11.tétel
2006.12.20. 11:10
A TANULÁS pszichológiai értelmezése, fajtái, törvényei
11.tétel
A TANULÁS pszichológiai értelmezése, fajtái, törvényei
A pszichológiai tanulás tágabb fogalom. Minden olyan viselkedésváltozás, ami egyéni tapasztalat szerzéssel, többnyire gyakorlással jön létre. Minden viselkedésváltozás, a tapasztalatok hasznosságának képessége. Viselkedés formákat tanulunk:
- hogy viselkedjünk
- hogy alkalmazkodjunk
Élethosszig tartó folyamat. Egyéni tapasztalatszerzés, nem lehet sehogy átvenni, magunknak kell megszerezni, megtapasztalni. Akkor jön létre változás, ha gyakorolunk, ha nem akkor eltűnik.
IMPRINTIM (Bevésődés):
Olyan tanulási forma, amely egy egyszeri tanulásra jön létre a tanulás.
(Konrad Lorencz-kacsás kísérlet)
Feltételei vannak:
- genetikailag félig kész program van (követő magatartás)
- van amihez inger kell,érzékeny,sensitív periódus (a születés utáni időben kell találkoznia mozgó ingerrel - a kacsáknál ez váltja ki a követő ingert).
Tanulási formák:
- motoros: mozgások, manipulációs tevékenységek tanulása
- érzéki: a környezetem tulajdonságait ismerem meg, ingerek felfogása a külvilágból [színek, formák stb.]
- szóbeli: verbális, szövegtanulás
- szándékos: akarati erőfeszítéssel
- nem szándékos: nem célom, mégis megtanulom [menetrend]
- szociális: emberek által nyújtott példa alapján [a másik ember mosolyogva köszön ]
- nem szociális: fizikai környezetből jövő hatás [hideg van a teremben]
Az ember agya adottság szintjén alkalmas a tanulásra, a legtöbb kapcsolatra alkalmas. A tanulás meg a kapcsolatok létrehozásával történik. Környezet függő. Aktivitás. Eltérő lehet a tanulás. Fontos a jó tanulási módszer megválasztása.
Pavlov: kutya és a nyálelválasztás – feltétlen reflex.
Operáns: patkány és a macska-indíték a tanuláshoz-éhség.
Kondicionálás (feltételes): Próba,szerencse tanulás.
Belátásos tanulás: majom bottal huzza magához a banánt,probléma megoldás a bot,keresi a lehetőségeket.
Verbális tanulás:csak emberre jellemző
- komplex: nem választhatók szét a tanulási pontok
- szövegtanulás: szenzomotoros pályán.
- hosszú távú memória-kulcs (szavak megtenulása)
- magolás: csak versnél.
Látens tanulás: nem minden tanulási eredmény válik nyilván valóvá.
TANULÁSI TÖRVÉNYEI:
- motiváció törvénye (létre kell jönnie,célunk van)
- ismétlés v. gyakorlás törvénye (bevésődés)
- megerősítés törvénye (hangsúlyt adunk valamilyen eszköz segítségével, ill. a jutalmazás, büntetés)
- transzfer törvénye (átvitel – egy már meglevő kapcsolatunk befolyásolja a többi kapcsolat létrehozását à szándékosan: asszociáció, nem szándékosan: fő fogalomhoz spontán kapcsoljuk a hozzá kapcsolt szót)
|