ATIF-ANDAL ... archive to the future
ATIF-ANDAL ... archive to the future
Menü
 
XXX
 
Első félév
 
Második félév
 
Harmadik félév
 
Negyedik félév
 
Egyéb segítségek
 
Szavazz!
Lezárt szavazások
 
Horváth Nóra segédanyagai
Horváth Nóra segédanyagai : A középkorban kialakult vallási játékok

A középkorban kialakult vallási játékok

  2006.11.29. 12:14

A középkorban kialakult vallási játékok

A középkorban kialakult vallási játékok

 

-         a vallási játékok egyszerre két különböző kultúra részét alkották.

-         egyfelől az egyházi kultúra kontextusában és annak eredménye­ként keletkeztek, másfelől a városok ünnepi kultúrájának is részét képezték, és ily módon végül is hozzátartoztak a népi kultúrához.

-         A középkorban kialakult drá­mai műfajok igyekeztek mindent megmutatni a nézőknek, a paradicsomtól a pokolig, a világ teremtésétől az utolsó ítéletig, Naturalisztikus alaposság­gal tárták az izgalomra éhes kö­zönség elé a legborzalmasabb kínzásokat és a csodákat, az angyalokat és az ördögöket, a szenteket és a bohócokat.

 

-         A történet, a drámai cselekmény la­za epizódok láncolataként hömpölygőtt. Az ünneplő kedvű tömeg sóváran leshette a szörnyülködések és a nagy nevetések alkalmait.

 

-         - Ez a dráma nem ismerte a hangulati egységet, és iszonyú terjedelme következtében a drámai sűrítést, a kiélezett konfliktusokat sem. Jellemző volt rá az örökös helyszínváltozás, illetve a különböző helyszíneken egyidejűleg bemutatott eseménysorozat. (Egy-egy középkori darab néha 40-50 ezer verssornyi ter­jedelmű volt. Az Antigoné - kardalokkal együtt - 1353 sorból áll csupán.)

 

-         A templomokban bemutatott párbeszédes jelenetek, az un. li­turgikus drámák a 11. századtól kezdve játszottak egyre nagyobb szerepet (karácsonykor Krisztus születését, húsvétkor kínhalálát és feltámadását dramatizálták). Lassanként, évszázadok alatt egy­re több világi, komikus, sőt trágár mozzanat szűrődött be az egy­házi színjátszásba, s ezért nem maradhatott meg a templom falai között, ki kellett vinni a templom előtti térre, a piacra.

 

-         Bizonyos egyházi ünnepeken egy-egy város óriási színházzá alakult át, ügy­buzgó, lelkes kézművesek pedig alkalmi színészekké lettek. A cé­hek később intézményesen gondoskodtak „színészeikről", költ­séget, fáradságot nem kíméltek, hogy emeljék a látványosságok fényét.

-         A misztériumdrámákat dramatizált formában adták elő, lehető­leg minél teljesebben, az egész bibliai történetet. Több száz szerep­lő játszott az előadásokon, s volt olyan misztérium is, amely negy­ven napon át tartott folytatólagosan.

-         - A mirákulum a szentek életét, csodáit, szenvedéseit, válogatott kínzásait, vértanúhalálát vitte színre. A moralitás történeteiben a megszemélyesített jellem­vonások, az erények és a bűnök (gőg, kapzsiság, erkölcstelenség stb.) viaskodtak az emberi lélekért.

-         A keresztény dráma, színjátszás örökös helyszínváltozásai ala­kították ki a különböző színpadtípusokat. A „szimultán színpad" kb. 40-50 méternyire elnyúló, 6-8 méter széles emelvény volt (egy mai színpad nyílása 12-16 méter). Egymás alatt, mellett és fölött helyezték el a különböző színhelyeket: a poklot, a pokol tornácát, a földi tereket, a mennyországot, illetve paradicsomot valóságos gyümölcsfákkal és állatokkal. Másfajta megoldást tett lehetővé a „processziós színpad": az egyes jelenetek színpadai egy utca hosszában álltak és a közönség vándorolt az egyik színpadtól a másikig.

-         A processziós, körmeneti színpad fordítottja volt a „kocsi-színpad”. Ez főleg Angliában és Spanyolországban divatozott: a közönség egy helyben állt, a különböző színhelyek pedig hatalmas kocsikra szerelve gördültek el előtte.

 

-         A vallási játékok történetének kezdete a 10. századig nyúlik vissza, amikor ezek még tisztán egyházi liturgiát jelentettek. A 16. században azonban az egyház már többnyire szégyellte és tiltotta ezeket az ún. játékokat, melyekben egyértelműen a népi kultúra nyilvánult meg.

 

 

-         Az 1490-ben nyolc napon át tartó reimsi passióelőadáson - amelyre állítólag tizenhatezer néző gyűlt össze a város­ból és a környező falvakból (egy középkori nagyváros lakosainak száma tíz- ­és húszezer fő között mozgott!) - a város minden nap borral vendégelte meg az ünnepi gyülekezetet, és kenyeret osztott szét közöttük.

-         Természetes, hogy ezek az események alkalmat adtak a többé-kevésbé súlyos rendzava­rásra is: a részegeskedéstől kezdve a verekedésen át a gyilkosságig minden előfordult. Auxerre-ben például hagyományosan a temetőben zajlottak a passiójátékok. Az 155l-ben, a huszonnyolc napnál is tovább tartó előadáso­kon olyannyira elfajult az erőszak és a rombolási kedv, hogy a temetőt végül újra fel kellett szentelni. Az egyház vezetői így egyre gyakrabban tiltották be a játékokat. Általános volt tehát az a nézet, hogy már soha többé nem tartozhatnak az egyházi kultúrához.

 

-         A középkor vallási játékai - eltérően a görög tragédiától, illetve a későbbi újkori drámától - nem tekinthetőek egyéni alkotásoknak.

 

-         Téma, felépítés: A játékok a Bibliából merítették a témájukat. A népszerűségi listán a karácsonyi események követték a húsvéti történéseket, különösen ha azo­kat pásztor- és háromkirályok-játék formájában adták elő. Ez később olyan játékokkal bővült, amelyek a próféták, a legendák, a tíz szűz, Mária Magdolna, Lázár stb. történetét dolgozták fel.

 

-         Az előadást alkotó jelenetsorok kész panelként működtek: a játék he­lyétől, az adott évszak időjárásától és a hagyományoktól függött, hogy mi­lyen apróbb változást eszközöltek rajtuk, illetve milyen sorrendben követ­keztek. Az egyes alkotóelemek eredetét és kialakulását nem minden eset­ben ismerjük pontosan.

-         A nemzeti nyelven előadott húsvéti játék hét ilyen panelből áll:

-         1. Pilátus és az őrtállók játéka

-         2. A feltámadás

-         3. Az ördögjáték, ami Jézus pokoljárását, a lelkek megszabadítását és a pokol benépesítését foglalja magában

-         4. A kenetárus-jelenet (olaj és kenet vásárlása)

-         5. A szent sírnál tett látogatás (visitatio)

-         6. Jézus megjelenik Mária Magdolna előtt

-         7. Az apostolok futása

-         Míg az első három jelenetnek a feltámadás állt a középpontjában, addig az utolsó négy a szent sírnál tett látogatás köré csoportosul.  

-         a húsvéti játékokban az ördög- és kenetárus-jelenet örvendett a legnagyobb népszerűségnek.

-         Az ördögjelenetet rendszerint Jézus pokoljárásával kezdődött, alkal­manként pedig olyan jelenetet is beillesztettek, amely a megváltó eljövete­le felett érzett örömükben mutatta be a lelkeket, vagy amelyben a Sátán je­lentést tesz Lucifernek a keresztre feszítéskor történtekről.

-         A pokoljárás egy kötött liturgikus forma mintáját követi. Szinte valamennyi húsvéti já­tékban ugyanúgy megy végbe.

 

-         Azzal, hogy a pokoljárás adott minta szerint, liturgikus ördög-űzésként ment végbe, az Úr feltámadásának játéka be tudta tölteni azt a funkcióját, hogy megszabadított a démonoktól érzett félelemtől.

 

-         Úgy gondolták képes hatékonyan lefegyverezni az ördögöt és gonosz szellemeit, az ember gátlás és félelem nélkül élheti ki testének azokat a vitális funkcióit, amelyeket a megelőző hosszú nagyböjtben erőszakkal elfojtott, és amelyeken keresztül az ördög különösen könnyen hatalmába kerítené őt.

 

-         Mivel ezekben a jelenetekben mindig meglehetősen durva „játékokra” került sor, az egyház nem támogatta az ötletet, hogy szent emberek játsszák el a szerepeket. A középkor városi és vidéki lakossága alapvetően kötetlenül viszonyult mind az étkezéshez, mind a szexualitáshoz. Bár az egyház harcot hirdetett a dőzsölés és a szexuális kicsapongások ellen, e tekintetben nem tudta befolyásolni, még kevésbé megváltoztatni a nép magatartását. Mély szakadék tátongott az egyházi tiltások, valamint a városi és vidéki lakosság hozzáállása és értékrendje között.

 

-         A passiójátékok:

 

-         A passiójátékok jóval a húsvéti játékok után alakultak ki, ám nem belőlük fejlődtek ki.

 

-         a passiójátékok története egyes esetekben a 14., sőt a 13. századba nyúlik vissza. Valóban közkedvelt eseménnyé azonban csak a 15. és 16. században váltak, a legnépszerűbbek pedig a századfor­dulón, tehát 1500 körül voltak.

 

-         A passiójáték tulajdonképpen a bibliai történetnek Jézus szenvedésével és halálával foglalkozó részeit dramatizáló színjáték, a középkori misztériumjáték legismertebb alfaja.

 

-         A húsvéti játékok főként csak a feltámadást követő eseményekkel foglalkoztak. Amikor a liturgikus játékok elhagyták a templomot, s létrejött a városi misztérium, a húsvéti játékokat a feltámadás előzményeivel is bővítették, s lassan a drámák súlypontjába Jézus elítélése és kínhalála került.

-         A passiójátékok akkor terjedtek el a legszélesebb körben, amikor meghatározóvá váltak azok a tömegmozgalmak, amelyekben furcsa kap­csolat látszott kialakulni az egyházi és a népi kultúra között. A flagellánsok (önostorozók, vallási rajongók, akik korbáccsal verték magukat és így vezekeltek a maguk és mások bűneiért) országszerte és nyilvánosan, legtöbbször nagy nézőközönség előtt vé­gezték szertartásaikat.

-         Már-már félelmetesre duzzadt a világvégét hirdető és megtérésre buzdító népi prédikátorok száma, és gyakran előfordult, hogy alig tudtak elmenekülni a bűnbánó és kíséretükbe szegődő tömeg elől.

-         A 13.-14. századból már ismerünk nemzeti nyelvű francia és német passiószövegeket, a passiójáték fénykora pedig a késő középkorra esett.

-         A vallási játékok és különösen a passiók óriási népszerűsége a 16. század során is töretlen maradt az európai városok lakosságának körében. A szá­zad végén azonban már alig lehetett látni ilyen előadásokat a nagyváros­okban (néhány vidéki és nehezen megközelíthető hegyvidéki helységben elszórva még a 17., sőt: a 18. században is volt rá példa)

-         Frankfurtban a városi tanács már 1515-ben elutasított egy passiójáték előadására vonatkozó kérelmet. Ugyanez a tanács 1506-ig nemcsak ren­delkezésre bocsátotta „a faanyagot", hanem még ki is jelölte, s végül még meg is vendégelte azt a „gyülekezetet", amelynek tagjai a majna-frankfurti városháza, a Römer előtt adták elő a játékot.

-         1522-ben Nürnbergben sem engedélyezték a passiójátékokat.

-         Canterburyben 1500-ban, Beverlyben pedig 1520-ban voltak utoljára ilyen játé­kok. 1534-ben Evora püspöke egész Portugáliában betiltotta az előadáso­kat, amelyeket „még akkor sem" lehetett engedélyezni, „ha azok Urunk, Jézus Krisztus passióját vagy feltámadását, születését ábrázolják, (...) ugyanis ezek a darabok illetlen szokásokat honosítanak meg, a látott kép­telenségek és túlzások pedig gyakran okoznak megbotránkozást azok kö­rében, akik nem elég szilárdak a szent katolikus hitben."

-         A század közepétől aztán egyre több állami és egyházi hivatal tiltotta be a további előadásokat. A párizsi parlament 1548-ban bocsátott ki rendeletet erről, ám 1557-ben és 1577-ben mégiscsak engedélyezte a passiókat játszó vallásos egyesületek tevékenységét. Firenzében a negyvenes évek végén kezdtek elmaradozni a vallási játékok, bár a 16. század végéig még ki­nyomtatták néhány hagyományos népi játék szövegét. 1565-ben Kari Borromeo, Milánó érseke egyházi tanácsot tartott, amelynek egyik ered­ménye az volt, hogy a vallási játékokat tekintet nélkül bármilyen körül­ményre betiltották:

„Minthogy az Istennek tetsző szokás, hogy a nép számára Krisztus urunk tiszteletre méltó passióját, valamint a mártírok dicsőséges küzdelmeit és a többi szentek cselekedeteit bemutatják, az emberek romlottsága folytán odáig fajult, hogy sokak szemében megbotrán­kozás, sőt: nevetség és megvetés tárgyává vált, ezért úgy határoz­tunk, hogy ettől fogva a Megváltó passiója sem szent, sem profán helyen elő ne adassék, hanem hitszónokok által tudós és tekintélyes módon taglaltassék. Ugyanígy a szentek tanúságtételét és cseleke­deteit ne adják elő, hanem Istennek tetsző módon oly képpen mondják el, hogy a hallgatóságot utánzásukra serkentsék.”

 

- 1578-ban Bologna érseke pellengérezte ki a színjátékokat, 1583-ban pedig a reimsi zsinat tiltotta be az ünnepi előadásokat. 1577-ben Skócia református egyháza kényszerült komoly lépésekre a Perthben újra és újra megtartott úrnapi játékok ellen,

- 1601 -ben a Spanyol Németalföld kormánya rendeletben tiltotta be a val­lási játékokat, mert azok „sok haszontalan dolgot" tartalmaznak, „tisztes­ségtelenek és elviselhetetlenek, semmi másra nem jók, mint hogy megront­sák és elzüllesszék a jó illemszokásokat-különösen az egyszerű és jóravaló emberekét -, s ezáltal az egész népet elborzasszák vagy félrevezessék."

 

- a protestáns vallásra áttérő városokban lényege­sen hamarabb értek véget a játékok, mint például a kimondottan katolikus Tirolban vagy Bajorországban.

 

-         elég sok reformátor marasztalta el a vallási játékokat. Erasmus például azért akarta mindenhol betiltani őket, mert „a játékokon felfedezhetők a régi pogányság nyomai", és mert alkalmat adnak „az erkölcsi szabadosságra".

-         A játékok ellen szóló legfontosabb érv újra és újra a belőlük sugárzó babonaságra és erkölcstelen hatásukra épült.

 

De nézzük mi volt az oka ennek az erős ellenkezésnek és mit tartalmazott valójában egy passiójáték!

 

-         A passiójáték tulajdonképpeni tárgya Jézus szenvedése és halála, és ezt nagy részletességgel és brutalitással adták elő. Szívesen időztek a keresztre feszítés egyes borzalmas részleteinél.

-         Ezután kö­vetkezett a Mária-siralom, a játékok meg­hatóan lírai részlete (->planctus). A passió­játék ezenkívül magába foglalhatta az egész bibliai történetet a világ teremtésétől az utolsó ítéletig; mindezeket az eseményeket úgy csoportosították, hogy az ártatlanul feláldozott istenség halálát előkészítsék és feltámadását megokolják. A megrázó és szörnyű részletek moralizáló versszakokkal és komikus jelenetekkel váltakoznak. A legnépszerűbb figurák az ördögök voltak, ők személyesítették meg az Istennel szem­ben álló gonosz princípiumot, másrészt ők voltak a tréfacsinálók, a bohócok is. Fontos szerepet játszott a vándor kereskedő-ku-ruzsló; sokszor táncot járt Mária Magdol­nával, aki mint felcicomázott divathölgy jelentkezik.

-         Egy-egy passiójáték rendezése és előadása a késő középkorban az egész város életében nagy­szabású eseménynek számított. Minthogy előkészítése hónapokig tartó munkát igé­nyelt, többnyire néhány éves időközökkel ismételték meg őket.

-         A passiójátékok történeti háttere szempontjából fontos tény, hogy a nagy passiójátékok divatja a zsidó- és bo­szorkányüldözések idejére esik.

-         Angliából például már 1290-ben, Fran­ciaországból 1394-ben kiutasították a zsidókat. A német birodalom terü­letén „zsidókalapot" vagy „sárga foltot" kellett viselniük. 1439-ben Augsburgban fogalmazták meg, 1530-ban pedig az egész birodalomra kiter­jesztették a rendeletet, amely arra kötelezte a zsidó férfiakat, hogy a ruhájukon feltüntetett sárga „körrel" tegyék felismerhetővé magukat, asszonyaik pedig hegyes fátylat hordjanak.

-         Szinte ezzel párhuzamosan vette kezdetét az egész Európában tébollyá fokozódó boszorkányüldö­zés. VIII. Ince 1438-ban adta ki boszorkánybulláját (Summis desideran-tes affectibus), amelyben felsorolták a boszorkányok és varázslók leg­fontosabb bűntetteit. Ezzel egy időben a pápa Németország inkvizítoraivá nevezte ki Heinrich Institorist és Jacob Sprengert, akik 1487-ben hozták nyilvánosságra a Malleus maleficarumoi, az un. Boszorkányok pörölyét, s ezzel egyértelműen a boszorkányok, vagyis a nők lettek az üldözés cél­pontjai. Ezt követően ugrásszerűen megnőtt a boszorkányperek száma.

-         A passiójátékok 15. és 16. századi hallatlan népszerűsége csak e kontex­tusban válik érthetővé, különösen a zsidók elleni tébolyult gyűlölet mutatkozik meg a passiójátékok nagy részében.

-         A játékokban furcsa ellentmondás figyelhető meg. Jézust mágikus csodadoktorként és sámánként jelenítik meg, alakját viszont úgy értelmezik, mint a keresztény vallás üdvözítőjét és megváltóját. A zsidók viszont csodatételei miatt „varázslónak” bélyegzik (pl. a frankfurti passiójátékban).

-         A népi kultúra hisz azokban a csodákban, amelyek visszaadják az emberi test épségét és egészségét, s ezt úgy ábrázolják, ahogy azt az egyház elfogadja és hirdeti.

-         A mágikus praktikákat pedig az egyház számára szent és sérthetetlen alaknak, Jézus Krisztusnak tulajdonítják.

-         Ugyanakkor az egyház – ez a legfurcsább az egészben – azt a nevet, amely az ezekkel a módszerekkel gyógyító személyt illeti, a zsidók szájába adja, akik megátalkodottságukban elfordulnak Jézustól és (mint varázslót) kíméletlenül üldözik őt. Ezért is nem üdvözülhetnek.

-         A frankfurti passiójátékban pl. Kajafás és a többiek „varázslóként” adják át Jézust Pilátusnak, csodatételeiben pedig bűnösségének egyértelmű bizonyítékát látják.

-         Sőt, még akkor is a varázsló csodatetteit emlegetik, amikor már keresztre feszítették:

 

„Keresztre vagy feszítve

nagy varázsló, tetszik-e?

segítettél másokon,

segíts hát most magadon

szálljál le a keresztfádról, s mi sem bántunk soha máskor!”

 

 

-         Ambivalencia keletkezik a kínzás és a passió jeleneteiben, ami részben magyarázatot adhat arra, hogy ezeknek a részeknek az előadása miért bővelkedett annyira a borzalmakban:

Miért kínozták és ítélték halálra Jézust?

            Varázslónak gúnyolták, aki mágikus praktikáival meg tudta szüntetni az emberi test esendőségét.

Mit jelképezett a kínzás?

            Jézus magára vonta az erőszakot, és megóvta tőle a jelenlévő nézők testét, vagyis meg tudja őket szabadítani  a testi erőszakot övező félelemtől. Minél borzalmasabb módon teljesül be a kín Jézuson, annál nagyobb mágikus védettséget élvezhetnek a nézők.

Másfelől: Kik tették lehetővé a kínzást? Kiknek köszönhető ez a megszabadulás?

A zsidóknak

De azért mégiscsak ők a bűnbakok és felbujtóik az ördögök, mert bántják Jézust. A rajta elkövetett borzalmas tettek ezért átkozottak és ezért ébresztenek „keresztényi” részvétet a keresztre feszített iránt.

-         Nyilvánvaló, hogy mind a csodatévő-, mind a passiójelenetek azoknak a nézőknek az alapvető igényét elégítették ki, akik sub spécié corporis [a test szempontjából] határozták meg önmagukat, úgy gondolták, hogy egyedül a mágiával lehet biztosítani a test épségét és egészségét. Míg a közfelfogás szerint a személyre szabott testi bajokon (mint a betegség, a testi fogyatékosság, az öregség, a halál) az egyén testét kezelésbe vevő csodadoktorok mágikus praktikái tudnak segíteni, addig azokat a veszé­lyeket, amelyeknek a test a közösség tagjaként van kitéve (mint a boszor­kányőrület), csak a társadalmi mágia, vagyis a bűnbak-rituálé tudja le­győzni. Az ember testtapasztalatát mindkét esetben a rémület határozta meg. A passiójátékok azért válhattak népszerű tömegrendezvényekké, mert képesek voltak felszámolni a rémületet, amely szörnyű nyomásként nehezedett az emberre.

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Óra
 
XXX
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Ennyien voltunk itt
Indulás: 2006-11-29
 
Fontos lehet...
 
Névnapköszöntő

 
Ha bejön az oldal
 
Szórakozás
 
Milyen idő van ma?
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
TAT TUAM ASI
 
Szótár

 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!