10. ttel
2007.05.14. 08:20
N pszicholgiai rtelmezse- a klnbz nzpontok magyarzatai
N pszicholgiai rtelmezse- a klnbz nzpontok magyarzatai
N:
- Id (sztn-n): minden sztn energiaforrsa, az emberi mkdshez szksges energia, az let s hall vagy szexulis s agresszv sztnkben tartzkodik, s ez az Id rsze, az rmelv alapjn mkdik, clja az rmszerzs, s a fjdalom elkerlse, minden esetben rgtni s teljes kielglsre vgyik, nem fogad el kompromisszumokat, nem tolerlja a frusztrcit s az sztnenergik nem gtolhatak, nem akadlyozhatak, nem fogadja el, nem vesz tudomst a realitsrl, amennyiben nem tud cselekedni, olyan kiegszt tevkenysgekre irnyul, mint az lom, a kpzelds, nem tud klnbsget tenni az lom s valsg kztt, mkdsbl hinyzik a logikus kvetkeztets, rtk, etika s morl, kvetelz, logiktlan, impulzv, aszocilis, ncl s vak
- Ego (n): a realitst keresi, az Id szmra biztostja azokat a trsadalmi kereteket, melyek segtsgvel az sztnksztetsek kielglst nyernek, nem azonnali megoldst knl, hanem megtallja azokat a lehetsgeket melyek rvn az Id kilengseit, kicsapongsait szablyozni tudja, a realits-elv vezrli az sztnk kielgtst, addig halasztja, mg maximlis rmt nyer a legkevesebb fjdalommal s a legkevesebb negatv kvetkezmnnyel, kpes megklnbztetni a vgyakat, a kvnsgokat, a fantzit a realitstl, tri a feszltsget, kompromisszumra kpes s vltozik az idk folyamn
- Super Ego (felettes n): teljesen szemben ll az Id-el, azokat a morlis, etikai normkat tartalmazza, melyek a szemly sajtjai, s a trsadalmi egyttls elengedhetetlen felttelei, feladata, hogy a viselkedst a trsadalmi szablyok szerint irnytsa, jutalmat gr a j viselkedsek szmra s bntetst a negatv viselkedsek szmra, az egyn erklcsi normit, rtkeit, a trsadalmi szablyokat a szleitl sajttja el, megszegsk bntudatot eredmnyez, nhny szemly esetben a super ego nagyon primitv szinten mkdhet, nem tudja elklnteni a gondolatokat a tnyleges cselekvsektl, s mr akkor is bntudatot rez, ha tiltott esemnyre, viselkedsre gondol, 2 dimenzi mentn mkdik. j vagy rossz, illetve fehr-fekete tmenetet nem tud elkpzelni
Az n:
1) nmegersts:
- ugyanolyan fontos lehet, mint a msok ltal alkalmazott megersts, klnsen nagyobb gyerekeknl s a felntteknl
- az emberek a tevkenysgk sorn gyakran lltanak maguk el elvrsi szinteket, majd megjutalmazzk vagy megbntetik magukat az elvrsok teljestsrt, fellmlsrt vagy vrakozson aluli teljestmnykrt
- az njutalmazs az elgedettsg vagy bszkesg rzst kelti, az nbntets pedig szgyenkezsben, nvdban, depressziban nyilvnul meg
2) nhatkonysg:
- az nbecslst s nrtkelst fejezi ki
- az alacsony nrtkels (nhatkonysg) szemlyek tehetetlennek rzik magukat, kptelennek arra, hogy befolysoljk az esemnyeket, vagy a krlmnyeket, knnyen feladjk, ha akadlyba tkznek a feladatteljests kzben
- a magas nrtkels szemlyek gy rzik, hogy kpesek hatkonyan befolysolni letk esemnyeit, megprbljk elhrtani az akadlyokat s sokkal hosszabb ideig kpesek erfesztsre s kitartsra a feladat megoldsa rdekben
- a nk s frfiak kztt klnbsgek vannak az nrtkelsben, ami abban llt, hogy hogyan tltk meg sajt kpessgeiket
Bandura szerint az (nhatkonysg) nrtkels ngy informciforrsra tmaszkodik:
1. Az elrt teljestmny a legfontosabb informci. Az elz sikeres tapasztalatok mutatjk meg a szemly kpessgeit s kompetencijt. Az elz sikerek erstik az nrtkelst, az elz kudarcok (klnsen az ismtld kudarcok) cskkentik az nrtkelst.
