ATIF-ANDAL ... archive to the future
ATIF-ANDAL ... archive to the future
Menü
 
XXX
 
Első félév
 
Második félév
 
Harmadik félév
 
Negyedik félév
 
Egyéb segítségek
 
Szavazz!
Lezárt szavazások
 
Neveléstan jegyzetek
Neveléstan jegyzetek : Neveléstan

Neveléstan

  2007.02.17. 09:50

Első konzultáció

 Neveléstan

Fogalma: a nevelésre vonatkozó ismeretek rendszeres egysége

Feladata: tudományos és gyakorlati

Feltárja a nevelés egész menetét.

A nevelés

Fináczy Ernő: Mi a nevelés?

Cél: az erkölcsi tökéletesedés

(a jó szabad, tudatos megtevése)

Erények: Önuralom

Igazságosság

Szeretet

Érteni, érezni és gyakorolni!

Alappillérek:

Megtanulni tanulni (figyelem, gondolkodás, emlékezet)

Megtanulni dolgozni (szakmai képzettség, csapatmunkára való alkalmasság, kockázatvállalás, kezdeményezés)

Megtanulni együtt élni másokkal (kooperáció, odafigyelés)

Megtanulni élni (az egyén mint feltaláló, álmodozó, közösségi tag)

A nevelés célja

Egyéni elvárások -> Cél <- társadalmi elvárások

ˇ

Feladatrendszer

Eszközök

Követelmények

 

Nevelés és szocializáció különbségei

Időbeliség

Tudatosság

Tervszerűség

Alapkérdés: Mi legyen a nevelési cél?

(Milyen embert kell formálni?)

Értelmezési keretet adhat a világnézet

társadalom

etika

kutatás

 

 

Alap: a világnézet

Idealizmus (csak törekedni tudunk az ideális értékek felé)

vallásos Minden istentől származik

filozófiai Ideák világa

Realizmus (a tapasztalat világa az igazi világ)

naturalista (az élet „természetes” felfogása)

pozitivista (adottságok, tények döntő szerepe)

pragmatista (a gyakorlati hasznosság szerepe)

empirikus (a tapasztalatok elsődlegessége)

Alap a társadalom

Individuális (az egyéniség szabad érvényesülése)

realista

naturalista

idealista

Szociális (az egyén nevelése a társadalom „szolgálatára”)

szociológiai (család, iskola, társadalom egysége)

szocialista (világnézet, filozófia, életfelfogás, politika, nevelési rendszer)

állampolgári nevelés (polgári jogok és kötelezettségek)

nemzeti nevelés (a nemzet fejlődésének segítése)

Alap az etika

 

Ideális morál erényesség

Utilitarisztikus az élet az érdekek harca

Hedonisztikus az élvezetes a legfőbb elv

Alap a kutatás

Kísérleti pedagógia

empirikus pedagógiai kutatási eredményekkel szemléletváltozás

(Nagy László koncepciója)

Nevelési célok

Bábosik István: cél a személyiségfejlesztés

Zsolnay József a sikeres viselkedés maximalizálása

Gáspár László autonóm egyén

Nagy József különböző dimenziók fejlesztése

Nevelési célok az EU-ban I.

Dánia: tanulni vágyás, más kultúrák megismerése, ember és természet közötti kapcsolat megértése

Németország: esélyegyenlőség elvének tisztelete, udvariasság, tolerancia, felelősségérzet

Görögország: erkölcsi, vallási, humanitárius, nemzeti értékek megismerése

Spanyolország: Kezdeményezőkészség, szolidaritás, a másság tisztelete

Finnország: személyiségfejlesztés, együttműködés, egészségnevelés, környezetvédelem

Nevelési célok az EU-ban II.

Mindezek a „jövő követelményei”

Ismeret helyett szociális jártasság (konfliktuskezelés, problémamegoldás, együttműködés, nyelvismeret……..)

Moralitás és szociális életképesség egysége

Szocio-morális értelemben: altruisztikus, toleráns, munkára orientált, kooperatív

Önérvényesítés tekintetében: permanens önképzésre motivált, alkalmazkodóképes, gyakorlatias)

KONVERTÁBILIS EGYÉN

A konstruktív életvezetés, mint nevelési cél
(Bábosik István)

Olyan életvitel, amely szociálisan értékes, de egyénileg is eredményes.

Eszköze: A konstruktív magatartás- és tevékenységrepertoár fokozatos kiépítése

Konstruktív magatartás- és tevékenységrepertoár:

Közösségfejlesztő -szellemi, fizikai, közéleti munka

-értékóvó magatartás

-segítőkészség

-fegyelmezettség

Önfejlesztő -művelődési tevékenység

-esztétikai tevékenység

-az egészséges életmód normáit követő magatartás

A nevelő feladata:

szelektív és orientáló hatásrendszer működtetése.

A nevelői közömbösség alapvető pedagógiai hiba.

Jellem

A személyiség magatartását meghatározó belső feltételrendszerének legmagasabb rendű eleme.

