ATIF-ANDAL ... archive to the future
ATIF-ANDAL ... archive to the future
Menü
 
XXX
 
Első félév
 
Második félév
 
Harmadik félév
 
Negyedik félév
 
Egyéb segítségek
 
Szavazz!
Lezárt szavazások
 
Európai kultúra tételek
Európai kultúra tételek : Tételek7-9

Tételek7-9

  2006.12.18. 10:04

Tételek7-9

7. tétel: A középkorban kialakult vallási játékok

A középkorban kialakult drámai műfajok igyekeztek mindent megmutatni a nézőknek, a paradicsomtól a pokolig, a világ teremtésétől az utolsó ítéletig, naturalisztikus alapossággal tárták az izgalomra éhes közönség elé a legborzalmasabb kínzásokat és a csodákat, az angyalokat és az ördögöket, a szenteket és a bohócokat.

A történet, a drámai cselekmény laza epizódok láncolataként hömpölygött. Az ünneplő kedvű tömeg sóváran leshette a szörnyülködések és a nagy nevetések alkalmait.

A középkori dráma jellemzői:

Nincs hangulati egysége

Nincs sűrítés (40-50 ezer verssor!!!)

Nincsenek kiélezett konfliktusok

Állandó helyváltoztatás

Különböző helyszíneken egyidejűleg bemutatott eseménysorozatok.

A templomokban bemutatott párbeszédes jelenetek, az un. liturgikus drámák a 11. századtól kezdve játszottak egyre nagyobb szerepet (karácsonykor Krisztus születését, húsvétkor kínhalálát és feltámadását dramatizálták). Lassanként, évszázadok alatt egyre több világi, komikus, sőt trágár mozzanat szűrődött be az egyházi színjátszásba, s ezért nem maradhatott meg a templom falai között, ki kellett vinni a templom előtti térre, a piacra.

Bizonyos egyházi ünnepeken egy-egy város óriási színházzá alakult át, ügybuzgó, lelkes kézművesek pedig alkalmi színészekké lettek. A céhek később intézményesen gondoskodtak „színészeikről", költséget, fáradságot nem kíméltek, hogy emeljék a látványosságok fényét.

A misztériumdrámákat dramatizált formában adták elő, lehetőleg minél teljesebben, az egész bibliai történetet. Több száz szereplő játszott az előadásokon, s volt olyan misztérium is, amely negyven napon át tartott folytatólagosan.

A mirákulum a szentek életét, csodáit, szenvedéseit, válogatott kínzásait, vértanúhalálát vitte színre. A moralitás történeteiben a megszemélyesített jellemvonások, az erények és a bűnök (gőg, kapzsiság, erkölcstelenség stb.) viaskodtak az emberi lélekért.

A keresztény dráma, színjátszás örökös helyszínváltozásai alakították ki a különböző színpadtípusokat. A „szimultán színpad" kb. 40-50 méternyire elnyúló, 6-8 méter széles emelvény volt (egy mai színpad nyílása 12-16 méter). Egymás alatt, mellett és fölött helyezték el a különböző színhelyeket: a poklot, a pokol tornácát, a földi tereket, a mennyországot, illetve paradicsomot valóságos gyümölcsfákkal és állatokkal. Másfajta megoldást tett lehetővé a „processziós színpad": az egyes jelenetek színpadai egy utca hosszában álltak és a közönség vándorolt az egyik színpadtól a másikig.

A processziós, körmeneti színpad fordítottja volt a „kocsi-színpad”. Ez főleg Angliában és Spanyolországban divatozott: a közönség egy helyben állt, a különböző színhelyek pedig hatalmas kocsikra szerelve gördültek el előtte.

A színészek jellemzői:

Csak férfiak játszottak!(női szerepeket is)

A vallási játékok történetének kezdete a 10. századig nyúlik vissza, amikor ezek még tisztán egyházi liturgiát jelentettek. A 16. században azonban az egyház már többnyire szégyellte és tiltotta ezeket az ún. játékokat, melyekben egyértelműen a népi kultúra nyilvánult meg.

