ATIF-ANDAL ... archive to the future
ATIF-ANDAL ... archive to the future
Menü
 
XXX
 
Első félév
 
Második félév
 
Harmadik félév
 
Negyedik félév
 
Egyéb segítségek
 
Szavazz!
Lezárt szavazások
 
Szociológia tételek
Szociológia tételek : 8-9. tétel

8-9. tétel

  2006.12.19. 15:00

8-9. tétel

8. tétel: Mit nevezünk társadalmi szerkezetnek, társadalmi rétegződésnek és társadalmi egyenlőtlenségnek? Mutassa be a magyar társadalom szerkezetét a két világháború közötti időszaktól napjainkig!

A társadalmi szerkezet:

A társadalomban élő egyéneknek és családoknak nagy tömbökben való elrendeződése. Ezek a tömbök különböznek egymástól, a társadalmi munkamegosztásban elfoglalt helye, a szűkös javakhoz való hozzájutás módja és mértéke szerint, valamint egymástól eltérő és ellentétes érdekük alapján.

A társadalmi rétegződés:

Különböző ismérvek foglalkozás, beosztás, munkahely, iskolai végzettség, lakóhely alapján megállapított kategóriák és azok hierarchikus sorrendje. Ezen ismérvek alapján alakul ki egyenlőtlenség a társadalomban

Társadalmi egyenlőtlenség:

Az egyének és a családok, valamint a különféle ismérvek alapján definiált társadalmi kategóriák helyzete a társadalomban, melyek nagy különbségeket mutatnak

Dimenziói, szempontjai:

vagyoni helyzet -tulajdon szerinti kül.

jövedelmi viszonyok –havi kereset közti kül.

munkakörülmények

lakásviszonyok

lakóhely környezete

műveltség, iskolai végzettség.- ma ezek nagyban összefüggnek

szabadidő mennyisége, és eltöltésének módja

egészségi állapot

A társadalom szerkezetének alakulása

A két világháború közti időszak társadalmi helyzetéből született elképzelések, melyeket Erdélyi Ferenc vizsgálta. Az 1943-as Szárszói-konferencián adta elő nézeteit a kettős struktúrája szerint: a feudális és kapitalista struktúra egy-időben létezik, egymást kiegészítve működik.

feudális: történelmi, nemzeti, rendies társadalomnak nevezte

A feudális társadalom rétegei:

Államhivatalnokok, nagybirtokosok, történelmi arisztokrácia, úri középosztály, egyházak, nemzeti kispolgárság.

kapitalista: modern, polgári társadalom

A kapitalista társadalom rétegei:

nagyvállalkozók, polgári származású arisztokraták, kisiparosok- kiskereskedők, szabad értelmiségiek, polgári középosztály, ipari munkásság.

Parasztság:

A fent megnevezett csoportok a társ. 10-12%-át tették ki, a fennmaradó nagy hányadot a parasztság tette ki, amely leszakadva, nagyon rossz körülmények között tengette mindennapjait. Nagy többségben voltak -Erdélyi társadalom alatt élőknek nevezet őket- nem szóltak bele a gazdasági, politikai kérdésekbe, még a saját helyzetüket érintő kérdésekbe sem.

1945-1948

Népi demokratikus rendszer jött létre. Politikai életben a többpártrendszer kezdett kialakulni,

Gazdasági élet ben vegyes tulajdon volt jellemző, a magán, a termelőszövetkezeti és az állami.

1945-1947

Földosztások lezajlása, melynek célja: elkerülni a lakosság élelmiszerhiányát. A 100 holdnál nagyobb földeket felosztották, és a nincstelenek között szétosztották. Földet a nincstelen zsellérek kaphattak. Ennek következménye, hogy a kisbirtokosok és a törpebirtokosok lettek túlsúlyban, aminek következtében a társadalom szerkezete is megváltozott. A nagybirtokosok aránya csökkent, a túlsúlyt a parasztság jellemezte. A családtagonként járó 1-2 hektár föld csal az életben maradáshoz volt elég, továbblépésre, fejlesztésre nem volt lehetőség.

1948 utáni időszak

Szovjet hatás megerősödése. Átalakították a politikát, egypártrendszer valósult meg.

A gazdasági életben nincs magántulajdon, csak állami, szövetkezeti. A kulákságot is felszámolták. Nehézipar fejlesztésének alárendeltek mindent, új gyárakat hoztak létre ® a falvakból sok ember vándorolt az ipari centrumokba, a mezőgazdasággal foglalkozók betanított- és segédmunkásokká váltak.

 

 

Korlátozás gazdasági eszközökkel 1947-1950-ig. Nem engedték, hogy fejlesszenek, és gyarapodjanak

1950-1953 politikai korlátozás. Termék beszolgáltatás®nem tudták teljesíteni, így a föld bekerült a szövetkezetekbe. ® Mezőgazdaság erőltetett átalakítása.

