13. tétel
2006.12.20. 11:11
Az érzelmek fiziológiája, működése, kapcsolata a pszichikummal. Fajtái
13. tétel
Az érzelmek fiziológiája, működése, kapcsolata a pszichikummal. Fajtái.
I. ÉRZELMEK FOGALMA, ÖSSZETEVŐI, FAJTÁI.
Érzelem fogalma:
- lat. emóció
- a külvilághoz való viszonyulás, amely élmények formájában jelentkezik
- az érzelmek a legkomplexebb pszichológiai jelenségek: sok összetevőjük van, , minden pszichológiai szférát befolyásolnak, a szervezet egészét érintik.
- értékelő, minősítő lelki jelenség
- írányulhat:
· tárgyra
· cselekvésre
· személyre
- feladata: motiválni, segíteni értékelni, kialakítani életfelfogást, esztétikai- erkölcsi értékeket
- az ún. 3. jelzőrendszer
- a cselekvés az érzelemben tükröződik
Érzelmek összetevői:
- belső testi válaszok, elsősorban a vegetatív idegrendszer reakciói
- kognitív kiértékelés által létrejövő vélekedés, amelynek tartalma, hogy egy negatív vagy egy pozitív esemény megy végbe
- arckifejezések
- érzelmi reakciók
Érzelmek osztályozása:
1. elsődleges ( primer ) érzelmek
- arra indítanak,hogy kellemes állapotot megfelelő viselkedéssel minél tovább fenntartsuk illetve a kellemetlent megszűntessük
- pl.: öröm- rajongás; félelem- fájdalom- düh
2. másodlagos ( magasabb rendű ) érzelmek
- tanult érzelmek ezek, amiket a szocializáció során sajátítunk el
- pl.: empátia, részvét
3. szenvedélyek
- tárgyhoz kötött, nagy intenzitású és tartós vágyat kifejező érzelmi állapot
- befolyásolja az egyén egész emocionális lényét
- pl.: hogy függő személy
- keletkezésében: kompenzáló, pótló jelleg a domináns
Érzelmek fajtái: ( kiváltó ok jellege szerint )
- intellektuális érzelmek: „ aha- élmény” ( rájöttem, felfedeztem )
- esztétikai érzelmek: katarzis élmény
- szociális érzelmek: aszocializáció során létrejövő érzelmek
- erotikus érzelmek
Érzelem fejlődése:
Csecsemőkor
- primitív emóciok jellemzik, amelyek kapcsolatban vannak a külvilággal
- érzelmi érzékelés: tapasztalatokat szerez
- emberi arc- szociális mosoly
- 1 hónapos korban az ételeknek is emóciós hatásuk van
Óvodáskor
- magas fokú emocionalitás
- gyorsak, változékonyak az érzelmek
- düh
- értelmi fejlődés előrehaladtával növekedik a félelem
- öröm: vadul tudnak örülni
- új érzelem: rokonszenv, szégyenérzet ( nem szeret mások előtt öltözködni)
Iskoláskor
- nyitottak az érzései
- belsővé kell tenni az érzelmeket
- 9- 10 évesen: különösen érzékenyek a testi fájdalomra
- kezd kialakuni a közösségi élmény
- barátságai felszínesek
- intellektuális érzelmei: azokhoz a tárgyakhoz kapcsolódnak, amelyekben sikeres lehet
- esztétikai érzelmek: még fejletlenek
Serdülőkor
- labilisak, hamar kibillenthetők érzelmi- lelki egyensúlyukból
- növekszik az önérzet, de a konfliktusok is
- intenzív érdeklődés a másik nem iránt
- összetartás, egymás megvédése
- intellektuális és esztétikai érzelmek ellentmondásosak
Ifjúkor
- kiegyensúlyozottak
- érzelmek már nem szélsőségesek
- rendkívüli érzékenység
Felnőttkor
- a nyílt vagy rejtett érzelem függ:
- a neveltetéstől
- a környezetétől
- a kapcsolataitól
- az önuralonak nagy jelentősége van
II. ÉRZELEMELMÉLETEK
- James- Lange elmélet ( 1890 )
- Az érzelem a testi változások észlelése
- „ Azért félünk, mert elfutunk”
- „ Azért vagyunk szomorúak, mert sírunk”
- mivel a különböző érzelmeket különbözőnek érezzük, midegyik érzelemhez kell, hogy legyen egy külö aktivitási mintázat
- cáfolatai:
Cannon ( 1927 )
Ø Mivel a belső szervek viszonylag érzéketlenek, és beidegződésük gyenge, a belső változások túl lassúak ahhoz, hogy az érzelem átélésének forrásai legyenek
Ø Érezelemmel együttjáró testi változások mesterséges előállítása- pl.: adrenalin beadása- nem vált ki igazi emocionális élményt
Ø Az egyik érzelmi állapot vegetatív aoruseljének nem sokban különbözik a többiétől, pl.: a harag gyorsabb működésre készteti a szívet, de ugyanezt váltja ki a szerelmünk megpillantása is
- Cannon. Bard elmélet
· Az érzelmek központja a kérag alatt, a thalamusban van
· Innen két írányból halad az információ, és egyszerre, de függetlenül jön létre az érzelem élménye az agykéregben, és az érzelmeket kísérő testi változások a periférián.
- Schachter- Singer elmélet
· Az érzelmek kétfaktoros elmélete
· Kognitív- fiziológiai elmélet
K1. kísérlet adrenalin injekciót adtak be a kísérleti személyeknek
Ø ezek után a felét helyesen informálták arról, hogy mi fog történni velük ( fokozott izgalmi állapot, szívritmus gyorsulás stb.)
Ø a másik felének hamis információkat adtak ( zsibbadás )
Ø egy beavatott embert megkértek arrra, hogy két érzelmet „közöljön” a szobában lévő kísérleti alanyokkal- öröm ( jókedv, nevetés strb.), és haragot ( nyugtalanság, kísérlettel szembeni agresszió )
Ø azok akiket a jókedvű hatás ért jókedvűek voltak, akiket a harag dühösek voltak
Ø az érzelmeket tehát a kísérleti személyről levont értékelés határozta meg
Ø habár a vegetatív aorusal ( gyors szívverés, izommozgás ) azonos volt az érzelmek nem
· az érzelem intenzitásáért az aorusal, az érzelem minőségéért a helyzet ( kogníció ) a felelős
· a két tényező között szoros a viszony
|