Els konzultci
2008.04.30. 10:02
Nonprofit Gazdlkods 1. konzultcis anyag
(dr. Remsei Sndor)
Nonprofit szervezetek elmletei
1. llam
2. Vllalat
3. Versenyszfra
I. Kzgazdasgtani elmletek (els genercis elmletek)
70’-80’-as vek, a nonprofit szervezetek viselkedse s szerepe a trsadalmi letben.
Szerepelmletek:
- Mirt vannak jelen a nonprofitok a gazdasgban?
- Milyen a gazdasgi funkcijuk?
- Amelyik gazatban vannak ott mirt s mshol mirt nem?
Keresleti modellek:
1. a piac kudarca (kzjavak elmlete) llam kudarcnak az elmlete
BURTON WEISBROD 1975 –s elmlete: a piac is s az llami szektor is kudarcra van tlve a tnyleges trsadalmi keresletek kielgtsben, ezrt van szksg a nonprofit szektorra.
Hogy jelenik meg a piac kudarca?
- a kzjavak termszetbl addik (egyszer ellltottk, s mindenki ingyen hasznlja) hinyzik a profit belle, s sok a potyautas. FREERIDER elmlet (problma)
- ellts problmja: sokan nem tudjk a szolgltatsok egy rszt megvenni a piacon, ezek ugyan magnjavaknak minslnek, de fontos, hogy a trsadalom fogyassza (pl: oktats)
A kormny s az llam kudarca:
- az llam kiszolglni a tbbsg vagy a befolysos csoportok ignyeit akarja a javakbl, gy mindig van kielgtetlen kereslet. Minl rtegzettebb a trsadalom, annl inkbb. A kielgtetlen ignyek kielgtst a nonprofitok tudjk kielgteni. Vagyis a trsadalom kisebb csoportjainak tudna juttatni.
Gazdasgi rtelemben azrt j:
- kiegszti az llami szektor knlatt
- alternatvt nyjt a piac ltal ellltott magn javakkal szemben
2. Szerzdses kapcsolatok kudarcnak elmlete (bizalom elmlet)
HENRY HANSMANN 1980-ban alkotott elmlete.
Kzponti gondolata: a nonprofitok mindig ott jelennek meg, ahol a piaci szerzdses kapcsolatok kudarcot vallanak, azrt mert gyakran nem az a megrendel vagy a vsrl, aki a fogyaszt lesz. Ilyenkor nem tudnak a fogyasztk rdek rvnyesteni, s nem tudjk a szolgltatsok mennyisgt s minsgt pontosan megtlni.
A jvedelemforrs s az irnyts mdja szerint tipizlni lehet a nonprofit szervezetek csoportjait:
a, jvedelemforrsok alapjn
- adomnyokbl
- zleti bevtelbl l szervezetek, melyek valamilyen szolgltatst vagy termket lltanak el, az eladsbl szrmaz jvedelmet nonprofit clra klti.
b, irnyts alapjn:
- nigazgat tpus: ahol az irnytsrl az dnt, aki az adomnyt adta
- vllalkozi tpus: ahol beszedjk a pnzt, s mi dntnk annak felhasznlsrl
Nonprofit tpusai:
1. adomnyokbl l nigazgat tpus
2. adomnyokbl l vllalkozi tpus
3. zleti bevtelbl l nigazgat tpus
4. zleti bevtelbl l vllalkozi tpus
A nonprofitok ltalban vegyesek s megprbljk minden honnt a pnzt megteremteni.
3. Knlati modell elmlete: JAMES 1987-ben: szerinte a knlat oldalrl is vizsglni kell. A nonprofit szervezetek ltal ellltott javak leginkbb kzjavaknak tekinthet. Mivel kzfogyasztsi s magnfogyasztsi ignyeket is kielgtenek ezekkel a javakkal.
A nonprofitok nem a piaci szervezetekkel, hanem az llammal konkurlnak. De a finanszrozs tekintetben az egyttmkds s a korrigls jellemzi a kapcsolatukat. Megllaptja, hogy az llam nha lemond a kzjavak ellltsrl, nem a forprofit szektornak, hanem a nonprofitnak adja ki.
Okai:
- politikai
- gazdasgi racionalits
Nonprofit szervezetek alaptsnak motivcii:
- profitmotvum (csals)
- sttuszteremts (mi legynk sttuszban), presztzs->csinlok alaptvnyt (Bill Gates)
- politikai befolysszerzs, nvels
- ideolgiai indtk (nem magnszemly hozza ltre, hanem valamilyen szervezetek ideolgiai politikai csoport (egyhz)
A knlati elmletek alapvet tzise: hogy a piac s az llam kudarca az egy szksg, de nem elgsges felttel ahhoz, hogy a nonprofit fejldsi formk klnbzsgei megmagyarzhatkk vljanak.
A nonprofit szervezetek viselkedsi modelljei
- Milyen clokat kvetnek a nonprofit szervezetek?
- Miben klnbznek az llamtl s a piactl?
- Hatkonysguk vizsglata.
1. Optimlis modellek: valamilyen specilis intzmny ltalban a korhzak mkdst vizsgljk.
Felttelezett clok alapjn vizsgljk fggvnyeiket: leggyakrabban azt felttelezik, hogy a szolgltats mennyisge s minsgnek nvelse a cl, az intzmnyek megprbljk a kltsgvetsi keretet is nvelni.
2. Hatkonysgi modellek: mindenkppen alacsony lesz a nonprofit szervezetek hatkonysga, mert a kltsgeket nem tudjk leszortani, mert nincs tulajdonos, ezrt a hatkonysg alacsony, ezzel magyarzhat, hogy olyan gazatokban vannak jelen, ahol a piaci szfra nem tud gazdasgosan mkdni. Msrszt pedig a szerzdses kapcsolatok kudarca lehetv teszi a megjelensket. (Henry Hansmann).
|