A társ.-ban nagyrészt politikai ideológiai nyomásra elterjedt a hős sztálini társadalmi szerkezeti modell. Alapvetően a Sztálini társadalom szerkezet, modell: az ún. 2 + 1 modell, mely még az 1980-as években is általánosan elfogadott volt.

2 Osztály ipari munkásság

termelőszövetkezeti parasztság

1 réteg értelmiségi réteg

Az 1960-as évek időszaka a társadalmi kutatások időszaka

Ferge Zsuzsa ’60-as években új társ.-i szerkezetet vázolt fel a szociológiában. Elméletét az jellemezte, hogy a munka jellege szerint osztotta fel a társ.-at. A család jellegét a munka jellege szerint lehetett véleménye szerint felosztani.

vezető és értelmiségi

középszintű, szellemi

irodai

szakmunkás

betanított munkás

segédmunkás

mezőgazdasági, fizikai

nyugdíjas

1970-es évek

Ferge-féle csoportokat tovább differenciálták. Vezető beosztásúakat külön választották a nem vezető beosztási szakértelmiségtől.

A vezető beosztásúakat alcsoportokba sorolták aszerint, hogy milyen munkát végeztek:

gazdasági

közigazgatási

politikai

A szakértelmiséget szakmák szerint differenciálták:

agrár értelmiség

humán értelmiség

műszaki értelmiség

Az irodai dolgozókat még jobban különválasztották a középszintű szellemi foglalkozásúaktól.

A szakmunkásokat és a betanított munkásokat szakmák szerint differenciálták:

építőipari

vasipari

stb.

A mezőgazdaságban foglalkoztatottakat két szempont szerint differenciálták:

iskolai végzettség

mezőgazdaságban milyen területen volt (állattenyésztés, növénytermesztés, mezőgazdasági gépipar)

Ez a társ.-i szerkezet már túldifferenciált, átláthatatlan volt, szemben a sztálini túlegyszerű-sített modellel.

1980-as évek

Kolosi Tamás véleménye szerint nem elég a munka jellegéből kiindulni, hanem szükség van az egyének és a családok életkörülményeinek, és életmódjának elemzésére is. Munkája nagy áttörést hozott.

dimenziók:

fogyasztási szerkezet

érdekérvényesítés

kulturális fogyasztás

lakás

lakó környezet

anyagi színvonal

társadalmi munkamegosztásban elfoglalt hely

1980-as évek

Szelényi Iván és Konrád György elemezte a magyar társadalom szerkezetét. Az értelmiség útja az osztályhatalom felé című alkotásuk nagy változás volt. 7 csoportot határoztak meg. Kettős piramis elmélet.

Állami szektor

1

3 2 Magán szektor

4

6 5 7

1, káder elit: akkori rendszerhű gazd.-i, pol.-i vezetők csop.-ja.

2, vállalkozók: viszonylag „tartósabban” céget üzemeltettek, alkalmazottaik voltak ebből tartották fenn magukat

3, középszintű bürokrácia csop.: rendszerhű közép- és alsóvezetők

4, maszekok v, önállóak: egyszemélyes vállalkozók

5, állami szektor- főállás, mellékállás- magán szektor

6, állami szektor dolgozói, munkásai

7, magán szektor dolgozói, alkalmazottai

Az 1990-es évek változásai Magyarországon

Több gazdasági változás volt, mely kedvezőtlenül befolyásolta a társ. szerkezetének alakulását.

A GDP 15-20%-os visszaesése

Reáljövedelem csökkenése

Jelentős infláció

Munkanélküliség nagymértékű emelkedése

Ennek „eredményei”:

Elszegényedés jelensége

Romló életminőség. A magy. társ. 2/3-ra vonatkozott

A magyar társ. 1/3- a létminimum alatt él ma is

A társ 10-15%-a jelentősen meggazdagodott a változás után

Ma a „jövedelemolló” szárai közti különbség 10-12x es jövedelem. A középréteg nagyon kicsi, gyenge, nincs erős, gazdaságilag stabil vállalkozói réteg. Ha az olló még tovább nyílik, ki fog alakulni a dél- amerikai szindróma.

 

9. tétel: Mivel foglalkozik az oktatásszociológia és a művelődésszociológia? Hogyan termeli újjá az oktatási rendszer a társadalmi egyenlőtlenségeket (Pierre Bourdiene alapján)! Milyen jellemzői vannak a magyar oktatási rendszernek?

Kultúra:

Az anyagi és szellemi javak összessége. Minden ember alkotta tárgy, tudás és hiedelem, valamint azok a viselkedési szabályok, amelyeket a társadalom tagjai az előző nemzedék tagjaitól örökölnek és tanulnak meg.

