ARTHUR SCHOPENHAUER
2007.05.11. 07:56
ARTHUR SCHOPENHAUER (1785-1860):
-szerinte a vilg az n kpzeletem, a jelensgeket a tudat hatrozza meg, de a dolog az akarat rvn ismerhet meg, s nem az rtelem ltal.
-az ember mindig akaratlagosan cselekszik, fggetlenl attl, mennyire tudatos a cselekvse. Az akaratlagos cselekvs lnyege az egyn letsztnt, ltt kifejez letakarat. A bennnk uralkod lni akars ellenre az let szenvedssorozat s a vge a hall. Az let csak arra j, hogy tl legynk rajta, mgis az letre kell trekedni, nem a hallra. Az let szenveds, az lvezet, a boldogsg csak negatvum, a fjdalom megsznse. Az okos ember a fjdalommentessget keresi, nem a gynyrt. Mert a gynyr csak a fjdalom elmlta. Az let ingaknt leng a fjdalom s az unalom kztt.
-a kzponti szerepl a vilgakarat. A vilgakarat: az egyetlen ltez szubjektum.
-nincs nll akaratunk. Vgyaink vannak, de nem nagyon viszonyulunk hozzjuk.
-az a legfbb krds, hogy mit rtnk meg a vilgbl.
-filozfiai ttele: az ember lnyege (princpium individuationis): Maja ftyla (Maja indiai istenn), azaz: az ember egy ftyolon keresztl nzi a vilgot, ami megismersbeli korltozottsgot eredmnyez (”szemveg”), vagyis csak annyit ltunk a vilgbl, amennyit a ftyol ltni enged.
-az ember sokfle lehet: van, aki tengedi magn az letakaratainak, k az letakarat ignylk – letakarat tagadk.
-az let szenvedstrtnet: az letnk katasztrfk sorozata, a boldogsg a 2 katasztrfa kztti llapot, az let lnyege a szenveds, ezrt az ember cinikus s aljas
-a szenveds enyhtsnek a mdja lehetne, hogy msokrt is lnk, de ez is csak rezigncit eredmnyez, hiszen a vilgszellem semmivel nem honorlja ebbli erfesztseinket
-az llatok farkasai egymsnak
-biologizmus: nem szabad megakasztani (beavatkozs) semmifle trtnst
-az emberisg fejldsben a csoportszelekci rvnyesl, mg az llatoknl egyedszelekci van
-emberi tlls felttele hogy kzssg van mgtte
-teremts: alkots folyamata
-az ember a vilgszellem gyri termke, ezrt nem tudja rdektelenl szemllni a mvszi alkotst: nem rezonl a vilgakarattal
-ha az ember ellentmondsba kerl a vilgszellemmel, a semmivel kerl szembe
-tagad minden pozitv eszmt
-egyni individulis ltezst hibavalnak tartotta
-az sz, az rtelem uralkod szerept tagadja az ember letben
-abszolt szerepe egy abszolt irracionlis kategrinak van: az akaratnak
-vilg 2 rszbl ll: az objektumokbl, belertve a klnbz llnyeket, az embert, s a szubjektumbl, amely nem ms, mint egy trben-idben rk s oszthatatlan vilgakarat
-sakarat vagy vilgakarat erknt mkdik a termszetben, ingerknt a nvnyvilgban. Az llatok s emberek vilgban cselekvsmotvumknt van jelen a vilgakarat. llatnl kzvetlen, embernl kzvetett motvumknt
-az ember egy az sakaratot megjelent l s lettelen dolgok kzl, az letakarat egy atomja
-megismersi lehetsg, amellyel kzelebb lehet kerlni az sakarathoz, ez a tapasztalstl fggetlen intuitv-irracionlis szemllet, ltala el lehet jutni az idekhoz
-fontos, hogy megismerjk nmagunkat, elssorban tetteinken keresztl
-az idek az sakarat kiramlsai (emancii)
-ketts termszetk rvn az ember kzeledni tud az idekon keresztl az sakarathoz: egyrszt idtlenek, abszoltak, mint az sakarat, msrszt a nyugalmat s nyugtalansgot egyttesen kpviselik
-mvszet az idekat a legadekvtabban kifejez megismersi forma, kldetse a htkznapi szenvedstl val elrugaszkods, a lt mlyebb formival val szembenzs
-idek klnbz objektivcis szintjei: legalacsonyabb foka az ptmvszet, 2. tjkpfestszet, 3. emberbrzols.
-a legelvontabb idet, a tiszta akaratot, a vilg lnyegt a zene kpes csak kifejezni
-etikjnak antropolgiai alapja: ember embernek farkasa (Hobbes), tetteit az egoizmus vezrli
-az akarat a szerves vilgban az let akarsaknt jelentkezik, s ez a legnyilvnvalbban a fajfenntarts sztnben fejezdik ki
-moralits alapja, hogy az egyn szembe tud fordulni az sakaratnak az sajt karakterbl val megtesteslsvel is, gy az ember legbels lnyben megvan a szabadsg lehetsge
-annak szmra, aki a szeretetet gyakorolja, ttetszv vlik a maja ftyla, eltnik a princpium individuations csalkprendszere
|