Az 1490-ben nyolc napon át tartó reimsi passióelőadáson - amelyre állítólag tizenhatezer néző gyűlt össze a városból és a környező falvakból (egy középkori nagyváros lakosainak száma tíz- és húszezer fő között mozgott!) - a város minden nap borral vendégelte meg az ünnepi gyülekezetet, és kenyeret osztott szét közöttük.

Természetes, hogy ezek az események alkalmat adtak a többé-kevésbé súlyos rendzavarásra is: a részegeskedéstől kezdve a verekedésen át a gyilkosságig minden előfordult. Auxerre-ben például hagyományosan a temetőben zajlottak a passiójátékok. Az 155l-ben, a huszonnyolc napnál is tovább tartó előadásokon olyannyira elfajult az erőszak és a rombolási kedv, hogy a temetőt végül újra fel kellett szentelni. Az egyház vezetői így egyre gyakrabban tiltották be a játékokat. Általános volt tehát az a nézet, hogy már soha többé nem tartozhatnak az egyházi kultúrához.

A középkor vallási játékai - eltérően a görög tragédiától, illetve a későbbi újkori drámától - nem tekinthetőek egyéni alkotásoknak.

Téma, felépítés: A játékok a Bibliából merítették a témájukat. A népszerűségi listán a karácsonyi események követték a húsvéti történéseket, különösen ha azokat pásztor- és háromkirályok-játék formájában adták elő. Ez később olyan játékokkal bővült, amelyek a próféták, a legendák, a tíz szűz, Mária Magdolna, Lázár stb. történetét dolgozták fel.

Az előadást alkotó jelenetsorok kész panelként működtek: a játék helyétől, az adott évszak időjárásától és a hagyományoktól függött, hogy milyen apróbb változást eszközöltek rajtuk, illetve milyen sorrendben következtek. Az egyes alkotóelemek eredetét és kialakulását nem minden esetben ismerjük pontosan.

A nemzeti nyelven előadott húsvéti játék hét ilyen panelből áll:

1. Pilátus és az őrtállók játéka

2. A feltámadás

3. Az ördögjáték, ami Jézus pokoljárását, a lelkek megszabadítását és a pokol benépesítését foglalja magában

4. A kenetárus-jelenet (olaj és kenet vásárlása)

5. A szent sírnál tett látogatás (visitatio)

6. Jézus megjelenik Mária Magdolna előtt

7. Az apostolok futása

Míg az első három jelenetnek a feltámadás állt a középpontjában, addig az utolsó négy a szent sírnál tett látogatás köré csoportosul. A húsvéti játékokban az ördög- és kenetárus-jelenet örvendett a legnagyobb népszerűségnek.

A passiójátékok:

A passiójátékok jóval a húsvéti játékok után alakultak ki, ám nem belőlük fejlődtek ki.

A passiójátékok története egyes esetekben a 14., sőt a 13. századba nyúlik vissza. Valóban közkedvelt eseménnyé azonban csak a 15. és 16. században váltak, a legnépszerűbbek pedig a századfordulón, tehát 1500 körül voltak.

A passiójáték tulajdonképpen a bibliai történetnek Jézus szenvedésével és halálával foglalkozó részeit dramatizáló színjáték, a középkori misztériumjáték legismertebb alfaja.

A húsvéti játékok főként csak a feltámadást követő eseményekkel foglalkoztak. Amikor a liturgikus játékok elhagyták a templomot, s létrejött a városi misztérium, a húsvéti játékokat a feltámadás előzményeivel is bővítették, s lassan a drámák súlypontjába Jézus elítélése és kínhalála került.

A passiójátékok akkor terjedtek el a legszélesebb körben, amikor meghatározóvá váltak azok a tömegmozgalmak, amelyekben furcsa kapcsolat látszott kialakulni az egyházi és a népi kultúra között. A flagellánsok (önostorozók, vallási rajongók, akik korbáccsal verték magukat és így vezekeltek a maguk és mások bűneiért) országszerte és nyilvánosan, legtöbbször nagy nézőközönség előtt végezték szertartásaikat.

A 13.-14. századból már ismerünk nemzeti nyelvű francia és német passiószövegeket, a passiójáték fénykora pedig a késő középkorra esett.

