Neveléstan
2007.02.17. 09:50
Neveléstan
Fogalma: a nevelésre vonatkozó ismeretek rendszeres egysége
Feladata: tudományos és gyakorlati
Feltárja a nevelés egész menetét.
A nevelés
Fináczy Ernő: Mi a nevelés?
Cél: az erkölcsi tökéletesedés
(a jó szabad, tudatos megtevése)
Erények: Önuralom
Igazságosság
Szeretet
Érteni, érezni és gyakorolni!
Alappillérek:
Megtanulni tanulni (figyelem, gondolkodás, emlékezet)
Megtanulni dolgozni (szakmai képzettség, csapatmunkára való alkalmasság, kockázatvállalás, kezdeményezés)
Megtanulni együtt élni másokkal (kooperáció, odafigyelés)
Megtanulni élni (az egyén mint feltaláló, álmodozó, közösségi tag)
A nevelés célja
Egyéni elvárások -> Cél <- társadalmi elvárások
ˇ
Feladatrendszer
Eszközök
Követelmények
Nevelés és szocializáció különbségei
Időbeliség
Tudatosság
Tervszerűség
Alapkérdés: Mi legyen a nevelési cél?
(Milyen embert kell formálni?)
Értelmezési keretet adhat a világnézet
társadalom
etika
kutatás
Alap: a világnézet
Idealizmus (csak törekedni tudunk az ideális értékek felé)
vallásos Minden istentől származik
filozófiai Ideák világa
Realizmus (a tapasztalat világa az igazi világ)
naturalista (az élet „természetes” felfogása)
pozitivista (adottságok, tények döntő szerepe)
pragmatista (a gyakorlati hasznosság szerepe)
empirikus (a tapasztalatok elsődlegessége)
Alap a társadalom
Individuális (az egyéniség szabad érvényesülése)
realista
naturalista
idealista
Szociális (az egyén nevelése a társadalom „szolgálatára”)
szociológiai (család, iskola, társadalom egysége)
szocialista (világnézet, filozófia, életfelfogás, politika, nevelési rendszer)
állampolgári nevelés (polgári jogok és kötelezettségek)
nemzeti nevelés (a nemzet fejlődésének segítése)
Alap az etika
Ideális morál erényesség
Utilitarisztikus az élet az érdekek harca
Hedonisztikus az élvezetes a legfőbb elv
Alap a kutatás
Kísérleti pedagógia
empirikus pedagógiai kutatási eredményekkel szemléletváltozás
(Nagy László koncepciója)
Nevelési célok
Bábosik István: cél a személyiségfejlesztés
Zsolnay József a sikeres viselkedés maximalizálása
Gáspár László autonóm egyén
Nagy József különböző dimenziók fejlesztése
Nevelési célok az EU-ban I.
Dánia: tanulni vágyás, más kultúrák megismerése, ember és természet közötti kapcsolat megértése
Németország: esélyegyenlőség elvének tisztelete, udvariasság, tolerancia, felelősségérzet
Görögország: erkölcsi, vallási, humanitárius, nemzeti értékek megismerése
Spanyolország: Kezdeményezőkészség, szolidaritás, a másság tisztelete
Finnország: személyiségfejlesztés, együttműködés, egészségnevelés, környezetvédelem
Nevelési célok az EU-ban II.
Mindezek a „jövő követelményei”
Ismeret helyett szociális jártasság (konfliktuskezelés, problémamegoldás, együttműködés, nyelvismeret……..)
Moralitás és szociális életképesség egysége
Szocio-morális értelemben: altruisztikus, toleráns, munkára orientált, kooperatív
Önérvényesítés tekintetében: permanens önképzésre motivált, alkalmazkodóképes, gyakorlatias)
KONVERTÁBILIS EGYÉN
A konstruktív életvezetés, mint nevelési cél (Bábosik István)
Olyan életvitel, amely szociálisan értékes, de egyénileg is eredményes.
Eszköze: A konstruktív magatartás- és tevékenységrepertoár fokozatos kiépítése
Konstruktív magatartás- és tevékenységrepertoár:
Közösségfejlesztő -szellemi, fizikai, közéleti munka
-értékóvó magatartás
-segítőkészség
-fegyelmezettség
Önfejlesztő -művelődési tevékenység
-esztétikai tevékenység
-az egészséges életmód normáit követő magatartás
A nevelő feladata:
szelektív és orientáló hatásrendszer működtetése.
A nevelői közömbösség alapvető pedagógiai hiba.
Jellem
A személyiség magatartását meghatározó belső feltételrendszerének legmagasabb rendű eleme.
Az erkölcsi magatartás alapvető szabályozó tényezője
A jellem fejlődését meghatározó tényezők:
életkori, biológiai érés
értelmi tényezők
környezeti tényezők
Az jellem fejlődésének szakaszai
Alsóbb rendű érzelmek, érzékiség, hedonizmus, önzés
Szülő, tanár segítségével eleget tesz a közösség elvárásainak, engedelmesség, hasznosság
Személyes megfontoltság, döntés
Schneller István (1847-1939)
A nevelés célja: a nevelendő személyiséggé váljon
Egyéniség
Egy sajátos lelki életnek minden mástól megkülönböztethető alanya és forrása. A természet által adott (ügyesség, temperamentum, tehetség)
Személyiség
életszerep, jellem
az egész lény életét jellemzően visszatükrözi
történés, kölcsönhatás eredménye
érzése a szeretet
erőforrása Isten
„felépül”
Egyéniség ¨ Erkölcsös személyiség
„adott” „válhat az ember”
A személyiséggé válás útja:
Érzéki éniség korlátlan önérvényesítés
Történeti éniség a külső törvények feltétel nélküli elfogadása
Tiszta éniség a belsővé vált törvény életelvvé, belső paranccsá válik
Alapja a tevékeny szeretet: a másik ember megismerése, elfogadása
A személyiséggé válás alapvető tényezői
Pedagógus személyes kölcsönhatás
a „szem sugárzása”
„a hang színezése”
„a szóban rejlő meggyőződés ereje”
a pedagógus „erkölcsi voltának általános benyomása”
Feltétel: a gyermek lelkületének ismerete
Kultúra Család Közösség
Nemzetiség Nemzet Kultúrállam
Egyház Emberiség
A nevelési folyamat
Nevelési folyamat: a nevelő-fejlesztő és az előbbiekből kiemelkedő nevelő hatású események összefüggő sorozata.
Komplex folyamat: biológiai
morális
fiziológiai törvényszerűségek
pszichológiai által meghatározott
társadalmi
A nevelés folyamatának értelmezése (Imre Sándor)
Embernek emberre irányuló alakító tevékenysége
A nevelés nem hatás, hanem hatások sorozata
A nevelés az életnek csak egy szakaszában folyik
A nevelésnek előkészítő jellege van (önálló élet)
Nevelni csak az tud, aki a fejlettségnek magasabb fokán van mint a nevelt
A nevelés céltudatos hatások tervszerű elrendezése
A beavatkozás a növendék fejlődésébe a növendék érdekében történik
A nevelési folyamat belső szerkezete
Tapasztalatok (spontán, tudatosan tervezett)
Életkor függvénye, saját élmény
Általánosítások (elvek, normák megfogalmazása)
Átéléssel kapcsolatos feldolgozás, érzelmek által kísért folyamat
Gyakorlás (tudatosítás)
Alkalmazás, magasabb szintű megvalósítás
A nevelési folyamat, mint tevékenységszervezési folyamat
Végeredmény: individuum
(autonóm vezérlésű, szociálisan és személyileg egyaránt értékes magatartás- és tevékenységformák kialakulása)
Alapja: tevékenység
(tanulmányi, önkormányzati, fizikai munkatevékenység)
A tevékenység: közösségfejlesztő
önfejlesztő
önérvényesítő – egoisztikus jellegű
A tevékenység szabályozása:
1. Impulzív aktivitás
2. Heteronóm szabályozású aktivitás
tekintélyi szabályozás alatt álló aktivitás
szociális szabályozás alatt álló aktivitás
3. Autonóm szabályozású aktivitás
A nevelési folyamat felfogásának alakulása
1. Szabályozottsága szerint:
Irányított folyamatfelfogás
a pedagógus irányít
szelektív hatásrendszer erős lehet a kötöttség
Szabad nevelésfolyamat felfogás
a nevelés önkibontakoztató jellege
a pedagógus szolgáltat
spontán érdeklődés
2. A nevelési célok alapján:
Normatív nevelési célok
általános emberi értékek
tudatos közvetítés
interiorizálás
pontos célmeghatározás
Értékrelativista koncepció
minden érték relatív
nincs képességlista
életszerű körülmények
3. Hatásszervezés alapján
Intellektualista
verbális logikai hatásokra épül
a kultúra a fejlesztés záloga
Naturalista
nem elsődleges az intellektus
tapasztalati hatás a döntő
gyakorlati tevékenységgel szerezhető meg a tudás
cél a konstruktív magatartás
4. A nevelési hatások alapján
direkt
a nevelő közvetlen hatása
a hatás forrása a pedagógus
a gyermek passzív
indirekt
forrás a tevékenység és az interakció
célirányos szervezés
A nevelés elméletének és gyakorlatának fejlődési perspektívái
Comeniusi – herbarti nevelési modell
Célfelfogása normatív
Céltartalma vallásos, morális
Személyiségképe intellektuális
Szabályozottsága szerint irányított, befogadásra épülő
Hatásszervezése intellektualisztikus
Módszertana direkt jellegű
Reformpedagógiai modell
Értékrelativisztikus
Céltartalma önfejlesztő
Személyiségértelmezése regulatív
Szabad, aktivitásra épülő
Naturalisztikus
Módszerei indirektek
Optimális nevelési koncepció
Célfelfogása normatív
Célrendszere komplex, többpólusú
Személyiségértelmezése regulatív
Nevelési folyamata irányított, de célszerű válogatás, érdeklődés, szükségletek figyelembevétele
Hatásszervezése komplex intellektuális és gyakorlati tapasztalatszerzésre is módot ad.
Serdülőkorig direkt, utána indirekt
„Ha az embert olyannak vesszük, mint amilyen, tulajdonképpen rosszabbá tesszük.
Ha olyannak vesszük, amilyennek lennie kell, azzá tesszük őt, amivé lehetne.”
(Goethe)
|