Scheler s Bergson
2007.05.11. 07:53
Max Scheler (1874-1928):
Scheler filozfijnak kzppontjban az rtk ll, amelynek nem ltezse a krds, hanem rvnyessge. A korai idkben neokantinus, majd fenomenolgiai alapokon ll gondolkods (errl majd Husserl kapcsn, a kvetkez hten lesz sz) dzkodik a magban val lt valamint a fenomenolgiai lnyeglts absztrakt fogalmaitl. Az rtket nem tekinti megtapasztalhat lteznek, hanem a szemlyen keresztl valsthat meg, a szemly elsdleges rtkknt val szerepeltetse teszi nmileg indokoltt az egzisztencialista jelzt. A szemly ugyanis nem egyszeren ltezik, ahogyan az rtk sem, hanem llandan megvalsul. Ebben a klnbsgben pedig nem metafizikai kpzetek irnytjk a gondolkodst, hanem egy olyan antropolgia, amely immr az etikt tekinti elsdleges mdszernek. A fenomenalizmus az etikban s a materilis rtketika c. mvben (1913-1916) fejti ki ernyetikjt, amely az egynt mint cselekven-ltezt mutatja be. Nem ontologikus megkzelts teht a Scheler, mert az ember ltmdjra nem kategrik fellltsnak segtsgvel krdez r, hanem annak trsadalmi-trtnelmi viszonyait vizsglva. A Max Weber ltal kigondolt tudsszociolgia mdszert Scheler is eme felfogsnak szolglatba lltja. A trsadalomnak tulajdontja ennek segtsgvel a normk, eszmk kialakulst, de azok tartalmt mr az ember alakt erejhez kti. Ksei gondolkodsban (pl. Az ember helye a kozmoszban c. 1928-as knyvben) olyan hierarchit llt fel, melyben az ember csak egy lloms, fokozat a Szenthez, az Istenhez vezet ton. Sajtos szellemfelfogsa, mely ezt a hierarchit lehetv tette, mr elolddni ltszik az nknyes egzisztencialista elnevezstl. Filozfiai antropolgija azonban mindvgig l viszonyokon nyugodott, a vilg fejldst a folytonosan megvalsul, de szubsztancilis alapok hjn lev emberhez kttte.
Henri Bergson (1859-1941):
Henri Louis Bergson (* 1859. oktber 18. – † 1941. janur 4.), [ejtsd: anri lui bergszon] francia filozfus.
Filozfijt hres knyveiben fejtette ki: Id s szabadsg (1889), Teremt fejlds (1907). A nevets eszttikai oldalt bontja ki A nevets (1900) cm tanulmnya, mely a drma- s przairodalomra egyarnt nagy hatssal volt. Pozitv metafizikt akart alkotni, amelynek egyetlen forrsa a tapasztals s az okoskods lenne. Az let csak egy magasabb rend kpessggel, az intucival foghat fel. A mvsz feladata, hogy az embereket szembelltsa a mlyebb valsggal, amit az intuci segtsgvel megismert – fejti ki eszttikai gondolataiban. Bergson idelmlete, az objektv s a szubjektv id ("tartam") megklnbztetse (Tartam s egyidejsg, 1922) nagy hatst gyakorolt az irodalomra (lsd pl. Babits kltszett). 1914-ben lett a Francia Akadmia tagja, 1927-ben pedig Nobel-djjal tntettk ki. Filozfijnak – amellyel a pozitivizmust tmadta – kzponti gondolata a tudat idejnek (a tartamnak) s az rtelem idejnek (a trbe vettett idnek) kettssge. Az rtelem szerept csak a cselekvsben s a tudomnyos kutatsban ismerte el. A szellem terletn az intucit tekintette a megismers eszkznek
|