A vallási játékok és különösen a passiók óriási népszerűsége a 16. század során is töretlen maradt az európai városok lakosságának körében. A század végén azonban már alig lehetett látni ilyen előadásokat a nagyvárosokban (néhány vidéki és nehezen megközelíthető hegyvidéki helységben elszórva még a 17., sőt: a 18. században is volt rá példa).

1578-ban Bologna érseke pellengérezte ki a színjátékokat, 1583-ban pedig a reimsi zsinat tiltotta be az ünnepi előadásokat. 1577-ben Skócia református egyháza kényszerült komoly lépésekre a Perthben újra és újra megtartott úrnapi játékok ellen, 1601 -ben a Spanyol Németalföld kormánya rendeletben tiltotta be a vallási játékokat, mert azok „sok haszontalan dolgot" tartalmaznak, „tisztességtelenek és elviselhetetlenek, semmi másra nem jók, mint hogy megrontsák és elzüllesszék a jó illemszokásokat-különösen az egyszerű és jóravaló emberekét -, s ezáltal az egész népet elborzasszák vagy félrevezessék." A játékok ellen szóló legfontosabb érv újra és újra a belőlük sugárzó babonaságra és erkölcstelen hatásukra épült.

A passiójáték tulajdonképpeni tárgya Jézus szenvedése és halála, és ezt nagy részletességgel és brutalitással adták elő. Szívesen időztek a keresztre feszítés egyes borzalmas részleteinél.

Ezután következett a Mária-siralom, a játékok meghatóan lírai részlete (->planctus). A passiójáték ezenkívül magába foglalhatta az egész bibliai történetet a világ teremtésétől az utolsó ítéletig; mindezeket az eseményeket úgy csoportosították, hogy az ártatlanul feláldozott istenség halálát előkészítsék és feltámadását megokolják. A megrázó és szörnyű részletek moralizáló versszakokkal és komikus jelenetekkel váltakoznak. A legnépszerűbb figurák az ördögök voltak, ők személyesítették meg az Istennel szemben álló gonosz princípiumot, másrészt ők voltak a tréfacsinálók, a bohócok is. Fontos szerepet játszott a vándor kereskedő-kuruzsló; sokszor táncot járt Mária Magdolnával, aki mint felcicomázott divathölgy jelentkezik.

Egy-egy passiójáték rendezése és előadása a késő középkorban az egész város életében nagyszabású eseménynek számított. Minthogy előkészítése hónapokig tartó munkát igényelt, többnyire néhány éves időközökkel ismételték meg őket.

A passiójátékok történeti háttere szempontjából fontos tény, hogy a nagy passiójátékok divatja a zsidó- és boszorkányüldözések idejére esik.

(Angliából például már 1290-ben, Franciaországból 1394-ben kiutasították a zsidókat. A német birodalom területén „zsidókalapot" vagy „sárga foltot" kellett viselniük. 1439-ben Augsburgban fogalmazták meg, 1530-ban pedig az egész birodalomra kiterjesztették a rendeletet, amely arra kötelezte a zsidó férfiakat, hogy a ruhájukon feltüntetett sárga „körrel" tegyék felismerhetővé magukat, asszonyaik pedig hegyes fátylat hordjanak.)

Szinte ezzel párhuzamosan vette kezdetét az egész Európában tébollyá fokozódó boszorkányüldözés. VIII. Ince 1438-ban adta ki boszorkánybulláját (Summis desideran-tes affectibus), amelyben felsorolták a boszorkányok és varázslók legfontosabb bűntetteit. Ezzel egy időben a pápa Németország inkvizítoraivá nevezte ki Heinrich Institorist és Jacob Sprengert, akik 1487-ben hozták nyilvánosságra a Malleus maleficarumot, az un. Boszorkányok pörölyét, s ezzel egyértelműen a boszorkányok, vagyis a nők lettek az üldözés célpontjai. Ezt követően ugrásszerűen megnőtt a boszorkányperek száma.

A passiójátékok 15. és 16. századi hallatlan népszerűsége csak e kontextusban válik érthetővé, különösen a zsidók elleni tébolyult gyűlölet mutatkozik meg a passiójátékok nagy részében. A játékokban furcsa ellentmondás figyelhető meg. Jézust mágikus csodadoktorként és sámánként jelenítik meg, alakját viszont úgy értelmezik, mint a keresztény vallás üdvözítőjét és megváltóját. A zsidók viszont csodatételei miatt „varázslónak” bélyegzik (pl. a frankfurti passiójátékban).