Elemei:

anyagi kultúra

kognitív kultúra

normatív kultúra

Ágazatai:

oktatásszociológia:

Ř Milyen kapcsolat van az egyes oktatási intézmények és az egyéb intézmények között?

Ř Milyen ismereteket közvetítenek az egyes oktatási intézmények és a hallgatók felé?

Ř Milyen az egyes oktatási intézmények vezetői és tanárai közti viszony, illetve a tanári kar és diák viszony?

Ř Betölt-e az adott intézmény oktatási funkciót is

Művelődésszociológia:

Ř Milyen az egyes művelődési intézmények és egyéb intézmények kapcsolata?

Ř Az egyes művelődési intézmények mennyire tudják kielégíteni a lakosság művelődési igényeit?

Ř Milyen a lakosság rétegeinek olvasási szokása?

Ř Milyen gyakorisággal járnak színházba, moziba?

Ř Milyen TV és rádióműsorokat néznek, illetve hallgatnak?

Divat szociológia:

Ř Milyen szükségletek hozták létre a divatot?

Ř Kik a fogyasztói az új termékeknek?

Ř Milyen kereskedelmi csatornákon értékesítik az új termékeket?

Zene, irodalom és művészetszociológia:

Ř Mi motiválta a szerzőt vagy az írót az adott mű megalkotására?

Ř Milyen hatással van az adott mű a kortársakra?

Hogyan termeli újjá az oktatási rendszer a társadalmi egyenlőtlenségeket?

Pierre Bourdiene francia szociológus foglalkozott a kérdéssel, a „Társadalmi egyenlőtlenségek újra termelődése” c. művében.

Megállapításai:

az iskolák csak látszólag végzik a legtehetségesebb és legszorgalmasabb tanulók kiválasztását, a valóságban a vizsgaeredményekkel és a továbbtanulás irányításával, valamint az azonos szintű oktatási intézmények közötti igen erős differenciálódás révén rejtetten kijelölik a tanulók helyét a társadalomban. (elit iskolákŰtömeg iskolák)

negatív diszkriminációt alkalmaznak a diákokkal szemben

A kulturális tőke problémáit is ő elemezte:

pénztőke

kulturális tőke

kapcsolat tőke

Minden család rendelkezik egy meghatározott szintű kulturális tőkével, amit a gyerekeknek átadnak.

Elit családok:

A gyermekeit arra nevelik, hogyan kell viselkedni, és az elit társadalomban jellemző témákra készítik fel, több idegen nyelvre tanítják. Elit sportágak űzésére ösztönzik pl.: lovaglás, tenisz, golf stb…

Nem elit családok:

A gyerekek nyelvi kifejező készségét elemezte, nagyon alacsony szintű volt (szóhasználat, szószerkezet) a családból hozták. Hátrányos helyzetben vannak, az iskola nem tudja korrigálni, kiegyenlíteni.

A másik fontos befolyásoló tényező az ETHOS jelensége, amellyel minden család rendelkezik a kulturális alaptőke mellett. Az ETHOS nem más, mint a családok gyermekük taníttatásához kapcsolódó érték- és normarendszere. Az alacsony végzettségű szülőket kudarckerülő magatartás jellemzi, ez ETHOS szempontjából azt jelenti, hogy nem várják el gyermekeiktől a magasabb iskolai végzettséget. Nem akarják szembesíteni utódaikat lemaradásukkal. Az elit családok gyermeki ezzel szöges ellentétben cselekszenek.

A magyar oktatási rendszer fejlődése 1945-től napjainkig.

1945-1948, a II. vh. után

Probléma: a lakosság általános műveltségi színvonala alacsony volt. Az elemi iskola 6 osztályos volt. 1945 után vezették be a 8 osztályos rendszert. Az általános műveltséget emelni kellett, mert erre tudták ráépíteni a szakképesítést. Létrehozták a dolgozók esti iskoláját. A gazdaságban erőltetett iparosítás ment végbe, főleg a nehézipart fejlesztették. Ezzel gazdasági igényeknek rendelték alá az oktatási rendszert is. A meglévő nehézipari, műszaki egyetemeket fejlesztették, új főiskolákat hoztak létre. A műszaki értelmiség képzése két egyetemen folyt, a Miskolci Nehézipari Egyetemen, és a Budapesti Műszaki Egyetemen. Kiépítették a szakmunkásképzés országos hálózatát. Az új rendszer vezető rétegét különböző továbbképzé-seken fejlesztették tovább.

1960-as évek:

A gazdasági életben új koncepció a mezőgazdaság fejlesztése. A mezőgazdasággal kapcsolatos oktatási intézmények kerültek előtérbe. Agrártudományi egyetemek fejlesztése a nagyüzemi mezőgazdaság igényeinek megfelelően. Mezőgazdasági főiskolákat hoztak létre. Technikumok hálózatának kiépítése. Mezőgazdasági szakközépiskolák létrehozása. Szakmunkásképzés országos hálózata.