Az erkölcsi magatartás alapvető szabályozó tényezője

A jellem fejlődését meghatározó tényezők:

életkori, biológiai érés

értelmi tényezők

környezeti tényezők

Az jellem fejlődésének szakaszai

Alsóbb rendű érzelmek, érzékiség, hedonizmus, önzés

Szülő, tanár segítségével eleget tesz a közösség elvárásainak, engedelmesség, hasznosság

Személyes megfontoltság, döntés

Schneller István (1847-1939)

A nevelés célja: a nevelendő személyiséggé váljon

Egyéniség

Egy sajátos lelki életnek minden mástól megkülönböztethető alanya és forrása. A természet által adott (ügyesség, temperamentum, tehetség)

Személyiség

életszerep, jellem

az egész lény életét jellemzően visszatükrözi

történés, kölcsönhatás eredménye

érzése a szeretet

erőforrása Isten

„felépül”

Egyéniség ¨ Erkölcsös személyiség

adott” „válhat az ember”

A személyiséggé válás útja:

Érzéki éniség korlátlan önérvényesítés

Történeti éniség a külső törvények feltétel nélküli elfogadása

Tiszta éniség a belsővé vált törvény életelvvé, belső paranccsá válik

Alapja a tevékeny szeretet: a másik ember megismerése, elfogadása

A személyiséggé válás alapvető tényezői

Pedagógus személyes kölcsönhatás

a „szem sugárzása”

„a hang színezése”

„a szóban rejlő meggyőződés ereje”

a pedagógus „erkölcsi voltának általános benyomása”

Feltétel: a gyermek lelkületének ismerete

Kultúra Család Közösség

Nemzetiség Nemzet Kultúrállam

Egyház Emberiség

A nevelési folyamat

Nevelési folyamat: a nevelő-fejlesztő és az előbbiekből kiemelkedő nevelő hatású események összefüggő sorozata.

Komplex folyamat: biológiai

morális

fiziológiai törvényszerűségek

pszichológiai által meghatározott

társadalmi

A nevelés folyamatának értelmezése
(Imre Sá
ndor)

Embernek emberre irányuló alakító tevékenysége

A nevelés nem hatás, hanem hatások sorozata

A nevelés az életnek csak egy szakaszában folyik

A nevelésnek előkészítő jellege van (önálló élet)

Nevelni csak az tud, aki a fejlettségnek magasabb fokán van mint a nevelt

A nevelés céltudatos hatások tervszerű elrendezése

A beavatkozás a növendék fejlődésébe a növendék érdekében történik

A nevelési folyamat belső szerkezete

Tapasztalatok (spontán, tudatosan tervezett)

Életkor függvénye, saját élmény

Általánosítások (elvek, normák megfogalmazása)

Átéléssel kapcsolatos feldolgozás, érzelmek által kísért folyamat

Gyakorlás (tudatosítás)

Alkalmazás, magasabb szintű megvalósítás

A nevelési folyamat, mint tevékenységszervezési folyamat

Végeredmény: individuum

(autonóm vezérlésű, szociálisan és személyileg egyaránt értékes magatartás- és tevékenységformák kialakulása)

Alapja: tevékenység

(tanulmányi, önkormányzati, fizikai munkatevékenység)

A tevékenység: közösségfejlesztő

önfejlesztő

önérvényesítő – egoisztikus jellegű

A tevékenység szabályozása:

1. Impulzív aktivitás

2. Heteronóm szabályozású aktivitás

tekintélyi szabályozás alatt álló aktivitás

szociális szabályozás alatt álló aktivitás

3. Autonóm szabályozású aktivitás

A nevelési folyamat felfogásának alakulása

1. Szabályozottsága szerint:

Irányított folyamatfelfogás

a pedagógus irányít

szelektív hatásrendszer erős lehet a kötöttség

Szabad nevelésfolyamat felfogás

a nevelés önkibontakoztató jellege

a pedagógus szolgáltat

spontán érdeklődés

 

2. A nevelési célok alapján:

Normatív nevelési célok

általános emberi értékek

tudatos közvetítés

interiorizálás

pontos célmeghatározás

Értékrelativista koncepció

minden érték relatív

nincs képességlista

életszerű körülmények

 

3. Hatásszervezés alapján

Intellektualista

verbális logikai hatásokra épül

a kultúra a fejlesztés záloga

Naturalista

nem elsődleges az intellektus

tapasztalati hatás a döntő

gyakorlati tevékenységgel szerezhető meg a tudás

cél a konstruktív magatartás

 

4. A nevelési hatások alapján

direkt

a nevelő közvetlen hatása

a hatás forrása a pedagógus

a gyermek passzív

indirekt

forrás a tevékenység és az interakció

célirányos szervezés

 

A nevelés elméletének és gyakorlatának fejlődési perspektívái

Comeniusi – herbarti nevelési modell

Célfelfogása normatív

Céltartalma vallásos, morális

Személyiségképe intellektuális

Szabályozottsága szerint irányított, befogadásra épülő

Hatásszervezése intellektualisztikus

Módszertana direkt jellegű

Reformpedagógiai modell

Értékrelativisztikus

Céltartalma önfejlesztő

Személyiségértelmezése regulatív

Szabad, aktivitásra épülő

Naturalisztikus

Módszerei indirektek

Optimális nevelési koncepció

Célfelfogása normatív

Célrendszere komplex, többpólusú

Személyiségértelmezése regulatív

Nevelési folyamata irányított, de célszerű válogatás, érdeklődés, szükségletek figyelembevétele

Hatásszervezése komplex intellektuális és gyakorlati tapasztalatszerzésre is módot ad.

Serdülőkorig direkt, utána indirekt

 

 

Ha az embert olyannak vesszük, mint amilyen, tulajdonképpen rosszabbá tesszük.

Ha olyannak vesszük, amilyennek lennie kell, azzá tesszük őt, amivé lehetne.”

(Goethe)

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Óra
 
XXX
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Ennyien voltunk itt
Indulás: 2006-11-29
 
Fontos lehet...
 
Névnapköszöntő

 
Ha bejön az oldal
 
Szórakozás
 
Milyen idő van ma?
Magyarország időjárása
A részletekért klikk a képre.
 
TAT TUAM ASI
 
Szótár

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak