Tételek 10-12
2006.12.18. 10:05
10. tétel: A reneszánsz kezdete, a Mediciek Firenzéje
-a reneszánsz az olasz renascimento, és/vagy a francia renaissance – újjászületés szóból származik,
-a politikai, társadalmi és kulturális viszonyok megváltoztak, új korszak kezdődött.
-szellemi irányzatai:
Humanizmus
Reformáció
-művészete: a reneszánsz
1300-as évek: trecento – korai reneszánszŕpl.: Giotto, Lorenzetti.
1400-as évek: quattrocento – Firenze és a Mediciek reneszánszaŕpl.: Botticelli.
1500-as cinquecento – késő reneszánsz; központjai: Róma (Pápai Állam) és Velence ŕpl.: Leonardo da Vinci, Raffaello, Tiziano, Veronese, Michelangelo Buonarroti.
-a legfejlettebb területek: Észak-Itália és Németalföld.
A korai reneszánsz jellemzői:
észak-olasz önálló városállamok
kézművesség, kereskedelem, fejlődés
a vagyonos polgárság új életformát alakít kiŕúj eszmék felvirágzása:
o szabadság, szépség, szerelem felfedezése
o az emberi test felfedezése
o megnő az egyéniség szerepe (eltűnik a középkori névtelenség)
o tudatossá válik az ember harmonikus kiművelése
o ókori görög és római kultúra feltámasztása
o minden dolog mértéke és végső célja az ember lett!
-a reneszánsz nem jelenti a középkor eszméinek megtagadását, inkább világi törekvéseinek erősödését.
-kételkedés és kutatás: a valóságos világ, a természet, és az ember kutatásaŕboncolás: anatómiai ismeretek, pl.: Leonardo da Vinci: Anatómiai tanulmányok
-sokoldalú képzettség, sokoldalú tudósság, művészetkedvelés: polihisztorok megjelenése
Építészet
-vízszintes irány hangsúlyozása: párkányok, ablakkeretek.
-nyugodt egyensúly; harmónia; szimmetria
-egységes térformálás:
Alaprajzok: központos, görögkereszt; kilencosztású, stb.
Boltozatok: keresztboltozat, kolostorboltozat, kupolák, tükörboltozat, stb.
Homlokzat díszítése: nyers kővel: rusztika; faragott kővel: kváderkő.
Pillérek: pilaszter (a falból kiugró pillér, lábazattal és fejezettel); lizéna (ugyanolyan, mint a pilaszter, csak fejezet nélkül)
Épületdíszítő elemek: gyámkövek, puttók, stukkók, freskók, delfinek, mennyezetkazetták, rozetták, loggiák, stb.
Pl.: Michelozzo de Bartelommeo: Palazzo Medici – Firenze (1440-es évek)
Michelangelo Buonarroti: San Pietro-székesegyház
Filippo Brunelleschi: Santa Maria del Fiore-dóm, San Lorenzo-templom.
Szobrászat
Szépség és öntudat együttes megjelenése
Egyéni jellemábrázolás
Lovas szobrokon: ló és lovas egységes mozgása
Aktábrázolásŕaránytanok, anatómia.
Pl.: Donatello: Dávid
o Andrea del Verocchio: Dávid
o Verocchio: Colleoni lovas szobra
o Michelangelo: Dávid, Piéta, Mózes
-Dávid a reneszánsz ember szimbóluma!
Festészet
Perspektivikus – távlati ábrázolás
Portréfestészet
Gyakori a természeti háttér
Élénk, gazdag színvilág
Bibliai, mitológiai témák; mindennapi élet témái, tudományok tisztelete, stb.
Mozgások, érzelmek természetességének visszaadása
Tértagolás: előtér- középtér- háttér világos elkülönítése
Sfumato: fény- árnyékhatár gyengéd, füstszerű átmenete pl.: Leonardo
Clair obscur [kler obszkür]: sötét-világos átmenet ábrázolása
Pl.: Giotto: Krisztus siratása
o Masaccio: Szentháromság
o Leonardo: Utolsó vacsora; Mona Lisa vagy Gioconda; Szent Anna harmadmagával.
o Tiziano: Égi és földi szerelem; Urbinoi Vénusz
o Botticelli: Tavasz; Vénusz szöletése.
Firenze a Mediciek korában
-tartománya: Toscana.
-kereskedőarisztokrácia – bankárok
↓
az európai legértékesebb pénz: firenzei forint
-hitelügyletek
Mezőgazdaság, és ipar} a jobbágyi kötöttségek bérleti viszonnyá alakulnakŕa földművesek bérmunkássá váltak.
Textilipar: posztókészítés
↓
lázadás a rossz munkakörülmények ellen
-a belső (városi) békét a Medici (bankár)család hatalomra kerülése hozta el.