A ’60-as évek végén a megyeközpontok felsőoktatási intézményt szerveztek maguknak, mert ez volt a divat® tanító, tanárképző főiskolák elszaporodása, mert gyorsan és olcsón ki lehette alakítani, nem a munkaerőigényhez igazították az iskolák létrehozását.

A gazdasági szervezetek inspirálták az embereket magasabb fizetéssel, levelező és esti tagozatok indultak (beiskolázás) ® elterjedt a mennyiségi szemlélet (lényeg, hogy minél több hallgatót bocsásson ki, a munkahelyen magasabb fizetés és beosztás) ® papírszemlélet ® ez kihatott a gazdasági társaságok működésére (negatívan).

1980-as évek

Fausné Szikra Katalin: A tudás leértékelődése.

Lényege: Magyarországon megindult a magánszektor fejlődése. ® több pénzkereset. Az érettségizett fiatalok nem mindig tanultak tovább, inkább jól menő szakmát választottak. Az értelmiségi pálya egy része elnőiesedett. A tudás leértékelődött. Az 1988-as Társadalmi törvény elfogadása után eredeti tőkefelhalmozódás kezdett beindulni, aki tudott, a privatizációból nagyobb hasznot tudott szerezni, mint a végzettségből.

1990-es évek tendenciái:

Általános problémák: egyre kevesebb a gyerek ® összevonják az iskolákat, a kisebb településeken csak egy iskola van. Gazdasági problémát okozott a népességcsökkenés. A kormányzás nem foglalkozott vele. A pedagógusok egy részét leépítik. A megoldási javaslat erre:

Ř biztosítási ügynökök legyenek

Ř munkanélküli pedagógusok átképzése művelődésszervezővé, a költségek 80 %-át a kormány fizeti, de kicsi a munkaerő piac

funkcionális analfabétizmus olt jellemző hazánkra. Az ált. isk.-ból kikerülők 10-15%-a ilyen. Tud írni és olvasni, de nincs szövegértés, önálló gondolkodás. Az ilyen diákok többsége szakmunkásképzőkbe nyert felvételt szakm. képzők. Színvonalának visszaesése.

Feleslegesen képzett szakmunkásokból lettek a potenciális munkanélküliek. A gyakorlati oktatást is egyre nehezebben tudták biztosítani, anyagi ösztönzést is bevettetek. Idővel az iskolához szükséges tan- és munkaeszközök beszerzése a szülőkre hárult.

Az egyes gimik színvonala közt is jelentős különbségek voltak. A mérce az volt, hogy diákjaik közül milyen arányban nyertek felvételt nívósabb egyetemekre.

Felsőoktatás átalakulása

Az 1990-es évek első felében az intézmények struktúrája széttagolt volt. 89 önálló jogú felsőoktatási intézmény volt (állami), szorgalmazták, hogy az intézményeket vonják össze (integráció) városi vagy régiói szinten. Cél, hogy a hallgatói létszám legalább 5000 fő legyen. Másik cél a párhuzamos képzések, intézmények felszámolása. Az egyetemek, főiskolák fejkvótából gazdálkodnak, de szükség van piacképes képzésekre. Igyekeztek olyan képzéseket indítani, hogy bevételre tegyenek szert. Az integrációs koncepció 2000 január 01.-től lépett érvénybe, ennek értelmében 13 Universitas (egyetemi) központ jött létre.

1. Szegedi

2. Debreceni

3. Miskolci

4. Gödöllői

5. Budapesti Közgazdasági és Államigazgatási

6. Budapesti Műszaki

7. Eötvös Lóránt Tudomány Egyetem

8. SOTE + Hajnal István Egészségügyi

9. Pécsi

10. Veszprémi

11. Kaposvári

12. NYME: karai:

Erdőmérnöki

Faipari mérnöki egyetemek

Közgazdaságtudomány

Mezőgazdasági

BEPF

ATIF főiskolák

Földmérési és földrendezési

Tandíj: A Bokros-csomag idején bevezették®tüntetések! Továbbtanulási költségek egy része. Hitelkonstrukciók: a hallgatók a végzésüket követően törlesztik.

Egyházi oktatási rendszer fejlődése:

A rendszerváltás után ingatlanjaik egy részét visszakapták. Világi szakon is képeznek embereket, pl.: jogászokat, közgazdászokat. Erre törekedik az összes egyetem.

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Óra
 
XXX
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Ennyien voltunk itt
Indulás: 2006-11-29
 
Fontos lehet...
 
Névnapköszöntő

 
Ha bejön az oldal
 
Szórakozás
 
Milyen idő van ma?
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
TAT TUAM ASI
 
Szótár

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak