Els konzultci
2008.03.17. 16:50
A felnttkpzs nemzetkzi szervezetei
Bolognai folyamat
n 1999. nyilatkozat
n 33 eurpai orszg vezeti
n kteleztk magukat a ktciklus kpzs bevezetsre (BSC, MSC, PhD)
n Cl: egysges eurpai felsoktatsi trsg ltrehozsa
n kpzsek kztti tjrhatsg, kpzsek egymsra plse
Bolognai folyamat
n magyar felsoktats
n egysges szerkezet Eurpai Felsoktatsi Trsghez val csatlakozs
n Cl: munkaer szabad ramlsnak biztostsa
n az egyes diplomk sszehasonlthatsgnak kialaktsval
n Keretrendszer: kpzsi, tartalmi soksznsg s a nemzeti sajtossgok megrzse
n 2006. szeptembertl 101 alapszak
20. szzad vge
n globalizci, info-kommunikcis technolgik (IKT) gyors elterjedse
-----------
n oktatsgy tbb vtizedes lemaradsa
iskolarendszer lassan kveti a gazdasgi vltozsokat
n kpzsi knlatban
n oktats tartalma
n oktats mdszerei
nem felel meg a piac
kvetelmnyeinek
helyzetkp
n A lakossg iskolzottsga nvekszik, a felsoktats tmegess vlt
n A tanulsi kpessgeikben htrnyos helyzetek szma egyre n
helyzetkp
n A gazdasggal val szoros egyttmkds egyre fontosabb
n Az j kpzsi technolgik nlklzhetetlenn vltak
n Megjelent az egsz leten t val tanuls kvetelmnye
j hangslyok a kpzsi folyamatban
n A tuds-kzvetti szerep megvltozsa
n A tanuli aktivits megvltozsa
n A tants helyett a tanulson van a hangsly
LINDA Thompson
fekete doboz
Ismeretkzls hats
szemlletvlts
n elzetes tuds s lettapasztalatok
n a tananyag tartalma msodlagos
n elsdleges a kpessgek fejlesztse
n tanr szerepe is megvltozik
n segt, aktivizl szerep
n tanuls ll a kzppontban
n infrastruktra s eszkzrendszer kiptse
A RMAI KLUB
1968. alapts vezetje: Aurelio Peccei tagjai: tudsok kzleti szemlyisgek multinacionlis vllalkozsok vezeti
tevkenysge:
n tudomnyos kutatsok
n elmleti vitk
n ajnlsok ksztse nemzetkzi (globlis) problmkrl
A nvekeds hatrai The Limits to Growth
n 1972
n Cambridge
n MEADOWS s trsai
Kezdetben gazdasgi problmk
n - gazdasgi nvekeds
n - tlnpeseds
n - kolgiai problmk
n - energiatermels racionalizlsa
kulturlis klnbzsgek ismerete
n LSZL ERVIN
n Clok az emberisg szmra
n (Goals for Mankind)
n 1977.
A Fld 8 rgija
n Kanada s USA,
n Nyugat-Eurpa,
n Szovjetuni s a Kelet-eurpai orszgok,
n Kna s Japn,
n Latin Amerika,
n Afrika s Kzel- Kelet,
n India s Dl-Kelet zsia
n Ausztrlia
oka: a kulturlis egyenltlensgek nvekedse
n ntt az analfabtk szma
n az emberisg fele nem kapott alapkpzst
n a falun lk s a nk htrnyos helyzete
n az USA-ban a lakossg 10 %-a funkcionlis analfabta
n a kpzsek egyenltlensgei is nvekedtek
TANULS
a globlis vilgproblmk megoldsa
n A tanulsnak nincsenek hatrai
n (No Limits to Learning)
n 1979
kszsg- s kpessgfejleszt innovatv tanuls
n anticipci: jvre irnyul gondolkods
n participci: sszefogs
70-es vek
„Gondolkodj globlisan,
cselekedj loklisan!”
A HANYATLS TNYEZI
n demogrfiai robbans (tlnpeseds)
n a vilg egynegyede kiltstalan nyomorban l
n a fldterletek s a vizek szennyezse
n a vilggazdasg vlsga (inflci, munkanlklisg, tlfogyaszts, a termszeti erforrsok kiapadsa)
n a katonai kltsgvets mrhetetlen nvekedse
n trsadalmi problmk (elidegeneds, bncselekmnyek, kbtszer-fogyaszts)
n az intzmnyek nem tartanak lpst a fejldssel
A VILG OKTATSI VLSGA
Philip Coombs
4 tnyez trtnelmi sszekapcsoldsa
1. A tanulk radata
mennyisgi ignyek nvekedse
minsg hanyatlsa
2. Az erforrsok hinya
a technikai eszkzk sznvonala rossz
3. Nvekv kltsgek
az egy tanulra jut kltsgek nvekedse
a pedaggusok letsznvonalnak cskkense
4. A kimeneti eredmnyek nem megfelelek
a vgzs tanulk felkszltsge nem felel meg a gyorsan vltoz szksgleteknek
TORSTEN HUSEN kulturlis kss
lethosszig tart tanuls
a jv iskolja
n az alapvet tanulsi kszsgeket kialaktsa
n az egyn felksztse a trsadalmi beilleszkedsre
n a vltozs irnti kszsg kialaktsa
n f feladat: tovbbkpzs s tkpzs
UNESCO Egyeslt Nemzetek Nevelsgyi, Tudomnyos s Kulturlis Szervezete United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
n 191 tagllama s 6 trsult llama van
n Magyarorszg: 1948. szeptember 14.
Jelentsebb napok
n Szeptember 8.
Az rni-olvasni tuds nemzetkzi napja
n Oktber 5.
A tanrok nemzetkzi napja
n 1970.
Az oktats nemzetkzi ve
n 1990.
Az rni-olvasni tuds nemzetkzi ve -
n 2003-2012.
Az rni-olvasni tuds ENSZ vtizede -
STRATGIA
n az oktats mint alapvet jog elmozdtsa
n az oktats minsgnek javtsa (tartalmak s mdszerek)
n az oktats tern az jts btortsa, informcicsere
Prioritsok az oktatsban
n F priorits:
mindenki szmra biztostand
alapfok oktats
n Egyb priorits:
kzpfok oktats (mszaki s szakmai oktats s kpzs)
minsgi oktats (oktatk kpzse)
felsfok oktats.
Stratgiai clok (fejld orszgok)
n nemek kztti egyenlsg
n htrnyos helyzet gyermekek felzrkztatsa
n szakemberek kpzse; oktati sttusz javtsa, plyn marads, munkakrlmnyek javtsa
n a kpzs minsgnek javtsa az oktatk kpzst vgz intzmnyekben
n oktatrtkel rendszer
|