Ludwig Andreas Feuerbach
2007.05.11. 07:57
Ludwig Andreas Feuerbach (1804-1872)
Feuerbach, mint neves nmet jogsz gyermeke 1804-ben szletett Nmetorszgban. 1823-tl a heidelbergi egyetemen teolgit tanult. Majd kibrndulva a vallsbl 1824-ben Berlinbe utazik, hogy Hegelt hallgassa. 1828-tl magntanrknt tant az erlangeni egyetemen. Els mvt, a szerz nevnek feltntetse nlkl 1830-ban jelenteti meg, a m cme: "Gondolatok a hallrl s a halhatatlansgrl", e mben tagadja az egyni halhatatlangot. Azonban kituddik a m szerzjnek a kilte, minek kvetkeztben Feuerbachot elbocsjtjk az egyetemrl. Msodik mvt 1833-ban publiklja "Az jkori filozfia trtnete Bacontl Spinozig". Majd 1837-ben megrja a "Leibniz filozfijnak ismertetse, elemzse s birlata" cm knyvet. 1836-ban Bruckbergben telepszik le, s itt is marad az elkvetkez 25 vben. Itt ismerkedik meg a baloldali hegelinusokkal, melynek kvetkeztben 1839-ben kiadja a "Hegel filozfijnak birlathoz" cm rst, ebben a mben szakad el az idealizmustl s tll a materialistk kz. F mvt, a "Keresztnysg lnyeg" -t 1841-ben rja meg. Ezt kveten mg szmos hasonl jelleg knyvet publikl. Karl Marxnak a Tke cm mvnek tanulmnyozsa utn 1870-ben belpett a Nmet Szocildemokrata Prtba. Tbbet nem rt filozfiai mveket. 1872-ben meghalt.
Feuerbach filozfija materialista jelleg: az anyagi termszeten s az emberen kivl nem ltezik semmi. Az anyg termszetre nzve rk: nem keletkezett s el nem pusztl. Tulajdonsgai objektvek azaz fggetlenek az ember tudattl. A fldi letet nem hozta ltre semmi, spontnul, magtl keletkezett. Sajt filozfijt a gy jellemzte: els gondolatom volt Isten, msodik az sz, harmadik s utols az ember. Feuerbach tantsa szerint, az emberben nincs llek, az ember tiszta anyag, ezenkivl semmi. A gondolkods csak az agy funkcja segtsgvel lehetsges. Szerinte az igazi filozfia nem idealizmus, sem materializmus, hanem antropolgia, azaz az emberrl szol tudomny. Hegellel ellenttben Feuerbach nem az abszolt szellembl, hanem a hs-vr emberbl indul ki, nem foglalkozik az ember trtnetisgvel, trsadalmiassgval. Az emberrl kizrlag antropomorf mdon beszl.
Feuerbach az ismeretelmlet tern is a materializmust kvette: tantsa szerint a klvilg tudatuktl fggetlenl ltezik. rzkels gy jn ltre az emberben, hogy a klvilg trgyai hatst gyakorolnak rzkszerveinkre. Ez az rzkels azonban csak kezdete a megismersnek, az rzkelst ki kell egsztenie a gondolkodsnak.
Feuerbach filozfijnak a legjelentsebb rszt a vallskritika kpezte. Nzeteit f mvben A keresztnysg lnyegben fejti ki, melyban a XVIII. szzadi francia materialistkhoz kapcsoldik.
Feuerbach szerint a valls nem ms mint a fantasztikum visszatkrzse az ember fejben. Az ember lnynek legjobb tulajdonsgait kivetti nmagbl, s ezekkel teremti meg Istent: Isten ntudata, az ember ntudata, isten megismerse az ember megismerse. A valls lnyegben s tudatban semmi ms nincsen, mint ltalban az ember lnyben s nmagrl s a vilgrl val tudatban van. A vallsnak nincsn sajt kln tartalma. Az isteni lnyeg annl pozitvabb lesz minl tbb jt vett ki az ember nmagbl: Amivel istent gazdagtjk, azzal az embernek szegnyednie kell.
Feuerbach nem a vallst akarta megszntetni, nem a "totlis tagads" fel hajlott, hanem a "vallsi elv megjjulst" szerette volna elrni.
A valls problmja tern is szembeszl Hegel-el, szerinte ugyanis abszolt valls nem ltezhet, mert minden valls a keletkezsi kor s a ltrehoz emberek fejlettsgtl fgg: nem az abszoltum az ntudat, hanem az ntudat az abszoltum. Amilyen az ember, olyan az istene.
|