| 		
		 
 A kzpkor zenje
  2006.11.29. 12:19 
 
 A kzpkor zenje 
A mvszettrtnet a kzpkort a Rmai Birodalom bukstl (476) kb. a XV. szzad vgig, Amerika flfedezsig (l492) szmtja. Ebben az idszakban alakult ki s virgzott a kpzmvszetben s az ptszetben a romn s a gt stlus. A romn ptszet legjellemzbb stlusjegye a keresztboltozat, amely szablyos ngyzet alak tereket zr le. A nehz flkrves boltozat teljes slya a falra tmaszkodott, ezrt a falak vastagok, tmrek. Az plet kls megjelense is komor erdtmnynek hat. A gtika jat hoz trekvst kezdetben megvetettk, gtnak, azaz barbrnak tartottk. Az j mvszeti irny az ptszetben bontakozott ki elsknt. Az szak-franciaorszgi Saint-Denis (e: szendni) kolostor aptja, Suger (e: szzs) flfel trekv ptmnnyel, fnnyel elrasztott bels terek ltrehozsval akarta rzkeltetni Isten dicssgt. A romn keresztboltozat veit magasabbra, meredekebbre emeltette, s gy jtt ltre a jellegzetes, gtikus cscsves stlus. 
A gtikus festszet is jat hozott. A romn stlus falfreskkon az alakok mereven egyms mellett, egyms fltt helyezkednek el. A gtikus festszet ezzel az egysk brzolssal ellenttben a trbelisget rzkelteti. 
A kzpkorral j korszak kezddtt Eurpban. Kialakult a feudlis trsadalmi s gazdasgi rend, az egyhz hatalma megnvekedett, megszilrdult. A vallsos szemllet meghatrozv vlt a tudomnyok s a mvszetek, gy a zene fejldsben is. 
A korai kzpkor zenje nagyobbrszt egyszlam, a tbbszlamsg csak a XII. sz. krl alakult ki. 
  
Egyszlam zene 
Egyhzi zene 
A keresztnysg vallsi szertartsokat vezetett be a gyakorlatba, s ezekhez nekes imaszvegeket kapcsolt. E dallamkincsnek kt f forrsa 
volt: 
 
- az kori zsidk vallsi liturgikus zenje (zsoltrok) 
 - grg egyhzi nekek (himnuszok) 
  
Ezek a dallamok vszzadokig szjhagyomny tjn terjedtek. A IV. szzadtl a keresztny liturgia nyelve a grg helyett a latin lett, s az egyhz irnyt kzpontja Rma. 
Az V. s VII. sz. kztt az ppen uralmon lv ppa hatrozta meg a vallsi szertartsok s az azokhoz kapcsold vallsi dalok rendjt. I. Gergely (Nagy Szent Gergely) ppa (59O-6O4) elsknt rendszerezte a keresztny egyhz teljes dallamkincst s sszelltotta az akkor hasznlatos nekek dallamgyjtemnyt. Ez lnyegben a XVI. sz-ig vltozatlan maradt. Ezeket a dalokat gregorin nekeknek nevezik, elnevezsket Gergely ppa nevrl kaptk, mivel a Gergely latinul Gregorius. Hogy Gergely ppa milyen mrtkben vett rszt a rendszerezs nagy mvben, nem tudjuk. Valszn, hogy elssorban az akkor mr mkd Schola Cantorum (nekesek iskolja) testletre tmaszkodott. 
A gregorin nek a rmai katolikus egyhz si, hivatalos, latin nyelv neke. 
 
Jellemzi:  
- egyszlam dallam, tele hajltsokkal 
- latin szveg, bibliai vagy egyb vallsos trgy 
 
 - ksret nlkl, ktetlen ritmusban szlal meg 
- a dallamok rendszerint lpcszetesen vagy kis 
 - hangkzlpsekben mozognak, de elfordulnak az ugrsok is 
 
 - a szillabikus s melizmatikus szakaszok vltakozsa egyenslyt eredmnyez 
 - (szillabikus, azaz sztagol nekls = egy sztagra egy hang kerl melizmatikus neklsi md = egy-egy sztagra tbb hang vagy egsz kis dallamv juthat) 
   
A gregorin nek kt nagy rszre oszlik: 
 
- a papi zsolozsma nekei 
 - a mise nekei 
   
| lland mise nekek 
 (a mise szertartsainak gerinct adjk)  | 
 vltoz mise nekek 
(az n. egyhzi v egyes napjaihoz vagy nnepeihez igazodnak)  |   
Taln az egyik legismertebb gregorin emlknk a “Dies irae” kezdet, si hagyomnyokat rz kzpkori dallam. A flhangz latin szveg szabad fordtsban gy hangzik: A harag, vagyis a vgtlet napjn a vilg hamuv lesz.  
A “Dies irae” nekformja: sequentia. 
Kt fontos nekformt kell megemlteni: sequentia s tropus. Mindkt forma gy jn ltre, hogy a liturgikus dallamok hossz melizmi al szveget szerkesztettek. A sequentia mint mfaj, jelentsebb. Sequentia volt az magyar Mria Siralom is, eredeti cme: Planctus ante nescia – szerzje Geoffroi de Bretevil (XII. sz.)  
A sequentik szma idvel igen megszaporodott s egyre tbb npi “profn” elem vegylt bele, amit az egyhz nem nzett j szemmel. Ezrt a XVI. szzadban eltiltottk neklsket, csupn tnek a hasznlatt engedlyeztk. (Ebben szerepel a Dies irae = halotti sequentia.) 
Bizonyos egyhzi szvegek tartalma alkalmas volt arra, hogy dramatizlva adjk el ket, gy keletkeztek a X. szzadban a liturgikus drmk. 
“t queant laxis” (a szolmizcis gyakorlatok kialakulsa)  
  
Vilgi zene 
A kzpkor vilgi zenjt elssorban a lovagi kltszet kpviseli, mely Franciaorszgbl indult. Dl-Franciaorszgban, Provance-ban szletett a XII. szzadban, majd a XIII. szzadban az eretnekhbor miatt ttevdik szak-Franciaorszgba. Dlen trubadroknak, szakon trouvereknek neveztk e mvszet kpviselit, akik kltk s zeneszerzk is voltak egyszemlyben. 
Szrmazsukat tekintve: als- s kzpnemesek, de voltak fri kpviseli is (hercegek, kirlyok; a trouverek neves kpviselje volt Oroszlnszv Richrd angol kirly). Alacsony sorbl szrmaz trubadrokrl is tudunk (vndordikok, koldul szerzetesek). Dalaik: balladk, drmai elbeszl szerelmi dalok. (Ez utbbi a trubadrkltszet jellegzetes tpusa.) Tbbnyire nemzeti nyelven szlalnak meg, hangszerksrettel. 
Mariot d’Arras (ejtsd: moni drrsz): “Nyri nek” (a XIII. szzadbl) 
A trubadrok s a trouverek mvszete tbb irnyba sugrzott ki Franciaorszgbl: 
| Spanyolorszgban  | 
- cantiga |  
| Olaszorszgban | 
- lauda |  
| Nmetorszgban | 
- minnesang |    
Nmetalfldn e mfaj kpviselit minnesangereknek nevezik (minnesanger = szerelmi dalok szerzje). 
A legjelentsebb kpviseli: Walter von der Vogelweide, Neidhart von Reuenthal, Tnnhauser. (Ez utbbirl mintzta Richard Wagner hasonl cm operjnak a hst.) 
  
  
A kzpkori tbbszlamsg 
A zeneirodalomban taln a legltvnyosabb fejlds a tbbszlamsg kialakulsa lehetett. Kezdetei a VIII. sz. idejbe tehetek, de valjban csak XI-XII. sz-tl kezdve beszlhetnk tbbszlamsgrl. 
Rma egyes kolostoraiban az a szoks alakult ki, hogy a gregorin dallam mell ksr szlamot kezdtek nekelni. Ekkor ez mg nem jelentett tbbet, mint az egyes szlamok prhuzamos haladst egyms mellett, azonos tvolsgban. Ennek a gyakorlatnak a neve “parafonia” volt, eladit parafonistknak neveztk. Felteheten kvart, illetve kvint tvolsgban szlalt meg a ksrszlam. Kzben a kolostorokban s a templomokban megjelent az orgona, amely alkalmas volt a kt szlam sszecsengsnek kiprblsra. Az eurpai tbbszlamsg errl a hangszerrl kapta a nevt is, gy lett organum elnevezs ez az neklsi technika, melynek hrom tpust klnbztetjk meg. 
 
- Paralel (prhuzamos organum)
  Az alapdallamot kvart, illetve kvint tvolsgra ksrte a msodik szlam (esetleg oktv is megszlalhatott)  
- Szabad organum
  Az alapdallam az als szlamban jelenik meg, a fels szlam szabadon mozog. Haladhat prhuzamosan is az als szlammal, de lehet ellenmozgs is a kt szlam kztt (ellenpont). 
Egytthangz hangkzei: prm, kvart, kvint, oktv, undecima.
  
- Melizmatikus organum
  Az als szlamban megszlal alapdallam hossz kotta rtkeire a fels szlamban tbb hang szlal meg, ezltal a fels szlam mozgalmas dszt szlamm vlik.  
A korai tbbszlamsg els kzpontja Prizs, de fontos szerepet jtszott kialakulsban az angol zene is. A tbbszlamsg egyszer formja volt a knon. Ebben minden szlam ugyanazt nekli, de az egyes szlamok egyms utn lpnek be. 
Kzismert plda erre: John of Fornsete (dzson of fornszet): Nyr knon (1240 krl). A kzpkor nekes zenjben a hangszerek jelenlte mg igen elenysz, sokszor alig szrevehet. Csak alkalmanknt erstettk az nekhangot. 
 
  
 |