnek trtkelse 
  
n      a foglalkoztats-politika megvltoztatsa 
  
  
Oktatsi rendszer talaktsa: 
  
n      → 
n      gyakorlati megfontolsok sztnzik jratanulsra az embereket 
n      a kpzshez s a foglalkoztatshoz kapcsold mveltsg-fejleszts 
  
   az oktats feladata: 
n      munkra elkszt funkci 
n      „tllsi technikk” elsajtttatsa  
ALFABETIZCIS VILGKONGRESSZUS 
1965. - TEHERN - IRN 
  
n      A vitk tmakrei: 
  
n      1. Vilgmret harc az analfabetizmus lekzdsrt 
n      2. Az alfabetizci s a felnttkpzs kapcsolata  
n      3. Az alfabetizci s a fejlds 
  
vgzettsg-szakkpzettsg-mveltsg  -------  gazdasgi fejlettsg 
egyenesen arnyos  
  
  
Az rstud fogalma  
n      ismeretek s kompetencik 
n      sajt csoportjban s tgabb kzssgben val hatkony kzremkds 
n      olvassban, rsban s szmolsban 
n      kpessgek hasznostsa  
n      sajt fejlds --- kzssg fejlesztse 
n      aktv rszvtel sajt orszga letben  
n        
PIERRE FURTER 
AZ ANALFABTK NYOLC CSOPORTJA 
n      1. rsbelisggel nem rendelkez npek 
n      2. Olyan orszgok, ahol az rs csak a vrosokban terjedt el, az analfabtizmus falusi jelensg 
n      3. Fejld trsadalmak, orszgok 
n      4. A trsadalom tagjainak dnt tbbsge elvileg tud rni-olvasni 
n      5. Olyan orszgok, ahol a gazdasgi nvekeds tempja hirtelen felgyorsul 
n      6. Fejlett ipari orszgok (visszaess jelensge) 
n      7. A marginalizlds kollektv jelensgei 
n      8. A dolgozk eurpai migrcija 
  
UNESCO                Jelentsebb napok 
  
n      Szeptember 8. 
Az rni-olvasni tuds nemzetkzi napja - International Literacy Day 
  
n      Oktber 5. 
A tanrok nemzetkzi napja - International Teachers' Day 
  
n      1970. 
Az oktats nemzetkzi ve - International Year of Education 
  
n      1990. 
Az rni-olvasni tuds nemzetkzi ve - International Literacy Year 
  
n      2003-2012. 
Az rni-olvasni tuds ENSZ vtizede - United Nations Literacy Decade 
  
STRATGIA 
n      az oktats mint alapvet jog elmozdtsa 
n      az oktats minsgnek javtsa (tartalmak s mdszerek) 
n      az oktats tern az jts btortsa, informcicsere 
  
  
  
Prioritsok az oktatsban 
n      F priorits: 
   mindenki szmra biztostand 
   alapfok oktats 
  
  
n      Egyb priorits: 
 kzpfok oktats (mszaki s szakmai oktats s kpzs) 
 felsfok oktats  
 minsgi oktats (oktatk kpzse) 
  
Stratgiai clok 
(fejld orszgok) 
n      nemek kztti egyenlsg 
n      htrnyos helyzet gyermekek felzrkztatsa 
n      szakemberek kpzse; oktati sttusz javtsa, plyn marads, munkakrlmnyek javtsa 
n      a kpzs minsgnek javtsa az oktatk kpzst vgz intzmnyekben 
n      oktatrtkel rendszer 
  
  
Stratgiai clok 
(EU-tagllamok) 
n      tvoktats, elektronikus tanuls s informatikai-kommunikcis technolgik 
n      felsoktatsi akkreditci s minsgbiztosts 
n      partnerekkel kidolgozott kpzsi modulok; 
n      informcis-kommunikcis technolgik (ICT) 
n      a minsgi oktatsi szolgltatsokhoz val hozzfrs szlestse 
  
  
Oktats Mindenkinek 
Oktatsi Vilgkonferencia 
Dakar - 2000. 
  
Afrika  
n      legszegnyebb kontinens 
    (az afrikaiak 50%-a kevesebb, mint napi 1dollrbl l)  
n      itt a leggyorsabb a npessgnvekeds 
    (a vrosi npessg nvekedse vi 3,5%)  
n      itt a legmagasabb a mezgazdasgbl lk arnya 
    (66%)  
n      itt a legnagyobb a 25 vesnl fiatalabb lakosok arnya 
    (71%)  
n      itt a legalacsonyabb a megmvelt terletek arnya 
    (kb. 6%)  
n      itt a legmagasabb az analfabetizmus 
    (a 15 vesnl idsebb lakossg krben 60%)  
  
  
Clok 
a.) a kora gyerekkortl kezdd gondozs s oktats 
  
b.) 2015-re minden gyerek, mindenekeltt a lnyok, a htrnyos helyzet s az etnikai kisebbsgekhez tartoz gyerekek hozzfrjenek a kpzshez, ingyenesen 
  
c.) valamennyi fiatal s felntt ignye szerinti kpzsben rszesljn 
  
d.) 2015-re tven szzalkos javulst elrni a felntt analfabtizmus visszaszortsban 
  
e.) 2015-re elrni a nemek kzti teljes egyenlsget, a lnyok egyenl arnyban rszesljenek j minsgi alapoktatsban 
  
f.) a minsgi oktats valamennyi aspektusnak javtsa, klnsen az lethez elengedhetetlen alapjrtassgok tern. 
  
A digitlis megosztottsg emberi dimenzii 
n      Tanulmnyok s kutats tmogatsa 
n      Igazsgosabb informcis trsadalom ltrehozsa 
n      
  |