Msodik konzultci
2008.04.30. 09:57
Felnttkpzs nemzetkzi szervezetei (2. ra anyaga!)
UNESCO
Egyeslt Nemzetek Nevelsgyi, Tudomnyos s Kulturlis Szervezete
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
n 191 tagllama s 6 trsult llama van
n Magyarorszg: 1948. szeptember 14.
FUNKCIONLIS ANALFABTIZMUS
REJTETT NPESSG
ltszmukat 3 tnyez miatt nehz meghatrozni
n 1. fldrajzilag nem lokalizlhatk
n 2. nem mrhet a terjedsi teme
n 3. tipolgiai jelleg tnyezk
Tpusai:
n funkcionlis analfabtk
n flig iskolzottak
n teljesen analfabtk
FUNKCIONLIS ANALFABTIZMUS
REJTETT NPESSG
ltszmukat 3 tnyez miatt nehz meghatrozni
n 1. fldrajzilag nem lokalizlhatk
n 2. nem mrhet a terjedsi teme
n 3. tipolgiai jelleg tnyezk
Kpzsek feladata:
n rs-olvass-szmols kszsge
n mindennapi letben szksges ismeretek
n munkjukhoz szksges plusz ismeretek
Ptkpzsek:
n letkor s lettapasztalat
n els munkahely keresse vagy jra-beilleszkeds segtse
n idskorak specilis problmi
n a legfiatalabbak klnsen veszlyeztetettek
n az emberek iskolskori lmnyeikre ellenszenvvel gondolhatnak vissza
Felnttkpzs
n Gyakorlat-centrikus
n Foglalkoztats-centrikus
Cl:
A megszerzett tuds eredmnye: kompetencia
(alkalmazhat ismeretek, kszsgek, magatarts)
Felnttkpzs clja ma:
n teljesebb emberi lethez juts
n humanisztikus oldalrl kzeltjk meg
Tanulshoz val hozzfrs:
n jl tlthat kpzsi rendszer
n fizikailag is el tudja rni az intzmnyrendszert
n anyagi hozzfrs
AZ RSTUDATLANSG OKAI
n az iskolarendszer a vlogatsra s a kizrsra pl
n a formlis oktatst tlagos tanulkra tervezik
n az rstudatlansg sszefgg a szegnysggel is
n dualista trsadalom:
n 1. aki szakkpzett, van munkja
n → a hatalom rszese s hordozja
n 2. a tanulatlanoknak nincs lland munkahelyk
n → nem rszeslnek a hatalombl
A funkcionlis analfabta jellemzi:
n szegnysg
n visszahzds, majd perifrira kerls
n htrnyos helyzet: munka, szabadid, csald
n presztizs-hiny
n trsadalmi lemorzsolds
n az alapfok oktats tartalmnak s mdszereinek megvltoztatsa
n a tanr szerepnek trtkelse
n a foglalkoztats-politika megvltoztatsa
Oktatsi rendszer talaktsa:
n →
n gyakorlati megfontolsok sztnzik jratanulsra az embereket
n a kpzshez s a foglalkoztatshoz kapcsold mveltsg-fejleszts
az oktats feladata:
n munkra elkszt funkci
n „tllsi technikk” elsajtttatsa
ALFABETIZCIS VILGKONGRESSZUS
1965. - TEHERN - IRN
n A vitk tmakrei:
n 1. Vilgmret harc az analfabetizmus lekzdsrt
n 2. Az alfabetizci s a felnttkpzs kapcsolata
n 3. Az alfabetizci s a fejlds
vgzettsg-szakkpzettsg-mveltsg ------- gazdasgi fejlettsg
egyenesen arnyos
Az rstud fogalma
n ismeretek s kompetencik
n sajt csoportjban s tgabb kzssgben val hatkony kzremkds
n olvassban, rsban s szmolsban
n kpessgek hasznostsa
n sajt fejlds --- kzssg fejlesztse
n aktv rszvtel sajt orszga letben
n
PIERRE FURTER
AZ ANALFABTK NYOLC CSOPORTJA
n 1. rsbelisggel nem rendelkez npek
n 2. Olyan orszgok, ahol az rs csak a vrosokban terjedt el, az analfabtizmus falusi jelensg
n 3. Fejld trsadalmak, orszgok
n 4. A trsadalom tagjainak dnt tbbsge elvileg tud rni-olvasni
n 5. Olyan orszgok, ahol a gazdasgi nvekeds tempja hirtelen felgyorsul
n 6. Fejlett ipari orszgok (visszaess jelensge)
n 7. A marginalizlds kollektv jelensgei
n 8. A dolgozk eurpai migrcija
UNESCO Jelentsebb napok
n Szeptember 8.
