8-9. tétel
2006.12.19. 15:00
8. tétel: Mit nevezünk társadalmi szerkezetnek, társadalmi rétegződésnek és társadalmi egyenlőtlenségnek? Mutassa be a magyar társadalom szerkezetét a két világháború közötti időszaktól napjainkig!
A társadalmi szerkezet:
A társadalomban élő egyéneknek és családoknak nagy tömbökben való elrendeződése. Ezek a tömbök különböznek egymástól, a társadalmi munkamegosztásban elfoglalt helye, a szűkös javakhoz való hozzájutás módja és mértéke szerint, valamint egymástól eltérő és ellentétes érdekük alapján.
A társadalmi rétegződés:
Különböző ismérvek foglalkozás, beosztás, munkahely, iskolai végzettség, lakóhely alapján megállapított kategóriák és azok hierarchikus sorrendje. Ezen ismérvek alapján alakul ki egyenlőtlenség a társadalomban
Társadalmi egyenlőtlenség:
Az egyének és a családok, valamint a különféle ismérvek alapján definiált társadalmi kategóriák helyzete a társadalomban, melyek nagy különbségeket mutatnak
Dimenziói, szempontjai:
vagyoni helyzet -tulajdon szerinti kül.
jövedelmi viszonyok –havi kereset közti kül.
munkakörülmények
lakásviszonyok
lakóhely környezete
műveltség, iskolai végzettség.- ma ezek nagyban összefüggnek
szabadidő mennyisége, és eltöltésének módja
egészségi állapot
A társadalom szerkezetének alakulása
A két világháború közti időszak társadalmi helyzetéből született elképzelések, melyeket Erdélyi Ferenc vizsgálta. Az 1943-as Szárszói-konferencián adta elő nézeteit a kettős struktúrája szerint: a feudális és kapitalista struktúra egy-időben létezik, egymást kiegészítve működik.
feudális: történelmi, nemzeti, rendies társadalomnak nevezte
A feudális társadalom rétegei:
Államhivatalnokok, nagybirtokosok, történelmi arisztokrácia, úri középosztály, egyházak, nemzeti kispolgárság.
kapitalista: modern, polgári társadalom
A kapitalista társadalom rétegei:
nagyvállalkozók, polgári származású arisztokraták, kisiparosok- kiskereskedők, szabad értelmiségiek, polgári középosztály, ipari munkásság.
Parasztság:
A fent megnevezett csoportok a társ. 10-12%-át tették ki, a fennmaradó nagy hányadot a parasztság tette ki, amely leszakadva, nagyon rossz körülmények között tengette mindennapjait. Nagy többségben voltak -Erdélyi társadalom alatt élőknek nevezet őket- nem szóltak bele a gazdasági, politikai kérdésekbe, még a saját helyzetüket érintő kérdésekbe sem.
1945-1948
Népi demokratikus rendszer jött létre. Politikai életben a többpártrendszer kezdett kialakulni,
Gazdasági élet ben vegyes tulajdon volt jellemző, a magán, a termelőszövetkezeti és az állami.
1945-1947
Földosztások lezajlása, melynek célja: elkerülni a lakosság élelmiszerhiányát. A 100 holdnál nagyobb földeket felosztották, és a nincstelenek között szétosztották. Földet a nincstelen zsellérek kaphattak. Ennek következménye, hogy a kisbirtokosok és a törpebirtokosok lettek túlsúlyban, aminek következtében a társadalom szerkezete is megváltozott. A nagybirtokosok aránya csökkent, a túlsúlyt a parasztság jellemezte. A családtagonként járó 1-2 hektár föld csal az életben maradáshoz volt elég, továbblépésre, fejlesztésre nem volt lehetőség.
1948 utáni időszak
Szovjet hatás megerősödése. Átalakították a politikát, egypártrendszer valósult meg.
A gazdasági életben nincs magántulajdon, csak állami, szövetkezeti. A kulákságot is felszámolták. Nehézipar fejlesztésének alárendeltek mindent, új gyárakat hoztak létre ® a falvakból sok ember vándorolt az ipari centrumokba, a mezőgazdasággal foglalkozók betanított- és segédmunkásokká váltak.
Korlátozás gazdasági eszközökkel 1947-1950-ig. Nem engedték, hogy fejlesszenek, és gyarapodjanak |
1950-1953 politikai korlátozás. Termék beszolgáltatás ®nem tudták teljesíteni, így a föld bekerült a szövetkezetekbe. ® Mezőgazdaság erőltetett átalakítása. |
A társ.-ban nagyrészt politikai ideológiai nyomásra elterjedt a hős sztálini társadalmi szerkezeti modell. Alapvetően a Sztálini társadalom szerkezet, modell: az ún. 2 + 1 modell, mely még az 1980-as években is általánosan elfogadott volt.