2. A kzvetett tapasztalatok, vagyis a msok sikernek megfigyelse ersti az nbecslst, klnsen ha magunknak a megfigyelt szemlyhez hasonl kpessgeket tulajdontunk.
3. A verblis meggyzs arra vonatkozik, hogy az adott szemly rendelkezik a sikerhez szksges kpessgekkel. Ezt az nrtk-fokoz mdszert gyakran alkalmazzk szlk, tanrok, bartok, terapeutk.
4. Fontos, hogy senkinek ne prbljunk irrelis, a valsgtl nagyon tvol es kpessgeket tulajdontani.
Freud pszichoanalitikus nzete:
- kezdetben a szexulis sztnket emelte ki, ksbb a hallsztnnek tulajdontott nagyobb szerepet, mely nmagunk elpuszttsra irnyul
- alapgondolat: minden szerves anyag igyekszik visszajutni szervetlen llapotba, ksbb gy tekintette, hogy ezek az agresszv sztnk msok elpuszttsra irnyulnak, s szerinte minden emberben nagy a ksztets a puszttsra, irtsra (vilghbor)
- pszichoszexulis fejlds szakaszai → a klnbz szakaszokban megoldatlan konfliktusok felnttkori hatsainak krlrsa, minden fejldsi szakaszban a gyermek rmforrsa valamelyik testrszhez kapcsoldik, szksgleteinek kielgtst e testrsz ingerlse jelenti
Freud 5 fejldsi szakasza: → amennyiben a gyereknek nem sikerl megoldania az adott szakaszban jelentkez konfliktusait, fixldik s jelentheti az okt a ksbbi megbetegedseknek
1. Orlis szakasz → 0-2 v: Ebben a szakaszban a gyermek rmforrsa a szja s a szj krnyki terletek. Itt kapja a tpllkot, mely tllst biztostja. Amennyiben a gyereknek nem elgtik ki szisztematikusan szksgleteit, nem akkor etetik, amikor tnylegesen hes, fixldik e szakaszban. Freud szerint a felnttkori verblis agresszivits gykerei e szakasz megoldatlan konfliktusaiba keresendk.
2. Anlis szakasz → 2-3 v: Ebben a szakaszban a konfliktus helyzetet az rts illetve a visszatarts jelentik. Aki ebbl a szakaszbl hordoz magval megoldatlan konfliktusokat, ksbb antiszociliss vlhat.
3. Fallikus szakasz → 4-5 v: Ebben a szakaszban a gyermekek rdekldse fokozatosan a nemi szervekre tevdik t, ekkor fedezik fel a kisfik, hogy fik, a lnyok pedig azt, hogy k lnyok. A kritikus pontot fiknl az dipusz-konfliktus mg, lnyoknl az Elektra-komplexus jelenti. Freud rtelmezsben a gyermekek szerelmesek lesznek az ellenkez nem szleikbe, a msik szl irnyban pedig fltkenysget reznek.
4. Latencia szakasz → 6-13 v: Ezt a szakaszt Freud kevss krvonalazta, nem trta fel azokat a konfliktusokat, krziseket melyek itt jelennek meg. A gyermek megprblja kiprblni a klnbz nemi szerepeket, a lnyok babval a fiuk autkkal jtszanak, azonos nem gyermekek ktnek bartsgokat.
5. Genitlis szakasz → 13-18 v: Fokozatosan a serdlk figyelme az ellenttes nem fele irnyul, kialakulnak az els szerelmi kapcsolatok. Attl fggen, hogy a trsak hogyan fogadjk kezdemnyezseit, kezddik el a felkszls a felnttkori szexulis letre.
|