A népi kultúra hisz azokban a csodákban, amelyek visszaadják az emberi test épségét és egészségét, s ezt úgy ábrázolják, ahogy azt az egyház elfogadja és hirdeti. A mágikus praktikákat pedig az egyház számára szent és sérthetetlen alaknak, Jézus Krisztusnak tulajdonítják.

Ugyanakkor az egyház – ez a legfurcsább az egészben – azt a nevet, amely az ezekkel a módszerekkel gyógyító személyt illeti, a zsidók szájába adja, akik megátalkodottságukban elfordulnak Jézustól és (mint varázslót) kíméletlenül üldözik őt. Ezért is nem üdvözülhetnek.

A frankfurti passiójátékban pl. Kajafás és a többiek „varázslóként” adják át Jézust Pilátusnak, csodatételeiben pedig bűnösségének egyértelmű bizonyítékát látják.

 

8. tétel: Népi kultúra és középlatin irodalom

népi kultúra ↔ hivatalos latin nyelvű irodalom

Népi kultúra

életkedvet áraszt, szabadszájú, egyházi és világi hatalmakat támadó (latin) diákköltészet

o vágánsok – Carmina Burana – 200 diákének

o goliardok -nemzeti nyelveken:

lovagi epika:lovag-eposzok, lovagregények pl.: Roland-ének, Niebelung-ének, Trisztán és Izolda

ŕ kelta mondák, mítoszok alapján fogalmazták meg őket.

-trubadúrok:

a) a trubadúrlíra bölcsője: Provance

b) nyelve: provanszál

-német lovagköltők: minnesangerek

-a lovagi költészet témái:

az úrnő tisztelete, magasztossága

titkos éji találkák, hajnali búcsúzások:

hajnali dalok: ALBÁK

Walter von der Vogelweide

-sokszínű témák

-érzelmi gazdagság

-kölcsönös, őszinte szerelemre vágyik!

-helyzetdalok: Hársfaágak csendes árnyán

-elégiák: Ó, jaj, hogy eltűnt minden

-kettétört, metszetes verssorok: nibelungizált alexandrin

Lovagi kultúra

-eszmények:

erő, bátorság, ügyesség

a gyengék, elesettek védelme

nők tisztelete

hit védelme

Világi irodalom:

Dante: Isteni színjáték [1307-1320]

Villon: Nagy testamentum [1461]

Hivatalos latin nyelvű irodalom

-írástudás= latin írás+ olvasás

Literator: íródeák

-literatic (művelt)

-illiteratic (műveletlen, analfabéta, iditóta)

-misztikus áhítat; amit ami a túlvilágra összpontosít

-a vallásos irodalom műfajai:

a) imádság

b) prédikáció

c) passió

d) himnusz – Pierre Abélard: Szombatesti himnusz

e) legenda: szentek életének prózai vagy verses elbeszélése [XII-XIII. sz.: anyanyelven is!]

XII-XIII. sz.: Mária-kultusz kialakulása és elterjedése

Mária-himnuszok

-egyik fajtája: PLANCTUS ŕ siratóének

pl.: Jacopone da Todi: Stabat Mater

a Mária-siralmakban valóságos földi érzelmek, evilági gondok és fájdalmak jutnak kifejezésre

-megszületik a „modern verselés”

a rím megjelenése

antikizáló, hangsúlyos versforma: megnőtt a hangsúly ritmuskeltő szerepe. A középkori latin költészet verssorai úgy utánozzák a klasszikus verselés egy-egy verslábat, hogy a hosszú szótag helyén hangsúlyos; a rövid szótag helyén hangsúlytalan szótag áll.

-plébániák, szerzetesek feladata a hittételek értelmezése a köznép számára

-kialakuló koldulórendek:

ferencesek: Assisi Szt. Ferenc

domonkosok: Szt. Domonkos

pálosok: magyar alapítású

Eretnekmozgalmak ŕ a világias egyházzal szemben

Pl: kathar- albigens és valdens eretnekség

őskeresztény elvekhez való visszatérés

önsanyargatás

egyházi hierarchia tagadása

1215: IV. lateráni zsinat: INKVIZÍCIÓ

9. tétel: A középkori zene története

A középkorral új korszak kezdődött Európában. Kialakult a feudális társadalmi és gazdasági rend, az egyház hatalma megnövekedett, megszilárdult. A vallásos szemlélet meghatározóvá vált a tudományok és a művészetek, így a zene fejlődésében is.

A korai középkor zenéje nagyobbrészt egyszólamú, a többszólamúság csak a XII. sz. körül alakult ki.

Egyszólamú zene

Egyházi zene

A kereszténység vallási szertartásokat vezetett be a gyakorlatba, s ezekhez énekes imaszövegeket kapcsolt. E dallamkincsnek két fő forrása volt:

az ókori zsidók vallási liturgikus zenéje (zsoltárok)

görög egyházi énekek (himnuszok).

Ezek a dallamok évszázadokig szájhagyomány útján terjedtek. A IV. századtól a keresztény liturgia nyelve a görög helyett a latin lett, s az egyház irányító központja Róma.

Az V. és VII. sz. között az éppen uralmon lévő pápa határozta meg a vallási szertartások és az azokhoz kapcsolódó vallási dalok rendjét. I. Gergely (Nagy Szent Gergely) pápa (59O-6O4) elsőként rendszerezte a keresztény egyház teljes dallamkincsét és összeállította az akkor használatos énekek dallamgyűjteményét. Ez lényegében a XVI. sz-ig változatlan maradt. Ezeket a dalokat gregorián énekeknek nevezik, elnevezésüket Gergely pápa nevéről kapták, mivel a Gergely latinul Gregorius. Hogy Gergely pápa milyen mértékben vett részt a rendszerezés nagy művében, nem tudjuk. Valószínű, hogy elsősorban az akkor már működő Schola Cantorum (Énekesek iskolája) testületére támaszkodott.

A gregorián ének a római katolikus egyház ősi, hivatalos, latin nyelvű éneke.

Jellemzői:

o egyszólamú dallam, tele hajlításokkal

o latin szövegű, bibliai vagy egyéb vallásos tárgyú

o kíséret nélkül, kötetlen ritmusban szólal meg

o a dallamok rendszerint lépcsőzetesen vagy kis

o hangközlépésekben mozognak, de előfordulnak az ugrások is

o a szillabikus és melizmatikus szakaszok váltakozása egyensúlyt eredményez

o (szillabikus, azaz szótagoló éneklés = egy szótagra egy hang kerül melizmatikus éneklési mód = egy-egy szótagra több hang vagy egész kis dallamív juthat)

A gregorián ének két nagy részre oszlik:

o a papi zsolozsma énekei

o a mise énekei

§ állandó mise énekek (a mise szertartásainak gerincét adják)

§ változó mise énekek (az ún. egyházi év egyes napjaihoz, vagy ünnepeihez igazodik).

Talán az egyik legismertebb gregorián emlékünk a “Dies irae” kezdetű, ősi hagyományokat őrző középkori dallam. A fölhangzó latin szöveg szabad fordításban így hangzik: A harag, vagyis a végítélet napján a világ hamuvá lesz.

A “Dies irae” énekformája: sequentia.

Két fontos énekformát kell megemlíteni: sequentia és tropus. Mindkét forma úgy jön létre, hogy a liturgikus dallamok hosszú melizmái alá szöveget szerkesztettek. A sequentia mint műfaj, jelentősebb. Sequentia volt az ómagyar Mária Siralom is, eredeti címe: Planctus ante nescia – szerzője Geoffroi de Bretevil (XII. sz.)

A sequentiák száma idővel igen megszaporodott és egyre több népi “profán” elem vegyült bele, amit az egyház nem nézett jó szemmel. Ezért a XVI. században eltiltották éneklésüket, csupán ötnek a használatát engedélyezték. (Ebben szerepel a Dies irae = halotti sequentia.)

Bizonyos egyházi szövegek tartalma alkalmas volt arra, hogy dramatizálva adják elő őket, így keletkeztek a X. században a liturgikus drámák.