Cosimo di Giovanni de Medici – halála után a Haza Atyja címmel ruházta fel a firenzei városi tanács. 1389 és 1464 között élt. Korának leggazdagabb embere: ő intézte a pápaság pénzügyeit. Bankjának kiterjedt hálózata volt Európában. Művészetpártoló – mecénás. A művészeket nemcsak foglalkoztatta, de a barátainak is tartotta. [Masaccio]
Lorenzo de Medici – il Magnifico – A Nagyszerű. Világhírű mecénás. Többek között ő támogatta Botticelli és Michelangelo pályáját.
Botticelli: Vénusz születése [1485]
Tavasz [1478] ŕ Simonetta Vespucci: a virág mintájú ruhás hölgy, múzsa.
-felfedezi az antik mitológiát
11. tétel: Itáliai művészeti központok, mesterek, mecénások
1500-1530: [cinquecento] Róma – II. Gyula pápa
A reneszánsz pápák megbízásokat adnak a művészeknek. Egy-egy nevesebb festőnek, szobrásznak a művéért az arisztokratákkal versengenek.
A Szent Péter-székesegyházat a XV. század elején kezdik el építtetni BRUNELLESCHI tervei alapján. Jellemzői: a nyugodt geometrikus formák, és az ókori elemek (oszlopsor, kupola, timpanon). Brunelleschi után/mellett közreműködtek még az építésben: BRAMANTE, RAFFAELLO, MICHELANGELO, stb.
Az építkezés 120 évig tartott. A megrendelő II. Gyula pápa és a felszentelő VIII. Orbán között 20 pápa ’uralkodott’.
RAFFAELLO SANTI
A pápák lakosztályait díszítette a freskóival ŕ pl.: Athéni iskola, Sixtus Madonna, Mária eljegyzése.
MICHELANGELO BUONAROTTI [1475-1564]
1508-ban II. Gyula pápa megbízza a Sixtus-i kápolna mennyezetének festésével. Ószövetségi jelenetekkel díszít: teremtés, ég és föld különválasztása, Ádám megteremtése, Éva megteremtése, Noé bárkája, stb.
Firenzei rendelésre is dolgozik, pl.: Dávid-szobor, vagy a Medici-síremlékek: Éj, Nappal, Est, Hajnal.
Ő tervezte a Szent Péter-bazilika kupoláját.
LEONARDO DA VINCI [1452-1519]
Festő, szobrász, építész, feltaláló, kutató ŕ igazi polihisztor
Firenzében készült: Mona Lisa – avagy Gioconda
Milánóban látható élete fő műve: Utolsó vacsora (festmény)
Az ember tanulmányozása: Anatómiai tanulmányok, Csont- és izomtanulmány, stb.
PIERO DELLA FRANCESCA [1410-1492]
Bibliai témájú festmények: A Szent Kereszt legendája, Jézus megkeresztelése; Krisztus ostorozásaŕUrbino hercegének készült.
Egy milánói arisztokratának készült portré: Battista SFORZA arcképe
1500-1570: [cinquecento] Velence: lagúnák és mocsarak védelmében, kis szigetekre épült város. A keresztes hadjáratok alatt vált tengeri nagyhatalommá. Kereskedelem [LEVANTE], textilipar, üvegipar, fegyvergyártás-ágyúöntés.
Szent Márk Köztársasága
A város vezetője a doge – a dózse.
A Tízek Tanácsa a város rendje felett őrködött, és a dózsét is szemmel tartotta.
↓
Titkosrendőrség; ólomkamrák (Casanova innen szökött meg!)
Velence ↔ Genova : küzdelem a levantei/ tengeri kereskedelem elsőségéért. Velence győzött, új gyarmatokat szerzett: Kréta, Ciprus, görög szigetek.
Két nagy festője volt a városnak:
GIORGIONE [1478-1510]: A vihar (a barokk előtti első igazi tájkép)
TIZIANO VECELLIO [1485-1576]
A színekre építette festményeit.
Egyházi és világi hatalmasságok versengtek, hogy megfesse őket
Mindenki leginkább a portréiért rajongott.
Legfontosabb képei:
o III. Pál pápa Alessandro és Ottavio Farnese társaságában
o Égi és földi szerelem
o Urbinoi Vénusz ŕ Goya: Meztelen Maya c. képét mintázta erről a festményről!
12. tétel: A humanizmusról
A humanizmus a reneszánsz szerves része, annak legfontosabb szellemi ága. Emellett szűkebb fogalom: a reneszánsz polgárság világi ideológiáját, bizonyos klasszikus műveltséget, és tudós magatartást is jelentett.
A HUMANUS latin szóból származik, és ’emberit’ jelent. Ezt a fajta szellemiséget a skolasztika merev hagyományától való elfordulás hozta létre. A humanizmus alapgondolata: SEQUERE NATURAM – a természet követése.
A humanizmus elsődleges forrása: az ókori görög és római szerzők műveinek olvasása, tanulmányozása.
