9. tétel
2006.12.20. 11:08
A gondolkodás, mint a legmagasabb szintű megismerési folyamat jellemzői; Gondolkkodási műveletek
9. tétel
A gondolkodás, mint a legmagasabb szintű megismerési folyamat jellemzői; Gondolkkodási műveletek
gondolkodás fogalama: az összefüggések feltárását, megértését jelenti, és olyan információk
beszerzését a dolgokról, jelenségekről, amelyek érzékszerveinkkel nem hozzá
férhetők. A gondolkodással a valóság lényegének megismerésére törekszünk.
gondolkodás feladata:
- a valóságból érkező képekről összefüggések alkotása
- megértés: a reális valóság, az ismeretek tudását jelenti
- a problémák megoldása: a világ megismerésében lényeges- megérti- világ átalakítása
gondolkodás fiziológiai alapjai:
- az agyunkban lévő összeköttetések
- szinapszisok a különféle idegsejtek között
gondolkodás típusai:
- nem szakadnak el a valóságos, konkrét érzékszervi részektől
- pl.: művészet ( képei egymás mellé rakásával )
- = fogalmi, elvont
- csak az emberre jellemző
- a gondolkodás elvont fogalmakkal, szimbolumokkal történik
gondolkodási műveletek:
a) analízis- szintézis
- részekre bontás, majd összerakás
b) összehasonlítás:
- a dolgok különbségét és hasonlóságát állapítják meg
c) absztrakálás
- elvonatkoztatás
d) általánosítás
- az elvonatkoztatást több jelenségen, tárgyon elvégezzük, és azt kapcsolatba hozzuk egymással
e) kombináció
- képzeteknek, fogalmaknak változó szempontú és célravezető összekapcsolása
f) ítélet, következtetés
- logikailag tárgyak ill. fogalmak kapcsolata, amelyben az alanyról állítunk vagy tagadunk valamit
- következtetés: az ítéletek olyan kapcsolata, amely bizonyos előzményekből új összefüggést feltáró ítéletet vezet le, ill. arra vezet rá
gondolkodás fajtái:
konvergens
Ø a gondolkodás logikus, ésszerű
Ø a meglévő ismereteket alkalmazza
Ø egy pont felé haladó gondolkodás
Ø nincs önálló gondolata a gyereknek
Ø csak egy válasz jó
divergens
Ø kívülről megkerüli, felrúgja a logika szabályait
Ø új gondolkodásmód, ismeretek
Ø kreativitás
Ø több pont felé haladó gondolkodás
Ø van önálló élmény, gondolat
Ø lehetőséget ad a feladat a több válaszadásra- fantázia
nyitott gondolkodású ember
Ø új információ alapján képes a véleményváltoztatásra
Ø fontos, hogy ő mit tapasztal, mit lát
Ø a külső megosztással szemben is függetlenek tudnak maradni
zárt gondolkodású ember
Ø nem képes véleménye megváltoztatására
Ø „ skatulyás”
Ø véleménye előfeltevés hatására alakul
Ø mások véleményét fontosabbnak tartja, mint amit ő lát
|