Max Scheler s Jean-Paul Sartre
2007.05.02. 13:30
Max Scheler
(1874-1928)
Scheler filozfijnak kzppontjban az rtk ll, amelynek nem ltezse a krds, hanem rvnyessge. A korai idkben neokantinus, majd fenomenolgiai alapokon ll gondolkods (errl majd Husserl kapcsn, a kvetkez hten lesz sz) dzkodik a magban val lt, valamint a fenomenolgiai lnyeglts absztrakt fogalmaitl. Az rtket nem tekinti megtapasztalhat lteznek, hanem a szemlyen keresztl valsthat meg, a szemly elsdleges rtkknt val szerepeltetse teszi nmileg indokoltt az egzisztencialista jelzt. A szemly ugyanis nem egyszeren ltezik, ahogyan az rtk sem, hanem llandan megvalsul. Ebben a klnbsgben pedig nem metafizikai kpzetek irnytjk a gondolkodst, hanem egy olyan antropolgia, amely immr az etikt tekinti elsdleges mdszernek. A fenomenalizmus az etikban s a materilis rtketika c. mvben (1913-1916) fejti ki ernyetikjt, amely az egynt, mint cselekven-ltezt mutatja be. Nem ontologikus megkzelts teht a Scheler, mert az ember ltmdjra nem kategrik fellltsnak segtsgvel krdez r, hanem annak trsadalmi-trtnelmi viszonyait vizsglva. A Max Weber ltal kigondolt tudsszociolgia mdszert Scheler is eme felfogsnak szolglatba lltja. A trsadalomnak tulajdontja ennek segtsgvel a normk, eszmk kialakulst, de azok tartalmt mr az ember alakt erejhez kti. Ksei gondolkodsban (pl. Az ember helye a kozmoszban c. 1928-as knyvben) olyan hierarchit llt fel, melyben az ember csak egy lloms, fokozat a Szenthez, az Istenhez vezet ton. Sajtos szellemfelfogsa, mely ezt a hierarchit lehetv tette, mr elolddni ltszik az nknyes egzisztencialista elnevezstl. Filozfiai antropolgija azonban mindvgig l viszonyokon nyugodott, a vilg fejldst a folytonosan megvalsul, de szubsztancilis alapok hjn lev emberhez kttte.
AZ EMBER HELYE a KOZMOSZBAN
A fenomenolgiai iskola egyik legjelentsebb kpviseljnek, a nmet Max Schelernek a tanulmnyai a Kanti etikai formalizmussal szemben az "anyagi rtketika" felmutatsra trekszenek. Scheler szerint az rtk nem igazn racionlis elemzssel, vagy a dolgok tapasztalata tjn trul fel, hanem az rzelmi intuci segtsgvel. Az emocionlis aktivits, amely kivlaszt, s elnyben rszest valamit msvalamivel szemben, nem ltrehozza, hanem felfedezi az rtket. Ez az rtkkeress jellemzi az ember felfedezst a kozmoszban. Eladsainak els fele erre irnyul, "az ember identitsnak felismersre, az sztn, az asszociatv emlkezet", a "vilgra nyitottsg", az ntudat s a szellem tiszta aktualitsra, a nemet mondani tud ember problmira. Leginkbb a descartes-i tanok kritikjrl van sz; nla a trsadalmi kapcsolatok forrsa a szimptia. Fenomenolgia s ismeretelmlet cmmel sszegyjttt eladsai az igazsg keresst jelentik, a tudomny igazsgt. "Az a kutat, aki munkjt nem az igazsg kutatsnak szenteli, hanem a flhasznlhatsgot, a gyakorlati alkalmazhatsgot clozza meg munkja eredmnyeknt, vt a tuds els szm ethosza ellen, s nem rdemli meg e megtisztel cmet" - rja a tuds s tudomny viszonyrl. Scheler a filozfiai antropolgia kidolgozja is egyben, elszr nla fogalmazdik meg az ember lnyege a nvnyekhez, az llatokhoz viszonytva.
Jean-Paul Sartre
(1905-1980)
Sartre filozfus s szpr. Az 1964-es Nobel-djat (melyet visszautastott) irodalombl tltk neki, npszersgt is egzisztencialista regnyeinek s drminak ksznhette, valamint ismeretterjeszt jelleg vitairatainak (pl. Az egzisztencializmus: humanizmus c. 1946-os rsnak, melyben, a bevezetben emltett mondat olvashat). Ugyanakkor filozfusi minsgben az ezen rsok szletse eltti munki mrvadk, amelyek kevsb populrisak s propagandaszerek, m nagyobb teljestmnyt sejtetnek. Hrom f eldjt szoks emlegetni, akik meghatroztk gondolkodst, Hegelt, Husserlt s Heideggert. Husserltl kapta a mdszer irnti elktelezettsgt, hiszen korai munki - az 1943-ban, a nmet megszlls alatt kiadott A lt s a semmi c. 700 oldalas knyvig bezrlag - a fenomenolgia jegyben szlettek. Ezekben a transzcendentlis n kutatst, az elkpzelt, nem-valsgos dolgok fenomenolgiai lerst kvnta elvgezni. Husserli rksg tovbb a (z) (intencionlis) tudat kitntetett helyzete is. Heideggertl az egzisztencia felfogst vette t, melyet azonnal t is alaktott. Fmvben, A lt s a semmiben klnbsget tesz ltezs s a ltez lte, valamint a ltez ltnek rtelme kztt. E hrom kategria a tudat kzbejttvel magyarzhat, hiszen a szimpla ltezs abban klnbzik a ltez ltnek rtelmtl, hogy a tudat ez utbbiban meghaladja a ltezt, a ltezrl val tuds miatt. A ltezs ugyan a ltet hozza elnk, m ennek egyszer (ontikus, azaz a ltezt, mint ltezt rint) tapasztalata csak egy lloms az erre irnyul tudat fel (mely ontologikus, azaz a ltezt, mint a ltre utal ltezt vizsglja). Kt ltformt mutat be, melyek a hegeli rksgrl szmolnak be: az nmagban-ltezt (az en-soi, mely a hegeli An-sich-Sein) s az nmagrt-ltezt (pour-soi, a hegeli Fr-sich-Sein). Az elbbi az, ami teljesen megegyezik nmagval, lte teljesen kitlti nmagt (ami az, ami s semmi ms). Ez leginkbb a dologi ltezkre jellemz. Az nmagrt- ltez (aki az ember lehet) ezzel szemben nmaga s nem nmaga; az, ami s egyttal az, ami nem , nem az, ami . Ebben a bonyolult megfogalmazsban a hegeli negatvum-felfogs tovbbfejlesztse figyelhet meg, amennyiben itt a Semmi kzbejttvel valsul meg a szakads. A semmi semmit, azaz az nmagval azonosat rombolja le: idben s felfogsban elklnti az embert attl, ami, s e mindenkori mssgban lpteti fel nmaga eltt. Ez a semmts a tudatra jellemz, a tudatos lt teht az ember, az nmagrt-ltez sajtossga. A Semmi elvlasztja az embert a mltjtl. Hiszen hogyan ltezik a tegnapi trtns. Valahogyan a tudatomban van, m igazbl mg sincs. Voltakppen semmi (sem [- mert a magyarban csak ketts tagads ltezik ott, ahol az indoeurpai nyelvek tagadnak]) vlasztja el a mltat s a jvt, s ez a semmi az amely a tagads, a negci sorn, fellp. A semminek ilyen mdon j funkci tulajdonthat: a tudatos ltezs alapeleme, mely folytonosan szakadst teremt az emberben, nmagam s a Msik sszjtkban alaktja az en-soi-t. A lt s a semmi nagy rszt azonban a ksi Sartre fell fontosnak tlhet gondolatok hatrozzk meg. A szabadsg problmja mlyen sszefgg a Semmivel. A szabadsgban az ember kikapcsolja mltjt s jvjt, azonos lesz ez ltal a mlttal s a jvvel, mely a sajtja. A tudat a szabadsg tudata, s ez a szorongsban lt testet. A semmi a bels indokok, s a megvalsult cselekvs kz lopzik, s gy a szabad dnts alapjv vlik: nem determinlt a cselekvsem, mert bels indokaim nem kzvetlenl hatrozzk meg cselekedeteimet. A szakads, melyet a semmi semmt vonsval elidz, emberltnk alapja. A Semmi teht rsze a Ltnek, a nlkl emez utbbi nem gondolhat el. A szabad dntsek azutn szabad embert, nmagt alakt embert tteleznek. Ez pedig mr a ksi Sartre fel mutat, aki a Msik fell val nmeghatrozs tjt jrja.
Jean-Paul Sartre
Jean-Paul Charles Aymard Sartre (Prizs, 1905. jnius 21. – Prizs, 1980. prilis 15.) francia filozfus, az ateista egzisztencializmus kpviselje, valamint r s kritikus. Gondolkodsnak kzppontjban az emberi szabadsg llt.
Hitvallsa szerint az ember azz lesz, amiv teszi magt. Az embernek meg kell alkotnia sajt magt: mivel a szabadsgunk adott, lpten-nyomon vlasztanunk kell, ami felelssggel ruhz fel bennnket. Etikai tren ez a fajta felelssg vlt rsainak f motvumv.
