4-5. tétel
2006.12.19. 14:57
4. tétel A két világháború közötti szociológusok
A fasizmus megjelenésével megszűnt a szociológia Európában. (kivándorolnak USA-ba, Kanadába más megélhetés miatt, így erőteljes fejlődésbe kezdtek ezek az országok)
1, Palányi Károly
Kanadában tanított. A gazdaságantropológia megalapítója, de foglalkozott gazdaságtörté-nettel. Alaptétele szerint a gazdaság a társadalomba beágyazottan működik, nem lehet a társ.-tól függetlenül vizsgálni. Egy társadalomban nem csak a piaci csere mechanizmusával képes gazdálkodni.
Alternatív gazdálkodási mechanizmus:
reciprocitás (kölcsönös ajándékozáson alapuló gazdálkodás)
rediszfribúció (az állam a bevételeit meghatározott szempontok szerint újra elosztja)
Legfontosabb műveiben bírálta, vizsgálta:
az archaikus társadalom és a gazdasági szemlélet
kereskedelem, piacok és pénz az ókori Görögországban
a nagy átalakulás
2, Mannheim Károly:
Angliába emigrált. A művével a tudásszociológia alapítója lett. Szerinte az ideológiák az uralkodó csoportok érdekeit szolgálják és a fennálló rendet erősítő funkciójuk van. Az utópiák az elnyomott csoportokat és azok céljait fogalmazzák meg, valamint a társadalom megváltoztatását segítik elő. A szabadon lebegő értelmiség alatt érti azt, aki nem tartozik egyik osztályba sem, mai értelmében független értelmiség. Szerinte ők látják a legobjektívebben a társadalmi folyamatokat.
3, Florian Znanieczki
Lengyel szociológus. A parasztok kivándorlását vizsgálja USA-ban. Művében azt vizsgálta, hogy az Amerikába emigrált lengyel parasztok miért nem tudtak beilleszkedni. Ezen művét önéletrajzok feldolgozásával készítette, amely alapján leszűrte az emigránsok vágyait. A lengyel paraszt Európában és Amerikában című műve 5 kötetes, melyben szerzőtársa Thomas. Vágyak (az egyén és társadalom között lévő közvetítő struktúrákat):
család
szomszédság
vallási szervezet
oktatási intézmények
elismertség
új tapasztalatok
körülmények alakítása
biztonság
A parasztok nem tudtak beilleszkedni, mert:
paraszti osztály Lengyelország liberális értékek (USA)
kandikus osztály farkastörvények nem voltak hozzászokva
A lengyel parasztság nagy része katolikus volt, nem liberális. Amerikában hiányzott nekik a fenti strukturális szervezet, ezáltal sokuk devianciát produkált. (alkoholizmus, öngyilkosság, stb.) Ezen családoknál a 2.-3. generációnak sikerült a beilleszkedése az Amerikai társadalomba.
4, E. W. Burgess
Az empirikus szociológia kiindulópontja a chicagói egyetem. Érdeklődésének középpontjában az a kérdés állt, hogy a nagyvárosban a kül. tevékenységek, a különböző társ.-i osztályok, továbbá az őslakosok és a bevándorlók hol helyezkednek el, mely városrészekben összponto-sulnak a társ.-i problémák. Burgess és társa ún. városökológiai iskolákat alapított a jelenségek vizsgálatára.
5, H. Mead
Szimbolikus interakcionizmus irányzata. Azt mondja, hogy a szociológiának az emberek közötti kapcsolatokat kell vizsgálnia. Az egyén a szocializációja során interakcióhoz lép. Az újfajta megközelítés lényege a környezeti hatások szerepe.
6, E. Mayo
Az emberi kapcsolatok irányzata. A munkaszociológia megalapítója. Vizsgálta, hogy egy szervezeten belül milyen tényezők befolyásolják a termelékenységet. Fontos szerepet tulajdonított az érzelmeknek. Elemezte a csoportok közötti viszonyokat, az emberekkel való bánásmódot, hogy hogyan hat a termelékenységre.
Munkapszichológiai vizsgálatok:
a fény erőssége hogyan hat egy üzemen belül a dolgozók termelékenységére.
a színek hatása miként befolyásolja a hangulatot
5. tétel A szociológia irányzata a II. vh. után
I) Funkcionalizmus:
A fő harmóniaelméletnek szokták nevezni, gyökerei Durkheimig nyúlnak vissza.
A) Malinovski
Előfutára kulturális antropológus volt, aki Új-Guineában a szigetlakókat (az ottani szigetcsoportokon) figyelte, akik meghatározott időnként találkoztak és hasonló értékű tárgyakat cseréltek egymás közt. Ezt a kereskedelmi formát „Pula” –kereskedelemnek nevezte el. Ebben a kereskedelmi formában nem a profitszerzés volt a cél, hanem a kapcsolatok ápolása.