Eredetileg [XIV. sz. végén] még nem filozófiai irányzat vagy eszmerendszer volt, hanem kulturális és oktató program: ami az antik klasszikusok megismerését tűzte ki céljául:
Görög műveket fordítottak latinra. (Homérosz, Szophoklész, Hérodotosz, Epikurosz, stb.)
Kialakították a tudományos szövegkritika módszereit.
Tanulmányozták a latin helyesírást, nyelvtant, a retorikát, az antikvitás mitológiáját és régészetét.
Gyakori a klasszikus idézetek felhasználása és a mitológiai utalások.
A humanistákra bizonyos mértékű vallási közömbösség volt jellemző, de nem kívántak pogány, antik kultuszokat felidézni, sem keresztényellenes mozgalmakat indítani.
↓
Sőt, a klasszikusokhoz való visszatérést kiterjesztették a keresztény klasszikusok [Biblia, ókeresztény írók, papok és tudósok] vizsgálatára is.
A XV. században a humanista műveltség kilép az irodalmi tanulmányok kereteiből, és átterjed a reneszánsz kultúra más területeire: filozófia, természettudományok, stb.
Eszményük a Kiművelt Ember: UOMO UNIVERSALE.
Ezen, nem teológiai műveltség eszményének felállítója:
Petrarca –„a humanizmus atyja”
Boccaccio
A legnagyobb humanista tudósok:
Pico della Mirandola
Rotterdami Erasmus
Francois Rabelais
Morus Tamás
-könyvnyomtatás: Gutenberg
-Leon Battista Alberti: felfedezte a perspektíva elvét. Tanulmányozta Vitruvius: Tíz könyv az építészetről című művét.
-új lendületet vett az alkímia (már a középkorban is létezett: Bonaventura, Albertus Magnus, Nicolaus Cusanus). A XV. század nagy alkimistái Agrippa von Nettesheim és T. B. Paracelsus: De occulta philosophia [1531] ŕ Ebben megkülönbözteti a természetes, a mennyei és a vallási mágiát.
Megfogalmazzák az alkímia célját: a világ, a föld, az ember, stb. összefüggéseinek a kutatása, egy megváltó képlet felfedezése, amellyel megoldható a világ összes rejtélye. Ennek eszköze a kabbala.
-az egyház elvilágiasodása és a pápaság válsága: V. Károly (Habsburg-ház)↔I. Ferenc (Fro. Uralkodója) viszálya; V. Károly győzelme.
-a Szent Péter-bazilika költséges építése – búcsúcédulák árusítása: túlvilági boldogság megváltása
↓
Luther Márton: Reformáció
Megkérdőjelezte a pápa hatalmát
Elvetette a szerzetesség és a cölibátus intézményét
Bevezette a két szín alatti áldozást: keresztség és úrvacsora (a katolikusoknál 7 szín alatti áldozás van)
Fontosnak tartotta az anyanyelvi igehirdetéstŕBiblia lefordítása
A lutheri tanok követői: lutheránusok
A katolicizmus ellen tüntettek; protestáltakŕprotestánsok
(V. Károly eretneknek nevezte Luthert.)
-a szélsőségesebb Luther-követők megalapították az anabaptisták (újrakeresztelők) egyházát. Vezetőjük Münzer Tamás. (A katolikusok és a lutheránusok is üldözték őket.)
-a svájci reformáció: Zwingli és Kálvin János ŕ kálvinizmus
(őket nevezik reformátusoknak)
Előtérbe helyezte az istentiszteleteken az imát, a közös éneklést és a prédikációt.
Egyszerű, szegény és puritán egyházat hoztak létre. Még a képeket sem tűrték meg a falakon.
Tanítása szerint az Isten hatalma végtelen; van predesztinációŕeleve elrendeltetettség.
Megbecsülte a munkát és a polgári erényeket.
Elvetette a hierarchiát.
Az ostya csak jelkép, nem Jézus teste.
-antitrinitáriusok (Szentháromság-tagadók)
Tagadták Jézus isteni mivoltát, és a Szentlélek létezését.
Leghíresebb képviselőjük: Szervét Mihály (üldözte az inkvizíció, ki is végezték)
Mo.-Erdély területén: unitárius egyház.
Ellenreformáció: katolikus megújulás
Jezsuita rend megalapítása
Magas szintű iskolahálózat létrehozása
Inkvizíció ismételt felállítása: Szent Hivatal néven [1542]
Tridenti-zsinat: 1543-63
o Eltörölték a búcsúcédulákat
o Egyházi jog és birtok felhalmozásának tilalma
o Összeállították az Indexet[1559], a tiltott könyvek listáját: Galilei, Kopernikusz.
o A papok elsődleges feladata a szolgálat, a hívek lelki gondozása
XVI. sz.: a barokk megjelenése – a reneszánsz embert a hit felé fordították.
|