Munkssga
Els regnye, az Undor (1938), amelyet az egzisztencializmus alapkvnek tekintenek, az emberi let cltalansgval foglalkozik. A fhs, Antoine Roquentin, felfedezi a krltte lev tlsgos bsget, melyben sajt magnya undorral tlti el. Nem csak a tengerparton lv kvek szilrdsga nygzi le, de szrnysget is rez mikor a burzso emberek kisszer lett szemlli. A racionlis s szilrd vilg Antoine szmra csak ltszat.
A fal (1938) t trtnetet s egy novellt gyjt egybe. Az Egy vezr gyermekkora cm rvid remekmben a sznalmas fhs, Lucien, gy gondolja, hogy nem is ltezik. Egy homoszexulis kapcsolaton keresztl keresi az erssg rzett. Bartai buzdtstl fellelkeslve, Lucien vgl egy szlssges csoportba kerl ahol a francia vr megtiszttsa a cl s a zsidk verse.
A lt s a semmi-ben megteremtette sajt filozfiai rendszernek alapjait, amelyben a lnyeg a ltezs. Megklnbztette azokat a dolgokat, amelyek nmaguktl lteznek (en-soi) s az embereket, akik nmagukrt lteznek (pour-soi). A tuds behatroltsgnak s a halandsgnak tudatban, az emberek egzisztencilis flelemmel lnek. "Az ember nem annak az sszessge, amit birtokol, hanem az, amije mg nincs, amibl lehetne neki." (idzet a Situations-bl, 1947) tovbb fejlesztette ideolgijt A dialektikus sz kritikja cm mvben. Sartre szerint az emberrmiszten szabad. Felelsek vagyunk vlasztsainkrt s rzelmi letnkrt. Isten nlkli vilgegyetemben az letnek nincs rtelme.
Els sznpadi mvben, a Legyek-ben (1943), vizsglta az elktelezettsg s felelssgtudat tmit. A trtnetben, amely az kori Grgorszgban jtszdik, Oresztsz megli Agamemnn gyilkost, ezzel megmenektve a vrost a bnssg terhe all. Sartre szerint csak annak hasznos a szabadsg, aki felvllalja a felelssget egy adott helyzetben, gy, mint Oresztsz.
A Qu'est-ce que la littrature ? (1947) legismertebb irodalmi kritikja. sszeprostotta a kltszetet a festszettel, a szobrszattal s a zenvel – ezek nem jelek hanem dolgok. A mvszi alkots egyik f motvuma az rzsre irnyul szksg, amely fontos a vilggal val kapcsolat ltrehozshoz. Az r mindig egy udvari bolond szerept tlti be, de elsdleges szerepe, hogy ne legyen kznys az t krlvev vilggal szemben: egy regnyr nem menteslhet a politikai s trsadalmi kinyilatkoztatstl. Az olvas kelti letre az irodalmi mvet – nem igaz az, hogy valaki magnak r. 1946-tl 1955-ig szmos letrajzi tanulmnyt rt, amelyek kzl a legfontosabb a Saint Genet, comdien et martyr (1952).
1953-ban, Sztlin halla utn elismerte a szovjetrendszer kritikjnak jogossgt jllehet vdte a szovjet llamot. A kvetkez vben el is ltogatott a Szovjetuniba, ahol rendkvl szvlyesen fogadtk. Tolmcsval, Lena Zoninval, szerelmi viszonyba bonyoldott. 1956-ban felszlalt a magyarok szabadsga gyben, eltlve a szovjet megszllst, de nem a szovjet embereket, 1968-ban brlta a Csehszlovkit megtmad Varsi szerzds orszgait, illetve magt a szerzdst is. A Szovjetuniban szemlyesen kritizlta Nyikita Hruscsov. A francia titkos rendrsg, algriai terrortmadstl tartva, felrobbantott egy bombt Bonaparte utcai laksban.
Utols vek
lete vge fel szorosan belefondott a vietnami hbor elleni mozgalomba. Az j Baloldal nev prtban nagyon npszer volt s az Algrit sjt francia gyarmatost politika elleni erfesztsei hamar ismertt tettk a harmadik vilgban. 1970-ben letartztattk, mert az utcn rustott betiltott maoista rsokat. Jl ismerte Mao Ce-tung mveit s 1955-ben Beauvoirral egyetemben elltogatott Knba. Az 1960-as vek elejn a kubai gazdasgi s trsadalmi forradalom azonban jobban lekttte az rdekldst. Tallkozott Fidel Castrval is.
|