2 Osztály ipari munkásság
termelőszövetkezeti parasztság
1 réteg értelmiségi réteg
Az 1960-as évek időszaka a társadalmi kutatások időszaka
Ferge Zsuzsa ’60-as években új társ.-i szerkezetet vázolt fel a szociológiában. Elméletét az jellemezte, hogy a munka jellege szerint osztotta fel a társ.-at. A család jellegét a munka jellege szerint lehetett véleménye szerint felosztani.
vezető és értelmiségi
középszintű, szellemi
irodai
szakmunkás
betanított munkás
segédmunkás
mezőgazdasági, fizikai
nyugdíjas
1970-es évek
Ferge-féle csoportokat tovább differenciálták. Vezető beosztásúakat külön választották a nem vezető beosztási szakértelmiségtől.
A vezető beosztásúakat alcsoportokba sorolták aszerint, hogy milyen munkát végeztek:
gazdasági
közigazgatási
politikai
A szakértelmiséget szakmák szerint differenciálták:
agrár értelmiség
humán értelmiség
műszaki értelmiség
Az irodai dolgozókat még jobban különválasztották a középszintű szellemi foglalkozásúaktól.
A szakmunkásokat és a betanított munkásokat szakmák szerint differenciálták:
építőipari
vasipari
stb.
A mezőgazdaságban foglalkoztatottakat két szempont szerint differenciálták:
iskolai végzettség
mezőgazdaságban milyen területen volt (állattenyésztés, növénytermesztés, mezőgazdasági gépipar)
Ez a társ.-i szerkezet már túldifferenciált, átláthatatlan volt, szemben a sztálini túlegyszerű-sített modellel.
1980-as évek
Kolosi Tamás véleménye szerint nem elég a munka jellegéből kiindulni, hanem szükség van az egyének és a családok életkörülményeinek, és életmódjának elemzésére is. Munkája nagy áttörést hozott.
dimenziók:
fogyasztási szerkezet
érdekérvényesítés
kulturális fogyasztás
lakás
lakó környezet
anyagi színvonal
társadalmi munkamegosztásban elfoglalt hely
1980-as évek
Szelényi Iván és Konrád György elemezte a magyar társadalom szerkezetét. Az értelmiség útja az osztályhatalom felé című alkotásuk nagy változás volt. 7 csoportot határoztak meg. Kettős piramis elmélet.
Állami szektor
1
3 2 Magán szektor
4
6 5 7
1, káder elit: akkori rendszerhű gazd.-i, pol.-i vezetők csop.-ja.
2, vállalkozók: viszonylag „tartósabban” céget üzemeltettek, alkalmazottaik voltak ebből tartották fenn magukat
3, középszintű bürokrácia csop.: rendszerhű közép- és alsóvezetők
4, maszekok v, önállóak: egyszemélyes vállalkozók
5, állami szektor- főállás, mellékállás- magán szektor
6, állami szektor dolgozói, munkásai
7, magán szektor dolgozói, alkalmazottai
Az 1990-es évek változásai Magyarországon
Több gazdasági változás volt, mely kedvezőtlenül befolyásolta a társ. szerkezetének alakulását.
A GDP 15-20%-os visszaesése
Reáljövedelem csökkenése
Jelentős infláció
Munkanélküliség nagymértékű emelkedése
Ennek „eredményei”:
Elszegényedés jelensége
Romló életminőség. A magy. társ. 2/3-ra vonatkozott
A magyar társ. 1/3- a létminimum alatt él ma is
A társ 10-15%-a jelentősen meggazdagodott a változás után
Ma a „jövedelemolló” szárai közti különbség 10-12x es jövedelem. A középréteg nagyon kicsi, gyenge, nincs erős, gazdaságilag stabil vállalkozói réteg. Ha az olló még tovább nyílik, ki fog alakulni a dél- amerikai szindróma.
9. tétel: Mivel foglalkozik az oktatásszociológia és a művelődésszociológia? Hogyan termeli újjá az oktatási rendszer a társadalmi egyenlőtlenségeket (Pierre Bourdiene alapján)! Milyen jellemzői vannak a magyar oktatási rendszernek?
Kultúra:
Az anyagi és szellemi javak összessége. Minden ember alkotta tárgy, tudás és hiedelem, valamint azok a viselkedési szabályok, amelyeket a társadalom tagjai az előző nemzedék tagjaitól örökölnek és tanulnak meg.
Elemei:
anyagi kultúra
kognitív kultúra
normatív kultúra
Ágazatai:
oktatásszociológia:
Ř Milyen kapcsolat van az egyes oktatási intézmények és az egyéb intézmények között?
Ř Milyen ismereteket közvetítenek az egyes oktatási intézmények és a hallgatók felé?
Ř Milyen az egyes oktatási intézmények vezetői és tanárai közti viszony, illetve a tanári kar és diák viszony?
Ř Betölt-e az adott intézmény oktatási funkciót is
Művelődésszociológia:
Ř Milyen az egyes művelődési intézmények és egyéb intézmények kapcsolata?
Ř Az egyes művelődési intézmények mennyire tudják kielégíteni a lakosság művelődési igényeit?
Ř Milyen a lakosság rétegeinek olvasási szokása?
Ř Milyen gyakorisággal járnak színházba, moziba?
Ř Milyen TV és rádióműsorokat néznek, illetve hallgatnak?
Divat szociológia:
Ř Milyen szükségletek hozták létre a divatot?
Ř Kik a fogyasztói az új termékeknek?
Ř Milyen kereskedelmi csatornákon értékesítik az új termékeket?
Zene, irodalom és művészetszociológia:
Ř Mi motiválta a szerzőt vagy az írót az adott mű megalkotására?
Ř Milyen hatással van az adott mű a kortársakra?
Hogyan termeli újjá az oktatási rendszer a társadalmi egyenlőtlenségeket?
Pierre Bourdiene francia szociológus foglalkozott a kérdéssel, a „Társadalmi egyenlőtlenségek újra termelődése” c. művében.
Megállapításai:
az iskolák csak látszólag végzik a legtehetségesebb és legszorgalmasabb tanulók kiválasztását, a valóságban a vizsgaeredményekkel és a továbbtanulás irányításával, valamint az azonos szintű oktatási intézmények közötti igen erős differenciálódás révén rejtetten kijelölik a tanulók helyét a társadalomban. (elit iskolákŰtömeg iskolák)
negatív diszkriminációt alkalmaznak a diákokkal szemben
A kulturális tőke problémáit is ő elemezte:
pénztőke
kulturális tőke
kapcsolat tőke
Minden család rendelkezik egy meghatározott szintű kulturális tőkével, amit a gyerekeknek átadnak.
Elit családok:
A gyermekeit arra nevelik, hogyan kell viselkedni, és az elit társadalomban jellemző témákra készítik fel, több idegen nyelvre tanítják. Elit sportágak űzésére ösztönzik pl.: lovaglás, tenisz, golf stb…
Nem elit családok:
A gyerekek nyelvi kifejező készségét elemezte, nagyon alacsony szintű volt (szóhasználat, szószerkezet) a családból hozták. Hátrányos helyzetben vannak, az iskola nem tudja korrigálni, kiegyenlíteni.
A másik fontos befolyásoló tényező az ETHOS jelensége, amellyel minden család rendelkezik a kulturális alaptőke mellett. Az ETHOS nem más, mint a családok gyermekük taníttatásához kapcsolódó érték- és normarendszere. Az alacsony végzettségű szülőket kudarckerülő magatartás jellemzi, ez ETHOS szempontjából azt jelenti, hogy nem várják el gyermekeiktől a magasabb iskolai végzettséget. Nem akarják szembesíteni utódaikat lemaradásukkal. Az elit családok gyermeki ezzel szöges ellentétben cselekszenek.
A magyar oktatási rendszer fejlődése 1945-től napjainkig.
1945-1948, a II. vh. után
Probléma: a lakosság általános műveltségi színvonala alacsony volt. Az elemi iskola 6 osztályos volt. 1945 után vezették be a 8 osztályos rendszert. Az általános műveltséget emelni kellett, mert erre tudták ráépíteni a szakképesítést. Létrehozták a dolgozók esti iskoláját. A gazdaságban erőltetett iparosítás ment végbe, főleg a nehézipart fejlesztették. Ezzel gazdasági igényeknek rendelték alá az oktatási rendszert is. A meglévő nehézipari, műszaki egyetemeket fejlesztették, új főiskolákat hoztak létre. A műszaki értelmiség képzése két egyetemen folyt, a Miskolci Nehézipari Egyetemen, és a Budapesti Műszaki Egyetemen. Kiépítették a szakmunkásképzés országos hálózatát. Az új rendszer vezető rétegét különböző továbbképzé-seken fejlesztették tovább.
1960-as évek:
A gazdasági életben új koncepció a mezőgazdaság fejlesztése. A mezőgazdasággal kapcsolatos oktatási intézmények kerültek előtérbe. Agrártudományi egyetemek fejlesztése a nagyüzemi mezőgazdaság igényeinek megfelelően. Mezőgazdasági főiskolákat hoztak létre. Technikumok hálózatának kiépítése. Mezőgazdasági szakközépiskolák létrehozása. Szakmunkásképzés országos hálózata.
A ’60-as évek végén a megyeközpontok felsőoktatási intézményt szerveztek maguknak, mert ez volt a divat® tanító, tanárképző főiskolák elszaporodása, mert gyorsan és olcsón ki lehette alakítani, nem a munkaerőigényhez igazították az iskolák létrehozását.
A gazdasági szervezetek inspirálták az embereket magasabb fizetéssel, levelező és esti tagozatok indultak (beiskolázás) ® elterjedt a mennyiségi szemlélet (lényeg, hogy minél több hallgatót bocsásson ki, a munkahelyen magasabb fizetés és beosztás) ® papírszemlélet ® ez kihatott a gazdasági társaságok működésére (negatívan).
1980-as évek
Fausné Szikra Katalin: A tudás leértékelődése.
Lényege: Magyarországon megindult a magánszektor fejlődése. ® több pénzkereset. Az érettségizett fiatalok nem mindig tanultak tovább, inkább jól menő szakmát választottak. Az értelmiségi pálya egy része elnőiesedett. A tudás leértékelődött. Az 1988-as Társadalmi törvény elfogadása után eredeti tőkefelhalmozódás kezdett beindulni, aki tudott, a privatizációból nagyobb hasznot tudott szerezni, mint a végzettségből.
1990-es évek tendenciái:
Általános problémák: egyre kevesebb a gyerek ® összevonják az iskolákat, a kisebb településeken csak egy iskola van. Gazdasági problémát okozott a népességcsökkenés. A kormányzás nem foglalkozott vele. A pedagógusok egy részét leépítik. A megoldási javaslat erre:
Ř biztosítási ügynökök legyenek
Ř munkanélküli pedagógusok átképzése művelődésszervezővé, a költségek 80 %-át a kormány fizeti, de kicsi a munkaerő piac
funkcionális analfabétizmus olt jellemző hazánkra. Az ált. isk.-ból kikerülők 10-15%-a ilyen. Tud írni és olvasni, de nincs szövegértés, önálló gondolkodás. Az ilyen diákok többsége szakmunkásképzőkbe nyert felvételt szakm. képzők. Színvonalának visszaesése.
Feleslegesen képzett szakmunkásokból lettek a potenciális munkanélküliek. A gyakorlati oktatást is egyre nehezebben tudták biztosítani, anyagi ösztönzést is bevettetek. Idővel az iskolához szükséges tan- és munkaeszközök beszerzése a szülőkre hárult.
Az egyes gimik színvonala közt is jelentős különbségek voltak. A mérce az volt, hogy diákjaik közül milyen arányban nyertek felvételt nívósabb egyetemekre.
Felsőoktatás átalakulása
Az 1990-es évek első felében az intézmények struktúrája széttagolt volt. 89 önálló jogú felsőoktatási intézmény volt (állami), szorgalmazták, hogy az intézményeket vonják össze (integráció) városi vagy régiói szinten. Cél, hogy a hallgatói létszám legalább 5000 fő legyen. Másik cél a párhuzamos képzések, intézmények felszámolása. Az egyetemek, főiskolák fejkvótából gazdálkodnak, de szükség van piacképes képzésekre. Igyekeztek olyan képzéseket indítani, hogy bevételre tegyenek szert. Az integrációs koncepció 2000 január 01.-től lépett érvénybe, ennek értelmében 13 Universitas (egyetemi) központ jött létre.
1. Szegedi
2. Debreceni
3. Miskolci
4. Gödöllői
5. Budapesti Közgazdasági és Államigazgatási
6. Budapesti Műszaki
7. Eötvös Lóránt Tudomány Egyetem
8. SOTE + Hajnal István Egészségügyi
9. Pécsi
10. Veszprémi
11. Kaposvári
12. NYME: karai:
Erdőmérnöki
Faipari mérnöki egyetemek
Közgazdaságtudomány
Mezőgazdasági
BEPF
ATIF főiskolák
Földmérési és földrendezési
Tandíj: A Bokros-csomag idején bevezették®tüntetések! Továbbtanulási költségek egy része. Hitelkonstrukciók: a hallgatók a végzésüket követően törlesztik.
Egyházi oktatási rendszer fejlődése:
A rendszerváltás után ingatlanjaik egy részét visszakapták. Világi szakon is képeznek embereket, pl.: jogászokat, közgazdászokat. Erre törekedik az összes egyetem.
|