B) Talcott Parsons
Ő volt a funkcionalizmus megalapítója. A fejlődést a modernizációval azonosította.
Szerinte a modern társadalom 4 alrendszerből áll, 4 funkciót kell ellátnia:
- Politika ® társadalmi célok meghatározása
- Gazdaság ® eszközök hozzárendelése a célokhoz, vagyis a célok
megvalósítására
- Kultúra ® a társadalom tagjainak a tevékenységének az integrálása
- Személyiség ® a társadalom fennmaradásához szükséges értékek és normák
átadása az utódoknak, vagyis a szocializáció
C) Robert Merton
Több pontban kiegészítette Talcott tézisét. Szerinte egy-egy intézménynek, normának, hiedelemnek nem csak funkciói, hanem diszfunkciói is lehetnek. Megkülönböztette a manifeszt (nyílt) és látens (rejtett) funkciókat. Ez lehetőségeket adott a szervezetek belső, mélyebb funkciójának a megértésére. Ugyanazon intézmény, norma, hiedelem funkcionális lehet a társadalom egyik osztálya és diszfunkcionális a másik osztály számára.
D) Nicolas Luhmann
A neofunkcionalizmus fő képviselője.
Szerinte a társadalomban több alrendszer működik egymás mellett békében, tovább differenciálódnak és nem avatkozik bele egymás működésébe (az állam nem avatkozik be a gazdaság vagy kultúra életébe).
II) Marxisták
A) Mills:
Műve: Az uralkodó elit.
A könyvében az Amerikai uralkodó elitről írt, amelyben ezen csoportot három részre osztotta fel:
gazdasági élet vezetői
politikai élet vezetői
hadsereg vezetői
Ezen vizsgálatot a 60-as évek körül végezte, azóta létrejött egy negyedik csoport is, a média elitnek csoportja is.
B) Wright
Az amerikai társadalom szerkezetét vizsgálta Marxi módszerrel. A termelői eszközökhöz való viszonyán megkülönböztette az uralkodó illetve az elnyomott osztályokat. Köztes osztályokat is megkülönböztetett iskolai végzettség, szakképzettség, foglakozás alapján.
Módszerei: -kérdőív
-matematikai statisztika
III) Weberiánusok (Weber követők)
A) Westergaard és Resler
Angol szociológusok. Munkájuk az „Osztály a kapitalista társadalomban” c. mű. Az osztá-lyokat nagyrészt az elosztás egyenlőtlenségei alapján, nem pedig a termelési viszonyokban elfoglalt hely marxista kategóriái alapján vizsgálják.
B) Frankfurti iskola
A 20-as években jött létre és Freud pszichoanalitikus elméletére valamint Marx munkásságára támaszkodik. A nemzeti szocializmus hatalomra kerülésekor az iskola kivándorol Amerikába, majd később visszavándorolt Frankfurtba. A modern társadalom kritikájával foglalkoztak.
Tagjai:
Horkheimer
Az antiszemitizmus gyökereit kutatta az Egyesült Államokban, amely szerinte a tekintélyelvű nevelésben rejlik.
Tekintélyelvű személyiség: -előítéletesség
-tekintélyek tisztelete és gondolkodás nélküli követése
-politikai és erkölcsi konzervatizmus
-újítások elítélése a társadalom minden területén
Jürgen Habermas
Műve: A késői kapitalizmus legitimációs válsága , A társadalmi nyilvánosság szerkezet változása.
Amelyekben a kapitalizmust élesen kritizálja.
C) Lenski
Műve: Hatalom és privilégium.
Azt bizonygatja, hogy a hatalmon lévőknek nem szabad a végletekig kizsákmányolni az alul lévőket, mert azok fellázadnak és felborul a társadalmi rend.
D) Raymond Aron
Az ipari társadalom fogalmának és elméletének egyik megalkotója. A nevéhez fűződik, hogy a szocialista és kapitalista ipari társadalmak közötti különbség miben nyilvánul meg.
E) Pierre Bordieu
Különböző tőkefajtákat különböztetett meg:
pénz, vagyoni tőke
kulturális tőke
kapcsolati, szociális tőke
Azt vizsgálta, hogy a kulturális és a kapcsolati tőke hogyan hagyományozódik át a következő generációra, valamint a kulturális intézmények milyen szerepet játszanak a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődésében.
F) R. Dahrendorf
Műve: Az osztály és az osztálykonfliktus az ipari társadalmakban.
Az ipari társadalmakban a fő konfliktus áttevődik a tőkések és munkásokról a hatalmat birtokló és az elnyomottakra.
Szerinte a konfliktusoknak nem a magántulajdon, hanem a hatalom és a hatalomnélküliség a legmélyebb gyökere.
|