Evolucianista irnyzat; perszonalizmus
2007.05.02. 13:24
Evolucionista irnyzat
Pierre Teilhard de Charden (1881—1955) jezsuita atya az evolucionista irnyzat f kpviselje volt, de mvei az 50-es vekig nem jelenhettek meg, mert az egyhz nem fogadta el tantsait. Az evolucionista irnyzat
lnyege az, hogy a vilg llandan fejldik az egyszerbbtl az egyre bonyolultabb struktrk fel, ez a fejlds az emberben ri el els cscspontjt, s utna az emberisg fejldsben halad tovbb egy “Omega pont” fel, mely azonos Krisztussal, vagyis Istennel. E fejlds kulcsa az ember, aki kpes a vilg fejldst az atomi llapottl a tudat megjelensig rekonstrulni, majd rtelmvel az let cljt is megvilgtani. Mivel Teilhard az anyagi vilgot egyszeren adottnak veszi, mely a szellem kiteljesedse fel halad, elmlete rokon a panteizmussal.
Perszonalizmus
Az jkori egzisztencializmus s a keresztny filozfia egyre jobban kidolgozta az emberi szemly szabadsgra, nteremt tevkenysgre, szemlyes felelssgre vonatkoz szemlletet. Minden morlis cselekvs s dnts titokzatos forrsa s normja a szemlyes lelkiismeret, ahol az ember kzvetlenl Istennel van kapcsolatban. Ezt a szemlletet a II. vatikni zsinat is megerstette, helyesbtve a szabadsgrl vallott tlz nzeteket: „Az ember tudata mlyn olyan trvnnyel tallkozik, amelyet nem szabott nmagnak; amelynek engedelmeskedni tartozik. A kell pillanatban felhangzik a szv mlyn: tedd ezt! vakodj attl! Igen, van olyan trvny, amelyet Isten rt az ember szvbe; s ppen abban ll az ember mltsga, hogy megtartja ezt a trvnyt; szerinte fogjk megtlni (v. Rm 2, 14–16). A lelkiismeret az egyn legrejtettebb magva, ahol egyedl van Istennel, akinek szava felhangzik a llek mlyn..” – „Az ember csak szabadon fordulhat a j fel. Igazuk van teht kortrsainknak, amikor nagyra rtkelik a szabadsgot, s szemlyesen keresik.” (GS 16–17)
A perszonalistk – a zsid Buber vagy Levinas vagy a katolikus Maritain, Marcel, Mounier – igyekeztek kiegyenslyozni azt az individualista szemlletet, amely elzrkzik a msiktl, msoktl, kznys a kzssg problmival szemben. A helyes rtelemben vett perszonalizmus ppen a klcsns nyitottsgot, a prbeszdet, a csert, a szolidaritsvllalst hangslyozza, tovbb kveteli a kzleti elktelezettsget, hogy humnusabb, emberibb s testvriesebb tegyk a vilgot. Ez utbbi tren a katolikusoknak eligaztst nyjtanak a ppk szocilis encikliki, kezdve XIII. Le Rerum novarum kezdet krleveltl, XXIII. Jnos Pacem in terrisn keresztl II. Jnos Pl Centesimus annus kezdet krlevelig. De az erklcsi krdsekben adott irnyelvek is mindig az emberi szemly mltsgra, az let ajndknak elfogadsra, a teremtsben val rszvtelre hivatkoznak, amikor az let vdelmrl, a magzati let tiszteletrl vagy a szexualits Istentl akart szereprõl van sz. (Az egyes tmknl majd idzzk az egyhzi megnyilatkozsokat.)
Megjegyzem, hogy pl. Levinas a bibliai hagyomnyt kommentlja, amikor kzd a szubjektivizmus ellen, s azt hirdeti, hogy az ember akkor lesz ember s szemly, ha a msik arcba tekint, fleg az ldozat, a szegny arcba, s hagyja, hogy a msik kinyilvntsa neki a Transzcendencit. Hiszen az ember Isten kpmsa.
J. Comblin megjegyzi (Anthropologie chrtienne, Cerf 1991, 57), hogy a latin-amerikai pspkk a pueblai sszejvetel dokumentumba burkoltan tvettk Levinas gondolatt a szegny arcrl: a szegny arca revellja az ember igazi szemlyi mivoltt. Tudjuk, az tleten majd azt krik szmon tlnk, hogy mit tettnk egynek is – a szegnynek, heznek, ruhtlannak, betegnek – a legkisebbek kzl, akikkel Krisztus azonostotta magt.
Perszonalizmus
Elszr a szemlyes Istenhvst jelentette a panteizmussal szemben, majd olyan filozfit, amelynek nevelsi clja a szemly sokoldal kifejldse.
Szorosan vve olyan filozfia, amely a szemlyt, a szemly vilgt tekinti a filozfiai magyarzat kiindulpontjnak.
Az ember s a vilg, a szemly s a kzssg viszonya, a szemly szabadsga.
Emmanuel Mounier (1905-1950)
Mounier perszonalizmusa szembefordul mind az individualizmussal, mind a marxista kollektivizmussal.
A polgri s a fasiszta trsadalmat egyknt elutastva, j, a szemlyisg vdelmt, biztost trsadalmat akar ltrehozni.
A filozfia feladatt is a vilg megvltoztatsban ltja, de ezt a szabadsg, a szeretet, a szemly mltsga s rklte legfontosabb keresztny rtkekkel, megrzsvel egyetemben kveteli. Szeretni, msrt ltezni, ez az igazi ltezs, ez a szeretetkapcsolat biztostja egyedl a szemlyek klcsns nllsgt.
Az emberisg egysgt nem fajisga vagy trsadalmisga adja, hanem hogy minden szemly Isten kpmsa s Krisztus misztikus testnek rsze.
|