Az rni-olvasni tuds nemzetkzi napja - International Literacy Day
n Oktber 5.
A tanrok nemzetkzi napja - International Teachers' Day
n 1970.
Az oktats nemzetkzi ve - International Year of Education
n 1990.
Az rni-olvasni tuds nemzetkzi ve - International Literacy Year
n 2003-2012.
Az rni-olvasni tuds ENSZ vtizede - United Nations Literacy Decade
STRATGIA
n az oktats mint alapvet jog elmozdtsa
n az oktats minsgnek javtsa (tartalmak s mdszerek)
n az oktats tern az jts btortsa, informcicsere
Prioritsok az oktatsban
n F priorits:
mindenki szmra biztostand
alapfok oktats
n Egyb priorits:
kzpfok oktats (mszaki s szakmai oktats s kpzs)
felsfok oktats
minsgi oktats (oktatk kpzse)
Stratgiai clok
(fejld orszgok)
n nemek kztti egyenlsg
n htrnyos helyzet gyermekek felzrkztatsa
n szakemberek kpzse; oktati sttusz javtsa, plyn marads, munkakrlmnyek javtsa
n a kpzs minsgnek javtsa az oktatk kpzst vgz intzmnyekben
n oktatrtkel rendszer
Stratgiai clok
(EU-tagllamok)
n tvoktats, elektronikus tanuls s informatikai-kommunikcis technolgik
n felsoktatsi akkreditci s minsgbiztosts
n partnerekkel kidolgozott kpzsi modulok;
n informcis-kommunikcis technolgik (ICT)
n a minsgi oktatsi szolgltatsokhoz val hozzfrs szlestse
Oktats Mindenkinek
Oktatsi Vilgkonferencia
Dakar - 2000.
Afrika
n legszegnyebb kontinens
(az afrikaiak 50%-a kevesebb, mint napi 1dollrbl l)
n itt a leggyorsabb a npessgnvekeds
(a vrosi npessg nvekedse vi 3,5%)
n itt a legmagasabb a mezgazdasgbl lk arnya
(66%)
n itt a legnagyobb a 25 vesnl fiatalabb lakosok arnya
(71%)
n itt a legalacsonyabb a megmvelt terletek arnya
(kb. 6%)
n itt a legmagasabb az analfabetizmus
(a 15 vesnl idsebb lakossg krben 60%)
Clok
a.) a kora gyerekkortl kezdd gondozs s oktats
b.) 2015-re minden gyerek, mindenekeltt a lnyok, a htrnyos helyzet s az etnikai kisebbsgekhez tartoz gyerekek hozzfrjenek a kpzshez, ingyenesen
c.) valamennyi fiatal s felntt ignye szerinti kpzsben rszesljn
d.) 2015-re tven szzalkos javulst elrni a felntt analfabtizmus visszaszortsban
e.) 2015-re elrni a nemek kzti teljes egyenlsget, a lnyok egyenl arnyban rszesljenek j minsgi alapoktatsban
f.) a minsgi oktats valamennyi aspektusnak javtsa, klnsen az lethez elengedhetetlen alapjrtassgok tern.
A digitlis megosztottsg emberi dimenzii
n Tanulmnyok s kutats tmogatsa
n Igazsgosabb informcis trsadalom ltrehozsa
n
|