“Út queant laxis” (a szolmizációs gyakorlatok kialakulása)

Világi zene

A középkor világi zenéjét elsősorban a lovagi költészet képviseli, mely Franciaországból indult. Dél-Franciaországban, Provance-ban született a XII. században, majd a XIII. században az eretnekháború miatt áttevődik Észak-Franciaországba. Délen trubadúroknak, északon trouvereknek nevezték e művészet képviselőit, akik költők és zeneszerzők is voltak egyszemélyben.

Származásukat tekintve: alsó- és középnemesek, de voltak főúri képviselői is (hercegek, királyok; a trouverek neves képviselője volt Oroszlánszívű Richárd angol király). Alacsony sorból származó trubadúrokról is tudunk (vándordiákok, kolduló szerzetesek). Dalaik: balladák, drámai elbeszélő szerelmi dalok. (Ez utóbbi a trubadúrköltészet jellegzetes típusa.) Többnyire nemzeti nyelven szólalnak meg, hangszerkísérettel.

Mariot d’Arras (ejtsd: monió dárrész): “Nyári ének” (a XIII. századból)

A trubadúrok és a trouverek művészete több irányba sugárzott ki Franciaországból:

Spanyolország: cantiga

Olaszország: lauda

Németország: minnesang

Németalföldön e műfaj képviselőit minnesangereknek nevezik (minnesanger = szerelmi dalok szerzője).

A legjelentősebb képviselői: Walter von der Vogelweide, Neidhart von Reuenthal, Tännhauser. (Ez utóbbiról mintázta Richard Wagner hasonló című operájának a hősét.)

A középkori többszólamúság

A zeneirodalomban talán a leglátványosabb fejlődés a többszólamúság kialakulása lehetett. Kezdetei a VIII. sz. idejébe tehetőek, de valójában csak XI-XII. sz-tól kezdve beszélhetünk többszólamúságról.

Róma egyes kolostoraiban az a szokás alakult ki, hogy a gregorián dallam mellé kísérő szólamot kezdtek énekelni. Ekkor ez még nem jelentett többet, mint az egyes szólamok párhuzamos haladását egymás mellett, azonos távolságban. Ennek a gyakorlatnak a neve “parafonia” volt, előadóit parafonistáknak nevezték. Feltehetően kvart, illetve kvint távolságban szólalt meg a kísérőszólam. Közben a kolostorokban és a templomokban megjelent az orgona, amely alkalmas volt a két szólam összecsengésének kipróbálására. Az európai többszólamúság erről a hangszerről kapta a nevét is, így lett organum elnevezésű ez az éneklési technika, melynek három típusát különböztetjük meg.

1. Paralel (párhuzamos organum)
Az alapdallamot kvart, illetve kvint távolságra kísérte a második szólam (esetleg oktáv is megszólalhatott)

2. Szabad organum
Az alapdallam az alsó szólamban jelenik meg, a felső szólam szabadon mozog. Haladhat párhuzamosan is az alsó szólammal, de lehet ellenmozgás is a két szólam között (ellenpont).

Együtthangzó hangközei: prím, kvart, kvint, oktáv, undecima.

3. Melizmatikus organum
Az alsó szólamban megszólaló alapdallam hosszú kotta értékeire a felső szólamban több hang szólal meg, ezáltal a felső szólam mozgalmas díszítő szólammá válik.

A korai többszólamúság első központja Párizs, de fontos szerepet játszott kialakulásában az angol zene is. A többszólamúság egyszerű formája volt a kánon. Ebben minden szólam ugyanazt énekli, de az egyes szólamok egymás után lépnek be.

Közismert példa erre: John of Fornsete (dzson of fornszet): Nyár kánon (1240 körül). A középkor énekes zenéjében a hangszerek jelenléte még igen elenyésző, sokszor alig észrevehető. Csak alkalmanként erősítették az énekhangot.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Óra
 
XXX
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Ennyien voltunk itt
Indulás: 2006-11-29
 
Fontos lehet...
 
Névnapköszöntő

 
Ha bejön az oldal
 
Szórakozás
 
Milyen idő van ma?
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
TAT TUAM ASI
 
Szótár

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak