A piac és a piaci mechanizmus
2006.12.01. 15:02
A második konzultáció jegyzete
A piac és a piaci mechanizmus
Piac:
Tényleges és potenciális eladó (kínálat) és vevő (kereslet) találkozásának színtere. Valamint ezek kapcsolatának színtere.
Piaci modell
Elemei:
Kereslet – D
Kínálat – S
Ár – P
Kereslet:
Az a jószág mennyiség, melyet a vevők hajlandók és képesek megvásárolni
Jele: D (demand)
A keresleti görbe megmutatja, hogy mekkora a jószágból keresett mennyiség bármely lehetséges ár esetén, ha az egyéb tényezők válozatlan.
Formája:
Nevezetes pontjai:
A keresleti görbe eltolódhat:
elkölthető jövedelem változása
más jószágok árának változása
ízlés v. divat változása
reklámhatás
hitellehetőség
népesség szám változása
Kínálat:
Az az árumennyiség, amit egy adott időszak alatt az eladók megvételre felkínálnak.
Jele: S (supply)
Kínálati görbe:
Megmutatja, mekkora a jószágból kínált mennyiség bármely lehetséges ár esetén, egyéb tényezők változatlansága mellett. Megmutatja azt a mennyiséget, amit az eladók hajlandók értékesíteni az adott időszakban.
Formája:
Kínalti görbe eltolódhat:
időjárás hatása a mezőgazdaságban
technikai haladás
változások a termelési tényezők áraiban
más javak árváltozásai
adó és támogatások mértéke
Piaci ár:
A keresleti és kínálati függvény elemzéséből adódik.
Jele: P
Egyensúlyi ár:
Az az ár, amelynél éppen megegyezik az önként kínált kínálat és kereslet = piac tisztító ár. Ilyenkor az eladók és vevők elvárásai teljesülnek.
Ármechanizmus működése:
Alapfeltétel, hogy minden tényező az áron kívül adott.
Fogyasztói magatartás
Fogyasztó:
Az a gazdasági szereplő, akinek célja saját szükségleteinek kielégítése. A fogyasztás gazdasági egysége a háztartás.
Miért vásárol a fogyasztó?
szükségletet akar kielégíteni
a termék elfogyasztása valamilyen élvezetet nyújt számára = hasznosság érzet
Szükséglet: hiányérzet -> cselekvésre késztet
Hasznosság:
Jószágok, jószágkombinációk azon tulajdonsága, hogy képesek szükségletet kielégíteni. Ismerve a fogyasztót, megállapítjuk, hogy célja a hasznosság érzet, vagyis a szükséglet kielégítés maximalizálása. A cél elérését jellemzi: a fogyasztó csak megvalósítható alternatívák közül választhat – rangsorol (preferncia-rendszer).
Preferencia: valamely megoldás (jószág, esemény, termelési kombináció) előnyben részesítése más megoldással szemben.
Preferencia-rendszer: lehetőségek, megoldások sorba rendezése egyéni értékelésünk alapján.
Ha a fogyasztó nem tud dönteni, akkor valamilyen külső szempont alaján fog dönteni.
Az azonosra értékelt megoldások számára közömbösek.
Minden egyén preferencia-rendszere más, mivel hogy függ az értékrendjétől, társadalmi szokásoktól, divattól, stb.
Végső esetben a vásárlást befolyásolja: a prefrencia-rendszer, jövedelmek, árak.
Közömbösségi görbe:
Fogyasztói kosarak (termékkombinációk) minden olyan kombinációja, amely azonos szükséglet kielégítési szintet (hasznosságot) biztosít a fogasztó számára.
Közömbösségi térkép:
Az adott jószágtérben elhelyezkedő közömbösségi görbék összessége.
Jellemzői:
minél távolabb van az orgótól, annál nagyobb hasznosságot mutat
csak a fogyasztó rangsort reprezentálják, azt hogy mennyivel jobb, azt nem mutatja meg
nem metszhetik, ill. keresztezhetik egymást
Jól viselkedő közömbösségi görbe:
negatív meredekségű: egyik jószág fogyasztásának mennyisége nő, akkor a másiké csökken
az origóra konvex: növekvő mennyiségű termék egyre kevésbé helyettesíti a másikat
Helyettesítési határráta:
Megmutatja, hogy a mennyiségben növekvő termék egy egyégéért mennyit hajlandó feláldozni a fogyasztó a másik termékből úgy, hogy a szükségletkielégítés foka változatlan legyen (MRS)
Hasznossági függvény
Hasznosság mérhetősége:
Ordinális megközelítés: a fogyasztó csak sorrendet állít fel, a jószágokat kosarakba rendezi fontosság szerint. Csak a fogyasztói görbék rangsora és meredeksége fontos.
Koordinális megközelítés: a fogyasztó meg tudja ítélni, hogy melyik termék hasznosabb számára, sőt azt is, hogy mennyivel és ezt minden termékre nézve így van. Számára az összhaszon fontos.
Összhaszon: fogyasztással nyerhető teljes haszon
Jele: TU
Határhaszon: mennyivel változik a szükségletkielégítés foka, ha az adott termék fogyasztását egy egységgel növeljük
Jele: MU
Jövedelem, árak és a költségvetési egyenes
Költségvetési halmaz:
Azon jószágkombinációk összessége, melyet a fogyasztó az adott időszak jövedelméből az érvényes árak mellett meg tud vásárolni.
Költségvetési egyenes:
Az a jószágkombinációk összessége, melyeket a jövedelem teljes elköltésével tud megvásárolni adott árak mellett.
Árváltozás hatása a költségvetési egyenesre
Fogyasztó optimális választása
GOSSEN II. törvénye:
A fogyasztó akkor költi el optimálisan a jövedelmét, ha az utolsó pénzegység minden termék esetében azonos összhaszon növekvést eredményez: a pénz határhaszon minden termékre nézve ugyanakkora.
Kereslet:
Egyéni kereslet: a fogyasztó minden mennyiségben hajlandó vásárolni a javakból
Piaci kereslet: az adott termékből az összes fogyasztó által vásárolni kívánt mennyiség
A termék kereslete változik:
változik az ára
változik egy másik termék ára
változik a jövedelem
Jövedelem változás hatása az egyéni keresleti függvényre:
Rugalmasság:
A rugalmassági mutató megmutatja, hogy az egyik tényező 1%-os változása hány %-os változást okoz a másik tényezőben.
Kereslet jövedelem rugalmassága:
1% jövedelem változás mekkora kereslet változást okoz.
Fogyasztói magatartás jellemzője |
Termék jellege |
Jövdelem nő, termék fogyasztása csökken |
INFERIOR jószág (alacsonyabb rendű) |
Jövedelem nő, termék fogyasztása nem változik |
JÖVEDELEMFÜGGETLEN jószág |
Jövedelem 1%-os növekedése, fogyasztása 1%-os növekedése |
NORMÁL jószág |
Jövedelem 1%-os növekedése, fogyasztása több mint 1%-os növekedése |
SUPERIOR jószág (luxus cikkek) |
Árváltozás hatása az egyéni keresletre:
Normál kereslet: ár csökken, fogyasztás nő
Független kereslet: bármely ár, fogyasztás ugyanaz
Luxus jószág kereslete: nő az ár, nő a kereslet (Veblen hatás: Levis farmer)
Giffen jószág: nő az ár, nő a kereslet
Kereslet-árrugalmasság:
Megmutatja, hogy ha 1%-kal változik az ár, akkor mennyivel változik a keresett mennyiség.
Fogyasztói magatartás jellemzői |
Termék jellege |
Ár nő, fogyasztás nő |
GIFFEN jószág |
Ár nő, fogyasztás nem változi |
TELJESEN RUGALMATLAN jószág |
Ár 1 %-ak nő, fogyasztás 1%-nál kevesebbet csökken |
ÁRRUGALMATLAN termékek |
Ár 1%-kal nő, fogyasztás több mint 1%-kal csökken |
ÁRRUGALMAS termékek |
Más termékek hatása a keresletre:
Az árváltozás kereszhatása, ami megmutatja, hogy hogyan változik egy adott termék kereslete egy másik termék árváltozásának hatására.
Kereslet kereszt-árrugalmasság:
1%-os y termék árváltozása hány %-os x termék keresletváltozást eredményez.
Fogyasztói magatartás jellemzői |
Kapcsolat jellege |
Y ára nő, X fogyasztás is nő |
HELYETTESÍTŐ termékek (zsír-olaj) |
Y ára nő, X fogyasztása nem változik |
FÜGGETLEN termékek |
Y ára nő, X fogyasztása csökken |
KIEGÉSZÍTŐ termékek (mosógép-mosópor) |
Fogyasztói többlet:
|